Dordtse Leerregels Hoofd 1 Artikel 17

Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Voor jou misschien wel.

Maar het is de typische Arminiaanse dwaling die het aanbod door hun 'vrije wil' aannemen.

Wel eens van een 'altarcall' gehoord? Weet zo niet hoe dat in het Nederlands heet.

Of van een beslissing maken voor Christus (Making a decision for Christ?) Bily Graham zit er vol van.

Dus we moeten heel voorzichtig zijn met onze terminologie.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:Voor jou misschien wel.

Maar het is de typische Arminiaanse dwaling die het aanbod door hun 'vrije wil' aannemen.

Wel eens van een 'altarcall' gehoord? Weet zo niet hoe dat in het Nederlands heet.

Of van een beslissing maken voor Christus (Making a decision for Christ?) Bily Graham zit er vol van.

Dus we moeten heel voorzichtig zijn met onze terminologie.
Natuurlijk, maar je ziet dat het ook heel belangrijk is om te kijken wat iemand bedoelt met een bepaalde terminologie. Want in feite kun je alles wat in de Bijbel staat, een verkeerde invulling geven.
Wat je met een altarcall bedoelt, weet ik trouwens niet. Heeft dat met de 'zondaarsbank' te maken soms?
schaap

Bericht door schaap »

Afgewezen schreef:
Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef:
Bert Mulder schreef:Nooit en te nimmer betekende dat als "genade, die iedereen die het Woord hoord kan aannemen."
Maar dát wordt ook niet gezegd... dat iedereen die het Woord hoort, het kan aannemen.
Daar ben ik blij om, en het kan best zijn dat we het meer eens zijn dan ik gedacht had. Dus je bedoeld dan aanbod zoals voorstellen, denk ik. Waar ik het woord gebod tot geloof en bekering gebruikte.
Maar dat spreekt toch vanzelf? Belangrijk is echter de notie van het aanbod wel. Want als ik geloof, wat geeft mij dan recht om te geloven? Toch iets buiten mijzelf? Wel, dat is het aanbod, of de belofte, in het Evangelie.
Maar het is de Heilige Geest die dat geloof in mij werkt.
Beste Bert, jij focust teveel op de onmacht van de mens, maar God is almachtig en Hij biedt aan aan iedereen, dus algemeen aanbod, maar degene die het aanbod aannemen (puur door de werking van Gods Geest) zullen volmondig erkennen dat het God was die in hun werkt en hun wil heeft veranderd etc.

En Bert, please lees de bijbel en zie hoe God tot de mens komt. Echt, God valt gewoon op de knieen! Hij heeft zich zo vernederd. Hij weende ook om Jeruzalem.
Bert Mulder
Contacteer:

schaap schreef:
Afgewezen schreef:
Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef: Maar dát wordt ook niet gezegd... dat iedereen die het Woord hoort, het kan aannemen.
Daar ben ik blij om, en het kan best zijn dat we het meer eens zijn dan ik gedacht had. Dus je bedoeld dan aanbod zoals voorstellen, denk ik. Waar ik het woord gebod tot geloof en bekering gebruikte.
Maar dat spreekt toch vanzelf? Belangrijk is echter de notie van het aanbod wel. Want als ik geloof, wat geeft mij dan recht om te geloven? Toch iets buiten mijzelf? Wel, dat is het aanbod, of de belofte, in het Evangelie.
Maar het is de Heilige Geest die dat geloof in mij werkt.
Beste Bert, jij focust teveel op de onmacht van de mens, maar God is almachtig en Hij biedt aan aan iedereen, dus algemeen aanbod, maar degene die het aanbod aannemen (puur door de werking van Gods Geest) zullen volmondig erkennen dat het God was die in hun werkt en hun wil heeft veranderd etc.

En Bert, please lees de bijbel en zie hoe God tot de mens komt. Echt, God valt gewoon op de knieen! Hij heeft zich zo vernederd. Hij weende ook om Jeruzalem.
Beetje vreemd. Ene keer focus ik te veel op de onmacht van de mens, de volgende keer te veel op de Sovereiniteit Gods? Nee Schaap, je ziet me toch verkeerd. We kunnen nooit te veel op onze onmacht focusen. God is Almachtig! En dat is de enige reden dat ik zalig ben.

En ik lees mijn Bijbel (eerbied aub), en met eerbied gesproken, mijn God gaat nooit voor mij op de knieen. Dat is je reinste afgoderij. Hij is voor mij gekruizigd, ja. Christus heeft zich voor mij ter dode vernederd. En als we maar eens meer gedachtig waren aan de grote prijs die voor ons betaald is!
8 Wederom nam Hem de duivel mede op een zeer hogen berg, en toonde Hem al de koninkrijken der wereld10), en hun heerlijkheid;
9 En zeide tot Hem: Al deze dingen zal ik U geven, indien Gij, nedervallende, mij zult aanbidden.
10 Toen zeide Jezus tot hem: Ga weg, satan,11) want er staat geschreven: Den Heere, uw God, zult gij aanbidden, en Hem alleen dienen.
En alles ten ere van Zijn grote Naam!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

wat een miscommunicatie hier...

@ Bert:
Psalmen 81:13 (81-14) Och, dat Mijn volk naar Mij gehoord had, dat Israel in Mijn wegen gewandeld had!
2 Corinthiërs 5:20 Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
Spreuken 23:26 Mijn zoon! geef mij uw hart, en laat uw ogen mijn wegen bewaren.

Hier smeekt God toch als het ware?
Laatst gewijzigd door Miscanthus op 19 sep 2006, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
geledu

Bericht door geledu »

Miscanthus schreef:wat een miscommunicatie hier...
Volgens mij wordt de hele discussie voor de zoveelste keer herhaald !!, geld het zelfde voor het topic over de leeruitspraken
schaap

Bericht door schaap »

Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef:
Bert Mulder schreef:Nooit en te nimmer betekende dat als "genade, die iedereen die het Woord hoord kan aannemen."
Maar dát wordt ook niet gezegd... dat iedereen die het Woord hoort, het kan aannemen.
Nee het is ook absoluut geen voorstellen. Nee, God komt echt naar de mens toe.

Wat vindt je trouwens van dat voorbeeld over de slang in de woestijn?

NUMERI 21:7-9

7 Daarom kwam het volk tot Mozes, en zij zeiden: Wij hebben gezondigd, omdat wij tegen den HEERE en tegen u gesproken hebben; bid den HEERE, dat Hij deze slangen van ons wegneme. Toen bad Mozes voor het volk.

8 En de HEERE zeide tot Mozes: Maak u een vurige slang, en stel ze op een stang; en het zal geschieden, dat
[21:8] Joh 3:14.
al wie gebeten is, als hij haar aanziet, zo zal hij leven.

9 En
[21:9] 2 Kon 18:4. Joh 3:14.
Mozes maakte een koperen slang, en stelde ze op een stang; en het geschiedde, als een slang iemand beet, zo zag hij de koperen slang aan, en hij bleef levend.

Was het alleen voorstellen? Nee, toch. Een ieder die...... enzovoorts
Christiaan

Bericht door Christiaan »

geledu schreef:
Miscanthus schreef:wat een miscommunicatie hier...
Volgens mij wordt de hele discussie voor de zoveelste keer herhaald !!, geld het zelfde voor het topic over de leeruitspraken
Lees alles nog eens goed na zou ik zeggen, de Heidelberger, de Ned.Geloofsbelijdenis en de Dortsche leerregels (niet een artikel)
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Bert Mulder schreef:Wat heb je aan een God die iets aanbied?

Je geloof toch in de 5 punten van Calvenisme? (Tulip)

1. Total Depravity - Totale doodstaat
2. Unconditional election - Onconditionele predestinatie
3. Limited atonement - beperkte verzoening
4. Irresistable grace - onweerstaanbare genade
5. Perseverence of the saints. - volharding der heiligen

Dan volgt het ook dat de mens in de totale doodstaat niets kan aannemen. Maar voor de uitverkorenen geld het dat de verzoening gewerkt wordt in ons hart door de Heilige Geest en het Woord, onweerstaanbaar. Hij maakt ons willend. En door Zijn Geest zullen we ook volharden.
Bert,

ALLES is waar wat je hier schrijft, BEHALVE de eerste zin.

Het aanbod betekent NIET dat een mens bij machte is dit aanbod aan te nemen. Jij verbindt dat steeds met elkaar, maar dat is NIET waar. Een mens ligt in een totale doodsstaat. En toch biedt God Zijn genade aan.

Jij hebt het over Calvinistisch, maar Calvijn leerde zeker ook het aanbod aan alle hoorders van het Evangelie.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Bert zegt: wij zijn dood en kunnen niks, dus hoeft God ons ook niks aan te bieden.
Daarom juist wel; het Leven in Zijn Zoon!.
geledu

Bericht door geledu »

Als ik dit wonder vatten wil, dan staat mijn verstand met eerbied stil !!!
Bert Mulder
Contacteer:

Miscanthus schreef:Bert zegt: wij zijn dood en kunnen niks, dus hoeft God ons ook niks aan te bieden.
Daarom juist wel; het Leven in Zijn Zoon!.
Dat biedt hij niet aan. Dat werkt Hij in het hart van Zijn volk.
schaap

Bericht door schaap »

Ja, dat had ik net ook toen ik Numeri 21 las. (en Joh 3:16)

:D

Ik kan niet bevatten dat mensen dit mooie evangelie willen ontkrachten.
Bert Mulder
Contacteer:

15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar28) het eeuwige leven hebbe.
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad,29) dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Ja al zo lief heeft God de wereld gehad. Maar de Bijbel leert ons dan wel dat dit NIET betekend iedereen, hoofd voor hoofd. Maar een iegelijk die in Hem geloofd!
schaap

Bericht door schaap »

Bert Mulder schreef:
15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar28) het eeuwige leven hebbe.
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad,29) dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Ja al zo lief heeft God de wereld gehad. Maar de Bijbel leert ons dan wel dat dit NIET betekend iedereen, hoofd voor hoofd. Maar een iegelijk die in Hem geloofd!
What's the point?

Dacht je soms dat ik denk dat iedereen zalig is/wordt???

Volgens mij is Joh 3:15-16, cristal clear. Toch?

Wat denk jij als je die bijbelgedeeltes leest?
Plaats reactie