Re: Inlegkunde of vergeestelijking
Geplaatst: 02 mei 2009, 19:09
Graag inhoudelijk reageren en niet op de persoon.
inderdaad.Tiberius schreef:Graag inhoudelijk reageren en niet op de persoon.
Ik moet zeggen, hier heb je wel een punt. Dit merk ik zelf ook meer en meer op..theoloog schreef:
Maar die wil ik hier niet recht zetten. Ik zie alleen zoveel verschil tussen wat oudvaders zeiden en wat er nu zoal gezegd en geleerd wordt.
Voorbeelden daarvan heb ik veelvuldig meegemaakt. Prekenseries over bijvoorbeeld het boek Ruth, of Jona, of Esther, waarin een theologie vol staten en standen werd opgehangen aan momenten uit de desbetreffende schriftgedeelten, die daartoe ad absurdum vergeestelijkt werden.theoloog schreef:Wil natuurlijk niet zeggen dat wij allemaal ons niet eens een keertje schuldig hebben gemaakt aan vergeestelijking. God is dan ook nog eens zo genadig dat Hij zelf op die manier ons dingen leert. Bij Augustinus, want van die waren de voorbeelden, gaat het nog aardig goed. Maar volgens mij ga je ontzettend over de schreef als je deze methode van bijbellezen ook echt sanctioneert. Dan kun je echt alles in de bijbel gaan inlezen
Ja, inderdaad, ik vraag me dan altijd af, waarom dat nooit met Nehemia gebeurt....Hendrikus schreef:Voorbeelden daarvan heb ik veelvuldig meegemaakt. Prekenseries over bijvoorbeeld het boek Ruth, of Jona, of Esther, waarin een theologie vol staten en standen werd opgehangen aan momenten uit de desbetreffende schriftgedeelten, die daartoe ad absurdum vergeestelijkt werden.theoloog schreef:Wil natuurlijk niet zeggen dat wij allemaal ons niet eens een keertje schuldig hebben gemaakt aan vergeestelijking. God is dan ook nog eens zo genadig dat Hij zelf op die manier ons dingen leert. Bij Augustinus, want van die waren de voorbeelden, gaat het nog aardig goed. Maar volgens mij ga je ontzettend over de schreef als je deze methode van bijbellezen ook echt sanctioneert. Dan kun je echt alles in de bijbel gaan inlezen
Gebeurd dat bij jou in de kerk dan ook?Hendrikus schreef:Voorbeelden daarvan heb ik veelvuldig meegemaakt. Prekenseries over bijvoorbeeld het boek Ruth, of Jona, of Esther, waarin een theologie vol staten en standen werd opgehangen aan momenten uit de desbetreffende schriftgedeelten, die daartoe ad absurdum vergeestelijkt werden.theoloog schreef:Wil natuurlijk niet zeggen dat wij allemaal ons niet eens een keertje schuldig hebben gemaakt aan vergeestelijking. God is dan ook nog eens zo genadig dat Hij zelf op die manier ons dingen leert. Bij Augustinus, want van die waren de voorbeelden, gaat het nog aardig goed. Maar volgens mij ga je ontzettend over de schreef als je deze methode van bijbellezen ook echt sanctioneert. Dan kun je echt alles in de bijbel gaan inlezen
Ik kan je zo een hele uitleg van de verschillende poorten kado doen.Luther schreef:Ja, inderdaad, ik vraag me dan altijd af, waarom dat nooit met Nehemia gebeurt....Hendrikus schreef:Voorbeelden daarvan heb ik veelvuldig meegemaakt. Prekenseries over bijvoorbeeld het boek Ruth, of Jona, of Esther, waarin een theologie vol staten en standen werd opgehangen aan momenten uit de desbetreffende schriftgedeelten, die daartoe ad absurdum vergeestelijkt werden.theoloog schreef:Wil natuurlijk niet zeggen dat wij allemaal ons niet eens een keertje schuldig hebben gemaakt aan vergeestelijking. God is dan ook nog eens zo genadig dat Hij zelf op die manier ons dingen leert. Bij Augustinus, want van die waren de voorbeelden, gaat het nog aardig goed. Maar volgens mij ga je ontzettend over de schreef als je deze methode van bijbellezen ook echt sanctioneert. Dan kun je echt alles in de bijbel gaan inlezen
(Daar klopt het namelijk niet.)
Nog erger, het is geestelijk machtsmisbruik.Susanna schreef:Iemand was het niet met het beleid van de kerkenraad eens dat er nog steeds zoveel mensen in de kerk ontvangen werden. Toen deze persoon tegen een kerkenraadslid vertelde, dat hij bang was om naar de kerk te komen en het niet deed (omdat hij tot een risicogroep behoorde) kreeg hij horen: "U bent als Sanballat en Tobias, daar moet ik sterk aan denken."
Dit is geen eenvoudige vergeestelijk meer toch? Maar inlegkunde?
Inderdaad, ik zou toch zeker dit persoonlijk willen uitpraten en als het kerkenraadslid hier niets van wil weten, dit melden aan de gehele kerkenraad want zulke uitspraken kunnen echt niet.Mannetje schreef:Nog erger, het is geestelijk machtsmisbruik.Susanna schreef:Iemand was het niet met het beleid van de kerkenraad eens dat er nog steeds zoveel mensen in de kerk ontvangen werden. Toen deze persoon tegen een kerkenraadslid vertelde, dat hij bang was om naar de kerk te komen en het niet deed (omdat hij tot een risicogroep behoorde) kreeg hij horen: "U bent als Sanballat en Tobias, daar moet ik sterk aan denken."
Dit is geen eenvoudige vergeestelijk meer toch? Maar inlegkunde?
Ik heb moeite met de term: De kerkenraad. Ik ben er nl. door de jaren heen achter gekomen dat in bepaalde gevallen er een of twee waren die het een probleem vonden en dit meteen wilden afkappen. (soms met zo'n afschuwelijke opmerking, zoals Susanna hier zegt)Susanna schreef:Iemand was het niet met het beleid van de kerkenraad eens dat er nog steeds zoveel mensen in de kerk ontvangen werden. Toen deze persoon tegen een kerkenraadslid vertelde, dat hij bang was om naar de kerk te komen en het niet deed (omdat hij tot een risicogroep behoorde) kreeg hij horen: "U bent als Sanballat en Tobias, daar moet ik sterk aan denken."
Dit vind ik echt heel kwalijk. Een kerkenraad hoort met één mond te spreken. Meerderheid, minderheid, dominantie... het hoort allemaal niet op straat. Suggestieve opmerkingen op dit punt zijn schadelijk. Soms wordt aan een dominee of ander kerkenraadslid wel gevraagd: 'was u het daar ook mee eens??' Zo iemand moet terecht gewezen worden, net als de ouderling die op straat brengt dat het dan wel een besluit van de kerkenraad was, maar dat hij het er niet mee eens is geweest. Fraaie verdediging van een moeilijk besluit.Mara schreef:Ik heb moeite met de term: De kerkenraad. Ik ben er nl. door de jaren heen achter gekomen dat in bepaalde gevallen er een of twee waren die het een probleem vonden en dit meteen wilden afkappen. (soms met zo'n afschuwelijke opmerking, zoals Susanna hier zegt)Susanna schreef:Iemand was het niet met het beleid van de kerkenraad eens dat er nog steeds zoveel mensen in de kerk ontvangen werden. Toen deze persoon tegen een kerkenraadslid vertelde, dat hij bang was om naar de kerk te komen en het niet deed (omdat hij tot een risicogroep behoorde) kreeg hij horen: "U bent als Sanballat en Tobias, daar moet ik sterk aan denken."
Een k.r. bestaat uit meer mensen, die zijn het niet altijd 100% met elkaar eens. Maar als er een meerderheid is (of wordt afgeëist) en is er een dominante woordvoerder, lijkt het erop dat het een unaniem besluit was.
Een enkele keer zie je dan een broeder vroegtijdig aftreden.