Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Kislev schreef:Is iig één van de predikanten die ik het liefst lees.
Neemmeniekwalijk, maar ik vind dit maar niks. Het riekt toch naar persoonsverheerlijking, die avatars van bestaande personen uit heden of recent verleden.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Kislev schreef:
haaf schreef:
Kislev schreef:Ach, de gergem kreeg er een tijdje terug zo van langs dat ik dacht 'kom, ik ruil Spurgeon eens in voor G.H. Kersten'. :mrgreen:

Ben overigens Catechismusverklaring van G.H. Kersten aan het lezen en moet zeggen dat ik het beeld van hem bij moet stellen. Ik vind namelijk wel warmte van zijn prediking uitgaan. Tevens is hij heel pastoraal (bijv m.b.t. het Heilig Avondmaal).
k ben eigenlijk toch wel benieuwd welke persoon je nu als avatar hebt.. :?:
Ik heb de gulden middenweg bewandeld, tussen Spurgeon en G.H. Kersten in. Verklap nog niet wie het is, ben benieuwd of mensen op het forum dit weten. Is iig één van de predikanten die ik het liefst lees.
Ds JW Kersten?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Kislev

Bericht door Kislev »

Idd, ds. J.W. Kersten (1915-1960)
haaf

Bericht door haaf »

Kislev schreef:Idd, ds. J.W. Kersten (1915-1960)
t blijft dus in de familie..
geledu

Bericht door geledu »

Kislev schreef: Is iig één van de predikanten die ik het liefst lees.
Dat kan ik me heel goed voorstellen.
Duidelijke eenvoudige prediking die de kern raakt, van harte aan te bevelen.

Maar om nu die foto in je avatar te voeren vind ik toch wel te ver gaan.
Het zou zo maar kunnen dat je mensen persoonlijk raakt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

geledu schreef:Het zou zo maar kunnen dat je mensen persoonlijk raakt.
Of op een voetstuk zet...
Eppie

Bericht door Eppie »

Wist je dat ds. J.W.Kersten eigenlijk bij de GGiN had moeten zitten? en dat een ouderling van de GG waar hij toen predikant was hem vastgehouden [letterlijk] had anders was hij meegegegaan met de uittreding.
Maar wie ben ik?
helma

Bericht door helma »

Eppie schreef:
Wist je dat ds. J.W.Kersten eigenlijk bij de GGiN had moeten zitten? en dat een ouderling van de GG waar hij toen predikant was hem vastgehouden [letterlijk] had anders was hij meegegegaan met de uittreding.
hoe weet je dat??
bron:............................
Eppie

Bericht door Eppie »

helma schreef:
Eppie schreef:
hoe weet je dat??

:D :D

Ik had het kunnen weten, alles draait hier [terecht] om bronnen.
Maar helaas deze bronnen komen uit de kerkenraad van de plaats waar ds. J.W.Kersten toentertijd stond [psst dat was GG Genemuiden] en ja klappen uit de kerkenraad mag niet. Maar wat ik weet zal ik vertellen kan iemand anders die beter weet mij verbeteren.
Ds Kersten was met een ouderling op de betreffende GS? [PS?] toen er een aantal predikanten/ouderlingen wegliepen. Ook ds Kersten maakte aanstalten om op te staan en weg te lopen toen hij door de ouderling gemaand werd te blijven zitten met het oog op zijn gemeente [Genemuiden is toen ook niet meegegaan] De woorden van de ouderling waren letterlijk "ds denk aan je gemeente" [=overlevering]
Maar wie ben ik?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Eppie schreef:[=overlevering]
aha, dat was dus overlevering met bovenstem 8)
Kislev

Bericht door Kislev »

Eppie schreef:
helma schreef:
Eppie schreef:
hoe weet je dat??

:D :D

Ik had het kunnen weten, alles draait hier [terecht] om bronnen.
Maar helaas deze bronnen komen uit de kerkenraad van de plaats waar ds. J.W.Kersten toentertijd stond [psst dat was GG Genemuiden] en ja klappen uit de kerkenraad mag niet. Maar wat ik weet zal ik vertellen kan iemand anders die beter weet mij verbeteren.
Ds Kersten was met een ouderling op de betreffende GS? [PS?] toen er een aantal predikanten/ouderlingen wegliepen. Ook ds Kersten maakte aanstalten om op te staan en weg te lopen toen hij door de ouderling gemaand werd te blijven zitten met het oog op zijn gemeente [Genemuiden is toen ook niet meegegaan] De woorden van de ouderling waren letterlijk "ds denk aan je gemeente" [=overlevering]
Bizar, qua ligging zou J.W. Kersten beslist niet in de GGiN hebben gepast. Zelfs in de GerGem waar ze officieel een welmenend aanbod van genade leren waren diverse kansels voor hem gesloten (hoop gedoe geweest toen z'n zwager J. van Haaren in Barneveld door J.W. Kersten getrouwd wilde worden. Tandenknersend heeft de kerkenraad B'veld zo ongeveer toegegeven.)
Las bovendien pas een uitspraak ik een preek waarvan ik dacht 'zou hij de GGiN bedoelen?' Hij zei namelijk iets van 'als we het ergens niet mee eens zijn bouwen we gelijk een kerk ernaast'.

Zo'n dikke 50 jaar na dato zeg ik die ouderling iig hartelijk dank!
Laatst gewijzigd door Kislev op 30 okt 2006, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
refo

Bericht door refo »

Zo vreemd is het nu ook weer niet.

Ds Steenblok was door Kersten sr binnengehaald. Als op enig moment dan iets tegen deze persoon ondernomen wordt, voel je toch als eerst solidariteit met je vader.
Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

Voorlopig terug naar m'n oude avatar......................ben naarstig op zoek naar een hele leuke......hoewel déze natuurlijk ook prima is.
Lydianne

Bericht door Lydianne »

Na 22 november pas hè!
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Misschien is die van CU een voor na de verkiezingen. :wink:
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Plaats reactie