Bijna iedere posting in dit draadje begin ik met de opmerking dat ik hier niet specifiek de blazwasra-discussie bedoel, maar in het algemeen het omgaan met kritiek op leer of praktijk in de gereformeerde gezindte.
Bijna iedere posting van jou zegt dat we off-topic gaan omdat hte niet over de REO gaat.
Bijna iedere posting van jou gaat toch over de blazwasra-discussie.
Ik vind dat, heel zachtjes gezegd, wat lastig discussieren.
Eén opmerking van jou vind ik verwerpelijk:
jij meent de Schrift helderder te verstaan dan degenen onder wier ambtelijk toezicht ook jij bent gesteld.
Wat dat betreft, ben ik in goed gezelschap, want ik lees in de Psalmen:
Is het niet de verdienste van de Reformatie dat wij, leken, de Bijbel mogen lezen zonder dat de geestelijkheid voorschrijft HOE de Schrift uitgelegd moet worden? Zegt de Ned. Geloofsbelijdenis niet :Ps. 119:50.Ik overtref mijn leraars in beleid,
Want ik betracht al Uw getuigenissen;
Ik overtref zelfs in voorzichtigheid
De grijsaards, die de ware godsvrucht missen;
‘ k Bewaard’ Uw wet, die zulk een licht verspreidt,
En van mijn heil mij best kan vergewissen.
Dus als mijn kerk mij vraagt:Wij geloven dat deze Heilige Schrift de wil van God volkomen bevat en voldoende leert al wat de mens moet geloven om behouden te worden.
Wij geloven dat deze Heilige Schrift de wil van God volkomen bevat en voldoende leert al wat de mens moet geloven om behouden te worden.
Daarin heeft God uitvoerig beschreven op welke wijze wij Hem moeten dienen. Daarom is het de mensen, zelfs al waren het apostelen, niet geoorloofd anders te leren dan ons reeds geleerd is door de Heilige Schrift; zelfs niet een engel uit de hemel, zoals de apostel Paulus zegt.
Het is verboden aan het Woord van God iets toe te voegen of daarvan af te doen.
a. De Schrift te lezen door de bril van haar ambtsdragers, die meer licht hebben ontvangen dan ik als leek (wanneer? bij hun wijding?)
b. De Schrift te lezen zoals verwoord in ZIjn verbons en woorden, artikelen uit De Saambinder,Louter Genade of welk ander boek of blad dan ook
dan verwerp ik dat als onbijbels en ongereformeerd.
Dan word ik opnieuw bevestigd in mijn eerdere, tot op heden onweerlegde, bewering in dit draadje dat een deel van de gereformeerde gezindte verroomst is geworden.
Ik verwijs dan nogmaals naar de uitspraak van Majorca:
Blijkbaar heeft de kerk een bepaald licht gekregen waardoor zij alleen kan bepalen hoe je de Schrift moet lezen....al die stichtingen en stichtinkjes die als paddestoelen uit de grond schieten en het allemaal beter weten dan de gevestigde kerken. Allemaal hoogmoed.
En als ik dat vergelijk met het ex-cathedra spreken van de paus, noemt Majorca mij absurd.
Kijk, dat vind ik nou absurd. Omdat niemand mij op grond van het Woord kan vertellen waar ik dwaal, maar men mij wel van alles verwijt.