.
Re: De rechtvaardigmaking voor God
Ik heb een poging gedaan om in te lezen.
Het kan zijn, dat ik wat gemist heb....
Naar mijn idee doelt de zinsnede uit de Catechismus Antw.61:........en dat ik die niet anders dan alleen door het geloof aannemenen en mij toeeigenen kan.........op "het belijden van de zonden" Ook het einde van Antw.60......in zoverre ik zulke weldaad met een gelovig hart aanneem.......wijst hier naar.
Die zijn zonden beleefd,onder leiding van Gods Geest, zal onder diezelfde leiding, zijn zonden aan de Heere belijden.
Toch?
En vergeving smaken!
Het kan zijn, dat ik wat gemist heb....
Naar mijn idee doelt de zinsnede uit de Catechismus Antw.61:........en dat ik die niet anders dan alleen door het geloof aannemenen en mij toeeigenen kan.........op "het belijden van de zonden" Ook het einde van Antw.60......in zoverre ik zulke weldaad met een gelovig hart aanneem.......wijst hier naar.
Die zijn zonden beleefd,onder leiding van Gods Geest, zal onder diezelfde leiding, zijn zonden aan de Heere belijden.
Toch?
En vergeving smaken!
Zeker, want Kaïn had berouw, maar geen ellendekennis, d.w.z.: Hij wist zich niet een iemand die God miste, zonder God in de wereld. Het berouw (zondekennis?) had alleen maar betrekking op zichzelf.Bert Mulder schreef:dat is een rare sprong...PvS schreef:Dus Kaïn is niet verloren gegaan?Bert Mulder schreef: Dat heb ik elders al aangetoond. De schuldkennis wordt ons door de Heilige Geest, en Gods Woord geleerd, nadat Hij ons levend gemaakt heeft.
Natuurlijk is hij verloren gegaan? Waarvan, in wat ik zeg, zou je tot andere gedachten komen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Die hééft hij beleefd, toen hij tot geloof kwam! En die situatie, het 'gerechtvaardigd zijn', verandert nooit meer, hoe laag we het er ook afbrengen bij God.refo schreef:De rechtvaardigende daad beleven.
Laten we de HC maar volgen:Waar beleeft de antwoordgever nu 'de rechtvaardigende daad'.Vraag 21
Wat is een waar geloof?
Een waar geloof is een stellig weten of kennis, waardoor ik allesvoor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft , maar ookeen vast vertrouwen , hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijnhart werkt , dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden,eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade,alleen om der verdienste van Christus wil.
Vraag 22
Wat is dan een Christen nodig te geloven?
Al wat ons in het Evangelie beloofd wordt , hetwelk ons de Artikelen van ons algemeen en ongetwijfeld Christelijk geloof in een hoofdsomleren
***Volgen de 12 artikelen en de uitleg***
Vraag 59
Maar wat baat het u nu, dat gij dit alles gelooft? (Die 12 artikelen dus )
Dat ik in Christus voor God rechtvaardig ben, en een erfgenaam des eeuwigen levens.
Vraag 60
Hoe zijt gij rechtvaardig voor God?
Alleen door een waar geloof in Jezus Christus ; alzo dat, al is het dat mij mijn consciëntie aanklaagt, dat ik tegen al de geboden Gods zwaarlijk gezondigd en geen daarvan gehouden heb , en nog steeds tot alle boosheid geneigd ben , nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds ,uit louter genade mij de volkomen genoegdoening , gerechtigheid en heiligheid van Christus schenkt en toerekent , evenals had ik nooit zonde gehad noch gedaan, ja, als had ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht, die Christus voor mij volbracht heeft , in zoverre ik zulke weldaad met eengelovig hart aanneem.
Ja, en dat vind ik dus een zeer bedenkelijke opvatting. Groeien in de rechtvaardigmaking kan niet, wel groeien in de heiligmaking, en bij dat laatste hoort óók zelfverfoeiing. Jullie lijken de rechtvaardigmaking onder te willen brengen bij de heiligmaking, alsof hier ook van een proces sprake zou zijn.Luther schreef:Als ik even mag: AFGEWEZEN: Zoals Bert hierboven schrijft heb ik steeds in deze en andere topics 'de andere kant' bedoeld.Bert Mulder schreef:Zo is het waar, dat de zondekennis nodig is. En elke zondaar die levend gemaakt is, zal zijn zonden leren kennen, hoewel misschien niet alle op het zelfde moment, maar zal in de zondekennis groeien, zoals hij ook in het geloof en de genade en heiligmaking groeien zal....
Zo maant de Schrift de predikers ook, om met troost voor Zijn volk te komen....
.
Inderdaad!Afgewezen schreef:Die hééft hij beleefd, toen hij tot geloof kwam! En die situatie, het 'gerechtvaardigd zijn', verandert nooit meer, hoe laag we het er ook afbrengen bij God.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- Bert Mulder
- Contacteer:
OH? heb jij zeker een andere Bijbel dan ik heb...PvS schreef:
Als er gezegd wordt dat de schuldkennis geleerd door de Heilige Geest en Gods Woord, al betekent levendgemaakt te zijn, dan wordt daarmee aangegeven dat Kaïn levendgemaakt was. Want Kaïn had ook door de Heilige Geest schuldkennis ontvangen.
Lees Genesis 4:13; "En Kaïn zeide tot den HEERE: Mijn misdaad is groter dan dat zij vergeven worde."
Kaïn was daar in zijn consciëntie overtuigd (de wet (Gods stem) had zijn werk gedaan), maar Kaïn achtte het bloed van Christus onrein met zijn uitspraak.
Ik kom door uitspraak niet tot andere gedachten.
Het is een onbijbelse lering.
Johannes 16:8
En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
Hebreeën 4:2
Want ook ons is het Evangelie verkondigd, gelijk als hun; maar het woord der prediking deed hun geen nut, dewijl het met het geloof niet gemengd was in degenen die het gehoord hebben.
Hebreeën 4:12
Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel en des geestes, en der samenvoegselen en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten;
1 Timóthëus 6:3
Indien iemand een andere leer leert, en niet overeenkomt met de gezonde woorden van onzen Heere Jezus Christus, en met de leer die naar de godzaligheid is,
Wil je nog wat meer teksten?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
.
Ja, kijk je kunt ook blijven brullen dat ik dat zeg, maar dat stel ik helemaal niet! Lees al mn postings erop na en je zult steeds tegenkomen dat er in de rechtvaardigmaking geen trappen zijn en geen groei is. Wel in de zekrheid daarvan, maar dat is wat anders.Afgewezen schreef:Ja, en dat vind ik dus een zeer bedenkelijke opvatting. Groeien in de rechtvaardigmaking kan niet, wel groeien in de heiligmaking, en bij dat laatste hoort óók zelfverfoeiing. Jullie lijken de rechtvaardigmaking onder te willen brengen bij de heiligmaking, alsof hier ook van een proces sprake zou zijn.Luther schreef:Als ik even mag: AFGEWEZEN: Zoals Bert hierboven schrijft heb ik steeds in deze en andere topics 'de andere kant' bedoeld.Bert Mulder schreef:Zo is het waar, dat de zondekennis nodig is. En elke zondaar die levend gemaakt is, zal zijn zonden leren kennen, hoewel misschien niet alle op het zelfde moment, maar zal in de zondekennis groeien, zoals hij ook in het geloof en de genade en heiligmaking groeien zal....
Zo maant de Schrift de predikers ook, om met troost voor Zijn volk te komen....
Afgewezen, uit de quotte van Bert blijkt dat het om de heiligmaking gaat.En elke zondaar die levend gemaakt is,
Verder blijk je nog steeds de ervaring boven het geloof te verheffen. Dat noemen ze 'charismatisch'
Je stelling is gebaseerd op een eigen ervaring en niet op het Woord.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
refo schreef:De rechtvaardigende daad beleven.
Laten we de HC maar volgen:
Waar beleeft de antwoordgever nu 'de rechtvaardigende daad'.
Zondag 6 vr: 18 en dan zondag 7: vr 20.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Volgens mij quote je mij helemaal niet.Gian schreef:Afgewezen, uit de quotte van Bert blijkt dat het om de heiligmaking gaat.En elke zondaar die levend gemaakt is,
Verder blijk je nog steeds de ervaring boven het geloof te verheffen. Dat noemen ze 'charismatisch'
Je stelling is gebaseerd op een eigen ervaring en niet op het Woord.
Verder: de ervaring is de beste leermeester.

Tja, ik vind je toch echt niet helder. En er zijn er meerderen die in deze topic hun twijfels hebben uitgesproken of wij het echt wel eens zijn.Luther schreef:Ja, kijk je kunt ook blijven brullen dat ik dat zeg, maar dat stel ik helemaal niet! Lees al mn postings erop na en je zult steeds tegenkomen dat er in de rechtvaardigmaking geen trappen zijn en geen groei is. Wel in de zekrheid daarvan, maar dat is wat anders.
In mijn quote is toch geen woord Spaans, of ben ik nou gek?Afgewezen schreef:Tja, ik vind je toch echt niet helder. En er zijn er meerderen die in deze topic hun twijfels hebben uitgesproken of wij het echt wel eens zijn.Luther schreef:Ja, kijk je kunt ook blijven brullen dat ik dat zeg, maar dat stel ik helemaal niet! Lees al mn postings erop na en je zult steeds tegenkomen dat er in de rechtvaardigmaking geen trappen zijn en geen groei is. Wel in de zekrheid daarvan, maar dat is wat anders.