Geplaatst: 11 mei 2007, 20:02
?????? Of je nu bekeerd bent of niet.....éten en drinken moet élk mens............Afgewezen schreef:.............. ook niet eten, ook niet drinken...
?????? Of je nu bekeerd bent of niet.....éten en drinken moet élk mens............Afgewezen schreef:.............. ook niet eten, ook niet drinken...
Daar zeg je me wat. Het feit dat ik onbekeerd belijdenis heb gedaan is me later tot schuld geworden. Het doopformulier is óók iets waar ik over struikel omdat er in het doopformulier staat dat de Heere gedankt wordt............enz. en dat terwíjl we de verdoemenis deelachtig zijn. Dit komt gewoon niet overeen met elkaar maar daar is al eens een discussie over geweest dacht ik.Afgewezen schreef: En waarom dan wél belijdenis doen, wél je kinderen laten dopen... maar níét aan het Avondmaal gaan?
Zélfs in de RK gaat niet de gehéle parochiegemeenschap ter communie.................met dezelfe redenen als er mensen in de ger.kerken niet ter avondmaal gaan...................Afgewezen schreef: Ik zie 1 Kor. 10 juist meer als bewijs ervóór dat de hele gemeente aangaat dan ertegen!
"Hetzij dat gij eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods."Rens schreef:?????? Of je nu bekeerd bent of niet.....éten en drinken moet élk mens............Afgewezen schreef:.............. ook niet eten, ook niet drinken...
Ja, zo lust ik er nog wel één zeg, dan moet je de héle bijbel létterlijk nemen en mag je geen kleding aan van gemengde stoffen enz. en daar gaan we weer het rijtje af.......Afgewezen schreef:"Hetzij dat gij eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods."Rens schreef:?????? Of je nu bekeerd bent of niet.....éten en drinken moet élk mens............Afgewezen schreef:.............. ook niet eten, ook niet drinken...
dussssssss, élk mens die, onbekeerd zijnde {heiden, agnost, atheïst, gelovig}, eet en drinkt, maar dat niet ten volle tot eer van God doet, die is uitgesloten? Dat proef ik er uit.............maar is rubisch voor zover het gelovigen betreft.Afgewezen schreef:"Hetzij dat gij eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods."Rens schreef:?????? Of je nu bekeerd bent of niet.....éten en drinken moet élk mens............Afgewezen schreef:.............. ook niet eten, ook niet drinken...
Velen zijn geroepen, weinigen zijn uitverkoren..............Afgewezen schreef:Het gaat er maar om dat je niet onbekeerd kunt zijn...
Daarmee trek je een verkeerde conclusie, Afgewezen.Afgewezen schreef:Dat bedoel ik niet. Ik bedoel: welke kant je ook opgaat, als je onbekeerd bent, dus niet in Christus begrepen bent, doe je het altíjd fout.Mariavt schreef:Dat ligt eraan of je in Christus begrepen bent.......Afgewezen schreef:Ja, maar met afblijven haal je óók een oordeel over je zelf...
En waarom dan wél belijdenis doen, wél je kinderen laten dopen... maar níét aan het Avondmaal gaan?
Op zich kan ik het wel met je eens zijn, maar deze klem / eis word in onze gezinte wel toegepast op de doop. Je word op zijn minst zeer vreemd aangekeken als je je kinderen niet laat dopen, terwijl ook dit sacrament is voor de gelovigen en hun zaad. Al die onbekeerde mensen die toch hun kinderen laten dopen staan goed beschouwd te liegen voorin de kerk. En dat is geen kleine zaak!Tiberius schreef:Je gaat nu de klem, de eis van geloof en bekering toepassen op de Avondmaalsgang. Dat kan natuurlijk niet.
Zo van: ieder mens moet bekeerd zijn, dus moet hij ook aan het Avondmaal. We kunnen toch niet niet-zondigen, dus doen we de zonde van een Avondmaalsgang-als-onbekeerde er maar bij.
Als je laat aankomen op het enkele feit dat alléén bekeerde mensen hun kinderen mogen laten dopen, nou........dan zullen er nog maar heel weinig kinderen gedoopt worden (als men eerlijk is)J.C. Philpot schreef:Op zich kan ik het wel met je eens zijn, maar deze klem / eis word in onze gezinte wel toegepast op de doop. Je word op zijn minst zeer vreemd aangekeken als je je kinderen niet laat dopen, terwijl ook dit sacrament is voor de gelovigen en hun zaad. Al die onbekeerde mensen die toch hun kinderen laten dopen staan goed beschouwd te liegen voorin de kerk. En dat is geen kleine zaak!Tiberius schreef:Je gaat nu de klem, de eis van geloof en bekering toepassen op de Avondmaalsgang. Dat kan natuurlijk niet.
Zo van: ieder mens moet bekeerd zijn, dus moet hij ook aan het Avondmaal. We kunnen toch niet niet-zondigen, dus doen we de zonde van een Avondmaalsgang-als-onbekeerde er maar bij.
Dat klopt, maar waarom zouden we daar meer moeite mee moeten hebben dan met de lege avondmaalstafels?Rens schreef:Als je laat aankomen op het enkele feit dat alléén bekeerde mensen hun kinderen mogen laten dopen, nou........dan zullen er nog maar heel weinig kinderen gedoopt worden (als men eerlijk is)
het is beiden zorgwekkend, maar als we terugkeren naar de oorspronkelijke insteek van de topic.............bij óns zien we kinderen vanaf zo'n 10 jaar aan de Maaltijd des Heren gaan.J.C. Philpot schreef:Dat klopt, maar waarom zouden we daar meer moeite mee moeten hebben dan met de lege avondmaalstafels?Rens schreef:Als je laat aankomen op het enkele feit dat alléén bekeerde mensen hun kinderen mogen laten dopen, nou........dan zullen er nog maar heel weinig kinderen gedoopt worden (als men eerlijk is)
Het gaat in de doop ook helemaal niet om de mensen of hun kinderen. Het gaat om de belovende God. Die noemt het 'Mijn kinderen'. En daarom moeten ze gedoopt wezen. Zelfs als Israel de kinderen aan Moloch offert zegt God nog: dat zijn Mijn kinderen, die jullie offeren.J.C. Philpot schreef:Op zich kan ik het wel met je eens zijn, maar deze klem / eis word in onze gezinte wel toegepast op de doop. Je word op zijn minst zeer vreemd aangekeken als je je kinderen niet laat dopen, terwijl ook dit sacrament is voor de gelovigen en hun zaad. Al die onbekeerde mensen die toch hun kinderen laten dopen staan goed beschouwd te liegen voorin de kerk. En dat is geen kleine zaak!Tiberius schreef:Je gaat nu de klem, de eis van geloof en bekering toepassen op de Avondmaalsgang. Dat kan natuurlijk niet.
Zo van: ieder mens moet bekeerd zijn, dus moet hij ook aan het Avondmaal. We kunnen toch niet niet-zondigen, dus doen we de zonde van een Avondmaalsgang-als-onbekeerde er maar bij.
Tiberius, je moet me geen dingen in de mond leggen die ik niet zeg. Wat we niet moeten doen, is het spanningsveld ontwijken. Dáár gaat het mij om.Tiberius schreef:Daarmee trek je een verkeerde conclusie, Afgewezen.
Je gaat nu de klem, de eis van geloof en bekering toepassen op de Avondmaalsgang. Dat kan natuurlijk niet.
Zo van: ieder mens moet bekeerd zijn, dus moet hij ook aan het Avondmaal. We kunnen toch niet niet-zondigen, dus doen we de zonde van een Avondmaalsgang-als-onbekeerde er maar bij.
Dacht jij dat ik iets anders voorstond? Maar hoe verklaar jij het dan dat alle Israëlieten het Pascha moesten vieren? Het was een inzetting des Heeren (net als het Avondmaal) en er werd niet gevraagd of je bekeerd was of onbekeerd: je móést. En lees dán eens 1 Kor. 10.Tiberius schreef:Nee, dan houd ik me maar bij de drieslag van de Heidelberger en het Avondmaalsformulier: mishagen van mezelf, vertrouwen in Christus vergeving en begeerte om het geloof te sterken en mijn leven te beteren.