JolandaOudshoorn schreef:Toch zal een waar geloof nooit sterven, want ook in de volharding der heiligen of liever gezegd de bewaring van hen is Gods Geest aanwezig. Zelfs de heiligmaking is niet van ons afhankelijk. Ook gelovigen kunnen heel diep vallen, denk aan David en Petrus, maar altijd worden we weer vastgehouden door God zelf.
Dit houd niet in dat onze verantwoordelijkheid wegvalt, integendeel. Inderdaad, het vallen in de wereldse begeerten is mensenwerk, maar om nu te zeggen dat geloof kan sterven, dat vind ik erg moeilijk.
Even een uitwerking van mijn standpunt, die is dat waar geloof niet sterft, maar ons geloof wel dood kan zijn. Een paar teksten uit de bijbel:
9 Maar wie rijk willen zijn, vallen in verzoeking, in een strik, en in vele dwaze en schadelijke begeerten, die de mensen doen wegzinken in verderf en ondergang. 10 Want de wortel van alle kwaad is de geldzucht. Door daarnaar te haken zijn sommigen van het geloof afgedwaald en hebben zich met vele smarten doorboord.
11 Gij daarentegen, o mens Gods, ontvlucht deze dingen, doch jaag naar gerechtigheid, godsvrucht, geloof, liefde, volharding en zachtzinnigheid. 12 Strijd de goede strijd des geloofs, grijp het eeuwige leven, waartoe gij geroepen zijt en de goede belijdenis afgelegd hebt voor vele getuigen.
(...)
17 Hun, die rijk zijn in de tegenwoordige wereld, moet gij bevelen niet hooghartig te zijn, en hun hoop gevestigd te houden niet op onzekere rijkdom, doch op God, die ons alles rijkelijk ten gebruike geeft, 18 om wèl te doen, rijk te zijn in goede werken, vrijgevig en mededeelzaam, 19 waardoor zij zich een vaste grondslag voor de toekomst verzekeren om het ware leven te grijpen.
20 O Timoteüs, bewaar wat u is toevertrouwd, houd u buiten het bereik van de onheilige, holle klanken en de tegenstellingen der ten onrechte zo genoemde kennis. 21 Sommigen, die woordvoerders daarvan zijn, zijn het spoor des geloofs bijster geraakt. (1 Tim 6)
“Dit zegt hij die de zeven geesten van God en de zeven sterren heeft: Ik weet wat u doet; overal wordt beweerd dat u het leven hebt, terwijl u dood bent. 2 Word wakker, versterk uw laatste krachten: u bent op sterven na dood. Want ik merk dat uw gedrag tekortschiet in Gods ogen. 3 Herinner u dat u de boodschap hebt ontvangen en begrepen. Houd eraan vast en breek met het leven dat u nu leidt. Maar als u niet wakker wordt, kom ik onverwacht als een dief, op een tijdstip dat u niet kent. (Op 3)
1 Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de landman. 2 Elke rank aan Mij, die geen vrucht draagt, neemt Hij weg, en elke die wel vrucht draagt, snoeit Hij, opdat zij meer vrucht drage. 3 Gij zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb; blijft in Mij, gelijk Ik in u. 4 Evenals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, als zij niet aan de wijnstok blijft, zo ook gij niet, indien gij in Mij niet blijft. 5 Ik ben de wijnstok, gij zijt de ranken. Wie in Mij blijft, gelijk Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt gij niets doen. 6 Wie in Mij niet blijft, is buitengeworpen als de rank en is verdord, en men verzamelt ze en werpt ze in het vuur en zij worden verbrand. 7 Indien gij in Mij blijft en mijn woorden in u blijven, vraagt wat gij maar wilt, en het zal u geworden. 8 Hierin is mijn Vader verheerlijkt, dat gij veel vrucht draagt en gij zult mijn discipelen zijn. (Joh 15)
Ons geloof leeft omdat we takken zijn die op de wijnstok, dat is Christus, geënt zijn. Let op de bewoording. Er staat niet dat wie in Hem is veel vrucht draagt... maar wie in Hem blijft. Daar zit wel degelijk een opdracht in. Inderdaad ,het komt allemaal van Christus, zoals de voedingsstoffen die een tak krjigt via de wortels en de stam bij hem komen en op geen enkele andere manier, maar onze opdracht is dus om in Hem te blijven... en dan brengen we veel vrucht voort. Blijven we niet in Hem, dan worden we van die wijnstok afgesneden. Hier zit dus wel een menselijke verantwoordelijkheid aan, zoals je terecht opmerkt, maar die verantwoordelijkheid houdt dan ook in dat je geloof kan sterven, als je niet geent bent op de wijnstok. Denk bijvoorbeeld ook eens aan de gelijkenis van de vijf wijze en vijf dwazen, aan de gelijkenis van de talenten. Waar zijn we op gericht?
Daarom dan, laten ook wij, nu wij zulk een grote wolk van getuigen rondom ons hebben, afleggen alle last en de zonde, die ons zo licht in de weg staat, en met volharding de wedloop lopen, die vóór ons ligt. 2 Laat ons oog daarbij (alleen) gericht zijn op Jezus, de leidsman en voleinder des geloofs, die, om de vreugde, welke vóór Hem lag, het kruis op Zich genomen heeft, de schande niet achtende, en gezeten is ter rechterzijde van de troon Gods. 3 Vestigt uw aandacht dan op Hem, die zulk een tegenspraak van de zondaren tegen Zich heeft verdragen, opdat gij niet door matheid van ziel verslapt. (Heb 12)
Waar geloof sterft niet. Laten we dan door onze daden blijken dat ons geloof echt is. Want inderdaad MBE, geloof zonder werken is dood. Er is dus geen afval van heiligen... want heilig zijn zij die volharden. Daarin ligt wel onze verantwoordelijkheid... God wil ons daarbij helpen... maar geeft ons daarin wel verantwoordelijkheid. We kunnen onze redding niet verdienen.... wel verspelen. De geschiedenis van het volk Israel, en ook van personen uit het oude en nieuwe testament, over mensen die geloofden, deden wat goed was in de ogen van God, maar later afdwaalden, moeten we dan ook als een indringende waarschuwing opvatten.