NBV 2

Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door jacob
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Ik vraag alleen om reacties best jacob.

Misschien vind ik het ook ver gezocht. Ik werd er vandaag nog over gemaild.

Ik had verteld dat ik Henry, Calvijn, Dachsel en de kantekeningen er op na geslagen had om te kijken wat onze oude schrijvers er van zeiden. Ik kon er niets over weer vinden wat nou een kribbe was.

maargoed, ondanks alles blijf ik de NBV een waardeloze bijbel vinden. Op mijn school (van de vrijgemaakten) wordt deze bijbel ook door verschillende leraren (lichtzinnige predikanten) verschrikkelijk bekrititseerd en moesten ze het allemaal zeggen dat de die oude statenvertaling de beste was. Ze lazen zelf de 51 vertaling.
maar weetje mathijs, het is best gevaarlijk om zo ten strijde te trekken tegen een bijbelvertaling. Kijk als iets echt zo fout is, dan moet het toch niet moeilijk zijn om goede inhoudelijke argumenten te verzinnen?
Als je op deze manier iets gaat bestrijden, is dat alleen maar reclame voor deze bijbelvertaling. Met kan concluderen; nou als de Ds met zulke argumenten komt dan zal die wel geen betere hebben. conclusie: zo slecht is die bijbelvertaling dus niet.

ps. vrijgemaakte ds's zijn toch niet lichtzinnig, ik vind de vrijgemaakten nog zo kwaad niet.

licht·zin·nig (bn.)
1 lichtvaardig => loszinnig
2 losbandig => frivool, wuft

[Aangepast op 21/12/04 door jacob]
Nou ja, lichtzinnig. Laat ik ze losse gereformeerden noemen.
los2 (bn.)
1 niet stevig vastzittend, niet bevestigd, gebonden <=> vast
2 afzonderlijk => apart
3 niet strak gespannen <=> strak
4 niet dicht, niet compact <=> compact
5 niet stijf, vlot => ongedwongen ;)
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Hier kun je een heel interessante preek horen over de NBV en de NBG51.

Als je het bestand (*.vqf)niet kunt afspelen, kun je
deze plugin voor Winamp downloaden. (374 kb)
Maar goed dat ds. Koekoek helemaal in Alphen staat.:D
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik heb vanavond eens gelezen uit onze nieuwe statenbijbel met kanttekeningen, daar naast heb ik via het internet eens even de NBV opgezocht en hebben in beiden Bijbels het Kerst Evangelie gelezen uit Lukas 2.
Mijn schoonmoeder die er was, dacht toen ik uit de NBV las vanaf het internet dat ik een boek voorlas voor de kleine kinderen, maar geen Bijbel.

Zelf moet ik zeggen dat ik het ook een populair verhaal vond om te lezen. Als ik dat vergelijk met de statenvertaling dan is die toch wel met meer eerbied en ontzag geschreven dan het populaire boek wat ik las.

Het scheppingsverhaal, ook gelezen, nou daar komen toch nog wel wat termen of uitdrukkingen invoor waarvan ik me afvraag, wat is dat nu weer.

Nee als ik het zo lees via het internet dan moet ik echt zeggen ik heb er geen geld voor over om hem binnenshuis te halen.
Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Gian

Da's toch vlak bij jou?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gian

Bericht door Gian »

Nieuwe Bijbelvertaling verkoopt 300.000 stuks

HAARLEM - De verschillende uitgaven van Nieuwe Bijbelvertaling (NBV) zijn sinds de introductie eind oktober al 300.000 keer over de toonbank gegaan. Het Nederlands Bijbelgenootschap (NBG) in Haarlem verwacht dat de Nederlandse boekhandels dit jaar nog zeker 100.000 'nieuwe' bijbels zullen bestellen. Dit liet het genootschap dinsdag weten.

Directeur H. Feenstra van het Genootschap is overdonderd door het succes. "We dachten pas begin 2006 boven de half miljoen verkochte exemplaren te komen. De laatste weken worden elke dag 3000 bijbels verkocht. De katholieke uitgave is zelfs volledig uitverkocht", weet Feenstra. Klik hier !

Spiritualiteit

De directeur ziet verschillende redenen voor het succes. "Wij zijn er van overtuigd dat de belangstelling voor spiritualiteit en zingeving aan het leven kernwaarden zijn. Gezien het materialisme in de samenleving zoeken mensen die waarden weer op", aldus Feenstra. Daarnaast denkt de directeur dat de bijbel in kerken boven verwachting goed wordt geaccepteerd. "Dominee Carel ter Linden gebruikte de NBV bijvoorbeeld al tijdens de bijzetting van prins Bernhard", aldus Feenstra.

Taalgebruik

Daarnaast noemt Feenstra de kwaliteit van de vertaling. "We denken zelfs dat als we over twee jaar de vertaling evalueren, we misschien concluderen dat het taalgebruik nog eenvoudiger had gekund. Maar we krijgen elke dag al positieve reacties dat de bijbel nu al veel toegankelijker is geworden, ondanks dat het wel een moeilijk boek blijft".

De directeur kondigde dinsdag aan rond de verkoop van het half miljoenste exemplaar een grote activiteit te organiseren. "We gaan daar expliciet aandacht aanbesteden", aldus Feenstra. Hij verwacht overigens pas dat het 12 miljoen euro kostende vertalingproject pas in 2034 is terugverdiend.
Gian

Bericht door Gian »

Da's toch vlak bij jou?
Te ver om te shoppen....
Jelle

Bericht door Jelle »

HAARLEM - De verschillende uitgaven van Nieuwe Bijbelvertaling (NBV) zijn sinds de introductie eind oktober al 300.000 keer over de toonbank gegaan. Het Nederlands Bijbelgenootschap (NBG) in Haarlem verwacht dat de Nederlandse boekhandels dit jaar nog zeker 100.000 'nieuwe' bijbels zullen bestellen. Dit liet het genootschap dinsdag weten.

Directeur H. Feenstra van het Genootschap is overdonderd door het succes. "We dachten pas begin 2006 boven de half miljoen verkochte exemplaren te komen. De laatste weken worden elke dag 3000 bijbels verkocht. De katholieke uitgave is zelfs volledig uitverkocht", weet Feenstra. Klik hier !

Spiritualiteit

De directeur ziet verschillende redenen voor het succes. "Wij zijn er van overtuigd dat de belangstelling voor spiritualiteit en zingeving aan het leven kernwaarden zijn. Gezien het materialisme in de samenleving zoeken mensen die waarden weer op", aldus Feenstra. Daarnaast denkt de directeur dat de bijbel in kerken boven verwachting goed wordt geaccepteerd. "Dominee Carel ter Linden gebruikte de NBV bijvoorbeeld al tijdens de bijzetting van prins Bernhard", aldus Feenstra.

Taalgebruik

Daarnaast noemt Feenstra de kwaliteit van de vertaling. "We denken zelfs dat als we over twee jaar de vertaling evalueren, we misschien concluderen dat het taalgebruik nog eenvoudiger had gekund. Maar we krijgen elke dag al positieve reacties dat de bijbel nu al veel toegankelijker is geworden, ondanks dat het wel een moeilijk boek blijft".

De directeur kondigde dinsdag aan rond de verkoop van het half miljoenste exemplaar een grote activiteit te organiseren. "We gaan daar expliciet aandacht aanbesteden", aldus Feenstra. Hij verwacht overigens pas dat het 12 miljoen euro kostende vertalingproject pas in 2034 is terugverdiend.
Als ik dit stukje leest dan denk ik wel dat de commersie de overhand gaat krijgen over deze uitgave.
Zijn we nu bezig het Woord van God onder de mensen te brengen of zijn we bezig om er financieel zoveel mogelijk winst uit te halen.
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Jelle

Spiritualiteit

Taalgebruik

Als ik dit stukje leest dan denk ik wel dat de commersie de overhand gaat krijgen over deze uitgave.
Zijn we nu bezig het Woord van God onder de mensen te brengen of zijn we bezig om er financieel zoveel mogelijk winst uit te halen.
Jelle volgens mij ben je nou toch echt te somber.

Er staat toch ook in dit stuk;
Hij verwacht overigens pas dat het 12 miljoen euro kostende vertalingproject pas in 2034 is terugverdiend.

hmmm dat duurt toch nog even voordat het geld gaat opbrengen.
Jelle

Bericht door Jelle »

het gaat me niet zozeer om het geld want dat het een keer terug verdient moet worden begrijp ik, maar ik val meer op de uitdrukking over de activiteiten.
Als ik zie hoe het gegaan is met de presentatie dan vond ik het wel een heel werelds gebeuren. TV en noem maar op. Ik ben wel bang dat het promoten om financiele redenen dan ook weer alle perken te buiten zal gaan.
Ik vind dat we met het Woord van God toch anders om moeten gaan dan met de een of andere roman.
refo

Bericht door refo »

In plaats dat we nu blij zijn dat een paar honderdduizend mensen de bijbel (weer) zijn gaan lezen..........
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door refo
In plaats dat we nu blij zijn dat een paar honderdduizend mensen de bijbel (weer) zijn gaan lezen..........

Weer gaan lezen? ik denk dat het gros al een Bijbel had en hem wel gebruikte, maar ik hd dan toch liever gezien dat men een andere Bijbel had uitgedeeld dan deze.
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Oorspronkelijk gepost door refo

Weer gaan lezen? ik denk dat het gros al een Bijbel had en hem wel gebruikte, maar ik hd dan toch liever gezien dat men een andere Bijbel had uitgedeeld dan deze.
Mja, ook al is de formulering anders, en ook al staan er enkele vertaalfouten in, het blijft Gods Woord, en kan dus leiden tot geloof en bekering van mensen die anders nooit de bijbel lezen.

Ik ken in mijn omgeving wel een aantal mensen die de 'oude' bijbel niet lazen omdat die te moeilijk was, maar die nu vol enthousiasme zijn gaan lezen. (betreft meestal mensen uit moderne kerken, zoals de GK en links-PKN).

Daarbij is het bijbelleesgedrag van refo-jeugd ook slecht.

Ook denk ik dat, juist door commerciele insteek, veel (wereldse) mensen de bijbel weer gaan zien als een uitdagend boek, niet meer als een oud saai boek. En daardoor het weer gaan lezen. Ik ben het met Jelle eens dat dit m.i. een verkeerde manier van handelen is (met de bijbel ga je met eerbied om, niet als een nieuwe best-seller). Maar ik denk dat het toch voor veel mensen een aanleiding is om Gods Woord weer te gaan lezen. En dat is iets om dankbaar voor te zijn. Laten we bidden of God er Zijn Geest aan wil verbinden, tot zaligheid van velen!
Lecram

Bericht door Lecram »

Zojuist is de 300.001e NBV verkocht. Ik heb nl. de parallelversie met de SV gekocht -;
Lecram

Bericht door Lecram »

De 300.002de is ook verkocht. Ik heb een exemplaar van mijn broer gekregen. Die gebruik ik dus voor het slapen gaan.
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
De 300.002de is ook verkocht. Ik heb een exemplaar van mijn broer gekregen. Die gebruik ik dus voor het slapen gaan.
Volgens mij zit de klad erin. In 8 dagen twee Bijbels verkopen!!!!
Plaats reactie