Re: Feestdagen zijn sinds het NT afgeschaft
Geplaatst: 17 dec 2008, 13:32
Het zwakke van deze discussie vind ik de gedachte, dat elke handeling, elke gedachte, elk initiatief dat een christen of een kerkgenootschap neemt, getoetst moet worden aan een concreet Bijbelgedeelte. Zo ontstaan er verwrongen situaties, die leiden tot vragen als: "mogen we wel christelijke feestdagen instellen en onderhouden" of "mogen we wel instrumenten gebruiken". En omdat er dan in één bijbelgedeelte door Jezus (in symbolische zin) een fluit genoemd wordt, is dat gelijk een argument voor het gebruik van muziekinstrumenten. Het lijkt me, dat we zo niet met de Bijbel moeten omgaan.
Er is ook nog zoiets als een eigen verantwoordelijkheid, zowel voor de kerk als voor individuele christenen. De tendens van het Paulus-christendom was nu juist, dat de strenge en preciese wetgeving, waar de Petrus-christenen (vanuit het jodendom) aan vast wilden houden, werd versoepeld. Niet iedereen behoefde zich te onthouden van offervlees, niet iedereen achtte alle dagen gelijk (sommigen kennelijk wel), de besnijdenis, de reiniging ed. werden voor de heiden-christenen niet verplicht gesteld.
Zo gebeurt het ook later, wanneer de christelijke kerk groter wordt en een heleboel praktische zaken moet gaan regelen. Zowel in leer als leven wordt dan naar de beste weg gezocht. Dan ontstaan belijdenissen, liturgien, praktijken mbt het gewone leven en ook de feestdagen.
Naar mijn gevoel behoort dat allemaal tot de verantwoordelijkheid, die wij mensen hebben. Er is ook zoiets als de christelijke vrijheid. Dat wil zeggen, dat we verlost zijn van allerlei verslavingen en banden die met zonde en dood te maken hebben. Niet ons eigen ik, niet onze begeerte, niet onze angst, boosheid of geldingsdrang bepaalt ons leven, maar veelmeer de genade van God. Daardoor wordt osn leven anders en draagt het vruchten van de Geest: vrede en vreugde. Precies dit nieuwe leven, dat los is van al het oude, zondige, angstige en duistere geeft ons de ruimte om te vieren, om blijdschap te hebben (verblijdt u!), om te zingen, te lofprijzen, te danken en over de grote daden van God te spreken.
Dat daar vervolgens een regelmatig patroon in ontstaat is niet zo vreemd bij 2000 jaar christendom. Je kunt met de orde van het kerkelijk jaar op een prachtige wijze elke jaar weer bepaald worden bij de belangrijkste christelijke heilsfeiten. Hoogfeesten zijn het, van oudsher al. Centraal staat Pasen. Waarin de betekenis van het Pascha wordt vernieuwd. Lam van God. Maar meer nog: Verrezen Heer!
Ik krijg wel eens de indruk, dat er in de sombere vleugel van het orthodoxe gereformeerde protestantisme helemaal geen sprake kan zijn van muziek of van feest. Is dat, omdat de heersende opvatting daar is, dat het "toch wel niet in waarheid zal gelden voor het grootste deel van de kerkgangers"?
Ook voor die opvatting is weinig bijbelse steun. Dit is net zo goed een menselijke interpretatie, die leidt tot een bepaalde (afwezigheid) van kerkelijke vormen.
Ik bedoel maar: ook hier gaat het om een menselijke verantwoordelijkheid. De Bijbel schrijft niet alles precies en concreet voor. Ik zal er zelf iets van moeten vinden en mee moeten doen.
De één, onder andere alle grote christelijke kerken van alle eeuwen en alle plaatsen kiezen voor een regelmatig jaarpatroon van herkenbare christelijke feesten, die inhoudelijk aansluiten op de belangrijkste zaken binnen het christelijk geloof (RKK, Oosters Orthodoxe Kerken, Protestantse kerken, Anglicaanse kerken)
---knip--- Respect, aub; mvg Tib
Om de knip te omzeilen hier de rest van mijn antwoord, maar nu wat milder (gravo):
De ander, in tegenstelling tot de mainstream van het christendom, kiest voor een in alle geledingen strikt volgehouden soberheid, zonder een praktisch gestalte te verzorgen voor het feestelijke, bevrijdende, voluit te vieren werk, dat God heeft gedaan voor een verloren wereld. Wat mij betreft ervaar ik een dergelijke soberheid als een al te sombere beantwoording van Gods niet aflatende liefde en zorg, die Hij aan ons christenen heeft betoond. In die zin gaat het hier wel degelijk om een kwestie van verantwoordelijkheid.
Bovendien vraag ik me ook af of in de afwijzing van de christelijke feesten, die op zich al een veroordeling bevat van vele miljoenen christenen, die de feesten altijd als de hoogtepunten van hun geloof gevierd hebben, de Bruidegom zelf niet voor het hoofd gestoten wordt door een kleine minderheid van Zijn Kerk. Hij is het immers, die de verwachting van een bruiloftsmaal bij ons christenen heeft gewekt? Een christelijk feest verbindt verleden, heden en toekomst. Het herinnert, maakt zichtbaar en verwijst. En het brengt voor even de werkelijkheid van Gods toekomst in het hart en leven van de christenen. Jezus heeft alle feesten van Israel gevierd en nu zou Hij er opeens de oorzaak van zijn, dat er plotseling geen feestdagen meer gevierd zouden mogen worden door Zijn volgelingen? Je kunt ook zo redeneren: de feesten waren zo diep verankerd in het geloof van Israel en Jezus, dat ze daarom als vanzelfsprekend werden ervaren en daarom in het NT geen aparte aanbeveling krijgen of op ander wijze genoemd worden.
Ik zou het liever zo zien, dat onze zondagen altijd iets zouden moeten hebben van het vieren van Gods trouw en genade en dat al de zondagen dus een beetje op de feestdagen gaan lijken, in plaats van andersom: dat de feestdagen op sobere zondagse kerkdiensten gaan lijken.
"Verblijd u te allen tijd en opnieuw zeg ik: verblijd u".
gravo
Er is ook nog zoiets als een eigen verantwoordelijkheid, zowel voor de kerk als voor individuele christenen. De tendens van het Paulus-christendom was nu juist, dat de strenge en preciese wetgeving, waar de Petrus-christenen (vanuit het jodendom) aan vast wilden houden, werd versoepeld. Niet iedereen behoefde zich te onthouden van offervlees, niet iedereen achtte alle dagen gelijk (sommigen kennelijk wel), de besnijdenis, de reiniging ed. werden voor de heiden-christenen niet verplicht gesteld.
Zo gebeurt het ook later, wanneer de christelijke kerk groter wordt en een heleboel praktische zaken moet gaan regelen. Zowel in leer als leven wordt dan naar de beste weg gezocht. Dan ontstaan belijdenissen, liturgien, praktijken mbt het gewone leven en ook de feestdagen.
Naar mijn gevoel behoort dat allemaal tot de verantwoordelijkheid, die wij mensen hebben. Er is ook zoiets als de christelijke vrijheid. Dat wil zeggen, dat we verlost zijn van allerlei verslavingen en banden die met zonde en dood te maken hebben. Niet ons eigen ik, niet onze begeerte, niet onze angst, boosheid of geldingsdrang bepaalt ons leven, maar veelmeer de genade van God. Daardoor wordt osn leven anders en draagt het vruchten van de Geest: vrede en vreugde. Precies dit nieuwe leven, dat los is van al het oude, zondige, angstige en duistere geeft ons de ruimte om te vieren, om blijdschap te hebben (verblijdt u!), om te zingen, te lofprijzen, te danken en over de grote daden van God te spreken.
Dat daar vervolgens een regelmatig patroon in ontstaat is niet zo vreemd bij 2000 jaar christendom. Je kunt met de orde van het kerkelijk jaar op een prachtige wijze elke jaar weer bepaald worden bij de belangrijkste christelijke heilsfeiten. Hoogfeesten zijn het, van oudsher al. Centraal staat Pasen. Waarin de betekenis van het Pascha wordt vernieuwd. Lam van God. Maar meer nog: Verrezen Heer!
Ik krijg wel eens de indruk, dat er in de sombere vleugel van het orthodoxe gereformeerde protestantisme helemaal geen sprake kan zijn van muziek of van feest. Is dat, omdat de heersende opvatting daar is, dat het "toch wel niet in waarheid zal gelden voor het grootste deel van de kerkgangers"?
Ook voor die opvatting is weinig bijbelse steun. Dit is net zo goed een menselijke interpretatie, die leidt tot een bepaalde (afwezigheid) van kerkelijke vormen.
Ik bedoel maar: ook hier gaat het om een menselijke verantwoordelijkheid. De Bijbel schrijft niet alles precies en concreet voor. Ik zal er zelf iets van moeten vinden en mee moeten doen.
De één, onder andere alle grote christelijke kerken van alle eeuwen en alle plaatsen kiezen voor een regelmatig jaarpatroon van herkenbare christelijke feesten, die inhoudelijk aansluiten op de belangrijkste zaken binnen het christelijk geloof (RKK, Oosters Orthodoxe Kerken, Protestantse kerken, Anglicaanse kerken)
---knip--- Respect, aub; mvg Tib
Om de knip te omzeilen hier de rest van mijn antwoord, maar nu wat milder (gravo):
De ander, in tegenstelling tot de mainstream van het christendom, kiest voor een in alle geledingen strikt volgehouden soberheid, zonder een praktisch gestalte te verzorgen voor het feestelijke, bevrijdende, voluit te vieren werk, dat God heeft gedaan voor een verloren wereld. Wat mij betreft ervaar ik een dergelijke soberheid als een al te sombere beantwoording van Gods niet aflatende liefde en zorg, die Hij aan ons christenen heeft betoond. In die zin gaat het hier wel degelijk om een kwestie van verantwoordelijkheid.
Bovendien vraag ik me ook af of in de afwijzing van de christelijke feesten, die op zich al een veroordeling bevat van vele miljoenen christenen, die de feesten altijd als de hoogtepunten van hun geloof gevierd hebben, de Bruidegom zelf niet voor het hoofd gestoten wordt door een kleine minderheid van Zijn Kerk. Hij is het immers, die de verwachting van een bruiloftsmaal bij ons christenen heeft gewekt? Een christelijk feest verbindt verleden, heden en toekomst. Het herinnert, maakt zichtbaar en verwijst. En het brengt voor even de werkelijkheid van Gods toekomst in het hart en leven van de christenen. Jezus heeft alle feesten van Israel gevierd en nu zou Hij er opeens de oorzaak van zijn, dat er plotseling geen feestdagen meer gevierd zouden mogen worden door Zijn volgelingen? Je kunt ook zo redeneren: de feesten waren zo diep verankerd in het geloof van Israel en Jezus, dat ze daarom als vanzelfsprekend werden ervaren en daarom in het NT geen aparte aanbeveling krijgen of op ander wijze genoemd worden.
Ik zou het liever zo zien, dat onze zondagen altijd iets zouden moeten hebben van het vieren van Gods trouw en genade en dat al de zondagen dus een beetje op de feestdagen gaan lijken, in plaats van andersom: dat de feestdagen op sobere zondagse kerkdiensten gaan lijken.
"Verblijd u te allen tijd en opnieuw zeg ik: verblijd u".
gravo