Bert Mulder schreef:Geachte Zonderling, hoop dat dit je tevreden stelt:
Ik wil je bepalen bij de Dogmatiek door Ds. Kersten,
Hoofdstuk 24 over de wedergeboorte. In dat hoofdstuk heeft hij een uitgebreide behandeling over de voorbereiding. Ik zou het citeren, maar ik heb hier de engelstalige versie...
Ik zou je willen aanraden te beginnen te lezen bij (mijn vertaling): De Schrift, in tegenstelling, leert dat de wedergeboorte het onwederstandelijk werk van God is dat nooit ongedaan gemaakt kan worden. Dan de volgende paar bladzijden.
Zo zegt hij ook: Aan de zijde van de mens is er geen voorbereiding voor de wedergeboorte. Niemand kan iets toevoegen...
Bert,
Zoals ik al wel eerder gezegd heb, ben ik georiënteerd op de oudere Gereformeerde schrijvers.
Ik heb de dogmatiek van ds. Kersten niet in bezit.
Bert Mulder schreef:Psalm 100:3, Johannes 3:6, Jac. 1:18, Joh. 1:13, 1Petr 1:3
Ps 139:14, Job 10:9,10, Pred. 11:5
Ef. 2:4,5, 1Kor. 4:7
Ik zie niet dat deze teksten ook maar enig bewijs leveren dat de levendmaking plaatsvindt in tijd vóór het geloof en de rechtvaardigmaking.
Misschien is het goed om te zien dat de kanttekenaren bij één van de teksten die jij noemt, juist het tegendeel zeggen:
Efeze 2:4,5 met kanttekening schreef:4 Maar God, Die rijk is in barmhartigheid, door Zijn grote liefde waarmede Hij ons liefgehad heeft,
5 Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft [ons] levend gemaakt met Christus ( uit genade zijt gij zalig geworden),
Levend gemaakt: Dat is, uit den dood der zonde verlost, door onze rechtvaardigmaking en wedergeboorte, gelijk terstond hierna verklaard wordt.
Bert Mulder schreef:Haalt hij ook aan, zoals ook in dat engels-talige artikel dat ik geciteerd heb, dat de engelse theologen (Perkins, Ames) over voorbereiding spraken. Daartegenover stelt hij bijna alle Nederlandse theologen (lees daarover Witsius 'Economy of the Covenants', hoewel Brakel en Hillenius over beperkte voorbereiding spreken, zijnde voorbereiding van Gods kant.
Ik heb al vaak gehoord dat de Engelse theologen en Ames(ius) - die trouwens (ook) Nederlander was - genoemd worden. Maar men vergeet dat zij niet zo alleen stonden. Ik heb reeds de theologen uit de Palts aangehaald op de Dordtse Synode. Ook vergeet men dan dat de Leidse professoren wel degelijk over voorbereiding (zelfs langzamerhand!) tot wedergeboorte en geloof hebben gesproken. Kersten wist dat laatste nog niet omdat de Synopsis toen nog niet in het Nederlands vertaald was en Latijn kende hij niet.
Het is beslist een grote vergissing te menen dat de Engelsen op de Dordtse Synode alléén stonden.
Trouwens, ook de DL plaatsen het werk der Wet vóór de wedergeboorte, zoals ik al eerder heb aangewezen.
Bert Mulder schreef:Welke (verschillende opinies) Comrie echter alleen woordenstrijd noemt, zeggende dat voorbereiding niet de correcte term is, daar er geen staat is tussen dood en leven...
Dat argument raakt de kwestie helemaal níet, zoals al eerder aangewezen. Degenen die over voorbereidingen spreken, houden evengoed vast aan de gehele doodstaat van de mens vóór wedergeboorte en geloof.
Het spijt mij dus, Bert, de Dogmatiek van ds. Kersten en de door jou genoemde teksten, kunnen mij niet overtuigen om leven in tijd vóór het geloof te aanvaarden.
Misschien mag ik ook een tekst noemen, die al eerder hier door anderen is genoemd: Galaten 2:19, 20.
Daarin zien we dat
het leven alleen in Christus is door het geloof des Zoons Gods.
(En niet in tijd vóór het geloof zoals jij stelt.)