Wordt jouw gemeente ook steeds moderner?

memento

Bericht door memento »

Ik denk niet dat de Plaatselijke Politieverordening dit toestaat. In Oud-Beijerland moeten de ramen van de kerk dichtblijven in verband met geluidsoverlast voor de omwonenden! Embarassed
In Ridderkerk draagt de gemeente zelfs een deel van de kosten van de openluchtdienst. Helaas willen de reformatorische kerken niet meedoen als het op zondag was :(
Kokje

Bericht door Kokje »

memento schreef:
Ik denk niet dat de Plaatselijke Politieverordening dit toestaat. In Oud-Beijerland moeten de ramen van de kerk dichtblijven in verband met geluidsoverlast voor de omwonenden! Embarassed
In Ridderkerk draagt de gemeente zelfs een deel van de kosten van de openluchtdienst. Helaas willen de reformatorische kerken niet meedoen als het op zondag was :(
Waarom niet, een kerkdienst is toch meestal op zondag??. Het lijkt me juist een prachtige kans om hen te bereiken die de drempel van de kerk te hoog vinden.
Marnix

Bericht door Marnix »

Kokje schreef:
Miscanthus schreef:
Kokje schreef:
Miscanthus schreef: cker te luchtig (hihi)
Er waait inderdaad meestal een behoorliijk frisse wind :D
Wind is een beeld van de Heilige Geest.
Zo bedoelde ik het ook. Maar ook de frisse wind van de vernieuwing.
Dat is hetzelfde... want de Geest werkt vernieuwend in mensen... en ook in kerken :) Je mag tegenwoordig al water meenemen van de dominee :D Hoewel die daar volgens mij geen toestemming voor hoeft te geven :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Veni, Creator Spiritus!
Unionist

Bericht door Unionist »

refo schreef:Ja. Was tot ds Van Gelder kwam praktijk.

Dat wil zeggen: alleen broertjes en zusjes.
het zijn toch allemaal broertjes en zusjes...?
Laatst gewijzigd door Unionist op 27 jul 2006, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Unionist

Bericht door Unionist »

Onze gemeente is de laatste jaren wat minder modern geworden. Werden er voorheen nog weleens gezangen gespeeld door de organist, dat gebeurt niet meer. Er is nu sinds kort ook bij leesdiensten een voorlezer, terwijl er eerder slechts door één ouderling alles gedaan werd. En we heten in de voorbede weer "meneer" en "mevrouw" in plaats van "broeder" en "mevrouw" (zusters hebben we hiernooit gehad op de één of andere manier)

O ja, sinds een paar jaar houden we de jaarlijkse Hervormingsdienst niet meer samen met de Bondsgemeente, maar met 3 andere Ger Gems.
Marnix

Bericht door Marnix »

Wow. Ergens op de veluwe is dus nog een kerk die dapper standhoudt tegen de verderfelijke vernieuwingen :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Unionist

Bericht door Unionist »

Marnix schreef:Wow. Ergens op de veluwe is dus nog een kerk die dapper standhoudt tegen de verderfelijke vernieuwingen :D
Waar vind je 't nog, hè
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Unionist schreef:Onze gemeente is de laatste jaren wat minder modern geworden. Werden er voorheen nog weleens gezangen gespeeld door de organist, dat gebeurt niet meer. Er is nu sinds kort ook bij leesdiensten een voorlezer, terwijl er eerder slechts door één ouderling alles gedaan werd. En we heten in de voorbede weer "meneer" en "mevrouw" in plaats van "broeder" en "mevrouw" (zusters hebben we hiernooit gehad op de één of andere manier)

O ja, sinds een paar jaar houden we de jaarlijkse Hervormingsdienst niet meer samen met de Bondsgemeente, maar met 3 andere Ger Gems.
En zijn jullie bij geval ook nog steeds langzamer gaan zingen? En gaan de meneren en mevrouwen ook steeds zwarter gekleed? Dan zou het plaatje (bijna) compleet zijn.
Unionist

Bericht door Unionist »

Hendrikus schreef:
Unionist schreef:Onze gemeente is de laatste jaren wat minder modern geworden. Werden er voorheen nog weleens gezangen gespeeld door de organist, dat gebeurt niet meer. Er is nu sinds kort ook bij leesdiensten een voorlezer, terwijl er eerder slechts door één ouderling alles gedaan werd. En we heten in de voorbede weer "meneer" en "mevrouw" in plaats van "broeder" en "mevrouw" (zusters hebben we hiernooit gehad op de één of andere manier)

En zijn jullie bij geval ook nog steeds langzamer gaan zingen? En gaan de meneren en mevrouwen ook steeds zwarter gekleed? Dan zou het plaatje (bijna) compleet zijn.
Niet dat het mij opvalt. Ik denk dat het meer de kerkenraad is die vernieuwt en niet zozeer de gemeente.

Overigens stond vandaag in de kerkbode een noviteit die ik wel aardig vond: Onze ds. gaat ons verlaten en er zijn allerlei dingen geregeld voor de aanstaande vacante periode. Eén vraag die aan de orde kwam was: welke Catechismusverklaring gaan we lezen? Je zit daar toch vaak meer dan een jaar aan vast en als hij niet bevalt, loopt het kerkbezoek terug.
De kerkenraad kiest er nu voor om niet uit één bepaalde verklaring preken te lezen, maar dit per zondag te bezien. Vind je b.v. Zondag 1 van Smytegelt mooi, maar zondag 2 van Moerkerken en vind je nummer 3 van Moerkerken niet zo geslaagd maar wel van P. Blok, dan kun je toch de meer geslaagde lezen en hoef je om de minder geslaagde niet de hele bundel gesloten te laten.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Unionist schreef:Eén vraag die aan de orde kwam was: welke Catechismusverklaring gaan we lezen? Je zit daar toch vaak meer dan een jaar aan vast en als hij niet bevalt, loopt het kerkbezoek terug.
Staat dat in de kerkbode of concludeer je dat er zelf aan vast?
In GG-kringen is 't volgens mij nog niet bepaald een fenomeen dat je openlijk en zwart op wit toegeeft, dat het kerkbezoek fluctueert in samenhang met de (live of gelezen) preek.
Unionist schreef:De kerkenraad kiest er nu voor om niet uit één bepaalde verklaring preken te lezen, maar dit per zondag te bezien. Vind je b.v. Zondag 1 van Smytegelt mooi, maar zondag 2 van Moerkerken en vind je nummer 3 van Moerkerken niet zo geslaagd maar wel van P. Blok, dan kun je toch de meer geslaagde lezen en hoef je om de minder geslaagde niet de hele bundel gesloten te laten.
En wie kiest? Degene die aan de beurt is om te lezen? Dat wordt dan een mooie loterij. O, ouderling A leest? Vast en zeker een Blokje. B is aan de beurt. Mwah, zal wel Moerkerken worden. Enzovoort...

Zo hadden wij vroeger een ouderling die altijd snel klaar was. Als een ander dezelfde preek las, duurde de dienst minstens tien minuten langer. De voorrede, waarmee veel oude preken beginnen, werd door de een namelijk weggelaten, terwijl de ander 'm wél las.
En af en toe maakte je mee dat er in een preek van bijv. Van Reenen dingen werden gezegd over actuele zaken die Van Reenen beslist niet had meegemaakt...
vlinder

Bericht door vlinder »

Degene die kiest, bereidt zich daar mentaal natuurlijk wel op voor en leest minimaal 3 preken van dezelfde zondag van verschillende dominees. En dan kiest hij wat hij denkt dat voor de gemeente het beste is..... :?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
olfie

Bericht door olfie »

Eben-Haezer kerk in Alblasserdam ontbreekt (?)
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
olfie

Bericht door olfie »

sorry verkeerde topic
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Unionist

Bericht door Unionist »

@Hendrikus,

Dat 'probleem' doet zich bij de vrije stof ook voor. De ene ouderling leest liever zus, de andere zo. Zolang men binnen de kaders blijft, niet zo'n probleem denk ik. Ook bij wisselende predikanten hoor je verschillen.

De conhclusie van het teruglopend kerkbezoek is inderdaad van mijzelf. Maar het is wel op de praktijk gebaseerd. De animo voor de HC-preken van onze huidige predikant is beduidend lager dan voor zijn vrije stoffen. En in onze vorige vacante periode koos de kerkenraad voor een Carechismusverklaring waar vanuit de gemeente nogal wat aanmerkingen waren. Men vond het nogal ver gaan om na een paar zondagen te stoppen, en na een jaar kregen we weer een dominee, maar men heeft het blijkbaar wel in de oren geknoopt.
Plaats reactie