Elkaar opbouwen in het geloof

jacob

Bericht door jacob »

Miscanthus schreef:
MV schreef:
Tiberius schreef:Volgens mij is de titel afgeleid van Judas : 20 "Maar geliefden, bouwt gij uzelven op uw allerheiligst geloof, biddende in den Heiligen Geest"
Dat is inderdaad anders dan elkaar opbouwen in het geloof!

Voornamelijk de laatste bijzin: biddende in den Heilige Geest, wijst de juiste weg voor opbouw in het geloof aan!
Dit is geen discussietopic. Slechts 2 teksten wil ik geven waaruit duidelijk mag zijn dat de uitdrukking gerechtvaardigd is: Jds 1:20 Maar geliefden, bouwt gij uzelven op uw allerheiligst geloof, biddende in den Heiligen Geest; KT zeggen daarvan: 89) uzelf op ; Of elkander, gelijk {#1Th 5:11}.

1Th 5:11 ¶ Daarom vermaant elkander, en sticht de een den anderen, gelijk gij ook doet. (KT: met goede voorbeelden en onderrichtingen).
Ik denk dat MV het allemaal een beetje te evangelisch in de oren klonk. Gewoon blijven posten lijkt me. En de discussie hier verder staken.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Niet ons, HEER, niet ons, geef uw naam alle eer, om uw liefde, uw trouw.

Psalm 115:1
--------------------------------------------------------------------------------

Niet ons
'Het gaat niet om mij.' In een egocentrische samenleving is het heilzaam als dat hardop wordt gezegd. En het is nog heilzamer als we het in gebed ons eigen maken. Wij zijn niet zelf het middelpunt van ons leven. God, de Heer, is dat. Het draait niet om mijn succes, niet om mijn falen, niet om mijn liefde, niet om mijn onvermogen. Alles draait om de ene naam, die alle eer waard is: de Heere Jezus. In hem is alle trouw en liefde waar we naar op zoek zijn.
rekcor

Bericht door rekcor »

Zelf ontvang ik veel zegen door een dagelijkse Engelstalige 'devotional' via de e-mail.

Ieder ochtend krijg ik rond 11:00u een e-mailtje met als kernachtige titel: 'Back to the Bible'. Ik heb helaas niet altijd genoeg tijd om ze te lezen, maar alleen de titel is een preek op zich: terug naar het Woord, iedere dag weer!

Op: http://www.backtothebible.org/devotions ... cs/morning kun je je opgeven voor Spurgeon's (bekende) ochtend en avond-devotionals.

Zelf ben ik geabonneerd op: http://www.backtothebible.org/devotions ... _attic/epp

Aanraders!
MV

Bericht door MV »

jacob schreef:
Miscanthus schreef:
MV schreef:
Tiberius schreef:Volgens mij is de titel afgeleid van Judas : 20 "Maar geliefden, bouwt gij uzelven op uw allerheiligst geloof, biddende in den Heiligen Geest"
Dat is inderdaad anders dan elkaar opbouwen in het geloof!

Voornamelijk de laatste bijzin: biddende in den Heilige Geest, wijst de juiste weg voor opbouw in het geloof aan!
Dit is geen discussietopic. Slechts 2 teksten wil ik geven waaruit duidelijk mag zijn dat de uitdrukking gerechtvaardigd is: Jds 1:20 Maar geliefden, bouwt gij uzelven op uw allerheiligst geloof, biddende in den Heiligen Geest; KT zeggen daarvan: 89) uzelf op ; Of elkander, gelijk {#1Th 5:11}.

1Th 5:11 ¶ Daarom vermaant elkander, en sticht de een den anderen, gelijk gij ook doet. (KT: met goede voorbeelden en onderrichtingen).
Ik denk dat MV het allemaal een beetje te evangelisch in de oren klonk. Gewoon blijven posten lijkt me. En de discussie hier verder staken.
Gedachten moet je als je iets niet zeker weet voor jezlef houden!

Het gaat mij niet om evangelisch of niet evangelisch (wat overigens verwarrende termen zijn), maar om Bijbels evenwicht
jacob

Bericht door jacob »

MV schreef:
jacob schreef:
Miscanthus schreef:
MV schreef: Dat is inderdaad anders dan elkaar opbouwen in het geloof!

Gedachten moet je als je iets niet zeker weet voor jezlef houden!

Het gaat mij niet om evangelisch of niet evangelisch (wat overigens verwarrende termen zijn), maar om Bijbels evenwicht
Als dat evenwicht weg is dan moet je dat maar met feiten onderbouwen. Open een nieuw topic zou ik zeggen. Daar is dit topic niet voor bestemd.
rekcor

Bericht door rekcor »

Alstublieft: http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t=4063

Laten we dit topic vooralsnog blijven gebruiken om elkaar op te bouwen...
Miscanthus

rekcor schreef:Zelf ontvang ik veel zegen door een dagelijkse Engelstalige 'devotional' via de e-mail.

Ieder ochtend krijg ik rond 11:00u een e-mailtje met als kernachtige titel: 'Back to the Bible'. Ik heb helaas niet altijd genoeg tijd om ze te lezen, maar alleen de titel is een preek op zich: terug naar het Woord, iedere dag weer!

Op: http://www.backtothebible.org/devotions ... cs/morning kun je je opgeven voor Spurgeon's (bekende) ochtend en avond-devotionals.

Zelf ben ik geabonneerd op: http://www.backtothebible.org/devotions ... _attic/epp

Aanraders!
Goed idee!
Leer ik meteen engels...
Miscanthus

Beter te schuilen bij de HEER dan te vertrouwen op mensen.

Psalm 118:8
--------------------------------------------------------------------------------

Midden
Er is uitgerekend dat Psalm 118 (die staat tussen uitgerekend de kortste en de langste Psalm) precies het midden van de bijbel vormt. Overigens is dat onjuist. Psalm 117 vormt het midden. Maar even goed is het mooi wat in Psalm 118:8 staat: het is beter te schuilen bij de Heer, want mensen - hoe liefdevol en betrouwbaar soms ook - vallen altijd toch weer tegen. God niet.
Miscanthus

Zelfs in de nacht denk ik aan uw naam, HEER, en houd ik mij aan uw wet.

Psalm 119:55

Uw Naam
Psalm 119 is een Psalm die vol is van de liefde voor het wegwijzende Woord van God. Want daar gaat het in de wet om: dat God zelf ons de weg van het leven wijst door ons aan te kijken en aan te spreken. Beleef de wet daarom ook nooit los van God. Denkend aan zijn Naam en door de liefde voor die Naam, gaat zijn wet voor ons glanzen als het leven.
Miscanthus

Psalm 11:1-7

Bij de Heere schuil ik.
Have you ever felt like running away? "In the Lord I put my trust; how can you say to my soul, 'Flee as a bird to your mountain'?" (v. 1). All of us have days when we feel like quitting. We throw up our hands and say, "That's it. I've had it, and I'm leaving."

At times we do need to get away to rest and regain our perspective. Our Lord Jesus said to His disciples, "Let's just depart and rest a while." Vance Havner once remarked, "If you don't come apart and rest, you'll just come apart." But the psalmist was not talking about a vacation. "The wicked bend their bow" (v. 2). He was saying, "The wicked are doing this and that. Let's get out of here and go to some mountaintop and have a good Bible conference."

When you feel like running or flying away, remember, God's throne is secure. The Lord is in His holy temple. In a difficult time Isaiah looked up and saw the Lord on His throne, high and lifted up. In the Book of Revelation, John saw the Lord on His throne, and it gave him new courage.

Don't flee to a mountain; flee to the throne of grace. When you feel like quitting or running away, remember that you can't run away from your troubles and you can't run away from yourself. The solution is not running away; it's running to. It's running to the throne of grace and finding grace to help in time of need.

Those times when you feel like quitting can be times of great opportunity, for God uses your troubles to help you grow. When you feel like running away, claim your privilege as a child of God and approach the throne of grace. There you will find the personal and tailored help you need.
Miscanthus

Vergeefs is het dat je vroeg opstaat, je laat te ruste legt, je aftobt voor wat brood – hij geeft het zijn lieveling in de slaap.

Psalm 127:2

In de slaap
In een wereld waarin we elkaar opjagen en ons opgejaagd voelen, is het bidden van Psalm 127 een bevrijdende belevenis. Want blijkbaar is Gods kijk op al onze inspanningen een andere dan de onze. Wij denken dat vroeg opstaan, laat naar bed gaan en je aftobben zegen zal brengen. God leert ons: ik geef jou, mijn lieveling, mijn zegen in de slaap. Dat klinkt naar Jezus: zoek liever eerst het koninkrijk van God.

(127:2) hij geeft het zijn lieveling in de slaap – Ook mogelijk is de vertaling: ‘hij schenkt zijn lieveling de slaap’.
Miscanthus

Dit is, voor altijd, mijn rustplaats, hier verlang ik te wonen.

Psalm 132:14

Gods woning
In de Psalmen komt God zelf aan het woord. Hij spreekt er over zijn diepste verlangen: hij wil wonen temidden van zijn kinderen, een rustplaats hebben van waaruit hij zijn werk doet: zegenen, geven in overvloed. Gods rustplaats - toen Sion, nu overal waar hij aanbeden wordt - is de bron van al het goede wat God wil geven. Dit is Gods verlangen: wonen en zegenen.
Miscanthus

Het kind groeide op, werd sterk en was begiftigd met wijsheid; Gods genade rustte op hem.

Lucas 2:40

Gods genade op Gods kind
Jezus was op aarde een begenadigd kind. Hij viel op door kracht en wijsheid. Want Hij was uit God geboren. Ook al is Jezus daarin de volkomen unieke Zoon van God, iets daarvan mag toch ook in de levens van zijn broers en zussen op aarde zichtbaar worden. Als we zijn geboren uit God, dan mogen we groeien in kracht en wijsheid. Niet in de kracht en wijsheid van deze wereld, maar in de kracht van Gods genade en in de wijsheid die verborgen is in Christus. Ik hoop dat het ook tegen jou en mij gezegd kan worden: Gods genade rust op jou!
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Perspektief help jou met eenvoud

Matt. 21:5:Sê vir Sion: Kyk, jou Koning kom na jou toe; Hy is nederig en Hy ry op 'n donkie, op die vul van 'n pakdier.

Dit was die teoloog Hans Urs von Balthasar wat gesê het: 'Ons vind dit makliker om die komplekse dinge in die lewe te verstaan. Die eenvoudige is vir ons te moeilik' Ons sou dit ook anders kon stel: ons stoei dikwels met die komplekse terwyl die eenvoudige by ons verbygaan.

Perspektief wil ons help om eenvoud te verstaan. Dit wil ons egter ook help om daarvoor lief te raak en dit ons eie te maak. Dit lê in die hart van ons geloof. Wanneer ons oor Christus praat, sal dit weer aan die orde kom, maar kom ons sê dit hier duidelik vir mekaar: Christus het vir ons die pad na 'n eenvoudiger en gelukkiger lewe kom wys. Die evangelie bring perspektief op baie dinge, maar veral op die leegheid van 'n statusbehepte, materialistiese, dolle lewe. Terselfdertyd bring dit perspektief op dit wat werklik gelukkig maak.

As jy vir my sou vra waar die wêreld van sy spore af geloop het, was dit elke keer daar waar die mens perspektief verloor het op dit waarmee hy besig was en dit wat nagejaag is. Wanneer die tweede belangrikste dinge belangrike dinge word en die onbelangrike allesoorheersend, is daar moeilikheid. Aanvanklik gaan dit goed, maar spoedig draai jy vas. Die ergste is dan dat die eenvoudige, die basiese, die vanselfsprekende antwoorde verdamp het. Om dit terug te kry het jy perspektief nodig.
Soms kom dit deur pyn en verlies. Soms kom dit as alles eers in duie gestort het. Maar soms is God ons genadig en help sy Gees ons om weer perspektief op onsself en die wêreld te kry. Jy kan maar na die geskiedenis gaan kyk. 'n Goue draad wat dan deur alles loop, is 'n basiese terugkeer na die eenvoudige dinge in die lewe.

Here, help my om my lewe so 'n bietjie eenvoudiger te maak sodat ek die eenvoudige maar belangrike dinge in die lewe sal raaksien en waardeer. Amen.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Miscanthus

Israël, hoop op de HEER! Bij de HEER is genade, bij hem is bevrijding, altijd weer.

Psalm 130:7

Bevrijdende genade
In de maand februari gaan we vanuit de bijbel elke dag iets proeven van Gods genade. Daar snakken mensen naar. Want er is zoveel schuld, zoveel gebrokenheid, zoveel zonde, zoveel gebondenheid. Soms lopen we daar in vast. Dan schamen we ons en en voelen we ons verlamd. Met Psalm 130 mogen we dan weer leren om hoop te hebben. We mogen ons richten op God, die ook in de diepte bij ons is. En we mogen het samen spellen: ‘Altijd is er bij hem bevrijding, altijd weer.’ Er is niets wat meer bevrijdt van zonde en schuld en verkramptheid dan Gods genade die we leren kennen in Jezus Christus, onze Verlosser.
Plaats reactie