.
Re: Verloren gaan...
Broeders, misschien kunnen jullie wat minder allergisch op elkaar reageren. Dank u.
Wat de uitdrukking 'God met God verzoend' betreft, heb ik zelf ook grote vraagtekens. Sterker nog: ik denk dat het onbijbels is. Het blijkt ook niet uit het stukje van ds. Ledeboer.
Het suggereert dat er vijandschap bestond tussen God en God. Dat kan dus. Die vijandschap is gezet tussen het slangenzaad en vrouwenzaad.
Wat de uitdrukking 'God met God verzoend' betreft, heb ik zelf ook grote vraagtekens. Sterker nog: ik denk dat het onbijbels is. Het blijkt ook niet uit het stukje van ds. Ledeboer.
Het suggereert dat er vijandschap bestond tussen God en God. Dat kan dus. Die vijandschap is gezet tussen het slangenzaad en vrouwenzaad.
Wellicht is het beter om te zeggen dat de Drieënige God genoegen heeft genomen met en in het volmaakte offer van Christus en dat daardoor de toegang is geopend voor schuldige, doemwaardige zondaren.Tiberius schreef:Broeders, misschien kunnen jullie wat minder allergisch op elkaar reageren. Dank u.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Klopt ja; sorry.PvS schreef:God met God verzoend heeft betrekking op de van eeuwigheid besloten Vrederaad Gods.Tiberius schreef:Broeders, misschien kunnen jullie wat minder allergisch op elkaar reageren. Dank u.
In een "Vrederaad" kan m.i. geen suggereren van vijandschap bestaan.
Waarschijnlijk bedoel je: Dat kan dus niet, Tiberius?
Maar als je zegt "God met God verzoend", dan moet er een moment geweest zijn, dat God niet met God verzoend was. Dat is m.i. een onbijbelse gedachte. Zie bijvoorbeeld Spreuken 8: Ik ben van eeuwigheid af gezalfd geweest, van den aanvang, van de oudheden der aarde aan.
.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat God in Christus de wereld met Zichzelf verzoende, is duidelijk, dat hoeft geen betoog.
Dat zou je kunnen samenvatten: "De wereld met God verzoend".
Maar het ging mij meer om de uitdrukking: "God met God verzoend". Begrijp je, wat ik bedoel?
Maar het ging mij meer om de uitdrukking: "God met God verzoend". Begrijp je, wat ik bedoel?
Volgens mij is de uitdrukking:Tiberius schreef:Dat God in Christus de wereld met Zichzelf verzoende, is duidelijk, dat hoeft geen betoog.
"God van God ontdaan,
wie kan dat verstaan?"
Waarom zeg je niet gewoon dat de Vader genoegen heeft genomen in het volmaakte offer van Christus? Christus opent ons de toegang tot de Vader!Luther schreef:Wellicht is het beter om te zeggen dat de Drieënige God genoegen heeft genomen met en in het volmaakte offer van Christus en dat daardoor de toegang is geopend voor schuldige, doemwaardige zondaren.Tiberius schreef:Broeders, misschien kunnen jullie wat minder allergisch op elkaar reageren. Dank u.
.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik denk niet dat je tot Hem gaat, als je helemaal niets ziet van je eigen zonden.PvS schreef:Ik hoop niet dat je mij vervelend vind, Afgewezen, als ik je vraag; "Door welke weg opent Christus ons de toegang tot de Vader?"Afgewezen schreef:Waarom zeg je niet gewoon dat de Vader genoegen heeft genomen in het volmaakte offer van Christus? Christus opent ons de toegang tot de Vader!Luther schreef:Wellicht is het beter om te zeggen dat de Drieënige God genoegen heeft genomen met en in het volmaakte offer van Christus en dat daardoor de toegang is geopend voor schuldige, doemwaardige zondaren.Tiberius schreef:Broeders, misschien kunnen jullie wat minder allergisch op elkaar reageren. Dank u.
Niet om iets als een voorwaarde voor te schrijven.
Maar gelijk een predikant eens zei, toen hij iemand hoorde verhalen van zijn/haar bekeringsweg:
"Ik heb niet van uw dood gehoord".
Er gaat dus iets feitelijks aan vooraf.
Gelijk Paulus zegt: "Maar als het gebod gekomen is...
De Heilige Geest laat je dat zien door het Woord.
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Christus heeft de weg tot de Vader geopend voor iedereen. Dat wordt ons verkondigd in het Evangelie.PvS schreef:Ik hoop niet dat je mij vervelend vind, Afgewezen, als ik je vraag; "Door welke weg opent Christus ons de toegang tot de Vader?"Afgewezen schreef:Waarom zeg je niet gewoon dat de Vader genoegen heeft genomen in het volmaakte offer van Christus? Christus opent ons de toegang tot de Vader!
Niet om iets als een voorwaarde voor te schrijven.
Maar gelijk een predikant eens zei, toen hij iemand hoorde verhalen van zijn/haar bekeringsweg:
"Ik heb niet van uw dood gehoord".
Er gaat dus iets feitelijks aan vooraf.
Gelijk Paulus zegt: "Maar als het gebod gekomen is...
Over de persoonlijke toepassing daarvan gaat het nu niet. Hoe ik daarover denk, weet je inmiddels. Het lijkt me niet zinvol steeds dezelfde vraag te stellen om steeds hetzelfde antwoord te willen horen.

Omdat niet alleen de Vader genoegen daarin gehad heeft, maar God Drieënig! We moeten namelijk niet met de Vader verzoend worden, maar met een drieënig God.Afgewezen schreef:Waarom zeg je niet gewoon dat de Vader genoegen heeft genomen in het volmaakte offer van Christus? Christus opent ons de toegang tot de Vader!Luther schreef:Wellicht is het beter om te zeggen dat de Drieënige God genoegen heeft genomen met en in het volmaakte offer van Christus en dat daardoor de toegang is geopend voor schuldige, doemwaardige zondaren.Tiberius schreef:Broeders, misschien kunnen jullie wat minder allergisch op elkaar reageren. Dank u.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Toch vind ik dit een merkwaardige benadering. Ik vraag me af of wij het dogma van de Drie-eenheid (dat ik van harte onderschrijf overigens) wel eens niet te veel laten heersen over het Woord. Wij moeten met God de Vader verzoend worden. Dat is Bijbels. Het zou een hele Bijbelstudie vergen om dit uit te zoeken, maar in elk geval lees ik in 1 Joh. 2:1 dat Jezus Christus, de Rechtvaardige, een Voorspraak is bij de Vader. Jezus is gekomen om de Vader te verheerlijken, en Hij wil geëerd worden, zoals ook de Vader geëerd wordt. Heel Jezus' leven en arbeid waren gericht op Zijn Vader, níet, met eerbied zij het gezegd, op de Drie-enige God.Luther schreef:Omdat niet alleen de Vader genoegen daarin gehad heeft, maar God Drieënig! We moeten namelijk niet met de Vader verzoend worden, maar met een drieënig God.
Laten we in al onze rechtzinnigheid het Bijbelse spreken over God toch niet uit het oog verliezen.
Ja, maar dan heb bijvoorbeeld gelijk de vraag: Wat doe je dan met al die teksten als je tegelijkertijd weet dat de Heere Jezus in Jesaja "Vader der eeuwigheid" wordt genoemd?Afgewezen schreef:Toch vind ik dit een merkwaardige benadering. Ik vraag me af of wij het dogma van de Drie-eenheid (dat ik van harte onderschrijf overigens) wel eens niet te veel laten heersen over het Woord. Wij moeten met God de Vader verzoend worden. Dat is Bijbels. Het zou een hele Bijbelstudie vergen om dit uit te zoeken, maar in elk geval lees ik in 1 Joh. 2:1 dat Jezus Christus, de Rechtvaardige, een Voorspraak is bij de Vader. Jezus is gekomen om de Vader te verheerlijken, en Hij wil geëerd worden, zoals ook de Vader geëerd wordt. Heel Jezus' leven en arbeid waren gericht op Zijn Vader, níet, met eerbied zij het gezegd, op de Drie-enige God.Luther schreef:Omdat niet alleen de Vader genoegen daarin gehad heeft, maar God Drieënig! We moeten namelijk niet met de Vader verzoend worden, maar met een drieënig God.
Laten we in al onze rechtzinnigheid het Bijbelse spreken over God toch niet uit het oog verliezen.