Kachel aan!

Bij welke temperatuur doe ik de kachel aan?

- Helemaal niet
8
13%
- Vanaf 14 graden Celsius
2
3%
- Vanaf 15 graden Celsius
2
3%
- Vanaf 16 graden Celsius
2
3%
- Vanaf 17 graden Celsius
10
16%
- Vanaf 18 graden Celsius
15
24%
- Vanaf 19 graden Celsius
15
24%
- Vanaf 20 graden Celsius
6
10%
- Vanaf 21 graden Celsius
2
3%
 
Totaal aantal stemmen: 62

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17595
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kachel aan!

Bericht door huisman »

TSD schreef:
huisman schreef: We slaan ons er manmoedig doorheen. :garde (Ik begrijp alleen niet waarom het mede-lijden met anderen zou zijn om in de kou te gaan zitten. Denk dat ze er meer mee opschieten als wij ze financieel steun geven)
Nee, er zit nog een ander aspect aan: Uiteindelijk is korte termijn energiebesparing (collectief) de snelste weg om uit deze crisis te komen. Eenvoudigweg ons energie en gasverbruik z.s.m. naar beneden. Dus solidariteit tussen de "rijken" die dit prima kunnen betalen en de "armen" die uit financieel oogpunt wel moeten bezuinigen is wel degelijk zinvol. Hoe meer mensen meedoen, hoe sneller we "er" zijn.

In die zin is dus medelijden daadwerkelijk helpend en eigenlijk veel beter dan geld geven aan armen, want ik denk dat de armeren liever zelf hun (lagere) energierekening straks weer willen kunnen betalen, dan nu goedmoedig gesteund worden door een ander omdat ze het zelf niet kunnen opbrengen.

Ik ga niet zeggen wat anderen precies moeten doen of hoever ze moeten gaan, maar mij komt het hier triomfantelijk doen met "kijk mij eens lekker zo weinig mogelijk doen en toch een goed gevoel houden" en "ach, bezuinigen is voor mij toch niet nodig, want IK kan het betalen" niet echt solidair over en persoonlijk vind ik niet dat je dat kan "afkopen".
Ben het voor 100% oneens met deze analyse. De ‘rijken’ kunnen namelijk zonder veel pijn isoleren, zonnepanelen laten leggen en een warmtepomp kopen.
De ‘armen’ wonen vaak in slecht geïsoleerde woningen en kunnen weinig doen om te besparen anders dan in de kou te gaan zitten. Zij hebben deze winter geld nodig om de energietekening te kunnen betalen.

Die ‘verduurzaam je huis nu hype’ van Jetten is een klap in het gezicht van veel Nederlanders die daar helemaal niet toe in staat zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
TSD
Berichten: 2178
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Kachel aan!

Bericht door TSD »

huisman schreef:
TSD schreef:
huisman schreef: We slaan ons er manmoedig doorheen. :garde (Ik begrijp alleen niet waarom het mede-lijden met anderen zou zijn om in de kou te gaan zitten. Denk dat ze er meer mee opschieten als wij ze financieel steun geven)
Nee, er zit nog een ander aspect aan: Uiteindelijk is korte termijn energiebesparing (collectief) de snelste weg om uit deze crisis te komen. Eenvoudigweg ons energie en gasverbruik z.s.m. naar beneden. Dus solidariteit tussen de "rijken" die dit prima kunnen betalen en de "armen" die uit financieel oogpunt wel moeten bezuinigen is wel degelijk zinvol. Hoe meer mensen meedoen, hoe sneller we "er" zijn.

In die zin is dus medelijden daadwerkelijk helpend en eigenlijk veel beter dan geld geven aan armen, want ik denk dat de armeren liever zelf hun (lagere) energierekening straks weer willen kunnen betalen, dan nu goedmoedig gesteund worden door een ander omdat ze het zelf niet kunnen opbrengen.

Ik ga niet zeggen wat anderen precies moeten doen of hoever ze moeten gaan, maar mij komt het hier triomfantelijk doen met "kijk mij eens lekker zo weinig mogelijk doen en toch een goed gevoel houden" en "ach, bezuinigen is voor mij toch niet nodig, want IK kan het betalen" niet echt solidair over en persoonlijk vind ik niet dat je dat kan "afkopen".
Ben het voor 100% oneens met deze analyse. De ‘rijken’ kunnen namelijk zonder veel pijn isoleren, zonnepanelen laten leggen en een warmtepomp kopen.
De ‘armen’ wonen vaak in slecht geïsoleerde woningen en kunnen weinig doen om te besparen anders dan in de kou te gaan zitten. Zij hebben deze winter geld nodig om de energietekening te kunnen betalen.

Die ‘verduurzaam je huis nu hype’ van Jetten is een klap in het gezicht van veel Nederlanders die daar helemaal niet toe in staat zijn.
Wat je nu zegt is totaal iets anders dan wat ik schrijf - ergo, je creëert een oneigenlijke tegenstelling.

Laat " de rijken" nu maar juist doen wat jij schrijft. Hoe eerder collectief ons verbruik naar beneden is, hoe eerder vraag en aanbod van gas in evenwicht komen, hoe eerder rijk én arm hun energierekening weer normaal kunnen betalen.

Dat staat helemaal los van de illusie die minister Jetten wil uitstralen. Jouw verhaal is feitelijk eerder een bevestiging van wat ik schreef dan dat het er iets vanaf doet.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17595
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kachel aan!

Bericht door huisman »

TSD schreef:
huisman schreef:
TSD schreef: Nee, er zit nog een ander aspect aan: Uiteindelijk is korte termijn energiebesparing (collectief) de snelste weg om uit deze crisis te komen. Eenvoudigweg ons energie en gasverbruik z.s.m. naar beneden. Dus solidariteit tussen de "rijken" die dit prima kunnen betalen en de "armen" die uit financieel oogpunt wel moeten bezuinigen is wel degelijk zinvol. Hoe meer mensen meedoen, hoe sneller we "er" zijn.

In die zin is dus medelijden daadwerkelijk helpend en eigenlijk veel beter dan geld geven aan armen, want ik denk dat de armeren liever zelf hun (lagere) energierekening straks weer willen kunnen betalen, dan nu goedmoedig gesteund worden door een ander omdat ze het zelf niet kunnen opbrengen.

Ik ga niet zeggen wat anderen precies moeten doen of hoever ze moeten gaan, maar mij komt het hier triomfantelijk doen met "kijk mij eens lekker zo weinig mogelijk doen en toch een goed gevoel houden" en "ach, bezuinigen is voor mij toch niet nodig, want IK kan het betalen" niet echt solidair over en persoonlijk vind ik niet dat je dat kan "afkopen".
Ben het voor 100% oneens met deze analyse. De ‘rijken’ kunnen namelijk zonder veel pijn isoleren, zonnepanelen laten leggen en een warmtepomp kopen.
De ‘armen’ wonen vaak in slecht geïsoleerde woningen en kunnen weinig doen om te besparen anders dan in de kou te gaan zitten. Zij hebben deze winter geld nodig om de energietekening te kunnen betalen.

Die ‘verduurzaam je huis nu hype’ van Jetten is een klap in het gezicht van veel Nederlanders die daar helemaal niet toe in staat zijn.
Wat je nu zegt is totaal iets anders dan wat ik schrijf - ergo, je creëert een oneigenlijke tegenstelling.

Laat " de rijken" nu maar juist doen wat jij schrijft. Hoe eerder collectief ons verbruik naar beneden is, hoe eerder vraag en aanbod van gas in evenwicht komen, hoe eerder rijk én arm hun energierekening weer normaal kunnen betalen.

Dat staat helemaal los van de illusie die minister Jetten wil uitstralen. Jouw verhaal is feitelijk eerder een bevestiging van wat ik schreef dan dat het er iets vanaf doet.
De gasprijs komt pas weer echt in balans als de oorlog voorbij is. 15% minder verbruik zal de prijs niet substantieel doen zakken.

Huidige gasprijs heeft veel meer met emotie/angst te maken dan met schaarste.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: Kachel aan!

Bericht door Bijnaam »

Energiehoogmoed. Opvolger van vliegschaamte?
TSD
Berichten: 2178
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Kachel aan!

Bericht door TSD »

huisman schreef:
TSD schreef:
huisman schreef:
TSD schreef: Nee, er zit nog een ander aspect aan: Uiteindelijk is korte termijn energiebesparing (collectief) de snelste weg om uit deze crisis te komen. Eenvoudigweg ons energie en gasverbruik z.s.m. naar beneden. Dus solidariteit tussen de "rijken" die dit prima kunnen betalen en de "armen" die uit financieel oogpunt wel moeten bezuinigen is wel degelijk zinvol. Hoe meer mensen meedoen, hoe sneller we "er" zijn.

In die zin is dus medelijden daadwerkelijk helpend en eigenlijk veel beter dan geld geven aan armen, want ik denk dat de armeren liever zelf hun (lagere) energierekening straks weer willen kunnen betalen, dan nu goedmoedig gesteund worden door een ander omdat ze het zelf niet kunnen opbrengen.

Ik ga niet zeggen wat anderen precies moeten doen of hoever ze moeten gaan, maar mij komt het hier triomfantelijk doen met "kijk mij eens lekker zo weinig mogelijk doen en toch een goed gevoel houden" en "ach, bezuinigen is voor mij toch niet nodig, want IK kan het betalen" niet echt solidair over en persoonlijk vind ik niet dat je dat kan "afkopen".
Ben het voor 100% oneens met deze analyse. De ‘rijken’ kunnen namelijk zonder veel pijn isoleren, zonnepanelen laten leggen en een warmtepomp kopen.
De ‘armen’ wonen vaak in slecht geïsoleerde woningen en kunnen weinig doen om te besparen anders dan in de kou te gaan zitten. Zij hebben deze winter geld nodig om de energietekening te kunnen betalen.

Die ‘verduurzaam je huis nu hype’ van Jetten is een klap in het gezicht van veel Nederlanders die daar helemaal niet toe in staat zijn.
Wat je nu zegt is totaal iets anders dan wat ik schrijf - ergo, je creëert een oneigenlijke tegenstelling.

Laat " de rijken" nu maar juist doen wat jij schrijft. Hoe eerder collectief ons verbruik naar beneden is, hoe eerder vraag en aanbod van gas in evenwicht komen, hoe eerder rijk én arm hun energierekening weer normaal kunnen betalen.

Dat staat helemaal los van de illusie die minister Jetten wil uitstralen. Jouw verhaal is feitelijk eerder een bevestiging van wat ik schreef dan dat het er iets vanaf doet.
De gasprijs komt pas weer echt in balans als de oorlog voorbij is. 15% minder verbruik zal de prijs niet substantieel doen zakken.

Huidige gasprijs heeft veel meer met emotie/angst te maken dan met schaarste.
Echt totaal oneens, het heeft zeer zeker wel te maken met schaarste, in veel Europese landen is de belangrijkste aanvoerlijn (namelijk voor die landen vanuit Rusland) nu dicht, kapot of afgeknepen.

Ja, er zit ook een hoop emotie en speculatie in, maar vergis je niet, zodra in de openbaarheid komt dat Europa collectief effectief in staat is om 15% op het totale verbruik te verminderen (en ik denk dat het harder kan/gaat omdat ook de vergroening van energie nog steeds in volle gang zit), dan gaat juist ook de speculatielucht er uit lopen. Dus met volle druk op besparing én tegelijkertijd vergroten van capaciteit vanuit andere energiebronnen kan dat snel gaan. Daarbij gaat dat laatste nu eenmaal langzaam, terwijl besparen veel makkelijker is op de korte termijn.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4201
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kachel aan!

Bericht door Maanenschijn »

Bijnaam schreef:Energiehoogmoed. Opvolger van vliegschaamte?
Nee. Maar er wordt wel schaamte aangepraat aan hen die de kachel aan hebben en het graag op een comfortabele 21 graden hebben. @huisman steekt daar de draak mee. En ik snap hem wel.

Als ik de kachel uit laat is het binnen anderhalve dag 12 graden. Ondanks dat er tonnen (nee, overdrijf niet) aan mijn huis zijn gespandeerd om het zo goed mogelijk te isoleren en te optimaliseren. Vorige week €1600 uitgegeven om de temperatuur in alle kamers afzonderlijk te kunnen regelen via een tijdschema zodat er geen ruimte te veel verwarmd wordt. Maar als ik zou melden dat de kachel in de kamer op 21 graden staat, moet ik mij bijna schamen. Want, o wat warm. Over het kouder of korter douchen maar niet gesproken.

Wordt daar een beetje moe van. Een ieder probeert zijn of haar steentje bij te dragen, maar wel op een eigen manier.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
TSD
Berichten: 2178
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Kachel aan!

Bericht door TSD »

Maanenschijn schreef:
Bijnaam schreef:Energiehoogmoed. Opvolger van vliegschaamte?
Nee. Maar er wordt wel schaamte aangepraat aan hen die de kachel aan hebben en het graag op een comfortabele 21 graden hebben. @huisman steekt daar de draak mee. En ik snap hem wel.

Als ik de kachel uit laat is het binnen anderhalve dag 12 graden. Ondanks dat er tonnen (nee, overdrijf niet) aan mijn huis zijn gespandeerd om het zo goed mogelijk te isoleren en te optimaliseren. Vorige week €1600 uitgegeven om de temperatuur in alle kamers afzonderlijk te kunnen regelen via een tijdschema zodat er geen ruimte te veel verwarmd wordt. Maar als ik zou melden dat de kachel in de kamer op 21 graden staat, moet ik mij bijna schamen. Want, o wat warm. Over het kouder of korter douchen maar niet gesproken.

Wordt daar een beetje moe van. Een ieder probeert zijn of haar steentje bij te dragen, maar wel op een eigen manier.
Nee, daar ben ik het dus niet mee eens. Huisman komt hier triomfantelijk herhaaldelijk uitstralen dat hij bewust niets of heel weinig doet en dat niet nodig vindt omdat híj́ het kan betalen.

Dat heeft niets te maken met mensen die een ander iets opleggen, maar met juist iets uitstralen. Ik leg verder anderen helemaal niets op wat ze moeten doen. Al helemaal niet dat de kachel kostte wat het kost dan maar uit moet. Maar een houding aannemen die lijkt op: " Mij maken ze niets, ik stoor me verder nergens aan", daar vind ik dat ik op mag reageren zonder meteen een moraalridder te zijn o.i.d
DDD
Berichten: 29076
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kachel aan!

Bericht door DDD »

Het is niet goed om anderen de ogen uit te steken met de eigen genadegaven, inderdaad. Anderen verdienen niet zoveel, misschien omdat ze niet zoveel talenten hebben, of omdat ze hun leven in dienst stellen van andere mensen en daar gewoon niet zoveel voor betaald krijgen als mensen die een commerciële functie hebben.

Het is dan niet zo fijn om te lezen dat andere mensen zich geen zorgen maken én de zorgen van anderen niet serieus lijken te nemen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17595
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kachel aan!

Bericht door huisman »

DDD schreef:Het is niet goed om anderen de ogen uit te steken met de eigen genadegaven, inderdaad. Anderen verdienen niet zoveel, misschien omdat ze niet zoveel talenten hebben, of omdat ze hun leven in dienst stellen van andere mensen en daar gewoon niet zoveel voor betaald krijgen als mensen die een commerciële functie hebben.

Het is dan niet zo fijn om te lezen dat andere mensen zich geen zorgen maken én de zorgen van anderen niet serieus lijken te nemen.

Ik neem de zorgen van velen uiterst serieus. Maar ik vind het onzin om onze CV uit te laten. Daar warm ik niemand mee. Dan kun je beter goed om je heen kijken waar de grootste pijn zit en die helpen te ledigen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: Kachel aan!

Bericht door Bijnaam »

Maanenschijn schreef:
Bijnaam schreef:Energiehoogmoed. Opvolger van vliegschaamte?
Nee. Maar er wordt wel schaamte aangepraat aan hen die de kachel aan hebben en het graag op een comfortabele 21 graden hebben. @huisman steekt daar de draak mee. En ik snap hem wel.
Vliegschaamte is aangepraat. Bij energiehoogmoed kan zomaar hetzelfde gebeuren.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10520
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kachel aan!

Bericht door Zita »

21 graden? Zitten jullie allemaal in zwembroek?
Ik ben geen knijperd, maar vind 19 graden, of hooguit 19,5 als het een heel erg inactieve dag is, echt wel de max.
Zit je op je werk dan niet fulltime te klappertanden, als je 21 gewend bent?
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1206
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Kachel aan!

Bericht door Anselmus »

Zita schreef:21 graden? Zitten jullie allemaal in zwembroek?
Ik ben geen knijperd, maar vind 19 graden, of hooguit 19,5 als het een heel erg inactieve dag is, echt wel de max.
Zit je op je werk dan niet fulltime te klappertanden, als je 21 gewend bent?
Ik denk dat het ook een verschil is of je actief bezig bent. Als hier huishoudelijk werk gedaan wordt, vind ik 19 graden wel prima en zeker met een trui aan. Maar als ik voor mijn werk de hele dag stil zit, vind ik 19 graden fris. Het verschilt ook qua woning. In onze vorige woning was 20,5 fris en er was altijd tocht. In deze woning blijft de warmte goed hangen en is 19 graden prima.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1956
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: RE: Re: Kachel aan!

Bericht door Ararat »

huisman schreef:
DDD schreef:Het is niet goed om anderen de ogen uit te steken met de eigen genadegaven, inderdaad. Anderen verdienen niet zoveel, misschien omdat ze niet zoveel talenten hebben, of omdat ze hun leven in dienst stellen van andere mensen en daar gewoon niet zoveel voor betaald krijgen als mensen die een commerciële functie hebben.

Het is dan niet zo fijn om te lezen dat andere mensen zich geen zorgen maken én de zorgen van anderen niet serieus lijken te nemen.

Ik neem de zorgen van velen uiterst serieus. Maar ik vind het onzin om onze CV uit te laten. Daar warm ik niemand mee. Dan kun je beter goed om je heen kijken waar de grootste pijn zit en die helpen te ledigen.
Op een ander moment zou ik er hard om kunnen lachen, maar vandaag valt het verkeerd en kan ik het niet rijmen met andere dingen die weleens gepost worden (nee, geen voorbeelden).

Verder hoef je je absoluut niet te verantwoorden, zeker niet naar mij. Geniet vooral en wees dankbaar dat je zo'n luxe tent als pelgrim hebt ;)
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4201
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kachel aan!

Bericht door Maanenschijn »

Zita schreef:21 graden? Zitten jullie allemaal in zwembroek?
Ik ben geen knijperd, maar vind 19 graden, of hooguit 19,5 als het een heel erg inactieve dag is, echt wel de max.
Zit je op je werk dan niet fulltime te klappertanden, als je 21 gewend bent?
Ja, da’s best wel eens lastig. Ik heb dan ook een fashionable bodywarmer hangen op kantoor om mijn rug warm te houden :) .

Gelukkig ben ik maar twee dagen op kantoor, de rest heerlijk op mijn thuiskantoor of op de stoelverwarming van de auto.

Maar iets serieuzer: onze woonkamer is groot en hoog. Het voelt daar niet snel erg warm. Zwembroek is niet nodig.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4044
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kachel aan!

Bericht door Terri »

huisman schreef:
DDD schreef:Het is niet goed om anderen de ogen uit te steken met de eigen genadegaven, inderdaad. Anderen verdienen niet zoveel, misschien omdat ze niet zoveel talenten hebben, of omdat ze hun leven in dienst stellen van andere mensen en daar gewoon niet zoveel voor betaald krijgen als mensen die een commerciële functie hebben.

Het is dan niet zo fijn om te lezen dat andere mensen zich geen zorgen maken én de zorgen van anderen niet serieus lijken te nemen.

Ik neem de zorgen van velen uiterst serieus. Maar ik vind het onzin om onze CV uit te laten. Daar warm ik niemand mee. Dan kun je beter goed om je heen kijken waar de grootste pijn zit en die helpen te ledigen.
Ik hoop dat je het niet bewust doet, maar zo gauw het over 'geld' gaat laat je altijd min of meer tussen de regels door, of voluit, merken dat je heel ruim in de slappe was zit. Dat staat menigeen tegen. En nu wordt er dus ook een keer op gereageerd. Lees je je eigen bijdrages nooit eerst eens na voor je ze verstuurt?
Eigenlijk denk ik dat je het niet door hebt, want niemand wil als een zelfgenoegzaam persoon te boek staan, dus wellicht vallen we je te hard? :)
Plaats reactie