Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2007

Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Aquilla schreef:wat ook erg opmerkelijk is dat broeder KLaas vd Zwaag geen uitnodiging heeft gekregen; er wordt dus over hem, zonder hem gesproken....
Ja, logisch... Hij heeft zelf de samenstelling van deze GS bepaald :wink:

Er is overigens niemand (dan de 40 afgevaardigden) aanwezig bij de behandeling van die zaak (dus ook geen andere predikanten en ouderlingen)
BDS '73

Bericht door BDS '73 »

Klaas-Jan schreef:
Marnix schreef:Vandaag in het ND:

http://www.nd.nl/Document.aspx?document ... l&id=99586

Jammer..... ik hoop dat men toch niet de weg van de minste weerstand gaat volgen en iedere vernieuwing uit angst voor kritiek vanuit de behoudende flank maar tegenhoudt.
Het blijft natuurlijk wel heel moeilijk, we moeten dat niet onderschatten. Ik hoop ook dat er echt een inhoudelijke discussie komt. Maar er zijn, mijns inziens, genoeg argumenten om vast te houden aan de lijn van Comrie-Kersten en ik zou ook Moerkerken aan dat rijtje willen toevoegen. De uitkomst zal zeer waarschijnlijk ook zo zijn, gezien de samenstelling van de afgevaardigden. Of de predikanten Vreugdenhil, Harinck, van der Net, Kattenberg en Baan en, zoals in het artikel genoemd, Drs. I.A. Kole dan het veld moeten ruimen? Nee, dat zal men ook niet willen en dat is ook helemaal niet goed voor de kring der gemeenten. Dus zal de GS toch met een iets genuanceerder standpunt naar buiten komen, om ook hen te behouden en niet voor nog meer onrust te zorgen.
De Kole en de Geit...
Kislev

Bericht door Kislev »

Ik ben belijdend lid van de GG. Kan ik zomaar de Synode bijwonen op de gallerij?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Aquilla schreef:wat ook erg opmerkelijk is dat broeder KLaas vd Zwaag geen uitnodiging heeft gekregen; er wordt dus over hem, zonder hem gesproken....
Ik heb het al vaker voorspeld: er wordt echt niet inhoudelijk over zijn boek gesproken.
Er zal een commissie ingesteld worden die op de vervolgzitting rapporteert.
Klaas-Jan schreef:Er is overigens niemand (dan de 40 afgevaardigden) aanwezig bij de behandeling van die zaak (dus ook geen andere predikanten en ouderlingen)
Ik dacht niet dat je hierin gelijk hebt.
Alleen niet-ambtsdragers moeten weg.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kislev schreef:Ik ben belijdend lid van de GG. Kan ik zomaar de Synode bijwonen op de gallerij?
Als je man bent wel. :D
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Tiberius schreef:
Klaas-Jan schreef:Er is overigens niemand (dan de 40 afgevaardigden) aanwezig bij de behandeling van die zaak (dus ook geen andere predikanten en ouderlingen)
Ik dacht niet dat je hierin gelijk hebt.
Alleen niet-ambtsdragers moeten weg.
Sorry, je hebt helemaal gelijk. Alleen niet-ambtsdragers moeten weg. De anderen hebben overigens wel alleen een adviserende functie. Dat bedoelde ik te zeggen...
BDS '73

Bericht door BDS '73 »

Kennen ze alle ambtsdragers? Als ik een zwart pak aantrek, en ik scheer mijn snor af, wie ziet dan dat ik geen ambtsdrager ben?
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

BDS '73 schreef:Kennen ze alle ambtsdragers? Als ik een zwart pak aantrek, en ik scheer mijn snor af, wie ziet dan dat ik geen ambtsdrager ben?
Ze kennen alle ambtsdragers denk ik wel...

(ik denk dat je een soort bewijs/afschrift moet hebben van je kerkenraad, anders kunnen ze ook niet bij de leden kijken of ze wel GG zijn, en die kennen ze niet allemaal... :? )
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Klaas-Jan schreef:
BDS '73 schreef:Kennen ze alle ambtsdragers? Als ik een zwart pak aantrek, en ik scheer mijn snor af, wie ziet dan dat ik geen ambtsdrager ben?
Ze kennen alle ambtsdragers denk ik wel...

(ik denk dat je een soort bewijs/afschrift moet hebben van je kerkenraad, anders kunnen ze ook niet bij de leden kijken of ze wel GG zijn, en die kennen ze niet allemaal... :? )
Het is volgens mij meer een vertrouwenskwestie.
BDS '73

Bericht door BDS '73 »

't Leek me op zich wel grappig om er met een stalen gezicht gewoon tussen te zitten en elke dag een weblog bij te houden.

"Mr X at the Synod"

8) 8)
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Zitten wel gewoon de andere predikanten erbij? Dus die niet afgevaardigd zijn?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

jakobmarin schreef:Zitten wel gewoon de andere predikanten erbij? Dus die niet afgevaardigd zijn?
Ja, als de afgevaardigden advies nodig hebben, kunnen de andere predikanten ingeschakeld worden. Ze hebben geen stemrecht, alleen de 40 afgevaardigden hebben dat. Ze mogen ook uit zichzelf niets zeggen. Ds. Moerkerken treedt op als adviseur van het moderamen en doet dus wel mee, hoewel hij geen stemrecht heeft. De kerkenraad van 's Gravenpolder is de roepende kerk en zal het eerste deel van de vergadering leiden, dus opening en stemming van het moderamen, waar ik overigens heel benieuwd naar ben. Hoop op een evenwichtige samenstelling...
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

jakobmarin schreef:Zitten wel gewoon de andere predikanten erbij? Dus die niet afgevaardigd zijn?
Zeker als er rapporten van deputaten besproken worden, dan zijn die gedeputeerden er ook gewoon allemaal bij, inzoverre niet verhinderd.
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Herman schreef:
Zeker als er rapporten van deputaten besproken worden, dan zijn die gedeputeerden er ook gewoon allemaal bij, inzoverre niet verhinderd.
deputaten zijn volgens mij allemaal ambtsdrager...
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

De bidstond voor de Generale Synode vanavond is rechtstreeks te volgen via http://www.kerkomroep.nl (aanvang 19.30 uur)

Vervolgens klikken op de provincie Zuid-Holland (rechts in het kaartje) en dan Ridderkerk, GG Bethelkerk (in de lijst).
Alleen live te beluisteren, wordt niet opgeslagen...

Van harte aanbevolen!
Gesloten