Jongere schreef:Marnix schreef:Laten we niet doen alsof de leer van de oudvaders volmaakt was!
Klopt.
Maar je kunt altijd naar twee kanten doorslaan. Laten we ook niet net doen alsof alle dingen die inmiddels uit gewoonte gebeuren, alle tradities, ook direct ongegrond zijn. Die reactie kom ik namelijk best vaak tegen, vooral op school.
Well, daar ligt de taak voor de opvoeders; i.e. de waarde uitleggen van tradities, en bijbelse gewoonten. Want anders houden die gewoonten op met bestaan, omdat ze later niet overgedragen zullen worden op het komende geslacht.
Enne, laten we ff duidelijk zijn. Er is een groot verschil tussen de oudvaders, en tussen de gezelschappen. De oudvaders waren geleerde mannen, die trachtte de Schrift in haar totaliteit zo helder mogelijk uit te leggen (en wat mij betreft daar aardig in geslaagd zijn). De gezelschappen waren bijeenkomsten van kinderen van God (en laten we ze dáárom niet verachten), waar men sprak over het geestelijke leven. Vanwege de gebrekkige kennis van de Schrift (velen konden niet lezen!), en het ontbreken van een opleiding waarbij men analytisch leerde denken, kwam men soms tot uitspraken die als dogmatische stelling niet klopten in het geheel van de Schrift; doch slechts opwelde uit de beleving van het hart (laten we dáárom ook deze uitspraken niet verachten!).
Kortom, laten we 'gezelschapstaal' niet lezen als dogmatische stelling, maar als een weergave van de beleving. En ik denk dat Gods kinderen zichzelf in veel van die 'gezelschapstermen' zich prima kan herkennen, als ze in hun eigen hart blikken.
PS> Soms vind ik het wel jammer dat er geen gezelschappen meer zijn. De pogingen tegenwoordig daartoe leidden vaak helaas tot praatclubjes waar het heel gezellig is, waar men soms best stichtelijk bezig is (bv een bijbelgedeelte bespreken), maar het spreken vanuit het hart, dat wordt zo vaak gemist (is het, omdat men bang is daarover te spreken, of omdat we dat liever voor onszelf houden (er zijn wel leukere dingen om over te praten, dan je eigen falen), of omdat we bang zijn dat de ander het niet interessant vind, of misschien omdat we bang zijn dat de ander het 'niet over kan nemen'? Of is er niets in het hart, waarover we kunnen spreken?). En ouch, wat schiet ik zelf hierin ook vreselijk te kort...