Mazelen

Desiree

Re: Mazelen

Bericht door Desiree »

Inderdaad, beide kunnen 1. Bidden en inenten 2. Bidden en niet inenten.

Ik zal de laatste zijn die iets zou zeggen over je 'relatie' met de Heere en over wat jij zou moeten doen. Dat is persoonlijk. In mijn familie zie ik beide kanten terug, en verschillenden vrezen ook de Heere.

Inenten heeft ook nadelen, alhoewel een arts onlangs mij adviseerde om het wel te doen omdat hij geen punten zag om het niet te doen. Ik heb respect voor die arts.

Ik ga er verder niet persoonlijk op in, maar geloof me, al staat een hele delegatie dominees hier op de stoep, of een delegatie dokters, het gaat mij om mijn persoonlijke relatie met God. Ze kunnen je alleen adviseren. Ik kan ds. Moerkerken goed begrijpen, het is Zijn relatie met de Heere. Bedankt Huisman.

En nu ga ik mijn huishoudelijke taken verrichten. Rust-reinheid-regelmaat.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

refo

Bericht door refo »

De dominees die zo tegen inenten zijn gaan soms wel op visitatiebezoek op het zendingsveld....
Dan zijn vast ingeënt tegen allerlei nare ziektes.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

MarthaMartha schreef:1 op de 4 pasgeborenen met mazelen overlijdt..... (denk dat ik onderduik de komende tijd, maar hoe dat haalbaar is?)
Geef je borstvoeding? Dan zitten er vast wel antistoffen in!
Mara

Bericht door Mara »

Hendrien schreef:
MarthaMartha schreef:1 op de 4 pasgeborenen met mazelen overlijdt..... (denk dat ik onderduik de komende tijd, maar hoe dat haalbaar is?)
Dat is een gedeeltelijke misvatting Hendrien.
Raadpleeg maar diverse sites over borstvoeding en je zult er dit lezen:
Borstvoeding bevat inderdaad afweerstoffen die de baby een zekere bescherming bieden tegen bepaalde infecties zoals darminfecties. Die afweerstoffen beschermen de baby echter slechts twee tot drie maanden en lang niet tegen alle ziekten. Bovendien bereiken niet alle antistoffen van de moeder het kind.

Borstvoeding beschermt dus in vergelijking met vaccinatie onvoldoende tegen infectieziekten. Tegen ernstige ziekten zoals difterie, kinkhoest en polio beschermt borstvoeding zelfs helemaal niet. Daarom is het goed om ook kinderen die borstvoeding krijgen op de normale leeftijden volgens het aanbevolen basisvaccinatieschema te laten inenten.
bron: cm.be
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
refo

Bericht door refo »

Hendrien schreef:
Onderduiken is inderdaad het slimste nu.
Ik lees dat de besmetting hoogstwaarschijnlijk uit het buitenland komt.
Je kunt beter niet oningeënt reizen naar besmettingshaarden.
parsifal

Bericht door parsifal »

Hier meer informatie over mazelen.
http://www.rivm.nl/Onderwerpen/Ziekten_ ... /M/Mazelen

Als je bij het stukje over zwangerschap kijkt, dan zie je ook dat als de moeder gevaccineerd is of de ziekte heeft gehad, het kind de eerste maanden waarschijnlijk beschermd is.

Dit verklaart ook wel waarom we niet veel meer in het nieuws horen over de grote risicos van mazelen voor babies. Het is niet waarschijnlijk dat jonge babies mazelen krijgen.

Hier komt mogelijk het enige epidemiologische nadeel van vaccineren om de hoek kijken:

Als een groot deel van de bevolking wordt gevaccineerd, maar niet genoeg voor kudde immuniteit dan stijgt de leeftijd waarop mensen die niet gevaccineerd zijn met mazelen in aanraking komen en zal het absolute aantal moeders dat nooit met mazelen (vaccin of een infectie) in aanraking is gekomen mogelijk stijgen. Wat in het geval van een nieuwe epidemie gevaarlijk kan zijn. (Om die reden zijn er in sommige Afrikaanse landen rode hond vaccinatie programmas afgelast: Berekeningen voorspelden dat door vaccinatie van mensen die bereikt konden worden het absolute aantal ziektegevallen hard zou dalen, maar het aantal vrouwen dat het zou krijgen rond hun vruchtbare leeftijd zou waarschijnlijk stijgen. Wat vaccinatie gevaarlijk maakte.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
huisman

Bericht door huisman »

parsifal schreef:Hier meer informatie over mazelen.
http://www.rivm.nl/Onderwerpen/Ziekten_ ... /M/Mazelen

Als je bij het stukje over zwangerschap kijkt, dan zie je ook dat als de moeder gevaccineerd is of de ziekte heeft gehad, het kind de eerste maanden waarschijnlijk beschermd is.

Dit verklaart ook wel waarom we niet veel meer in het nieuws horen over de grote risicos van mazelen voor babies. Het is niet waarschijnlijk dat jonge babies mazelen krijgen.

Hier komt mogelijk het enige epidemiologische nadeel van vaccineren om de hoek kijken:

Als een groot deel van de bevolking wordt gevaccineerd, maar niet genoeg voor kudde immuniteit dan stijgt de leeftijd waarop mensen die niet gevaccineerd zijn met mazelen in aanraking komen en zal het absolute aantal moeders dat nooit met mazelen (vaccin of een infectie) in aanraking is gekomen mogelijk stijgen. Wat in het geval van een nieuwe epidemie gevaarlijk kan zijn. (Om die reden zijn er in sommige Afrikaanse landen rode hond vaccinatie programmas afgelast: Berekeningen voorspelden dat door vaccinatie van mensen die bereikt konden worden het absolute aantal ziektegevallen hard zou dalen, maar het aantal vrouwen dat het zou krijgen rond hun vruchtbare leeftijd zou waarschijnlijk stijgen. Wat vaccinatie gevaarlijk maakte.
Toch lees ik de RIVM informatie meet een dosis wantrouwen. De RIVM heeft de eerste BMR prik bepaald op 14 maanden en nu zoeken ze redenen om de bevolking met jongere kinderen gerust te stellen. Dit zeggen Belgische onderzoekers.

Baby’s zijn in hun eerste jaar onvoldoende beschermd tegen mazelen. Dat stellen Belgische wetenschappers.

In Nederland worden kinderen met 14 maanden ingeënt tegen mazelen. Tot nu toe ging men ervan uit dat baby’s van hun moeder antistoffen meekrijgen, waardoor ze tot die tijd beschermd zijn tegen de kinderziekte.

Maar uit onderzoek van Belgische wetenschappers onder 207 zwangere vrouwen blijkt de antistoffen van de moeder veel sneller verdwijnen dan wordt aangenomen.

Baby’s van moeders die immuun waren voor mazelen omdat ze de ziekte ooit hebben gehad, hadden gemiddeld 3,8 maanden antistoffen in hun bloed.

Bij baby’s van moeders die tegen mazelen gevaccineerd zijn, waren de antistoffen al na een maand verdwenen.

Op de leeftijd van 6 maanden waren alle kinderen uit beide groepen, op een enkele uitzondering na, niet meer beschermd tegen mazelen.

Borstvoeding, geboortegewicht, opleidingsniveau, keizersnede en dagopvang hadden geen invloed op de antistofspiege
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Bericht door refo »

"De eerste maanden waarschijnlijk beschermd is".
Dat is precies wat België ook zegt.
De toon is daar alleen wat negatiever.
parsifal

Bericht door parsifal »

Natuurlijk zijn vraagtekens mogelijk. Wel is bekend dat te vroege vaccinatie geen blijvende immuniteit oplevert (dat is in geval van mazelen de voornaamste reden voor de 14 maanden).

Natuurlijk is er voortgang in het inzicht over mazelen. Daar zal ook wel beleid op aangepast worden (Ik weet dat men behoorlijk wat onderzoek doet naar kinkhoest, wat een grote veroorzaker is van zuigelingensterfte, en daar doet men niet geheimzinnig over).

Wat mij opvalt is dat er niet veel/geen berichten waren in voorgaande epidemieen over zuigelingensterfte tijdens de uitbraak, wat m.i. in de richting wijst dat 1 op 4 niet erg realistisch is als babies niet enige vorm van immuniteit hebben meegekregen van de moeder.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Hendrien schreef:Inenten voor o.a. mazelen is in ontwikkelingslanden een grote zegen en spaart echt duizenden levens. Zou dat volgens de tegenstanders van vaccinatie dan ook niet mogen? Of ligt het daar anders dan bij ons?
Ik woon daar niet, het gaat mij niet aan. Wie ben ik dan om er wat van te zeggen. Wel weet ik dat onze voorvaderen ook geen vrijmoedigheid hadden voor een pokkeninenting. Dat was ook in een tijd dat de gezondheidszorg een stuk minder vanzelfsprekend was en dat er velen overleden aan die ziekte.
parsifal

Bericht door parsifal »

Erasmiaan schreef:
Hendrien schreef:Inenten voor o.a. mazelen is in ontwikkelingslanden een grote zegen en spaart echt duizenden levens. Zou dat volgens de tegenstanders van vaccinatie dan ook niet mogen? Of ligt het daar anders dan bij ons?
Ik woon daar niet, het gaat mij niet aan. Wie ben ik dan om er wat van te zeggen. Wel weet ik dat onze voorvaderen ook geen vrijmoedigheid hadden voor een pokkeninenting. Dat was ook in een tijd dat de gezondheidszorg een stuk minder vanzelfsprekend was en dat er velen overleden aan die ziekte.
Maar het pokkenvaccin was wel wat gevaarlijker dan de huidigevaccins (bijvoorbeeld Jonathan Edwards overleed aan de bijeffecten van pokken). Maar de vaccins zijn wel gebruikt om het aantal slachtoffers van pokken te verminderen en de ziekte zelfs wereldwijd uit te roeien.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

parsifal schreef:
Erasmiaan schreef:
Maar het pokkenvaccin was wel wat gevaarlijker dan de huidigevaccins (bijvoorbeeld Jonathan Edwards overleed aan de bijeffecten van pokken). Maar de vaccins zijn wel gebruikt om het aantal slachtoffers van pokken te verminderen en de ziekte zelfs wereldwijd uit te roeien.
Toen waren er ook meer argumenten tegen inenten dan nu.
Mara

Bericht door Mara »

Degenen die in militaire dienst moesten, konden er toch niet onderuit? Of wel als je gewetensbezwaarlijk was?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:De dominees die zo tegen inenten zijn gaan soms wel op visitatiebezoek op het zendingsveld....
Dan zijn vast ingeënt tegen allerlei nare ziektes.
Ds. A. Vergunst is om die reden geen legerpredikant geworden.
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

Mara schreef:Degenen die in militaire dienst moesten, konden er toch niet onderuit? Of wel als je gewetensbezwaarlijk was?
Dat kon wel, met een verklaring van je kerkenraad. Ik heb zelf in dienst gezeten en gebruik gemaakt van deze mogelijkheid.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Plaats reactie