Mariavt schreef:jvdg schreef:
Echt waar, de allermooiste muziek............
Een ervaring die ik met ieder van jullie wil delen, in het besef dat jullie ook allen die ervaring kennen is: Als mijn gedachten "tollen" en met name goddeloze gedachten mij bezetten, dan probeer ik de psalmen te zingen, en uiteindelijk wint de inhoud van die psalmen het van alle verkeerde gedachten.
Luther sprak daar ook over hé.......Als de duivel je bezet met verkeerde gedachten ga dan psalmen zingen, die jagen de duivel weg..........
Uitspraak van Luther:
"Daarom, als je treurig bent en de droefheid wil het winnen, zeg dan: vooruit, ik moet voor mijn Heere Christus een lied spelen op het regaal, een Te Deum of een Benedictus, want de Schrift leert me dat Hij graag een vrolijk lied en snarenspel hoort. Grijp maar flink in de toetsen en zing er op los, tot de boze gedachten vergaan, zoals David en Eliza deden. En komt de duivel terug en dompelt je in de zorg, verweer je fris en zeg: weg duivel, ik moet nu mijn Heere Christus een lied zingen."
En:
"Alleen de muziek kan wat anders enkel de theologie kan, namelijk het hart vrolijk en rustig maken, als een openlijk getuigenis, dat de duivel, aanstichter van alle droefgeestige zorgen en gedachten, voor de stem van de muziek bijna net zo hard op de loop gaat als voor het woord van de theologie."