Voeding in het gezin

Orchidee

Re: Voeding in het gezin

Bericht door Orchidee »

http://www.zadkine.nl/~/media/Files/Dow ... 02015.ashx

http://www.zadkine.nl/~/media/Files/Dow ... 02015.ashx

http://www.buurtenmetuitzicht.nl/activi ... elcollege/

Hier is het nog redelijk betaalbaar, maar ben het verder eens met @refo, thuis kan je voor 1x "goed" uit eten een heel gezin een hele week voorzien van eten :)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Lotta

Bericht door Lotta »

Ik vind gezond eten voor mijn gezin ontzettend belangrijk. Wil er echter niet krampachtig mee omgaan en mijn kinderen dingen verbieden (als ze bijvoorbeeld naar een feestje van iemand anders gaan). Bovendien is het heel moeilijk te bepalen wat wel en niet gezond is en veranderen de inzichten voortdurend. Nu eten we maar zoveel mogelijk onbewerkte producten en veel groente, fruit, noten enz. En ik probeer goed af te wisselen.
refo

Bericht door refo »

Patat, gebakken in plantaardig vet en met kruiden ipv saus is gezond.
Mara

Bericht door Mara »

Lotta schreef:Ik vind gezond eten voor mijn gezin ontzettend belangrijk. Wil er echter niet krampachtig mee omgaan en mijn kinderen dingen verbieden (als ze bijvoorbeeld naar een feestje van iemand anders gaan). Bovendien is het heel moeilijk te bepalen wat wel en niet gezond is en veranderen de inzichten voortdurend. Nu eten we maar zoveel mogelijk onbewerkte producten en veel groente, fruit, noten enz. En ik probeer goed af te wisselen.
Lusten jouw kinderen en man altijd alles?
Ik heb hier een paar "vissers". Champignons en taugé bijvoorbeeld worden hier uit het gerecht gevist.
En er zijn verschillende allergieën, daar moet ik ook rekening mee houden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mannetje

Bericht door Mannetje »

- Niet meer zo actief -
merel

Bericht door merel »

brrr, de strijd aangaan om te poetsen is ook niet mijn favoriet, maar is toch nodig. Al merk ik ook dat het gebit van het ene kind veel sterker is dan van het andere kind.
Mara schreef:
Lotta schreef:Ik vind gezond eten voor mijn gezin ontzettend belangrijk. Wil er echter niet krampachtig mee omgaan en mijn kinderen dingen verbieden (als ze bijvoorbeeld naar een feestje van iemand anders gaan). Bovendien is het heel moeilijk te bepalen wat wel en niet gezond is en veranderen de inzichten voortdurend. Nu eten we maar zoveel mogelijk onbewerkte producten en veel groente, fruit, noten enz. En ik probeer goed af te wisselen.
Lusten jouw kinderen en man altijd alles?
Ik heb hier een paar "vissers". Champignons en taugé bijvoorbeeld worden hier uit het gerecht gevist.
En er zijn verschillende allergieën, daar moet ik ook rekening mee houden.
Gezond eten vind ik ook heel belangrijk, ook tijdens de vakantie. Ik merk toch dat veel mensen tijdens de vakantie losgaan qua eten omdat het vakantie is. Dat kan ik echt niet begrijpen. Gezond eten vind ik ook veel lekkerder.

'Vissen' is het eten wil ik echt niet hebben. Daar word ik echt woest om. Wat dat betreft ben ik/zijn wij heel streng. Vanaf dat ze een jaar of 3 zijn moeten ze alles leren eten. De eerste keren alleen een hapje en later een klein bordje. Ik kan mij nl. niet voorstellen dat er iets zo 'vies' zou zijn dat je echt niet kan eten. Iedereen heeft zijn voorkeuren met eten, mijn man en ik ook, maar ook wij eten dingen die wij minder lekker vinden. Ook om het goede voorbeeld te geven. De kinderen hebben echt groot plezier als er iets op het menu staat dat hun vader en ik niet zo lekker vinden, maar wel eten.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Oef @Merel, ik heb hier altijd een "visser" gehad en ze doet het nog steeds weleens :?
Niet streng genoeg geweest :blush
merel

Bericht door merel »

Het is ook niet zo dat als ik weet dat een kind iets niet lust, ik het hele bord met juist die groente opschep hoor. Een paar kinderen houden niet van paprika. Als wij dan bv chili con carne eten, zorg ik er wel voor dat er voor hen maar een paar stukjes op hun bord liggen en verder de dingen die zij wel eten. Toch wil ik wel dat zij gaan proeven om zo de smaak wel te ontwikkelen.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ik heb het wel veelvuldig geprobeerd hoor ;)
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:Het is ook niet zo dat als ik weet dat een kind iets niet lust, ik het hele bord met juist die groente opschep hoor. Een paar kinderen houden niet van paprika. Als wij dan bv chili con carne eten, zorg ik er wel voor dat er voor hen maar een paar stukjes op hun bord liggen en verder de dingen die zij wel eten. Toch wil ik wel dat zij gaan proeven om zo de smaak wel te ontwikkelen.
Maar jonge kinderen hebben een andere smaakbeleving.
Waar je als kind dol op bent: zoet, vettig, verafschuw je vaak als je volwassen bent.
Ik was dol op suikerspinnen, paar jaar geleden hapte ik er in en brrrrr.
Ik heb een kind dat juist dol was op bittere en zure groenten en nu deze groenten liever niet meer eet. Hij doet het wel, maar niet van harte.
Waarom zou je persé alles moeten lusten? Misschien bekomt het iemand niet goed en heeft hij een soort natuurlijke aversie tegen dat voedingsmiddel.
Ik kan absoluut geen gebakken of meegekookte paprika eten. Zou ik dan bij jou niet mogen vissen? ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Wij ouders lusten veel wat onze kinderen niet lusten dus eten wij dat nog maar zelden.
Als ze niet thuis zijn of ergens anders eten bijv., ik maak ook weleens 2 verschillende gerechten.
Chili con carne vinden mijn man en ik heerlijk af en toe in de winter, de kinderen eten dit echt niet meer.;)
refo

Bericht door refo »

Kinderen zeggen: ik lust het niet. Ze zijn maar eerlijk.
Ouderen zeggen: ik kan het niet verdragen. Dat klinkt geleerder.
DDD

Bericht door DDD »

Nou, dat is niet helemaal hetzelfde. Ik lust graag oliebollen, maar ik kan het slecht verdragen.

Er zijn ook mensen die niet tegen kiwi kunnen of tegen gluten.

Overigens zie ik niet in waarom iedereen alles zou moeten leren eten. Maar dat zal wel heel modern zijn. Bij mij thuis vroeger mochten we allemaal iets opgeven wat we niet lustten, en als dat op het menu stond, kwam er een alternatief. Dat vind ik toch realistischer, eerlijk gezegd. Het mocht natuurlijk niet wisselen naar gelang de inhoud van de koelkast, maar daar ben je als ouders zelf bij.
merel

Bericht door merel »

Tja wat is 'niet lusten'. Ik denk dat normaal, gezond eten niet vies is en dat je best dingen mag leren eten. Natuurlijk mag je dingen wat minder lekker vinden, dat heb ik zelf ook, maar gevis en gepluk in het eten en roepen dat het vies is, wil ik echt niet horen. Daarbij vind ik het ook niet netjes als je ergens anders eet en iemand heeft zich uitgesloofd en jij zegt dat je het niet lust. Uit respect voor degene die gekookt is, eet je gewoon wat je voorgeschoteld krijgt. Als je het niet kent of lust, neem je maar een klein beetje.

Blijkbaar zijn wij een uitzondering op dit gebied, want ik merk het ook als er klasgenootjes van de kinderen bij ons eten. Dat is meestal een enorm gezeur over wat ze niet lusten, bruin, volkoren brood, melk, karnemelk, gekookt eitje, hartig beleg, tomaten, komkommer etc. Altijd is er wel iets om over te zeuren. En ik weiger om de tafel vol te zetten met vette en ongezonde dingen zoals croissantjes, wit brood, donuts, yogi en chocolademelk.
Plaats reactie