Iemand citeren in een preek, om zo je (goede) boodschap over te dragen, is van een heel andere orde, dan iemand 'citeren' ter entertainment...parsifal schreef:Dit gaat alleen op als er iets instemmend gebruikt wordt. Ik heb een dominee wel eens Robert Long horen citeren en niet eens expliciet afkeurend (Hij citeerde uit het lied "The Last Seven Days" ) Een andere dominee citeerde de Rolling Stones "I can't get no satisfaction", Weer een ander citeert met instemming "Hier vertrok de trein" van Stef Bos. Of laten we een andere tak van sport kiezen . De een citeert Russell als het over filosofie gaat, een ander citeert met instemming Cicero, weer een ander Plato (Is zijn visie op seksualiteit echt minder verwerpelijk dan die van Normaal?)memento schreef: Sja, ik geloof niet dat je snapt welke negatieve lading er aan een artiest als Queen, en diens muzikaal gezien prachtige muziek, hangt. Misschien kan ik een voorbeeld noemen:
Een stukje Queen in zo'n concert, hoe kort ook maar, is als een predikant die midden in zn preek een grove vloek uitroept. Je kan dan zeggen: kijk eens naar de rest van zn preek, die was toch prachtig? Maar de serieuze kerkganger zal geschokt zijn, en niet meer onder het gehoor van deze predikant komen (tenzij hij natuurlijk schuld belijdt en betering beloofd).
Normaal zou ik zeker als niet-Christelijk bestempelen trouwens maar weer niet als anti-Christelijk, (Lennon en Queen zitten hier wel dicht tegen aan).
Daarbij, ik noemde bewust ook Queen, omdat die duidelijk anti-christelijk te noemen is. Het gebruiken van iets anti-christelijks ter entertainment kan en valt niet goed te praten...