Re: Hoogbegaafdheid
Geplaatst: 01 aug 2019, 09:51
Die voorgeschiedenis kende ik dan weer niet.
Dat sociaal-emotionele moet je niet onderschatten. Omdat dat niet synchroon loopt met het cognitieve krijgen ze toch in de omgang wel struggels is mijn ervaring. Alhoewel karakter daar ook een rol in speelt.DDD schreef:Nee hoor. Hij ontwikkelt zich anders. Eerst of althans, sneller, cognitief. Daar kunnen veel mensen niet zo goed mee omgaan, maar dat wil nog niet zeggen dat hij scheefgroeit.
Uiteindelijk steekt hij qua cognitie ver boven anderen uit, en qua sociaal-emotionele dingen en qua beenlengte is hij uiteindelijk normaal. Maar zolang mensen intelligentie, beenlengte en sociaal-emotionele volwassenheid niet los van elkaar en van het gemiddelde kunnen zien, spreken ze van scheefgroei. Volgens mij is dat niet terecht.
Er zijn bekende voorbeelden van kinderen die veelbelovend waren toen ze aan hun studie begonnen. Maar vroeger of later struikelden.DDD schreef:Nee hoor. Hij ontwikkelt zich anders. Eerst of althans, sneller, cognitief. Daar kunnen veel mensen niet zo goed mee omgaan, maar dat wil nog niet zeggen dat hij scheefgroeit.
Deze jongen is wel heel speciaal en daarnaast wordt hij door zijn ouders enorm geprofileerd in de media weet niet goed wat ik er van moet vinden.merel schreef:Precies, ik zou kijken of ik mijn kind op een andere wijze zou kunnen uitdagen. Dat is niet makkelijk, dat zie ik om mij heen ook wel in de begeleiding van hoogbegaafde kinderen. Toch is het wel nodig. Opgroeien is namelijk meer dan alleen cognitief kennis tot je nemen. Het is ook leren omgaan met je omgeving, vrienden maken, sporten, feestjes. Kortom de hele weg tot volwassen worden. Nu is deze jongen 8 jaar. Straks gaat hij naar de uni en dan? Hij hoort nergens bij.
Krijgt hij niet een priveleraar op de uni? Volgens mij heb ik wel eens over een ander wonderkind gelezen dat hij wel op de uni les kreeg maar niet in de klas zat. Hij zat ergens afgeschermd van de rest de colleges te volgen.Mara schreef:Er zijn bekende voorbeelden van kinderen die veelbelovend waren toen ze aan hun studie begonnen. Maar vroeger of later struikelden.DDD schreef:Nee hoor. Hij ontwikkelt zich anders. Eerst of althans, sneller, cognitief. Daar kunnen veel mensen niet zo goed mee omgaan, maar dat wil nog niet zeggen dat hij scheefgroeit.
Of dan toch maar DJ worden.
Leeftijdsgenoten scherpen elkaar op.
Een kind van 8 tussen een 17 jarige op het gym, is heel wit en halfje bruin.
Dat zie je trouwens op de foto ook.
En dan zo'n kind naar de uni sturen? Qua intelligentie zal hij het zeker aankunnen.
Ik zou als moeder mijn hart vasthouden.
Ik heb op het gym waar mijn zoon zat, heel wat van die wonderkinderen zien stranden.
Heb je ervaring met hoogbegaafdheid in je directe omgeving?DDD schreef:De samenleving moet zich aanpassen. Dat kun je van iemand die niet volwassen is, niet vragen. Althans niet op ieder gebied.
Maar goed. Het ging mij om de kwalificatie scheefgroei. Daar ben ik het niet mee eens.
Klopt. Basisschool van mijn kids (waarbij eentje hoogbegaafd lijkt te zijn) doet goed zijn best, maar het staat relatief in de kinderschoenen. Overigens wel goed contact over.Ambtenaar schreef:Zolang je op de basisschool gemiddeld bent is er weinig aan de hand. Als je slimmer dan gemiddeld bent of moeite hebt om bij te benen ontstaan de problemen zo is mijn ervaring. Als ouders moet je er dan bovenop zitten.
Dat weet ik niet. Ik weet wel dat je het op het hoger onderwijs allemaal zelf moet doen.Gritje schreef: Krijgt hij niet een priveleraar op de uni? Volgens mij heb ik wel eens over een ander wonderkind gelezen dat hij wel op de uni les kreeg maar niet in de klas zat. Hij zat ergens afgeschermd van de rest de colleges te volgen.
Zie je het niet voor je dan? Een jochie van 8 tussen slimme beta's - die vaak niet allemaal uitblinken in het sociale - hoe gaan zij met dat kind om. Want ook al heeft hij gymn., hij is nog steeds een kind van 8!DDD schreef:Maar goed. Het ging mij om de kwalificatie scheefgroei. Daar ben ik het niet mee eens.
Ja dat is zo. Het liefst hebben ze een gemiddelde leerling.Ambtenaar schreef:Zolang je op de basisschool gemiddeld bent is er weinig aan de hand. Als je slimmer dan gemiddeld bent of moeite hebt om bij te benen ontstaan de problemen zo is mijn ervaring.
Toch wordt dit door orthopedagogen wel zo gezien. Zij benoemen het als' discrepantie tussen verbaal en performaal, , maar dit is in Jip en Janneke taal 'scheefgroei'.DDD schreef:De samenleving moet zich aanpassen. Dat kun je van iemand die niet volwassen is, niet vragen. Althans niet op ieder gebied.
Maar goed. Het ging mij om de kwalificatie scheefgroei. Daar ben ik het niet mee eens.
Klopt, dat is ook onze ervaring. Er zijn weinig docenten die hierin flexibel kunnen zijn. Met jongens is het helemaal een 'probleem'. Die worden het liefst in de gedragsproblematiek hoek gestopt.Ambtenaar schreef:Zolang je op de basisschool gemiddeld bent is er weinig aan de hand. Als je slimmer dan gemiddeld bent of moeite hebt om bij te benen ontstaan de problemen zo is mijn ervaring. Als ouders moet je er dan bovenop zitten.
Volgens mij is die discrepantie iets anders. Iedereen kan een kloof tussen verbaal en performaal hebben. Dat is iets anders dan een 8-jarige tussen 18-jarigen.merel schreef:Toch wordt dit door orthopedagogen wel zo gezien. Zij benoemen het als' discrepantie tussen verbaal en performaal, , maar dit is in Jip en Janneke taal 'scheefgroei'.DDD schreef:De samenleving moet zich aanpassen. Dat kun je van iemand die niet volwassen is, niet vragen. Althans niet op ieder gebied.
Maar goed. Het ging mij om de kwalificatie scheefgroei. Daar ben ik het niet mee eens.
'Klopt, dat is ook onze ervaring. Er zijn weinig docenten die hierin flexibel kunnen zijn. Met jongens is het helemaal een 'probleem'. Die worden het liefst in de gedragsproblematiek hoek gestopt.Ambtenaar schreef:Zolang je op de basisschool gemiddeld bent is er weinig aan de hand. Als je slimmer dan gemiddeld bent of moeite hebt om bij te benen ontstaan de problemen zo is mijn ervaring. Als ouders moet je er dan bovenop zitten.