Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!
Meestal? Ik lees in het hele NT maar 3x over een huisgezin dat gedoopt werd. Zou het niet juist iets heel bijzonders geweest zijn dat een heel huisgezin tot geloof kwam en dat het daarom vermeld werd? Ik lees veel vaker over individuen die gedoopt werden dan hele huisgezinnen.Oorspronkelijk gepost door mayflower
en meestal als gezin gedoopt.
- Miscanthus
Prachtig verwoord. maar al deze dingen gelden net zo goed voor ongedoopte mensen, toch?Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
God heeft recht op ons leven. We worden door Hem gemerkt. Hij is de eerste. De Alfa en de Omega. Alle dingen zijn uit Hem, door Hem en tot Hem.
Heer ik kom tot U, omdat u tot ons gekomen bent.
Heer, ik heb U lief, omdat U ons eerst hebt liefgehad.
Heer ik ben rijk, omdat U arm voor ons geworden bent.
Na de zondeval was God de eerste die Adam (en in hem aan al zijn zaad), de belofte deed. slechts door het geloof in die belofte verkrijgen we de vervulling ervan.
God is de eerste, ook in mijn leven. Ik beantwoord Zijn genadeverbond door met Hem een verbond op te richten 2Kr 29:10 Nu is het in mijn hart een verbond te maken met den HEERE, den God Israels, opdat de hitte Zijns toorns van ons afkere.
Oorspronkelijk gepost door MiscanthusWaar dan? Dan heb jij een andere Bijbel dan ik.....Oorspronkelijk gepost door Christina....Ik lees veel vaker over individuen die gedoopt werden dan hele huisgezinnen.
Op de Pinksterdag - 3000 mensen of 3000 gezinnen?
Paulus zelf;
De Ethiopier - kreeg ook geen opdracht mee om zijn gezin thuis te gaan dopen;
mannen en vrouwen van Handelingen 8 -en de kinderen dan?
12 mannen van Handelingen 19 -hadden die geen gezinnen?
Crispus en Gaius (door Paulus)
Lees jij in jouw Bijbel dan wel meer dan 3x over huisgezinnen die gedoopt werden?
[Aangepast op 25/1/05 door Miscanthus]
Beste Gerrie,Oorspronkelijk gepost door GerrieDe hele bijbel is gesproken tot het Joodse volk. Bedoel je daarmee dat de bijbel voor ons niet geldt?Oorspronkelijk gepost door Bertonius
Dit is gesproken tot het Joodse volk, overeenkomstig Gods belofte aan het Joodse volk.
Dit is trouwens off-topic.
Misschien nieuwe topic hierover openen.
Lees a.u.b. Hoofdstuk 2 eens. Petrus heeft het tegen zijn landgenoten.
Bewijs: Hand. 2: 14
Maar Petrus, staande met de elven, verhief zijn stem, en sprak tot hen: Gij Joodse mannen, en gij allen, die te Jeruzalem woont, dit zij u bekend, en laat mijn woorden tot uw oren ingaan.
22
Gij Israelietische mannen, hoort deze woorden: Jezus den Nazarener, een Man van God, onder ulieden betoond door krachten, en wonderen, en tekenen, die God door Hem gedaan heeft, in het midden van u, gelijk ook gijzelven weet;
Petrus zegt dat de belofte de Joden toekomt. Zoals hij ook zegt in zijn rede: Hand. 2: 33
Hij dan, door de rechter hand Gods verhoogd zijnde, en de belofte des Heiligen Geestes, ontvangen hebbende van den Vader, heeft dit uitgestort, dat gij nu ziet en hoort.
Deze belofte (vers 39) gaat dus over de komst van de heilige Geest, en heeft derhalve niets met het sacrament van de doop te maken.
Groetenis
En de doop is het teken en zegel dat bij die belofte hoort en daarom heeft de doop er dus alles mee te maken.Deze belofte (vers 39) gaat dus over de komst van de heilige Geest, en heeft derhalve niets met het sacrament van de doop te maken.
De doop is niet de belofte zelf, maar is daar wel het teken en zegel van.
Maar al te vaak halen mensen teken en de zaak waar het teken naar wijst door elkaar.
[Aangepast op 25/1/05 door elbert]
De doop een teken en zegel van een belofte? Staat dat echt wel zo in de Bijbel? Of is het alleen maar zo afgeleid via de besnijdenis?Oorspronkelijk gepost door elbertEn de doop is het teken en zegel dat bij die belofte hoort en daarom heeft de doop er dus alles mee te maken.Deze belofte (vers 39) gaat dus over de komst van de heilige Geest, en heeft derhalve niets met het sacrament van de doop te maken.
De doop is niet de belofte zelf, maar is daar wel het teken en zegel van.
Maar al te vaak halen mensen teken en de zaak waar het teken naar wijst door elkaar.
[Aangepast op 25/1/05 door elbert]
- Miscanthus
Ik wil niet flauw doen, maar de NGB zegt heel veel dingen waarover nu vragen rijzen. het geeft ook weer dat er lijnen getrokken worden uit de Bijbel die uitkomen op de kinderdoop.
De Heere Jezus heeft duidelijk aangegeven dat het Gods wil is dat mensen gedoopt worden; De doop van Johannes, was die uit God of uit de mensen?
Artikel 34. Van den Heiligen Doop.
Wij geloven en belijden dat Jezus Christus, Die het einde der wet is (Rom. 10:4), door Zijn vergoten bloed een einde gemaakt heeft aan alle andere bloedstortingen, die men zou kunnen of willen doen tot verzoening en voldoening der zonden; en dat Hij, afgedaan hebbende de Besnijdenis, die met bloed geschiedde, in de plaats daarvan heeft verordend het Sacrament des Doops, door hetwelk wij in de Kerke Gods ontvangen en van alle andere volken en vreemde religiën afgezonderd worden, om geheellijk Hem toegeëigend te zijn, Zijn merk en veldteken dragende; en het dient ons tot een getuigenis, dat Hij in eeuwigheid onze God zijn zal, ons zijnde een genadig Vader.
Zo heeft Hij dan bevolen te dopen al degenen die de Zijnen zijn, in den Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes (Matth. 28: 19), alleen met rein water; ons daarmede te verstaan gevende, dat, gelijk het water de vuiligheid des lichaams afwast, wanneer wij daarmede begoten worden, hetwelk op het lichaam desgenen, die den Doop ontvangt gezien wordt, en hem besprengt, alzo het bloed van Christus hetzelfde van binnen in de ziel doet, door den Heiligen Geest, haar besprengende en zuiverende van haar zonden, en ons wederbarende uit kinderen des toorns tot kinderen Gods.
Niet dat zulks door het uiterlijke water geschiedt, maar door de besprenging des dierbaren bloeds des Zoons Gods, Die onze Rode Zee is, door Welke wij moeten doorgaan, om te ontgaan de tirannie van Farao, welke is de duivel, en in te gaan in het geestelijke land Kanaän. Alzo geven ons de dienaars van hun zijde het Sacrament, en hetgeen dat zichtbaar is; maar onze Heere geeft hetgeen door het Sacrament beduid wordt, te weten de gaven en onzienlijke genaden, wassende, zuiverende en reinigende onze zielen van alle vuiligheden en ongerechtigheden, en onze harten vernieuwende en die vervullende met alle vertroosting, ons gevende een ware verzekerdheid Zijner Vaderlijke goedheid, ons den nieuwen mens aandoende, en den ouden uittrekkende met al zijn werken.
Hierom geloven wij, dat, zo wiens voornemen is in het eeuwige leven te komen, die moet maar ééns gedoopt worden met den enigen Doop, zonder dien immermeer te herhalen; want wij kunnen ook niet tweemaal geboren worden. Doch deze Doop is niet alleen nut, zolang het water op ons is en wij het water ontvangen, maar ook al den tijd onzes levens. Hierom verwerpen wij de dwaling der Wederdopers, die niet tevreden zijn met een enig doopsel, dat zij eens ontvangen hebben, en daarenboven verdoemen den doop der kinderkens der gelovigen; dewelke wij geloven dat men behoort te dopen en met het merkteken des verbonds te verzegelen, gelijk de kinderkens in Israël besneden werden, op dezelfde beloften, die onzen kinderen gedaan zijn. En voorwaar, Christus heeft Zijn bloed niet minder vergoten om de kinderkens der gelovigen te wassen, dan Hij gedaan heeft om de volwassenen. En daarom behoren zij het teken te ontvangen en het Sacrament van hetgeen dat Christus voor hen gedaan heeft; gelijk de Heere in de wet beval hun mede te delen het Sacrament des lijdens en stervens van Christus, kort nadat zij geboren waren, offerende voor hen een lammeken, hetwelk was een Sacrament van Jezus Christus. Daarenboven, hetgeen de Besnijdenis deed aan het Joodse volk, hetzelfde doet de Doop aan onze kinderen; welke de oorzaak is waarom de heilige Paulus den Doop noemt de Besnijdenis van Christus (Kol. 2:11).
Toegegeven, het staat niet letterlijk in de Bijbel, maar er staat ook nergens dat het niet mag. Het is een sacrament van God gegeven, tot troost van gelovigen. De grond van de doop is niet het geloof van de gedoopte maar de grond is Gods genadeverbond. Het wijst heen naar de vervulling; afwassing van zonden door het bloed van Christus. Abraham werd besneden nadat hij geloofd had, maar Zijn zaad werd ook besneden.
Met een gedoopt voorhoofd kunnen we verloren gaan, maar met een afgewassen ziel (besneden hart) niet.
Ik houd er over op. Baptisten zullen nooit toegeven want dan knabbelen ze aan eigen bestaansgrond. Is geen ramp, want het gaat tenslotte om de de besnijding van het hart wat zichtbaar wordt door geloof. Dat kan met kinderdoop en volwassendoop.
Alleen hbeben baptisten gene oog voor de verschillende bedelingen van het verbond onder het OT en NT. OT door bloedstorting, NT door geloof in Christus. Vandaar dat het teken van de doop ook veranderd werd, waar de NGB mee begint.
De Heere Jezus heeft duidelijk aangegeven dat het Gods wil is dat mensen gedoopt worden; De doop van Johannes, was die uit God of uit de mensen?
Artikel 34. Van den Heiligen Doop.
Wij geloven en belijden dat Jezus Christus, Die het einde der wet is (Rom. 10:4), door Zijn vergoten bloed een einde gemaakt heeft aan alle andere bloedstortingen, die men zou kunnen of willen doen tot verzoening en voldoening der zonden; en dat Hij, afgedaan hebbende de Besnijdenis, die met bloed geschiedde, in de plaats daarvan heeft verordend het Sacrament des Doops, door hetwelk wij in de Kerke Gods ontvangen en van alle andere volken en vreemde religiën afgezonderd worden, om geheellijk Hem toegeëigend te zijn, Zijn merk en veldteken dragende; en het dient ons tot een getuigenis, dat Hij in eeuwigheid onze God zijn zal, ons zijnde een genadig Vader.
Zo heeft Hij dan bevolen te dopen al degenen die de Zijnen zijn, in den Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes (Matth. 28: 19), alleen met rein water; ons daarmede te verstaan gevende, dat, gelijk het water de vuiligheid des lichaams afwast, wanneer wij daarmede begoten worden, hetwelk op het lichaam desgenen, die den Doop ontvangt gezien wordt, en hem besprengt, alzo het bloed van Christus hetzelfde van binnen in de ziel doet, door den Heiligen Geest, haar besprengende en zuiverende van haar zonden, en ons wederbarende uit kinderen des toorns tot kinderen Gods.
Niet dat zulks door het uiterlijke water geschiedt, maar door de besprenging des dierbaren bloeds des Zoons Gods, Die onze Rode Zee is, door Welke wij moeten doorgaan, om te ontgaan de tirannie van Farao, welke is de duivel, en in te gaan in het geestelijke land Kanaän. Alzo geven ons de dienaars van hun zijde het Sacrament, en hetgeen dat zichtbaar is; maar onze Heere geeft hetgeen door het Sacrament beduid wordt, te weten de gaven en onzienlijke genaden, wassende, zuiverende en reinigende onze zielen van alle vuiligheden en ongerechtigheden, en onze harten vernieuwende en die vervullende met alle vertroosting, ons gevende een ware verzekerdheid Zijner Vaderlijke goedheid, ons den nieuwen mens aandoende, en den ouden uittrekkende met al zijn werken.
Hierom geloven wij, dat, zo wiens voornemen is in het eeuwige leven te komen, die moet maar ééns gedoopt worden met den enigen Doop, zonder dien immermeer te herhalen; want wij kunnen ook niet tweemaal geboren worden. Doch deze Doop is niet alleen nut, zolang het water op ons is en wij het water ontvangen, maar ook al den tijd onzes levens. Hierom verwerpen wij de dwaling der Wederdopers, die niet tevreden zijn met een enig doopsel, dat zij eens ontvangen hebben, en daarenboven verdoemen den doop der kinderkens der gelovigen; dewelke wij geloven dat men behoort te dopen en met het merkteken des verbonds te verzegelen, gelijk de kinderkens in Israël besneden werden, op dezelfde beloften, die onzen kinderen gedaan zijn. En voorwaar, Christus heeft Zijn bloed niet minder vergoten om de kinderkens der gelovigen te wassen, dan Hij gedaan heeft om de volwassenen. En daarom behoren zij het teken te ontvangen en het Sacrament van hetgeen dat Christus voor hen gedaan heeft; gelijk de Heere in de wet beval hun mede te delen het Sacrament des lijdens en stervens van Christus, kort nadat zij geboren waren, offerende voor hen een lammeken, hetwelk was een Sacrament van Jezus Christus. Daarenboven, hetgeen de Besnijdenis deed aan het Joodse volk, hetzelfde doet de Doop aan onze kinderen; welke de oorzaak is waarom de heilige Paulus den Doop noemt de Besnijdenis van Christus (Kol. 2:11).
Toegegeven, het staat niet letterlijk in de Bijbel, maar er staat ook nergens dat het niet mag. Het is een sacrament van God gegeven, tot troost van gelovigen. De grond van de doop is niet het geloof van de gedoopte maar de grond is Gods genadeverbond. Het wijst heen naar de vervulling; afwassing van zonden door het bloed van Christus. Abraham werd besneden nadat hij geloofd had, maar Zijn zaad werd ook besneden.
Met een gedoopt voorhoofd kunnen we verloren gaan, maar met een afgewassen ziel (besneden hart) niet.
Ik houd er over op. Baptisten zullen nooit toegeven want dan knabbelen ze aan eigen bestaansgrond. Is geen ramp, want het gaat tenslotte om de de besnijding van het hart wat zichtbaar wordt door geloof. Dat kan met kinderdoop en volwassendoop.
Alleen hbeben baptisten gene oog voor de verschillende bedelingen van het verbond onder het OT en NT. OT door bloedstorting, NT door geloof in Christus. Vandaar dat het teken van de doop ook veranderd werd, waar de NGB mee begint.
Beste Bertonius,Oorspronkelijk gepost door Bertonius
Maar Petrus, staande met de elven, verhief zijn stem, en sprak tot hen: Gij Joodse mannen, en gij allen, die te Jeruzalem woont, dit zij u bekend, en laat mijn woorden tot uw oren ingaan.
22
Gij Israelietische mannen, hoort deze woorden: Jezus den Nazarener, een Man van God, onder ulieden betoond door krachten, en wonderen, en tekenen, die God door Hem gedaan heeft, in het midden van u, gelijk ook gijzelven weet;
Petrus zegt dat de belofte de Joden toekomt. Zoals hij ook zegt in zijn rede: Hand. 2: 33
Hij dan, door de rechter hand Gods verhoogd zijnde, en de belofte des Heiligen Geestes, ontvangen hebbende van den Vader, heeft dit uitgestort, dat gij nu ziet en hoort.
Deze belofte (vers 39) gaat dus over de komst van de heilige Geest, en heeft derhalve niets met het sacrament van de doop te maken.
Als je b.v. de brief aan de Galaten leest dan is de brief gericht aan de Galaten (Gal 1:2). Betekent dat voor jou, dat dit slechts een historisch document is en niet van toepassing op jou persoonlijk?
Ik zal eens een topic zoeken over de beloften van het evangelie. Dan kunnen we daar deze discussie voortzetten.
Wat betreft Hand 2:39 daar staat de zin: "en allen die daar verre zijn, zovelen als de er de Heere, onze God toe roepen zal" en dat is breder dan de Joden alleen.
Ik denk niet dat dit waar is. Vergelijk 1 Cor 1:14 eens met Handelingen 18:8, soms kan het huis zelfs vergeten worden. Er lijkt een soort vanzelfsprekendheid achter te zitten.Oorspronkelijk gepost door ChristinaMeestal? Ik lees in het hele NT maar 3x over een huisgezin dat gedoopt werd. Zou het niet juist iets heel bijzonders geweest zijn dat een heel huisgezin tot geloof kwam en dat het daarom vermeld werd? Ik lees veel vaker over individuen die gedoopt werden dan hele huisgezinnen.Oorspronkelijk gepost door mayflower
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
heb niet alles mischien wel niets gelezen van dit topic maar de doop is bijbels
kinderen zijn mensen en heeft de Heer niet gezegd laat de kinderen tot mij komen
ik snap het probleem noet een mens wordt gedoopt en een kind is een mens of niet soms
ff snel een antwoord op een discussie waar we nooit uitkomen denk ik zomaar
kinderen zijn mensen en heeft de Heer niet gezegd laat de kinderen tot mij komen
ik snap het probleem noet een mens wordt gedoopt en een kind is een mens of niet soms
ff snel een antwoord op een discussie waar we nooit uitkomen denk ik zomaar
14 Ik dank God dat ik niemand van u – behalve dan Crispus en Gajus – heb gedoopt; 15 niemand van u kan dus zeggen dat hij in mijn naam is gedoopt. 16 Ja, ik heb ook nog Stefanas en zijn huisgenoten gedoopt, maar ik kan mij niet herinneren dat ik nog iemand anders heb gedoopt.Oorspronkelijk gepost door parsifalIk denk niet dat dit waar is. Vergelijk 1 Cor 1:14 eens met Handelingen 18:8, soms kan het huis zelfs vergeten worden. Er lijkt een soort vanzelfsprekendheid achter te zitten.Oorspronkelijk gepost door ChristinaMeestal? Ik lees in het hele NT maar 3x over een huisgezin dat gedoopt werd. Zou het niet juist iets heel bijzonders geweest zijn dat een heel huisgezin tot geloof kwam en dat het daarom vermeld werd? Ik lees veel vaker over individuen die gedoopt werden dan hele huisgezinnen.Oorspronkelijk gepost door mayflower
Ik denk dat Paulus zich echt achter zijn oor zat te krabben over precies hoeveel mensen hij gedoopt had. Het huisgezin van Crispus was ook gelovig geworden, maar blijkbaar toch niet door Paulus gedoopt. Kun je het joodse "huisgezin-denken" als vanzelfsprekend overdragen op de grieken? Die waren toch veel meer individualistisch?
Nee, het gaat nu niét over de geestelijke lessen die er evt. in kunnen liggen; maar wat heeft de belofte van de komst van de H. Geest te maken met de doop. Maar ik moet nog steeds het ultieme bewijs zien dat de besnijdenis overgegaan is in de doop, dus: Dat de doop de opvolger is van de besnijdenis, en dan áls sacrament.....?Oorspronkelijk gepost door GerrieBeste Bertonius,Oorspronkelijk gepost door Bertonius
22
Als je b.v. de brief aan de Galaten leest dan is de brief gericht aan de Galaten (Gal 1:2). Betekent dat voor jou, dat dit slechts een historisch document is en niet van toepassing op jou persoonlijk?
Ik zal eens een topic zoeken over de beloften van het evangelie. Dan kunnen we daar deze discussie voortzetten.
Wat betreft Hand 2:39 daar staat de zin: "en allen die daar verre zijn, zovelen als de er de Heere, onze God toe roepen zal" en dat is breder dan de Joden alleen.
Jezus was toch al besneden, waarom werd hij dan ook gedoopt. Vele joden waren besneden maar werden desondanks toch gedoopt..., waar was dat goed voor?
Ik weet het antwoord al: De doop is een nieuw sacrament, namelijk: Die gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn die zal zalig worden, en die niet gelooft zal verdoemt worden.
Dít betekent absoluut niet dat de doop zaligmakend is: NEE, maar wij worden gedoopt als een teken én zegel dat wij met Christus zijn gestorven én opgestaan.
En dan nu de bijbelse vraag over de doop: Romeinen 6:3 Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn?
én,
Galaten 3:27 Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan.
Groetenis
- Miscanthus
Een heel mooie en heldere preek over de doop kun je HIER lezen.
Dat is een verbondsvisie waar geen speld tussen te krijgen is, net zo min als in ons doopformulier en de Heidelberger Catechismus.
Dat is een verbondsvisie waar geen speld tussen te krijgen is, net zo min als in ons doopformulier en de Heidelberger Catechismus.