Pagina 8 van 22

Geplaatst: 09 dec 2006, 12:34
door Tiberius
refo schreef:In welk jaar (gerekend vanaf de schepping) vond de zondvloed plaats?
1656 (als ik het goed optel)
refo schreef:En in welk jaar stierf Metusalem?
Idem. Zijn naam betekent "Na hem de zondvloed" (o.i.d)

Geplaatst: 09 dec 2006, 13:33
door refo
Ik mag er nog één:

Er is één 'wee' in de Bijbel waar niemand zich druk over maakt.

Geplaatst: 09 dec 2006, 18:25
door Tiberius
refo schreef:Ik mag er nog één
Even terug naar de vorige: was die goed?
refo schreef:Er is één 'wee' in de Bijbel waar niemand zich druk over maakt.
Deze:
Wee u, Chorazin, wee u, Bethsaida, want zo in Tyrus en Sidon de krachten geschied waren, die in u geschied zijn, zij zouden eertijds, in zak en as zittende, zich bekeerd hebben.

Of bedoel je deze:
Wee den gerusten te Sion, en den zekeren op den berg van Samaria!

Geplaatst: 09 dec 2006, 19:07
door rj
Deze misschien:
maar wee dien mens, door welken de Zoon des mensen verraden wordt; het ware hem goed, zo die mens niet geboren was geweest

Geplaatst: 09 dec 2006, 22:26
door refo
Nee, het is een 'wee' dat algemeen voor alle mensen geldt.

Geplaatst: 11 dec 2006, 21:41
door Josephus
Bert Mulder schreef:
Josephus schreef:
refo schreef:Misschien wel van niet één.
Maar laten we aannemen dat de namen aan het begin van Psalmen inderdaad de auteur aangeven dan komen we op 100.
Helemaal correct!

David: 73
De zonen van Korach: 10
Asaf: 12
Salomo: 2
Etan: 1
Heman: 1
Mozes: 1
Toch waren de zonen van Korach waarschijnlijk niet de dichters. De zonen van Korach waren namelijk de zangers onder de levieten. Die psalmen zijn waarschijnlijk van David.
Om hier nog even op terug te komen: welke bron heb je daarvoor gebruikt Bert? De (commentaren op de) Talmoed? Ik weet wel dat "van de Korachieten" ook vertaald zou kunnen worden met "voor de Korachieten", maar dat geeft nog geen uitsluitsel over wie in dat geval dan wel de dichter was. Overigens was Asaf (naar algemeen wordt aangenomen de dichter van psalm 73) ook een van de "zonen van Korach".

Geplaatst: 12 dec 2006, 00:35
door Bert Mulder
Josephus schreef:Om hier nog even op terug te komen: welke bron heb je daarvoor gebruikt Bert? De (commentaren op de) Talmoed? Ik weet wel dat "van de Korachieten" ook vertaald zou kunnen worden met "voor de Korachieten", maar dat geeft nog geen uitsluitsel over wie in dat geval dan wel de dichter was. Overigens was Asaf (naar algemeen wordt aangenomen de dichter van psalm 73) ook een van de "zonen van Korach".
Mijn bron is Calvijn in zijn commentary.

Geplaatst: 12 dec 2006, 12:57
door helma
refo schreef:Ik mag er nog één:

Er is één 'wee' in de Bijbel waar niemand zich druk over maakt.
bedoel je die van: wee u als mensen goed van u spreken?

Geplaatst: 12 dec 2006, 13:05
door refo
helma schreef:
refo schreef:Ik mag er nog één:

Er is één 'wee' in de Bijbel waar niemand zich druk over maakt.
bedoel je die van: wee u als mensen goed van u spreken?
Ja!

Geplaatst: 12 dec 2006, 13:06
door refo
Tiberius schreef:
refo schreef:In welk jaar (gerekend vanaf de schepping) vond de zondvloed plaats?
1656 (als ik het goed optel)
refo schreef:En in welk jaar stierf Metusalem?
Idem. Zijn naam betekent "Na hem de zondvloed" (o.i.d)
Klopt.
De ongewijde geschiedenis verhaalt dat de zondvloed is uitgesteld tot zijn sterven. Metusalem is dus niet verdronken.

Geplaatst: 12 dec 2006, 13:16
door Unionist
Volgens ds. A. van der Zwan in zijn boekje over Hebr 11 betekent Methusalem "Bij zijn dood zal God verstoring zenden" Volgens hem is Methusalem, net als Lamech de vader van Noach, vóór de zondvloed gestorven. Weggeraapt van voor het oordeel.

Bovenstaand boekje bespreekt hij overigens wekelijks op de Ref. Omroep. Zie op hun website Archief, Bijbelstudie.

Evangelischen zien hierin, net als in het wegnemen van Henoch, een profetie van de opname van de gemeente voor de grote verdrukking.

refo schreef:
Tiberius schreef:
refo schreef:In welk jaar (gerekend vanaf de schepping) vond de zondvloed plaats?
1656 (als ik het goed optel)
refo schreef:En in welk jaar stierf Metusalem?
Idem. Zijn naam betekent "Na hem de zondvloed" (o.i.d)
Klopt.
De ongewijde geschiedenis verhaalt dat de zondvloed is uitgesteld tot zijn sterven. Metusalem is dus niet verdronken.

Geplaatst: 12 dec 2006, 13:24
door Tiberius
Een inkoppertje voor trouwe Saambinder lezertjes (de anderen moeten even goed tellen):
Hoeveel verschillende Herodessen komen er in de Bijbel voor?
(Geef ook even een korte omschrijving bij elk).

Geplaatst: 12 dec 2006, 13:33
door helma

ik dacht dat ik nu weer een vraag mocht stellen... :(

(expres heel hard nagedacht om een antwoord te kunnen geven :x )

Geplaatst: 12 dec 2006, 13:38
door helma
Tiberius schreef:Een inkoppertje voor trouwe Saambinder lezertjes (de anderen moeten even goed tellen):
Hoeveel verschillende Herodessen komen er in de Bijbel voor?
(Geef ook even een korte omschrijving bij elk).
nou vooruit,
dan nog maar een keer een antwoord
Herodus de Grote
Herodus Philippus
Herodes Antipas
Herodes AgrippaI
Herodes Agrippa II


voor verdere bijzonderheden verwijs ik u naar de Saambinder van 7 december

Geplaatst: 12 dec 2006, 13:43
door Tiberius
helma schreef:
Tiberius schreef:Een inkoppertje voor trouwe Saambinder lezertjes (de anderen moeten even goed tellen):
Hoeveel verschillende Herodessen komen er in de Bijbel voor?
(Geef ook even een korte omschrijving bij elk).
nou vooruit,
dan nog maar een keer een antwoord
Herodus de Grote
Herodus Philippus
Herodes Antipas
Herodes AgrippaI
Herodes Agrippa II


voor verdere bijzonderheden verwijs ik u naar de Saambinder van 7 december
Goed zo. Zowel de antwoorden als de verwijzing. :wink:

Even ter toelichting:
1) Herodus de Grote was de kindermoordenaar (Mattheus 2).
2) Herodus Philippus was de man van Herodias (Lukas 3 : 19), niet te verwarren met Philippus, de viervorst, waarvan in Lukas 3:1 wordt gesproken.
3) Herodus Antipas was degene die Johannes de Doper doodde en ook later betrokken was bij de dood van Jezus.
4) Herodus Agrippa I was de moordenaar van Jacobus, die later door de wormen werd gegeten (Handelingen 12).
5) Herdus Agrippa II was de man voor wie Paulus moest verschijnen; die door Flavius Josephus verdacht wordt van een incestueuze relatie met zijn zuster Bernice, Handelingen 25 en 26.


Helma's beurt voor 2 vragen.