Is dit Normaal?

memento

Bericht door memento »

parsifal schreef:
memento schreef: Sja, ik geloof niet dat je snapt welke negatieve lading er aan een artiest als Queen, en diens muzikaal gezien prachtige muziek, hangt. Misschien kan ik een voorbeeld noemen:

Een stukje Queen in zo'n concert, hoe kort ook maar, is als een predikant die midden in zn preek een grove vloek uitroept. Je kan dan zeggen: kijk eens naar de rest van zn preek, die was toch prachtig? Maar de serieuze kerkganger zal geschokt zijn, en niet meer onder het gehoor van deze predikant komen (tenzij hij natuurlijk schuld belijdt en betering beloofd).
Dit gaat alleen op als er iets instemmend gebruikt wordt. Ik heb een dominee wel eens Robert Long horen citeren en niet eens expliciet afkeurend (Hij citeerde uit het lied "The Last Seven Days" ) Een andere dominee citeerde de Rolling Stones "I can't get no satisfaction", Weer een ander citeert met instemming "Hier vertrok de trein" van Stef Bos. Of laten we een andere tak van sport kiezen . De een citeert Russell als het over filosofie gaat, een ander citeert met instemming Cicero, weer een ander Plato (Is zijn visie op seksualiteit echt minder verwerpelijk dan die van Normaal?)

Normaal zou ik zeker als niet-Christelijk bestempelen trouwens maar weer niet als anti-Christelijk, (Lennon en Queen zitten hier wel dicht tegen aan).
Iemand citeren in een preek, om zo je (goede) boodschap over te dragen, is van een heel andere orde, dan iemand 'citeren' ter entertainment...

Daarbij, ik noemde bewust ook Queen, omdat die duidelijk anti-christelijk te noemen is. Het gebruiken van iets anti-christelijks ter entertainment kan en valt niet goed te praten...
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

johann sebastian schreef:Ook weet ik niet of het praktisch mogelijk is, om vooraf afspraken te maken over te spelen repertoire.
Mogelijkheid hebben of willen? Natuurlijk kun je afspreken wat er gespeelt wordt?
Josephus

Bericht door Josephus »

johann sebastian schreef:Ook weet ik niet of het praktisch mogelijk is, om vooraf afspraken te maken over te spelen repertoire.
Dat lijkt me wel. Bovendien spelen deze twee musici al zo lang samen, dat ze echt wel kunnen lezen en schrijven met elkaar. Een van te voren gemaakte afspraak over repertoire is in dat geval natuurlijk zeker mogelijk. Dit laat natuurlijk onverlet dat er altijd wel eens "spontane dingen" kunnen gebeuren tijdens een concert.
Josephus

Bericht door Josephus »

johann sebastian schreef: Ik heb geen idee wat Martin Mans van deze discussie vindt.
Martin kennende is hij daar in ieder geval al wel van op de hoogte... :wink: Misschien meldt hij zich zelf ook nog wel even hier... :wink:
Unionist

Bericht door Unionist »

Josephus schreef:
Dat lijkt me wel. Bovendien spelen deze twee musici al zo lang samen, dat ze echt wel kunnen lezen en schrijven met elkaar. Een van te voren gemaakte afspraak over repertoire is in dat geval natuurlijk zeker mogelijk. Dit laat natuurlijk onverlet dat er altijd wel eens "spontane dingen" kunnen gebeuren tijdens een concert.
"spontane dingen". Speel even 'spontaan' Oerend Hard of de Bohemian Rhapsody. Dan moet je die eerst toch wel kennen. Ik ben 15 jaar geleden een keer op een concert (toen nog: orgelbespeling) van Martin Mans geweeest en daar was ook gelegenheid voor verzoeknummers. Van te voren kreeg je een lijst met liedjes waar je uit kon kiezen en de meeste stemmen golden. Dus geen vrije verzoekjes. Je moet wel héél goed zijn om alles à l'improviste te spelen wat uit een zaal opkomt.
Josephus

Bericht door Josephus »

Unionist schreef:["spontane dingen". Speel even 'spontaan' Oerend Hard of de Bohemian Rhapsody. Dan moet je die eerst toch wel kennen. (..) Je moet wel héél goed zijn om alles à l'improviste te spelen wat uit een zaal opkomt.
Ik heb even geknipt in je stukje, want je geeft met het eerste gedeelte zelf al een verklaring voor het feit dat je laatste zin eigenlijk niet klopt. Héél goed hoef je daar helemaal niet voor te zijn, met technische kwaliteiten heeft het eigenlijk weinig van doen. Je hoeft alleen maar veel liedjes te kennen.

Ik begreep trouwens uit het krantenbericht dat genoemde nummers niet uit het publiek afkomstig waren (lijkt me ook minder waarschijnlijk), dus misschien was dat wel degelijk afgesproken werk.
Unionist

Bericht door Unionist »

Maar sommige liedjes zijn technisch best heel ingewikkeld. Queen bijvoorbeeld zit muzikaal heel ingewikkeld in elkaar. Dat speel je niet zomaar, ook al kun je het met de radio meezingen.
johann sebastian

Bericht door johann sebastian »

Josephus schreef:

Ik begreep trouwens uit het krantenbericht dat genoemde nummers niet uit het publiek afkomstig waren (lijkt me ook minder waarschijnlijk), dus misschien was dat wel degelijk afgesproken werk.
Zeker niet!
'Oerend hard' en 'Queen' waren verzoeken uit het publiek die Jan Vayne ter plekke aanhoorde (men mocht een verzoek roepen) en speelde. Zo verzocht men o.a. ook The Holy City en Alle Menschen werden Brüder uit de 9e van Beethoven.
Josephus

Bericht door Josephus »

johann sebastian schreef:
Josephus schreef:

Zeker niet!
'Oerend hard' en 'Queen' waren verzoeken uit het publiek die Jan Vayne ter plekke aanhoorde (men mocht een verzoek roepen) en speelde. Zo verzocht men o.a. ook The Holy City en Alle Menschen werden Brüder uit de 9e van Beethoven.
Dank voor de correctie!
Josephus

Bericht door Josephus »

Unionist schreef:Maar sommige liedjes zijn technisch best heel ingewikkeld. Queen bijvoorbeeld zit muzikaal heel ingewikkeld in elkaar. Dat speel je niet zomaar, ook al kun je het met de radio meezingen.
Daar heb je op zich wel een punt. Ik denk dan ook dat we ons over de technische capaciteiten van met name Jan Vayne geen zorgen hoeven te maken. En gezien zijn popervaring, zal hij vele nummers moeiteloos kunnen spelen. Bij Martin Mans heb ik daar wat minder zicht op, ik weet ook niet hoe groot diens aandeel daarin was tijdens het concert. Hij heeft het in ieder geval niet "krachtens opvoeding" meegekregen, dit in tegenstelling tot Jan Vayne, als ik Johann Sebastian mag geloven.
johann sebastian

Bericht door johann sebastian »

Josephus schreef:

Daar heb je op zich wel een punt. Ik denk dan ook dat we ons over de technische capaciteiten van met name Jan Vayne geen zorgen hoeven te maken. En gezien zijn popervaring, zal hij vele nummers moeiteloos kunnen spelen. Bij Martin Mans heb ik daar wat minder zicht op, ik weet ook niet hoe groot diens aandeel daarin was tijdens het concert. Hij heeft het in ieder geval niet "krachtens opvoeding" meegekregen, dit in tegenstelling tot Jan Vayne, als ik Johann Sebastian mag geloven.
Mans deed zaterdag geen improvisaties op verzoek. Ze speelden op orgel/piano o.a. Bach (Air en Badinerie), Verdi (Mars uit Aïda) en Wilhousky (Battle Hymn). Mans improviseerde over onder andere 'Jeruzalem, stad van Goud' en 'Amazing Grace' (compleet met doedelzak). Vayne was degene die op verzoek improviseerde, waaronder de 'popthemaatjes'.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Unionist schreef: Je moet wel héél goed zijn om alles à l'improviste te spelen wat uit een zaal opkomt.
Jan Vayne improviseert alles aan elkaar. Recentelijk op een kerstconcert begon hij met 'Flappie' om vervolgens door te stomen naar het 'Halleluja' van Handel.

Het is overigens wel vermakelijk als je ziet dat het publiek zich langzaam aan bewust wordt van het feit dat 'Flappie' wordt gespeeld. Eerst een verschrikte blik en vervolgens een brede glimlach.

By the way, als je geen niet-geestelijke muziek mag spelen in de kerk. Mag je dan wel een koud/warm buffet aanrichten in de kerk?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
geledu

Bericht door geledu »

Pim schreef: By the way, als je geen niet-geestelijke muziek mag spelen in de kerk. Mag je dan wel een koud/warm buffet aanrichten in de kerk?
Hier heb je het grootste punt waar verschillenden in dit topic overheen walsen.
Een kerkgebouw is het huis van God, een werkplaats van de Heilige Geest.
Als we dit bedenken, dan is er terughoudendheid wat betreft allerlei zaken die we organiseren in een kerk.
Ook het soort muziek wat in de kerk gespeeld wordt is weldegelijk van belang.

Zie ook Matth 21 : 12,13
12 En Jezus ging in den tempel Gods, en dreef uit allen, die verkochten en kochten in den tempel, en keerde om de tafelen der wisselaars, en de zitstoelen dergenen, die de duiven verkochten.
13 En Hij zeide tot hen: Er is geschreven: Mijn huis zal een huis des gebeds genaamd worden; maar gij hebt dat tot een moordenaarskuil gemaakt.
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik dacht eigenlijk dat in de ref. traditie de kerk als gebouw niet heilig was. Dit itt de RK-taditie, waar het gebouw gewijd is.

Er is dus geen directe link tempel - kerkgebouw.

De Heilige Geest werkt gelukkig ook in de houtloodsen, schoolaula's en sporthallen der Hersteld Hervormden.

Neemt niet weg dat ook ik niet alles in het gebouw wil toelaten, maar meer op mijn gevoel (subjectief, inderdaad).
Josephus

Bericht door Josephus »

Pim schreef:By the way, als je geen niet-geestelijke muziek mag spelen in de kerk.
We zitten met een definitieprobleem. Want naast religieuze muziek en anti-religieuze muziek is er ook nog zoiets als a-religieuze muziek. Deze is niet per definitie "werelds" of "onchristelijk". Wat te denken van een fuga van Bach, een sonate van Rheinberger of een symfonie van Widor?
Plaats reactie