Alleen voor vrouwen

Dus................die "wereldse" vermaken mogen dus wél op alle andere dagen van de week??????Afgewezen schreef:Kunnen we dan zonder blikken of blozen deelnemen aan dit soort 'wereldse' vermaken op zondag? Ik heb daar wel moeite mee, Marnix.
Deze geloofsbelijdenis is nieuw voor mij. En ik ben het er ook niet mee eens.Unionist schreef:
De geloofsbelijdenis van Auchterader: "Het is onrechtzinnig, te leren, dat de mensen de zonde moeten verlaten om tot Christus te komen"
Iemand als Thomas Boston of de Erskines stonden er wel achter.Guppy schreef:Deze geloofsbelijdenis is nieuw voor mij. En ik ben het er ook niet mee eens.Unionist schreef:
De geloofsbelijdenis van Auchterader: "Het is onrechtzinnig, te leren, dat de mensen de zonde moeten verlaten om tot Christus te komen"
Je zonde niet verlaten en tot Christus komen. Dat zijn tegenstrijdige dingen.
Maar goed. Dat valt niet onder dit topic.
Gisteren preek over HC zondag 12, vraag&antw. 32. Daarin wordt (o.a.) gezegd dat je als ware Christen te strijden hebt tegen de zonde en de duivel in dit leven. Dit geeft dus aan dat de zonde niet verlaten is anders hoeft men er ook niet tegen te strijden.Unionist schreef:Iemand als Thomas Boston of de Erskines stonden er wel achter.Guppy schreef:Deze geloofsbelijdenis is nieuw voor mij. En ik ben het er ook niet mee eens.Unionist schreef:
Lees het boek "The marrow of modern divinity" of de Nederlandse vertaling: "De merg van het Evangelie" van Edward Fisher.
De stelling prikt als een egel hé?? Maar denk er nu eens écht bij door wat betreft de essentie van de stelling..............Unionist schreef:Dus ik mag op zaterdag niet naar een speeltuin omdat ik daar de zondag niet geschikt voor vind?
Dat is ook wat ik bedoelde. Er tegen strijden, dan tracht je de zonde te verlaten, niet meer te doen.Ar-Jan schreef:Gisteren preek over HC zondag 12, vraag&antw. 32. Daarin wordt (o.a.) gezegd dat je als ware Christen te strijden hebt tegen de zonde en de duivel in dit leven. Dit geeft dus aan dat de zonde niet verlaten is anders hoeft men er ook niet tegen te strijden.Unionist schreef:Iemand als Thomas Boston of de Erskines stonden er wel achter.Guppy schreef:Deze geloofsbelijdenis is nieuw voor mij. En ik ben het er ook niet mee eens.Unionist schreef:
Lees het boek "The marrow of modern divinity" of de Nederlandse vertaling: "De merg van het Evangelie" van Edward Fisher.
Allereerst wil ik even onderscheid aanbrengen in twee zaken. Je kan twee dingen stellen:Afgewezen schreef:[Ik zet hem ook maar even hier neer.]
Ik wil toch even iets zeggen over die zondag.
De zondag is geen sabbath meer, dat klopt. Het is dan ook geen gebods- en verbodsdag meer, dat klopt ook.
Anderzijds: de zondag is wel een verworvenheid waar wij als christenen al vele eeuwen gebruik van mogen maken. En wat gelukkig ook nog steeds gebeurt.
Wanneer op zondag door de 'wereld' allerlei activiteiten worden belegd, die niets met een christelijke wijze van zondagsinvulling te maken hebben, moeten we daar als christenen dan met ons neus vooraan gaan staan? De mensen die zulke dingen organiseren (zoals het WK) geven daarmee toch duidelijk aan dat ze lak hebben aan het christelijk geloof en aan de christelijke invulling van de zondag? Moeten we ons daar niet verre van houden?
In onze keuzes moeten wij ons toch niet alleen laten leiden door absolute ge- en verboden, maar moeten wij ons toch door de Geest laten leiden?
Kunnen we dan zonder blikken of blozen deelnemen aan dit soort 'wereldse' vermaken op zondag? Ik heb daar wel moeite mee, Marnix.
Maar dat is wat anders dan "moeten verlaten om". Dan klinkt het als een voorwaarde. De hierboven geciteerde geloofbelijdenis doelt volgens mij op dat "vooiwaardelijke".Guppy schreef:Dat is ook wat ik bedoelde. Er tegen strijden, dan tracht je de zonde te verlaten, niet meer te doen.Ar-Jan schreef:Gisteren preek over HC zondag 12, vraag&antw. 32. Daarin wordt (o.a.) gezegd dat je als ware Christen te strijden hebt tegen de zonde en de duivel in dit leven. Dit geeft dus aan dat de zonde niet verlaten is anders hoeft men er ook niet tegen te strijden.Unionist schreef:Iemand als Thomas Boston of de Erskines stonden er wel achter.Guppy schreef: Deze geloofsbelijdenis is nieuw voor mij. En ik ben het er ook niet mee eens.
Als je dit vasthoud, dan betekent dit dat je ook geen betaald voetbal om VRIJDAG mag kijken, ook al spelen die clubs per definitie op vrijdagavond of sóms op zaterdagavond.Marnix schreef:Is onze opdracht om ons daar dan in het geheel van te onthouden?