Abortus

-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Abortus

Bericht door -DIA- »

memento schreef:
-DIA- schreef:
memento schreef:@DIA, als je mijn posts leest, zul je zien dat ik mijn twijfels heb bij protestmarsen en spandoeken. Met die vorm heb ik problemen.

Tegelijk is activisme - als het gaat om de geboden des Heeren - wel heel gereformeerd. Hoeveel protestbrieven zijn niet geschreven, en protestbezoeken hebben de Nadere Reformatoren wel niet gebracht aan het stadhuis en bij invloedrijke mensen? We moeten niet het activisme afkeuren, maar we moeten zoeken naar een goede vorm om op te komen voor Gods geboden en het recht van de zwakken (in dit geval het ongeboren leven). De voorstellen van Eilander verdienen m.i. dan ook serieus overwogen te worden.

Tenslotte de boete- en bededagen. Ik heb die vaak gehoord in deze discussie, ik heb er echter nog nooit één gezien in onze gezindte...
Er werden in de jaren 70 en in de jaren 90 nog boete- en bededagen uitgroepen. Ik meen naar aanleiding van de op stapel staande Abortuswet, en de algemene wet Gelijke Behandeling. Althans... In Rijssen is dat toen wel gebeurd.
Maar nu? Of leeft het nu niet meer, en zijn we het gewoon gaan vinden?
Ik vrees het laatste...
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Abortus

Bericht door helma »

het leeft niet denk ik.
De laatste bidstond in Veenendaal n.a.v. de Tweede Kamer verkiezingen werd erg slecht bezocht, terwijl er heel veel vanaf hing.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Abortus

Bericht door Afgewezen »

-DIA- schreef:
memento schreef:Maar nu? Of leeft het nu niet meer, en zijn we het gewoon gaan vinden?
Ik vrees het laatste...
Het is zoals het is, en dan moet je je er op een gegeven moment bij neerleggen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Abortus

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:Het is zoals het is, en dan moet je je er op een gegeven moment bij neerleggen.
Zou je dat ook zeggen, als je wist dat je buurvrouw elke dag mishandeld wordt? Of wanneer steeds in je huis ingebroken wordt? Etc...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Abortus

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
Afgewezen schreef:Het is zoals het is, en dan moet je je er op een gegeven moment bij neerleggen.
Zou je dat ook zeggen, als je wist dat je buurvrouw elke dag mishandeld wordt? Of wanneer steeds in je huis ingebroken wordt? Etc...
Nee, maar wat wil je daarmee zeggen?
Of ga jij actief ten strijde trekken als je buren samenwonen, er een gescheiden man bij je buurvrouw intrekt, je buren naar voetbal kijken op zondag, etc.?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Abortus

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
memento schreef:
Afgewezen schreef:Het is zoals het is, en dan moet je je er op een gegeven moment bij neerleggen.
Zou je dat ook zeggen, als je wist dat je buurvrouw elke dag mishandeld wordt? Of wanneer steeds in je huis ingebroken wordt? Etc...
Nee, maar wat wil je daarmee zeggen?
Of ga jij actief ten strijde trekken als je buren samenwonen, er een gescheiden man bij je buurvrouw intrekt, je buren naar voetbal kijken op zondag, etc.?
Ik zie hierbij onderscheid tussen zonden die tegen God alleen gedaan zijn, en zonden waarbij ook een slachtoffer is. Wanneer er een slachtoffer is wat niet in staat is zichzelf te verdedigen, is het m.i. de taak van een christen om op te komen voor het recht van dat slachtoffer. En daarvan is bij abortus heel duidelijk sprake.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Abortus

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:Wanneer er een slachtoffer is wat niet in staat is zichzelf te verdedigen, is het m.i. de taak van een christen om op te komen voor het recht van dat slachtoffer. En daarvan is bij abortus heel duidelijk sprake.
Als die op onze weg geplaatst is, zeker. Maar bij een landelijke trend moet je je op een gegeven moment neerleggen. We zijn een geseculariseerde maatschappij geworden, met alle gevolgen van dien. Wil men zich op onderdelen inspannen, om het kwaad nog enigszins te keren, prima. Maar dat wordt niet van elke burger verwacht. We kunnen niet het onrecht en het lijden van de hele wereld, ook niet van een heel land, op onze nek nemen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Abortus

Bericht door helma »

als inwoner van een land ben je medeverantwoordelijk/medeschuldig aan de landszonden.
Bijvoorbeeld Daniël die voorbede deed; wij hebben gezondigd. (Dan. 9)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17636
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Abortus

Bericht door huisman »

helma schreef:als inwoner van een land ben je medeverantwoordelijk/medeschuldig aan de landszonden.
Bijvoorbeeld Daniël die voorbede deed; wij hebben gezondigd. (Dan. 9)
Precies. en als het goed is lijden wij er ook aan.
7 ¶ En den rechtvaardigen Lot, die vermoeid was van den ontuchtigen wandel der gruwelijke mensen, daaruit verlost heeft;
8 (Want deze rechtvaardige man, wonende onder hen, heeft dag op dag zijn rechtvaardige ziel gekweld, door het zien en horen van hun ongerechtige werken);
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: Abortus

Bericht door Grace »

ejvl
Berichten: 5783
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Abortus

Bericht door ejvl »

Is het geen idee om met een kerkelijke organisatie bij abortusklinieken te gaan staan en aanbieden om de kinderen die anders vermoord zouden worden te adopteren?
Kan misschien wel wat geld kosten, maar een leven is belangrijker toch?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Abortus

Bericht door refo »

ejvl schreef:Is het geen idee om met een kerkelijke organisatie bij abortusklinieken te gaan staan en aanbieden om de kinderen die anders vermoord zouden worden te adopteren?
Kan misschien wel wat geld kosten, maar een leven is belangrijker toch?
Daar kun je wel een miljard of zo voor uittrekken.
ejvl
Berichten: 5783
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Abortus

Bericht door ejvl »

Ach, een paar minder luxe kerkgebouwen en je bent er :OO3
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Abortus

Bericht door Mister »

TAF schreef:---knip--- Opruiende teksten zijn hier niet toegestaan
Gebruikersavatar
TAF
Berichten: 363
Lid geworden op: 19 okt 2011, 11:29

Re: Abortus

Bericht door TAF »

Commentaar op het modbeleid per pb.
Plaats reactie