Arie Boomsma geinterviewd door Frénk van der Linden

Erasmiaan

Re: Arie Boomsma geinterviewd door Frénk van der Linden

Bericht door Erasmiaan »

Lapressa schreef:
Nou dat is dus eigenlijk iets wat ik zelf dus moeilijk vind. Het ene wordt strikt genomen en het ander niet. Waarom het ene wel en het ander niet?
Als je nu Deut. 24:1 neemt, die moet ik dus letterlijk lezen zoals ik begrijp hier uit postings. maar wat dan te doen met Deut. 23:2? Daar staat: Mannen bij wie de zaadballen zijn geplet of het lid is afgesneden, mogen niet deelenemen aan de dienst van de Heer.

Hoe zit dat dan met mannen die er aan geopereerd zijn vanwege bijv. kanker? Die mogen dus niet meer in de kerk komen. Of nemen we dit dan niet strikt?

Volgens mij wordt het ene strikt genomen en het ander niet, hoe het ons uitkomt. Er staat ergens in het nieuwe testament dat vrouwen geen vlechtings des haars mogen hebben. Als je iets veel zit in de reformatorische kringen is het wel deze haardracht.
Lees ook even de kanttekening bij Deuteronomium 23:1:
Kanttekening schreef: in de vergadering
Dat is, naar het meeste gevoelen, zal geen stem hebben in publieke vergaderingen, noch plaats in den Raad der regenten, rechters of officieren des volks, welke vergadering ook een vergadering Gods genoemd wordt, Ps. 82:1. Alzo werden ook tot het priesterambt geen toegelaten, die enig gebrek aan het lichaam hadden, Lev. 21:17, enz. De reden van deze wet kan zijn: eensdeels, omdat zodanigen gemeenlijk kleinhartig zijn; anderdeels, omdat het tot verwijt en kleinachting van het ambt zou kunnen strekken. Van de bijeenkomsten der gemeente tot den publieken godsdienst kan men dit niet verstaan, omdat daarin ook de vreemdelingen [mits besneden zijnde] toegelaten werden, Exod. 12:48; Lev. 22:18; Num. 9:14, en Num. 15:15. Daarentegen in de vergadering, van welke Deut. 23:1 en in het volgende gesproken wordt, mochten de Ammonieten en Moabieten ganselijk niet komen, gelijk volgt Deut. 23:3.
Voorts is het zo dat we onderscheid maken tussen de wetten. Je hebt burgerlijke wetten, ceremoniële wetten en de wet der zeden (heb je misschien ook wel op catechisatie geleerd). Welnu, die burgerlijke wetten golden vooral voor het volk Israël, de ceremoniële wetten golden t.a.v. de tabernakel/tempeldienst en de wet der zeden (10 geboden) is eeuwig geldend. Pas dit nu eens toe op de voorbeelden die je aandraagt.

Anderzijds moet opgemerkt worden dat de wetten die we nu niet meer hanteren wel vaak voorbeelden en lessen bevatten.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

David J schreef:
memento schreef: In het Oude Oosten kostte het je leven als je niet netjes toestemming vroeg aan de betreffende overheid (werd als opstand tegen het gezag, als hoogverraad, gezien). In de stad bestond die overheid uit de stad-oudsten (die in de poort samenkwamen), bij de nomadenvolken (zoals bij Abraham e.d.) was het de clan-oudste.

Dus ook in het OT moest je eerst langs 'de burgerlijke stand' om te trouwen, en alle sexuele omgang zonder toestemming van de overheid kostte je je leven...

Met grote zekerheid kunnen we 1 ding zeggen: Samenwonen was in OT-tijden absoluut 'not done', en werd gezien als evengrote zonde als bv. moord of hoogverraad. Wat voor excusen tegenwoordig verzonnen worden om samenwonen goed te praten, het is en blijft een samenlevingsvorm die zowel in het OT als NT als zonde gezien werd...
Dat er toestemming moest worden gevraagd, wil ik niet betwisten. Dat het je leven kostte als je het niet deed: waar haal je dat vandaan? Ik kan me niet bedenken waar dat staat. Bovendien meen ik dat die toestemming met name aan de vader van de bruid gevraagd moest worden. Daarvan herinner ik me diverse voorbeelden, van expliciet toestemming vragen aan de oudsten niet een. Maar ik leer graag bij in dezen...
Ik denk dat een goed voorbeeld Ruth is.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
memento

Bericht door memento »

Dat er toestemming moest worden gevraagd, wil ik niet betwisten. Dat het je leven kostte als je het niet deed: waar haal je dat vandaan? Ik kan me niet bedenken waar dat staat. Bovendien meen ik dat die toestemming met name aan de vader van de bruid gevraagd moest worden. Daarvan herinner ik me diverse voorbeelden, van expliciet toestemming vragen aan de oudsten niet een. Maar ik leer graag bij in dezen...
Ik heb het in meerdere boekjes gelezen, die gaan over gewoonten en gebruiken in bijbelse tijden. Die zijn gebaseerd op archeologie en overlevering, wat opzich subjectieve dingen zijn, maar in dezen denk ik wel betrouwbaar.

De reden waarom er doodstraf op stond, zeker in kleine gemeenschappen, zoals bij nomandenstammen, zoals Abraham, was heel simpel. Elke nomadengroep had een clan-oudste, die baas was van de hele clan. Hij was opperbevelhebber, rechter, wetgever, etc in 1. Elke ongehoorzaamheid werd gezien als mogelijke staatsgreep. Lees bijvoorbeeld de wetten van Mozes, waarbij een ongehoorzaam zoon ter dood gebracht mocht worden. Wel, die wetten waren er ook buiten Israel. De reden waarom men zo panisch was voor een machtsgreep (wat trouwens wel vaak voorkwam) was omdat het de veiligheid van de hele clan in gevaar bracht. Er lagen altijd rondtrekkende rovers, en vijandelijke stammen op de loer, en een huis wat in zichzelf verdeeld was zou dat niet overleven. Ook de interne veiligheid stond op het spel, als het rechtspreken opeens door een ander gedaan zou worden (voor veel dingen was geen harde afspraak, maar vertrouwde men op het eerlijke oordeel van de rechter. Zijn oordeel was wet. Aan een oude rechter wist men wat men had, van een nieuwe rechter moest je dat maar afwachten. Men hechtte erg aan zekerheid.)

Als we lezen van steden in het begin van het OT, dan moeten we beseffen dat deze gesticht zijn door nomaden. En zoals met veel wetgeving, bleven veel oude nomaden-wetten nog lang gelden, voordat ze afgeschaft werden. Ook in steden was men erg gehecht aan gezag, eigenlijk om de zelfde reden als de nomaden: Ook steden waren niet veilig voor aanvallen (lees het OT maar). Vaak was het wel zo, dat hoe groter de stad, des te meer vrijheid de burgers zich konden veroorloven.

Als het gaat om het regelen van de bruiloft, en het regelen van de toestemmingen, dat was de taak van de vader van de bruidegom, of van de bruidogom zelf, of "de vriend van de bruidegom", als hij geen vader meer had. Van Boaz lezen we dat hij onderhandelde in de poort. Er is geen enkele reden om er niet van uit te gaan, gezien de historische context, dat dit in alle andere gevallen ook zo gegaan is. Zeker als we "de poort" vergelijken met het ouderwetse dorpshuis in NL, waar in sommige plaatsen ook de meeste mannen van het dorp minstends wel 1 keer per week samenkwam. Gewoon voor de gezelligheid, en om de nieuwtjes te horen. In sommige (moslim) landen functioneerd op lokaal niveau dit nog steeds. Dan komen de mannen wekelijks of 2-wekelijks samen, en word er recht gesproken door de oudsten, waaronder dus ook het goedkeuren van een huwelijk, maar ook "gewone" rechtzaken.
albion

Bericht door albion »

memento schreef:
Zeker als we "de poort" vergelijken met het ouderwetse dorpshuis in NL, waar in sommige plaatsen ook de meeste mannen van het dorp minstends wel 1 keer per week samenkwam. Gewoon voor de gezelligheid, en om de nieuwtjes te horen. In sommige (moslim) landen functioneerd op lokaal niveau dit nog steeds. Dan komen de mannen wekelijks of 2-wekelijks samen, en word er recht gesproken door de oudsten, waaronder dus ook het goedkeuren van een huwelijk, maar ook "gewone" rechtzaken.
Volgens de kanttekeningen betekent "de poort" het rechthuis, waar dus rechtgesproken worden. Ik stel me daar nu niet iets van voor wat wij hier op de dijk hebben een soort praat huisje waar alle oude mannetjes elkaar op de hoogte brengen van het wel en wee van het dorp.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
memento

Bericht door memento »

albion schreef:
memento schreef:
Zeker als we "de poort" vergelijken met het ouderwetse dorpshuis in NL, waar in sommige plaatsen ook de meeste mannen van het dorp minstends wel 1 keer per week samenkwam. Gewoon voor de gezelligheid, en om de nieuwtjes te horen. In sommige (moslim) landen functioneerd op lokaal niveau dit nog steeds. Dan komen de mannen wekelijks of 2-wekelijks samen, en word er recht gesproken door de oudsten, waaronder dus ook het goedkeuren van een huwelijk, maar ook "gewone" rechtzaken.
Volgens de kanttekeningen betekent "de poort" het rechthuis, waar dus rechtgesproken worden. Ik stel me daar nu niet iets van voor wat wij hier op de dijk hebben een soort praat huisje waar alle oude mannetjes elkaar op de hoogte brengen van het wel en wee van het dorp.
Er werd in "de poort" inderdaad rechtgesproken, maar het was meer een verzamelplek waar ook rechtgesproken werd, dan een "rechtshuis". Ik denk dat we in dezen beter modern onderzoek kunnen vertrouwen, dan de mening van de kanttekeningen, simpelweg omdat die geen kennis hadden van archeologische vondsten, en niet-westerse samenlevingen. Wat betreft het functioneren van "de poort", daarvan hebben we zelfs vandaag de dag in sommige niet-westerse samenlevingen nog voorbeelden van.

We moeten daarbij even in gedachten houden, dat het "hokjes-denken" zoals wij gewend zijn, typisch iets is wat na de Verlichting is ontstaan. De hele scheiding tussen officieel en onofficieel, kennen niet-westerse landen veel minder. Denk bv aan de primitieve Indianen, die zitten 's avonds met zn allen in een kring rond het vuur, terwijl ondertussen luisterd naar muziek, de verhalen over de traditie, en de verhalen over de goden verteld worden, de laatste nieuwtjes uitgewisseld en ook recht gesproken wordt. Van bv dorpjes in Iran weten we dat daar (de oudsten) van de bevolking 2-wekelijks samenkomt in het dorpshuis, waar men de hele avond bezig is de laatste nieuwtjes uit te wisselen, de officiele mededelingen doorgeven, en recht spreken. Bij "de poort" moeten we waarschijnlijk aan zo'n soort bijeenkomst denken.
albion

Bericht door albion »

Lapressa schreef: Ik wil antwoorden vanuit de Bijbel. Zelf vind ik ze niet. Misschien lees ik er overheen of haal ik andere punten uit de zelfde stukken. Ik leg uit dat ik het graag Bijbels onderbouwd zie en niet zit te wachten op antwoorden als dat het niet mag van de kerk. Ik veroordeel daarmee niet dat mensen dat hier zeggen. Heef hier alleen mee aan waar ik ze zoek en nog niet gevonden heb.
Als ik dat al niet mag aangeven, dan weet ik het ook niet meer...
Ik weet niet of je er nog geïnteresseerd in bent, maar volgens mij zegt de kerk niet zomaar dat je dit of dat niet mag.

Ik wil iets uit de HC aanhalen. Zondag 41:
vr. 108: Wat leert ons het zevende gebod?
Antw. Dat alle onkuisheid van God vervloekt is (a), en dat wij daarom, haar van harte vijand zijnde (b), kuis en ingetogen leven moeten (c), hetzij in den heiligen huiwelijken staat of daarbuiten (d).
(a) Lev. 18:28 (b) Jud. vs. 23 (c) 1 Thess 4:3,4,5 (d) Hebr. 13:4; 1 Kor. 7:7

Vr. 109: Verbiedt God in dit gebod niet meer dan echtbreken en dergelijke schandelijkheden?
Antw. Dewijl ons lichaam en ziel tempelen des Heiligen Geestes zijn, zo wil Hij, dat wij ze beide zuiver en heilig bewaren; daarom verbiedt Hij alle onkuise daden, gebaren, woorden (a), gedachten, lusten (b), en wat den mens daartoe trekken kan (c).
(a) Ef. 6:3,4; 1 Kor. 6:18, 19; (b) Matth. 5:27, 28 (c) Ef. 5:18. 1 Kor. 15:33
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Jongere

Bericht door Jongere »

"Gij zult niet echtbreken" wijst eigenlijk ook al op een echt die gebroken kon worden. Dat hier niet slechts overspel mee werd bedoeld wordt duidelijk aan de hand van de scheidbrief die later is ingesteld.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

http://meemetmanuel.hyves.nl/ Nog zo'n lichtend voorbeeld van de EO.
Van de 7 voorkeursliedjes is er 1 "motherfucker" genaamd en een ander liedje gaat zeer expliciet over lesbische seksualiteit. Om het toetje af te maken heb je nog de volgende blog:
http://meemetmanuel.hyves.nl/blog/

Nou EO... Gaat lekker zo.
memento

Bericht door memento »

Kaw schreef:http://meemetmanuel.hyves.nl/ Nog zo'n lichtend voorbeeld van de EO.
Van de 7 voorkeursliedjes is er 1 "motherfucker" genaamd en een ander liedje gaat zeer expliciet over lesbische seksualiteit. Om het toetje af te maken heb je nog de volgende blog:

De EO is idd op deze manier lekker bezig de vooronderstellingen van vele rechtse refo's aan t waarmaken...
BJD

Bericht door BJD »

Het beetje sympathie wat ik voor de EO had is op deze manieren snel verdwenen. Als deze presentatoren het gehalte van de EO vertegenwoordigen is er weinig christelijks meer aan. 't Wordt tijd dat ze teruggefloten worden... anders denk ik dat ze nog wel eens veel achterban kunnen verliezen..

Marnix, een mooie taak voor jou weggelegd ;)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik ben nog steeds tientjeslid... :quoi
Gian

Bericht door Gian »

Kaw schreef:http://meemetmanuel.hyves.nl/ Nog zo'n lichtend voorbeeld van de EO.

Zijn eigen site wordt geblockt hier.
Jawel, door het EO filter :mdr
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
jvdg

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:Ik ben nog steeds tientjeslid... :quoi
Ik ook, mijn vrouwke heeft zich telefonisch daartoe laten verleiden.
En dan te bedenken dat wij nooit naar de EO kijken of luisteren.
Dat tientje ga ik maar besteden aan de IFAW.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

IFAW heeft geen CBF-keur maar je krijgt wel een leuk zeehondje. SMS nu! SMS nu! SMS nu!
jvdg

Bericht door jvdg »

Kaw schreef:IFAW heeft geen CBF-keur maar je krijgt wel een leuk zeehondje. SMS nu! SMS nu! SMS nu!
Ik dacht dat ik een ijsbeerke heb ontvangen, maar ik kan het niet nagaan want ik heb het natuurlijk gelijk weggegeven.

(Ik heb (bloos) nooit nagegaan of IFAW een CBF-je heeft)
Plaats reactie