Komt u wel eens in een andere kerk?

uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

geledu schreef:
uitgeworpen schreef:
geledu schreef:
Tiberius schreef: Bovendien: de gemeente ben je zelf.

Juist !

Vaak, en nu bedoel ik niemand persoonlijk, krijgt de kerkenraad de schuld en wordt hen verweten niet naar de gemeenteleden om te zien in dit soort situatie's.
Maar men vergeet dan dat men zelf allereerst de schuldige is.
Zelf komt men niet naar de kerk en als dan bezoek uitblijft krijgt de kerkenraad een golf van kritiek.
Dan kruipt men opeens in een slachtofferrol.
Jammer...
Beetje kort door de bocht...doe eens iets pastoraler :cry:
Hoe bedoel je dit ?
Ik weet dat de kerkenraad vaak lelijk aangekeken wordt wat betreft nalatigheid, geledu. Soms terecht. Ook wel eens onterecht.
Ik vind alleen dat jij 'te' generaliserend bezig bent, waardoor je anderen onnodig pijn doet. That's all.
Wanneer mijn man bijv. niet doorkrijgt dat iemand ernstig ziek is kan hij ook niet op bezoek gaan. Er zijn daarop veel variaties mogelijk... Wanneer de kerkenraad de nood niet weet, kan ze ook niet reageren.

Maar ik weet dat er ook kwesties zijn, in andere kerken dan wel, dat er gezegd wordt...die en die komt al weken, maanden niet...het is ook wel goed dat ze weggaan; laat maar. Ze passen niet bij ons.
Of dat ze mensen gewoon in hun sop gaar laten koken omdat er al zoveel praatjes gaan...
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Persoonlijk denk ik dat je de gemeente het best leert kennen als er problemen komen. (depressie, huwelijksproblemen, gezindproblemen, kerkelijke problemen ed) Als alles goed gaat, dan is het niet zo moeilijk om huisbezoek ed te ontvangen/geven en om in gesprek te blijven. Men zegt wel eens dat in tijden van nood blijkt wie je echte vrienden zijn. Ik denk dat hetzelfde geldt voor de gemeente.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
bazz

Bericht door bazz »

geledu schreef:
De voorzienigheid Gods heeft ons wel ergens geplaatst.
Zelf bevestigen we door ons lidmaatschap o.a. aan die gemeente verbonden te willen blijven.
een veelgebruikt argument in reformatorisch nederland, maar zoiets hoor ik niet vaak als iemand uit bijvoorbeeld een evangelische gemeente de overstap zou willen maken naar een behoudend reformatorische kerk. zegt men dan ook "blijf maar in je gemeente, en bidt dat die gezond wordt"?

dan krijgen we natuurlijk ook nog moslims, zijn die bijvoorbeeld niet in hun moskee geplaatst?
caprice

Bericht door caprice »

bazz schreef:
geledu schreef:
Zelf bevestigen we door ons lidmaatschap o.a. aan die gemeente verbonden te willen blijven.
een veelgebruikt argument in reformatorisch nederland, maar zoiets hoor ik niet vaak als iemand uit bijvoorbeeld een evangelische gemeente de overstap zou willen maken naar een behoudend reformatorische kerk. zegt men dan ook "blijf maar in je gemeente, en bidt dat die gezond wordt"?

dan krijgen we natuurlijk ook nog moslims, zijn die bijvoorbeeld niet in hun moskee geplaatst?
Staaf de kerk aan de kenmerken van de ware kerk uit de Nederlandse geloofsbelijdenis met je gemeente, of de zuivere leer gepredikt wordt, de sacramenten bediend worden en de tucht gehandhaafd, en als dat zo is, heb je niet het recht om weg te gaan.
Als we het dan over de Mohammedanen hebben, beseft elk weldenkend mens wel dat deze afgodsdienst geen dageraad kan hebben voor het heilig oog des Heeren.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
geledu

Bericht door geledu »

caprice schreef:
bazz schreef:
geledu schreef:

Staaf de kerk aan de kenmerken van de ware kerk uit de Nederlandse geloofsbelijdenis met je gemeente, of de zuivere leer gepredikt wordt, de sacramenten bediend worden en de tucht gehandhaafd, en als dat zo is, heb je niet het recht om weg te gaan.
Als we het dan over de Mohammedanen hebben, beseft elk weldenkend mens wel dat deze afgodsdienst geen dageraad kan hebben voor het heilig oog des Heeren.
Duidelijk verwoord, Caprice, bedankt !
Unionist

Bericht door Unionist »

caprice schreef: Staaf de kerk aan de kenmerken van de ware kerk uit de Nederlandse geloofsbelijdenis met je gemeente, of de zuivere leer gepredikt wordt, de sacramenten bediend worden en de tucht gehandhaafd, en als dat zo is, heb je niet het recht om weg te gaan.
Dus vanaf heden sluiten wij onze kerkdeuren voor leden uit de andere reformatorische kerkverbanden. Zij zijn niet meer welkom, want hebben het recht niet om hun kerk te verlaten. Zeker niet als zij predikant zijn.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

caprice schreef:Staaf de kerk aan de kenmerken van de ware kerk uit de Nederlandse geloofsbelijdenis met je gemeente, of de zuivere leer gepredikt wordt, de sacramenten bediend worden en de tucht gehandhaafd, en als dat zo is, heb je niet het recht om weg te gaan.
Precies, Caprice.

Artikel 29 van de NGB zegt het heel duidelijk:
De merktekenen, om de ware Kerk te kennen, zijn deze: zo de Kerk de reine predikatie des Evangelies oefent; indien zij gebruikt de reine bediening der sacramenten, gelijk ze Christus ingesteld heeft; zo de kerkelijke tucht gebruikt wordt, om de zonden te straffen. Kortelijk, zo men zich aanstelt naar het zuivere Woord Gods, verwerpende alle dingen die daartegen zijn, houdende Jezus Christus voor het enige Hoofd. Hierdoor kan men zekerlijk de ware Kerk kennen, en het komt niemand toe zich daarvan te scheiden.

Er wordt daar geen uitzondering gemaakt voor houwdegens in de kerkenraad.
En nogmaals, wat ik eerder in dit topic al typte: ik kan me niet voorstellen, dat een hele gemeente uit lomperiken en boosaards bestaat.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Unionist schreef:
caprice schreef: Staaf de kerk aan de kenmerken van de ware kerk uit de Nederlandse geloofsbelijdenis met je gemeente, of de zuivere leer gepredikt wordt, de sacramenten bediend worden en de tucht gehandhaafd, en als dat zo is, heb je niet het recht om weg te gaan.
Dus vanaf heden sluiten wij onze kerkdeuren voor leden uit de andere reformatorische kerkverbanden. Zij zijn niet meer welkom, want hebben het recht niet om hun kerk te verlaten. Zeker niet als zij predikant zijn.
Er zijn er, die erg bang zijn voor zij die net iets anders verwoorden.
Of leren, of zeggen. Hij zei predikanten, het zij gemeenteleden.
Want als je het iets anders ziet zou dat wel eens verdeeldheid kunnen brengen.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Rens

Bericht door Rens »

Christiaan schreef:
Unionist schreef:
christiaan, er wordt je toch steeds in de schrift voorgehouden dat je alles aan de schrift moet toetsen, wie er ook wat zegt of leert??
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Rens schreef:
Christiaan schreef:
Unionist schreef:
christiaan, er wordt je toch steeds in de schrift voorgehouden dat je alles aan de schrift moet toetsen, wie er ook wat zegt of leert??
Dat is iets waar ik zelf voor pleit dus dat valt moeilijk te ontkennen.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
BDS '73

Bericht door BDS '73 »

Tiberius schreef:
caprice schreef:Staaf de kerk aan de kenmerken van de ware kerk uit de Nederlandse geloofsbelijdenis met je gemeente, of de zuivere leer gepredikt wordt, de sacramenten bediend worden en de tucht gehandhaafd, en als dat zo is, heb je niet het recht om weg te gaan.
Precies, Caprice.

Artikel 29 van de NGB zegt het heel duidelijk:
De merktekenen, om de ware Kerk te kennen, zijn deze: zo de Kerk de reine predikatie des Evangelies oefent; indien zij gebruikt de reine bediening der sacramenten, gelijk ze Christus ingesteld heeft; zo de kerkelijke tucht gebruikt wordt, om de zonden te straffen. Kortelijk, zo men zich aanstelt naar het zuivere Woord Gods, verwerpende alle dingen die daartegen zijn, houdende Jezus Christus voor het enige Hoofd. Hierdoor kan men zekerlijk de ware Kerk kennen, en het komt niemand toe zich daarvan te scheiden.

Er wordt daar geen uitzondering gemaakt voor houwdegens in de kerkenraad.
En nogmaals, wat ik eerder in dit topic al typte: ik kan me niet voorstellen, dat een hele gemeente uit lomperiken en boosaards bestaat.
De NGB kende maar één ware kerk, wij kennen meerdere verbanden binnen de ware kerk.

Als je vanwege persoonlijke redenen van HHK overstapt naar CGK scheid je je dus niet af van de ware kerk, maar blijf je daarin. Je sluit je alleen bij een andere gemeente aan.

Dat gebeurt overigens binnen kerkverbanden heel vaak: je voelt je niet thuis in Amsterdam dus verhuis je naar Rotterdam en sluit je je daar aan bij een gemeente van je eigen kerkverband. Verborgen kerkverlating, waar niemand kritische vragen over stelt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

BDS'73 schreef:Als je vanwege persoonlijke redenen van HHK overstapt naar CGK scheid je je dus niet af van de ware kerk, maar blijf je daarin. Je sluit je alleen bij een andere gemeente aan.
Precies. En daarom heeft het iets benauwends dat je maar lid van één kerkgenootschap kunt zijn. Want je bent lid van de ware kerk in zijn geheel!
geledu

Bericht door geledu »

M.i. moet je wel degelijk twee dingen scheiden.
Je bent in eerste instantie lid van een plaatselijke gemeente.
Er wordt in diverse formuleringen, bij verschillende gelegenheden dan ook gevraagt of we in kunnen stemmen met de leer die "alhier" geleerd wordt.

Een overstap naar een andere gemeente in een ander kerkverband door b.v. verhuizing of huwelijk vind ik van een andere orde.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

caprice schreef:
bazz schreef:
geledu schreef:

Eigenlijk hebben we het ons bar moeilijk gemaakt met al die verschillende kerken en gemeentes. Want strikt gezien houdt dat in dat er maar een kerk zou moeten zijn!! en zijn alle afscheidingen in het verleden dus fout geweest!!
Maar ja, iedereen heeft weer een andere definitie van de "ware", zuivere leer" en iedereen vindt dat zijn/haar kerk de juiste Bijbelse invulling heeft, dus uiteindelijk zit je dan toch met een geweldig probleem.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
caprice

Bericht door caprice »

JolandaOudshoorn schreef: Eigenlijk hebben we het ons bar moeilijk gemaakt met al die verschillende kerken en gemeentes. Want strikt gezien houdt dat in dat er maar een kerk zou moeten zijn!! en zijn alle afscheidingen in het verleden dus fout geweest!!
Maar ja, iedereen heeft weer een andere definitie van de "ware", zuivere leer" en iedereen vindt dat zijn/haar kerk de juiste Bijbelse invulling heeft, dus uiteindelijk zit je dan toch met een geweldig probleem.
De oorsprong van alle afscheiding is de zonde, want de zonde brengt verdeeldheid. En als je vasthoudt aan de zuivere leer en de Hervormde Kerk zet je buiten de kerk (ds. L.G.C. Ledeboer) ís er geen andere weg mogelijk dan om op een andere wijze samen te komen.
Er is maar één Kerk. Dat is de ware levende Kerk, en die ligt verscheurd, verdeeld en verbrokkeld over de verschillende gemeenten, in verschillende kerkverbanden.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Plaats reactie