Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Al ons denken over God is menselijk denken. Wij redeneren vanuit ons menselijke vermogens. In ons is er een opeenvolging van besluiten. De éne keer besluiten wij dit, de andere keer dat.
Laat ik het zo uitdrukken. De NGB belijdt en gelooft van God dat er één God is, een geheel enig en éénvoudig wezen. Hij is eeuwig, niet te doorgronden, onzienlijk, onveranderlijk, oneindig, almachtig. Hij is volkomen wijs, rechtvaardig en goed en een zeer overvloedige bron van al het goede.
God is almachtig, maar ook alwetend. Het is voor mij niet te doorgronden hoe Hij God is. Alles wat wij weten is uit de Schrift. Toch weten wij dat Hij in de 'eeuwigheid' besloten heeft tot de verkiezing. Dat is géén tijdelijk besluit. Of denk jij dat wel?
Dat God onveranderlijk is klopt voor een deel. God verandert inderdaad niet zoals Hij is. (Psalm 102)
Maar, God kan wel van mening veranderen. We zien dit bijvoorbeeld als God na de zonde met het gouden kalf, eerst Israel wil vernietigen, maar op de smeekbede van Mozes besluit dit niet te doen.... ik denk bijvoorbeeld aan Hizkia, waarin een profeet van God namens Hem aan Hizkia mag meedelen dat Hizkia snel zal overlijden, maar op het gebed van Hizkia van mening verandert en Hem nog 15 jaar te leven geeft. En zeg nou niet: Ja maar dat wist God allemaal al..... het hoorde bij het spelletje.... Want dat zou God valse getuigenissen geven door Zijn profeten door iets te zeggen wat dan niet zou kloppen. God is almachtig, maar Hij heeft van mensen geen robotten gemaakt, speelpoppen, die als je op de buik duwt met een monotoon mechanisch stemmetje zeggen: Ik hou van U.
Als ik in de bijbel zie dat God mensen de keuze geeft, voor of tegen Hem kiezen, geloven of niet geloven, dan geloof ik dat God mensen trekt, maar dat dit die keuzeverantwoordelijkheid die mensen hebben niet onmogelijk maakt.
De bijbel is vol van oproepen tot bekering met bijbehorende consequenties. Jezus komt in de wereld en als Hij begint met preken trekt Hij rond en zegt: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen.
God geeft mensen overduidelijk een keuze. Mensen dit niet gered worden worden dat niet omdat ze zich niet bekeren.
Nog even terugkomend op de vrije wil, na de zondeval was er geen vrije wil meer op het punt van gered worden of verloren gaan. Nu Jezus Christus is gekomen en gestorven is er redding voor ieder die in Hem gelooft.