De kleine lettertjes van het Evangelie

Zeeuw

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef:
-DIA- schreef:Ik had het kunnen weten waar dit op uit zou lopen: Geen plaats meer voor de bevindelijk gereformeerden, die worden zo luid overschreeuwd dat er geen gesprek meer mogelijk is, tenzij je concessies doet, maar als dat niet anders kan dan door je overtuiging en consciëntie geweld aan te doen dan is deze categorie uitgeteld. Zie ik het zo goed, en heb ik dit ook niet vanaf het begin aan den lijve moeten ondervinden? Ik kan en mag niet over mijn consciëntie heen gaan.
Moderators: Is dit niet de praktijk van de strijd die ik al zo lang heb moeten strijden?
Het probleem is, je schaart je zelf onder bevindelijk gereformeerd. Maar in je bijdragen lijkt je dat niet te zijn. Als hier op RF dat (voorzichtig en onderbouwd) wordt aangevoerd, voelt dat als een aanval en zelfs vervolging. Dat is jammer, want ik gun ons liever een eerlijk en goed gesprek.
Dat laatste wil ik ook graag. Het onderwerp is er belangrijk genoeg voor. Ik ben het helemaal eens met jouw wat uitgebreidere bijdrage over de meditatie.
Ditbenik
Inactief

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:Ik had het kunnen weten waar dit op uit zou lopen: Geen plaats meer voor de bevindelijk gereformeerden, die worden zo luid overschreeuwd dat er geen gesprek meer mogelijk is, tenzij je concessies doet, maar als dat niet anders kan dan door je overtuiging en consciëntie geweld aan te doen dan is deze categorie uitgeteld. Zie ik het zo goed, en heb ik dit ook niet vanaf het begin aan den lijve moeten ondervinden? Ik kan en mag niet over mijn consciëntie heen gaan.
Moderators: Is dit niet de praktijk van de strijd die ik al zo lang heb moeten strijden?
DIA, dit is niet eerlijk. Niemand zegt dat er geen plaats is voor je en uit niets blijkt dat er geen plaats is. Maar het gesprek moet wel eerlijk gevoerd worden. Je beweert iets over ds Van den Brink wat niet waar is. Dan reageer ik daar op. Het is in Nederland gebruikelijk (en het is ook Bijbels) dat degene die een ander beschuldigt dat ook bewijst. En neem tegen een ouderling geen beschuldiging aan dan onder twee of drie getuigen. Dat zou je veel voorzichtiger moeten maken in je veroordelingen.
mark1985

Bericht door mark1985 »

Nou jullie discussiëren er maar over, maar ik blijf erbij dat het een grote verkrachting is van het Woord.
Al zijn lang niet alle mensen het hiermee eens.
En daar worden de mensen nu door geïndoctrineerd
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

mark1985 schreef:Nou jullie discussiëren er maar over, maar ik blijf erbij dat het een grote verkrachting is van het Woord.
Ik ben erg benieuwd naar je onderbouwing Mark.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:Hij verzwijgt dat de mens dood is in de zonden en schuld, en dat hij een vijand van God is geworden. Daar ligt de breuk in het belijden.
Deze constatering klopt. Deze notie wordt in de lezing niet of onvoldoende behandeld.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Kijk eens een kleine 15 jaar terug op het forum. Dat moet je toch constateren dat wat recht is vaak overschreeuwd wordt. Daar kan ik niets mee. Het is een godsdienst die ik zelf in de loop van de tijd heb benoemd als neo-reformatorisch. Dat is dus zeker niet reformatorisch, en die de reformatorische leer wel onderschrijven worden als het ware monddood gemaakt. Ik heb tegen zulk een grote menigte ook geen kracht.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
-DIA- schreef:Hij verzwijgt dat de mens dood is in de zonden en schuld, en dat hij een vijand van God is geworden. Daar ligt de breuk in het belijden.
Deze constatering klopt. Deze notie wordt in de lezing niet of onvoldoende behandeld.
Ik denk vooral het eerste. Onvoldoende geeft meer aan dat het anders zou moeten en daar ben ik niet van overtuigd. Niet iedere lezing oid hoeft 100% in balans te zijn.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:Kijk eens een kleine 15 jaar terug op het forum. Dat moet je toch constateren dat wat recht is vaak overschreeuwd wordt. Daar kan ik niets mee. Het is een godsdienst die ik zelf in de loop van de tijd heb benoemd als neo-reformatorisch. Dat is dus zeker niet reformatorisch, en die de reformatorische leer wel onderschrijven worden als het ware monddood gemaakt. Ik heb tegen zulk een grote menigte ook geen kracht.
Nee, het is meer wat mensen denken dat rechts en reformatorisch is, wat van kanttekeningen wordt voorzien. En dat is het mooie van een forum. Verschillende mensen, met verschillende meningen, die samen komen tot een (als het kan enigszins gedeeld) beeld.
pierre27

Bericht door pierre27 »

mark1985 schreef:Nou jullie discussiëren er maar over, maar ik blijf erbij dat het een grote verkrachting is van het Woord.
Ik heb ook niks op met de theologie van dr vd Brink maar ik vind verkrachting echt een onjuiste term. Dat heeft anno 2022 een heel andere betekenis.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:Ik denk vooral het eerste. Onvoldoende geeft meer aan dat het anders zou moeten en daar ben ik niet van overtuigd. Niet iedere lezing oid hoeft 100% in balans te zijn.
Jawel. Je bent juist aan het aantonen dat de rest in onbalans is, en daarbij trekt hij een tamelijk grote broek aan. Je krijgt je lezing dus als een boemerang terug. Dat had zeker anders gemoeten. Zeer zeker. En het kan anders.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:Ik denk vooral het eerste. Onvoldoende geeft meer aan dat het anders zou moeten en daar ben ik niet van overtuigd. Niet iedere lezing oid hoeft 100% in balans te zijn.
Jawel. Je bent juist aan het aantonen dat de rest in onbalans is, en daarbij trekt hij een tamelijk grote broek aan. Je krijgt je lezing dus als een boemerang terug. Dat had zeker anders gemoeten. Zeer zeker. En het kan anders.
Ik had ook zeker niet voor deze vorm en inhoud gekozen. Terwijl ik best een aardige broekmaat heb.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

pierre27 schreef:
Ik heb ook niks op met de theologie van dr vd Brink maar ik vind verkrachting echt een onjuiste term. Dat heeft anno 2022 een heel andere betekenis.
Dit zijn helaas termen die (misschien met een iets andere woordkeus) afgelopen zondag ook op de kansel zijn gebezigd over deze lezing. We zitten dus helaas al met de brokken.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Tsja, eerst geknipt wegens respectloos spreken over een ambtsdrager en nu roepen dat het een grote verkrachting is van het Woord zonder ook maar een argument aan te dragen. Het is wel duidelijk dat ds Van den Brink de vinger op een pijnlijke plek legt. -knip-
Mistig

Bericht door Mistig »

Ditbenik schreef:
Tsja, eerst geknipt wegens respectloos spreken over een ambtsdrager en nu roepen dat het een grote verkrachting is van het Woord zonder ook maar een argument aan te dragen. Het is wel duidelijk dat ds Van den Brink de vinger op een pijnlijke plek legt. -knip-.
En zo is het maar net.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Is het met recht, 100 % recht dat alles wat ik oprecht meen en zeg hier afgekraakt wordt zonder te beseffen wat het met deze oude man doet?
Soms moet ik klagen, en ik weet het het is een Messiaanse Psalm,
maar de Kerk beleeft het ook.
Versmaadheid breekt en scheurt mij 't hart vaneen;
Ik ben zeer zwak; de lasteringen snijden
Mij door de ziel; ik wacht naar medelijden.

Maar wat klaag ik HEERE der Heeren?
Is dit niet de weg die U houdt met Uw volk?
Heeft niet de mens een strijd op aarde?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gesloten