Oranje boven....

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Unionist schreef:Tip voor alle WK-haters:

http://www.wegmethetwk.nl
Alleen voor vrouwen :cry:
Unionist

Bericht door Unionist »

Tja, en die moeten zwijgen...
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Petrus

Bericht door Petrus »

Afgewezen schreef:Kunnen we dan zonder blikken of blozen deelnemen aan dit soort 'wereldse' vermaken op zondag? Ik heb daar wel moeite mee, Marnix.
Dus................die "wereldse" vermaken mogen dus wél op alle andere dagen van de week??????

Dan kun je héél wat lijnen vanuit "de wereld" naar deze zienswijze door gaan trekken. Je bent consequent of je bent het niet.

Niet op zondag?? Prima, vanuit de ger.zienswijze niks mis mee, maar dan wél consequent blijven en dus ook niet op de overige dagen deelnemen aan "wereldse" vermaken over het gehele front.
Unionist

Bericht door Unionist »

Dus ik mag op zaterdag niet naar een speeltuin omdat ik daar de zondag niet geschikt voor vind?
Guppy

Bericht door Guppy »

Unionist schreef:
De geloofsbelijdenis van Auchterader: "Het is onrechtzinnig, te leren, dat de mensen de zonde moeten verlaten om tot Christus te komen"
Deze geloofsbelijdenis is nieuw voor mij. En ik ben het er ook niet mee eens.

Je zonde niet verlaten en tot Christus komen. Dat zijn tegenstrijdige dingen.

Maar goed. Dat valt niet onder dit topic.

Terug: alle goede bedoelingen ten spijt van de clubs die je noemt.
Ik denk dat dit niet Bijbels is. Maar dat is persoonlijk. De wereld met haar brood en spelen hebben we te mijden.Paulus spreekt in ieder geval over een geestelijk loopbaan die we allemaal te lopen hebben. En als je die loopbaan probeert te winnen, dan heb je jelemaal geen tijd voor het wk.
refo

Bericht door refo »

Hoe dacht je dat dan te gaan, de zonde verlaten? Christus is er juist voor zondaren. Zou je ze eerst moeten verlaten, dan heb je Hem niet meer nodig.
Unionist

Bericht door Unionist »

Guppy schreef:
Unionist schreef:
De geloofsbelijdenis van Auchterader: "Het is onrechtzinnig, te leren, dat de mensen de zonde moeten verlaten om tot Christus te komen"

Iemand als Thomas Boston of de Erskines stonden er wel achter.

Lees het boek "The marrow of modern divinity" of de Nederlandse vertaling: "De merg van het Evangelie" van Edward Fisher.
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Unionist schreef:
Guppy schreef:
Unionist schreef:

Lees het boek "The marrow of modern divinity" of de Nederlandse vertaling: "De merg van het Evangelie" van Edward Fisher.
Gisteren preek over HC zondag 12, vraag&antw. 32. Daarin wordt (o.a.) gezegd dat je als ware Christen te strijden hebt tegen de zonde en de duivel in dit leven. Dit geeft dus aan dat de zonde niet verlaten is anders hoeft men er ook niet tegen te strijden.
Petrus

Bericht door Petrus »

Unionist schreef:Dus ik mag op zaterdag niet naar een speeltuin omdat ik daar de zondag niet geschikt voor vind?
De stelling prikt als een egel hé?? Maar denk er nu eens écht bij door wat betreft de essentie van de stelling..............
We keuren en masse het voetbal op zondag af, maar gaan wél op zaterdag naar (ik noem maar een dwarsstraat) de Nederlandse Finale om het landskampioenschap volleybal bij de dames of de heren...........................(ik noem nu maar volleybal, omdat het een sport is die door meerdere forummers gespeeld wordt)

Feitelijk nét zo afkeurenswaardig omdat het ook hier om topsport op het hoogste niveau gaat.

Of gelden op zaterdag ineens ánderen normen dan op zondag: het is toch voor beide dagen "brood en spelen voor de wereld"??
Unionist

Bericht door Unionist »

op zaterdag gelden inderdaad andere normen dan op zondag.

Ben je tegen topsport, dan moet je ook niet op zaterdag kijken. Ben je er niet op tegen, dan is het heel normaal dat je het niet op zondag wil volgen. Er zijn heel veel dingen die ik wel op zaterdag maar niet op zondag doe.
Guppy

Bericht door Guppy »

Ar-Jan schreef:
Unionist schreef:
Guppy schreef:
Unionist schreef:

Gisteren preek over HC zondag 12, vraag&antw. 32. Daarin wordt (o.a.) gezegd dat je als ware Christen te strijden hebt tegen de zonde en de duivel in dit leven. Dit geeft dus aan dat de zonde niet verlaten is anders hoeft men er ook niet tegen te strijden.
Dat is ook wat ik bedoelde. Er tegen strijden, dan tracht je de zonde te verlaten, niet meer te doen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:[Ik zet hem ook maar even hier neer.]
Ik wil toch even iets zeggen over die zondag.

De zondag is geen sabbath meer, dat klopt. Het is dan ook geen gebods- en verbodsdag meer, dat klopt ook.
Anderzijds: de zondag is wel een verworvenheid waar wij als christenen al vele eeuwen gebruik van mogen maken. En wat gelukkig ook nog steeds gebeurt.
Wanneer op zondag door de 'wereld' allerlei activiteiten worden belegd, die niets met een christelijke wijze van zondagsinvulling te maken hebben, moeten we daar als christenen dan met ons neus vooraan gaan staan? De mensen die zulke dingen organiseren (zoals het WK) geven daarmee toch duidelijk aan dat ze lak hebben aan het christelijk geloof en aan de christelijke invulling van de zondag? Moeten we ons daar niet verre van houden?
In onze keuzes moeten wij ons toch niet alleen laten leiden door absolute ge- en verboden, maar moeten wij ons toch door de Geest laten leiden?
Kunnen we dan zonder blikken of blozen deelnemen aan dit soort 'wereldse' vermaken op zondag? Ik heb daar wel moeite mee, Marnix.
Allereerst wil ik even onderscheid aanbrengen in twee zaken. Je kan twee dingen stellen:

1. Voetbal kijken op zondag is fout. Ik kan me die redenering wel voorstellen, mensen werken op zondag en daar kijk je naar. In eerdere discussies is echter wel duidelijk geworden dat ik wat anders met dit soort dingen om ga. Ik reis op zondag ook wel eens met het OV bijvoorbeeld. Ik maak dan gebruik van het feit dat mensen op zondag werken... Sommigen zien dat als een instemmen met of goedkeuren van, of anders het stimuleren van werken op zondag maar dat is niet het geval. Maar goed, ik kan me best voorstellen dat mensen er moeite mee hebben. Het lijkt me raadzaam deze discussie niet helemaal opnieuw weer te gaan voeren.

2. Het WK organiseert wedstrijden op zondag en houdt dus geen rekening met de zondag. Het WK is dus fout, we moeten hier in het geheel niet naar kijken. Tja, daar kan ik kort over zijn: Bij hoeveel dingen, bedrijven, winkels, organisaties en ga zo maar door doen wij door de week dingen, waar die organisaties de zondagrust ook niet respecteren? Is onze opdracht om ons daar dan in het geheel van te onthouden?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Guppy schreef:
Ar-Jan schreef:
Unionist schreef:
Guppy schreef: Deze geloofsbelijdenis is nieuw voor mij. En ik ben het er ook niet mee eens.

Dat is ook wat ik bedoelde. Er tegen strijden, dan tracht je de zonde te verlaten, niet meer te doen.
Maar dat is wat anders dan "moeten verlaten om". Dan klinkt het als een voorwaarde. De hierboven geciteerde geloofbelijdenis doelt volgens mij op dat "vooiwaardelijke".
Petrus

Bericht door Petrus »

Marnix schreef:Is onze opdracht om ons daar dan in het geheel van te onthouden?
Als je dit vasthoud, dan betekent dit dat je ook geen betaald voetbal om VRIJDAG mag kijken, ook al spelen die clubs per definitie op vrijdagavond of sóms op zaterdagavond.

Dus ook geen volleybal op topsportniveau (want dat wordt ook zwaar betaald) op zaterdag (want sóms wordt er op zondag gespeeld)

Ja, zeg, als je zo nog even doorgaat kan en mag je dus geen fluit meer behalve thuis zitten en klassieke muziek draaien (waarbij je ook nog eens uit moet kijken van welke componisten want er zijn er bij die een niet zo'n godvruchtige levenswandel op na hebben gehouden).............

zo lust ik er nog wel een dozijn of wat...............

anekdote:

lang geleden, ik kerkte in de GKN, kwam een oude dame altijd per fiets naar de kerk, tweemaal daags. Want op zondag mocht er niemand werken. (prima niks mis mee). Maar ineens kwam zij met de bus naar de kerk.

ik heb haar daarop aangesproken: u zei toch dat er op zondag niemand mocht werken voor u?? Nou, dan mag u dus ook niet op zondag met de bus naar de kerk komen, want die chauffeur moet op zondag o.a. voor u werken om u naar de kerk te brengen. Beschaamd erkende zij dat zij fout was geweest, en dat ze het niet meer zou doen.

De moraal: als je principiëel tegen iets bent, wees dan consequent, maar trek dan ook de lijnen door op álle terreinen.

Verder..................Wat je op zondag aan (betaalde) sport afwijst, wijs die dan ook af op zaterdag of desnoods vrijdagavond.
Unionist

Bericht door Unionist »

Wat is er mis met betaalde sport op zich? Dat mensen een salaris krijgen om te sporten? Er zijn ook betaalde schilders, organisten, zangers e.d. Mag dat wel?
Gesloten