Heeft de preek mij nog wat gedaan?

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

AartJan schreef:
Hoe krijg ik deel aan het zevende huis? Snap je wat je nu schrijft? Draait het er om in een preek en in ons leven: hoe komen we in de hemel????????
Ja; hoe komt God aan zijn eer, en de ziel aan de zaligheid! Daar draait het in de preek om, in die volgorde!
Bewogenheid? Beste AartJan, bewogenheid leid ik af uit het feit of iemand het Evangelie brengt aan mensen die nog niets van het Evangelie kennen in hun leven. Of iemand Christus aan biedt. Als het goed is heeft een predikant een Goede Boodschap voor de onbekeerden. En een predikant moet niet blijven steken in bewogenheid. Van Paulus lezen we diverse malen dat hij zijn toehoorders bewoog tot het geloof.

Nou, een bevindelijke voorstelling van zaken met wat emotionele uitroepen is in mijn optiek geen Evangelie. En over het geloof ging het al helemaal niet.....

AartJan, ik hoop oprecht dat je verder gekomen bent dan jaloezie, en dan maakt het mij niet uit door wat voor soort prediking het is. Dit soort beschouwingen is m.i. echter geen prediking van Wet en Evangelie. En dat is nu juist het soort prediking wat wij zo nodig hebben.
Erg jammer Pim dat jij er zo over denkt. Het doet me pijn dat je opmerkingen maakt zoals; "En over het geloof ging het al helemaal niet...", "Dit soort beschouwingen", "wat emotionele uitroepen". Mijns inziens doe je deze preek dan aan alles tekort. Maar ik geloof niet dat jij het daar mee eens bent. Nogmaals jammer, dat we wat dat betreft niet op een lijn zitten.
Vertel eens, wat heb jij er aan gehad AartJan? In welk huis zat je toen en waar zit je nu?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Hoe heb jij er onder gezeten Pim? Want Gods woord zal nooit ledig wederkeren. Je komt altijd anders uit de kerk dan dat je erin bent gegaan.

Ik heb met een jaloersheid mogen luisteren, en ik sta er na om aan dat werk deel te krijgen, maar ik moet ook bekennen, dat ik er maar zo weinig naar sta. En dat ik eigenlijk uit mezelf er nooit naar sta.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

AartJan schreef:Hoe heb jij er onder gezeten Pim? Want Gods woord zal nooit ledig wederkeren. Je komt altijd anders uit de kerk dan dat je erin bent gegaan.

Ik heb met een jaloersheid mogen luisteren, en ik sta er na om aan dat werk deel te krijgen, maar ik moet ook bekennen, dat ik er maar zo weinig naar sta. En dat ik eigenlijk uit mezelf er nooit naar sta.
Gods Woord keert idd niet ledig weder. Maar verwar dan niet een preek met Gods Woord, want een preek is toch echt wat anders...
Maar goed, wat Gods Woord betreft in die dienst: Johannes 14 is een enorm troostvol hoofdstuk. Want de Heere Jezus is heengegaan om plaats te bereiden! Bij het lezen van dit soort Woorden is er wel eens de bede: 'Ja, kom, Heere Jezus' (Openb. 22)

Wat bedoel je met 'er naar staan'?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
refo

Bericht door refo »

AartJan schreef: Ja; hoe komt God aan zijn eer, en de ziel aan de zaligheid! Daar draait het in de preek om, in die volgorde!
Oh?
Wie zegt zegt dat?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:
AartJan schreef: Ja; hoe komt God aan zijn eer, en de ziel aan de zaligheid! Daar draait het in de preek om, in die volgorde!
Oh?
Wie zegt zegt dat?
Dat kun je lezen in Zijn Woord!
Gods Woord keert idd niet ledig weder. Maar verwar dan niet een preek met Gods Woord, want een preek is toch echt wat anders...
Maar goed, wat Gods Woord betreft in die dienst: Johannes 14 is een enorm troostvol hoofdstuk. Want de Heere Jezus is heengegaan om plaats te bereiden! Bij het lezen van dit soort Woorden is er wel eens de bede: 'Ja, kom, Heere Jezus' (Openb. 22)

Er naar uitzien, er om vragen, er naar verlangen, de middelen waarnemen...

En ik denk ook dat je bij een preek de toepassing mag maken, dat ook die preek niet ledig zal wederkeren. Het is toch de Geest Gods die tot de gemeente spreekt? Zijn dienaren hebben toch het heilig mandaat van de Middelaar?
refo

Bericht door refo »

AartJan schreef:
refo schreef:
Oh?
Wie zegt zegt dat?
'k Kan het nergens vinden. Help eens even.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Het mooiste uit de bijbel vind ik hier altijd psalm 72 vers 11. Daar draait het om! Het heeft Hem behaagd om door de dwaasheid der prediking mensen te bekeren, tot Zijn eer en de verheerlijking van Zijn Naam! Maar er ligt niets in mensen, God is een jaloers God op Zijn eer. Hij doet het niet om ons, maar om Zijns grote Naams wil.

Maar dat wist je zelf toch ook wel?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

De reden om Zijn Zoon naar de aarde te sturen is Zijn liefde voor de wereld. Joh. 3:16

Waarom was de vader van de verloren zoon blij? Omdat de zoon hem nu weer kon dienen/eren?

En die goede herder? Waarom zocht hij het verloren schaap op?

Het evangelie is geen zelfgenoegzaam gebaar van trotse macht, maar een daad van liefde dat zo groot is dat het in geen mensenverstand zou kunnen verzonnen worden.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Natuurlijk komt God aan zijn eer door het zaligen van zondaren. Maar deze zondaren worden niet gezaligd omdat er iets in hen is, nee, maar om God de eer te kunnen geven, en om Zijn eer weer te gaan bedoelen! Hier op aarde slechts ten dele, maar straks ten volle tot in alle eeuwigheid.

En Gods eer komt tot uiting in het opluisteren van Zijn deugden; Zijn rechtvaardigheid die alleen hersteld kan worden, door de volkomen borgstelling van Zijn gezegende Zoon.
Unionist

Bericht door Unionist »

AartJan schreef:
refo schreef:
Oh?
Wie zegt zegt dat?
Waar staat dat van die volgorde?
Er naar uitzien, er om vragen, er naar verlangen, de middelen waarnemen...
Wat zegt het Woord? Sta er maar naar? Vraag er maar om? Zie er maar naar uit? Neem de middelen maar waar?

Volgens mij staat er méér: Bekeert u en geloof het Evangelie! Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden! Kust de Zoon opdat Hij niet toorne!

Dát is Zijn opdracht, Zijn bevel tot ons. Hij eist gehoorzaamheid van ons. Als ik mijn zoontje roep en hij komt niet, wat denk ik dan? En als hij dan zegt: Pa, ik zie er zo naar uit om naar je toe te komen. Terwijl hij gewoon botweg weigert te komen als ik roep? En hoe zit dat dan met onze Hemelse Vader?
En ik denk ook dat je bij een preek de toepassing mag maken, dat ook die preek niet ledig zal wederkeren. Het is toch de Geest Gods die tot de gemeente spreekt? Zijn dienaren hebben toch het heilig mandaat van de Middelaar?
Weleens van Berea gehoord? Kun jij objectief bepalen wie een echt gemandateerd dienaar is? Een dominee is dan slechts dienaar van Christus als hij Zijn Woord brengt. Niets daarvaaf en niets daarbij. En dát Woord zal niet leidg wederkeren.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Waar staat dat van die volgorde?
Ik wijs je op deze post:
Natuurlijk komt God aan zijn eer door het zaligen van zondaren. Maar deze zondaren worden niet gezaligd omdat er iets in hen is, nee, maar om God de eer te kunnen geven, en om Zijn eer weer te gaan bedoelen! Hier op aarde slechts ten dele, maar straks ten volle tot in alle eeuwigheid.

En Gods eer komt tot uiting in het opluisteren van Zijn deugden; Zijn rechtvaardigheid die alleen hersteld kan worden, door de volkomen borgstelling van Zijn gezegende Zoon.
naar aanleiding van deze post:
Volgens mij moet je die rangordie niet zo benadrukken, maar staan beiden op gelijke voet: door het zaligen van mensen komt God aan Zijn eer.
Deze discussie is overigens al uitvoerig gevoerd in het topic "HET VOORNAAMSTE"
Met als toevoeging nog dit:
Volkomen mee eens, AartJan. Goed en kernachtig uitgedrukt!
De laatste zin kan je zelfs nog wel iets stelliger formuleren:
ZIjn rechtvaardigheid is hersteld, door het lijden en sterven van Zijn Zoon. "Zie Ik kom, om Mijn God, om Uw welbehagen te doen. Uw wet is in het midden Mijns ingewands".
Wat zegt het Woord? Sta er maar naar? Vraag er maar om? Zie er maar naar uit? Neem de middelen maar waar?

Volgens mij staat er méér: Bekeert u en geloof het Evangelie! Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden! Kust de Zoon opdat Hij niet toorne!

Dát is Zijn opdracht, Zijn bevel tot ons. Hij eist gehoorzaamheid van ons. Als ik mijn zoontje roep en hij komt niet, wat denk ik dan? En als hij dan zegt: Pa, ik zie er zo naar uit om naar je toe te komen. Terwijl hij gewoon botweg weigert te komen als ik roep? En hoe zit dat dan met onze Hemelse Vader?
Hier kom je op een heel teer punt. Aan de ene kant moet je jezelf bekeren, en tot Jezus wenden, zoals je aangeeft, en aan de andere kant kan het niet, en ligt alles buiten ons. Dat klinkt toch hopelijk niet vreemd op een reformatorisch forum?
Weleens van Berea gehoord? Kun jij objectief bepalen wie een echt gemandateerd dienaar is? Een dominee is dan slechts dienaar van Christus als hij Zijn Woord brengt. Niets daarvaaf en niets daarbij. En dát Woord zal niet leidg wederkeren.
Je hebt gelijk, dat kunnen we niet, máár dat mogen we ook niet! Wij hebben niet te oordelen over een dominee. Ik wijs erop wat ik hieromtrent ook in een andere topic heb gezegd:
Het mandaat is tot op zekere hoogte. Maar een preek mag je toch wel onder Woordverkondiging scharen? En als hij inderdaad in de preek afwijkt van de Schrift, gaat hij zijn mandaat te buiten.

Ben ik allemaal met je eens. Maar dan kom je op het moeilijke gebied van interpretatie van bijbelteksten. Want alle dominees in de rechterflank van de Gereformeerde gezindte zullen wel naar de Schrift spreken. De een interpreteerd het echter anders dan de andere.

En dan nog blijft het de Geest Gods die tot de gemeente spreekt. Met een kromme stok kan God nog rechte slagen doen. En die kromme stok kan zelf ook nog recht zijn. Kijk maar eens naar Maarten Luther, die had verschillende onschriftuurlijke elementen, dwalingen, in zijn prediking, maar hij bracht wel Gods woord, en was het middel in Zijn hand om er velen tot bekering te brengen.
rekcor

Bericht door rekcor »

Erasmiaan schreef:Je hebt gelijk, dat kunnen we niet, máár dat mogen we ook niet! Wij hebben niet te oordelen over een dominee. Ik wijs erop wat ik hieromtrent ook in een andere topic heb gezegd:
Het mandaat is tot op zekere hoogte. Maar een preek mag je toch wel onder Woordverkondiging scharen? En als hij inderdaad in de preek afwijkt van de Schrift, gaat hij zijn mandaat te buiten.

Ben ik allemaal met je eens. Maar dan kom je op het moeilijke gebied van interpretatie van bijbelteksten. Want alle dominees in de rechterflank van de Gereformeerde gezindte zullen wel naar de Schrift spreken. De een interpreteerd het echter anders dan de andere.

En dan nog blijft het de Geest Gods die tot de gemeente spreekt. Met een kromme stok kan God nog rechte slagen doen. En die kromme stok kan zelf ook nog recht zijn. Kijk maar eens naar Maarten Luther, die had verschillende onschriftuurlijke elementen, dwalingen, in zijn prediking, maar hij bracht wel Gods woord, en was het middel in Zijn hand om er velen tot bekering te brengen.
Vraagjes Erasmiaan:
- wat bedoel je precies met oordelen?
- waarom mogen we een dominee niet oordelen? (onderzoek alle dingen...)
- kun je uitleggen hoe iemand wel naar de Schrift kan preken, maar toch een verkeerde interpretatie kan hebben? Volgens mij is het namelijk van tweeen een: of naar de Schrift (goede interpretatie) of niet naar de Schrift (slechte interpretatie). De optie naar de Schrift (maar slechte interpretatie) bestaat niet.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Had hij zich wel goed geschoren en deze week niet gevoetbalt met zijn kinderen? Gaat hij wel lopend naar de kerk en zijn z'n sokken wel zwart?

Kom op Misc... Dat er een flink aantal dominees zijn die wat last hebben van een soort praktisch hypercalvinisme... Maar er zijn ook gewoon dominees die daar geen hobby van maken.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Gelukkig.
Mijn excuses voor de ongepaste verdachtmakingen.
rekcor

Bericht door rekcor »

Erasmiaan schreef:Christus gebruikte ook slijk om een blinde ziende te maken. (...)
Christus was ook heel scherp richting de 'dominees' van zijn tijd. Ik denk dat je best scherpe kritiek mag hebben op de dominee, als dat maar uit en in liefde gebeurt. Dat wil zeggen: niet de dominee en zijn preek tijdens 'de koffie' afbranden (of op forums over hem klagen) maar bijv. een brief sturen, waarin je je zorgen kenbaar maakt.
Erasmiaan schreef: God kan ook een preek gebruiken van een dominee, die je eigenlijk niet graag hoort
God kan ook de kritiek van gemeenteleden gebruiken om die dominee op het 'rechte spoor' te houden.
Plaats reactie