Nee, geen lijfstraffen, of een letterlijke vervolging maar soms wel dieper, u vat het niet.Ditbenik schreef:Zei iemand vanuit de Bijbelbelt die voor vervolging niets te vrezen heeft. Alleen jammer dat de mensen in Limburg daar niets aan hebben als ze alleen komen te staan omdat ze hun geloof in de Heere Jezus belijden.-DIA- schreef: Een bepaald soort vervolging komt ook alleen maar voor in plaatsen waar de Waarheid door velen is gehoord, en waar er zijn die daarvan afvallig worden. Dit is, lijkt me, een van de bitterste vervolgingen die een mens zeer neer kan drukken. In zoverre de ernst ervan wordt verstaan.
Herverkaveling Gereformeerde Gezindte (uit Gereformeerde Gemeenten)
Re: Gereformeerde Gemeenten
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
In het NT wordt gesproken over uitwerping uit de synagoge, gevangenis, executie. Dat is toch even wat anders dan wat tegengas krijgen op een publiek discussieforum.KDD schreef:Hoe definiëren wij vervolging? De Heere Jezus en de apostelen waren ook in de ‘biblebelt’.
Waar was zoiets gezegd?gallio schreef:In het NT wordt gesproken over uitwerping uit de synagoge, gevangenis, executie. Dat is toch even wat anders dan wat tegengas krijgen op een publiek discussieforum.KDD schreef:Hoe definiëren wij vervolging? De Heere Jezus en de apostelen waren ook in de ‘biblebelt’.
Op dit forum KDD. Ik lees al heel wat jaren mee en heb dit vaak genoeg voorbij zien komen. Nee, ik ga geen opsomming maken waar en wanneer, dat zou me de hele dag kosten.KDD schreef:Waar was zoiets gezegd?gallio schreef:In het NT wordt gesproken over uitwerping uit de synagoge, gevangenis, executie. Dat is toch even wat anders dan wat tegengas krijgen op een publiek discussieforum.KDD schreef:Hoe definiëren wij vervolging? De Heere Jezus en de apostelen waren ook in de ‘biblebelt’.
Dat is ook wel wat vreemd. Als je dat niet doet en niet wilt wordt je in een hokje gestopt en je doet volgens die anderen aan hokjesdenken. Nee hoor, dat is verwerpelijk. Maar een mens een een ondoorgrondelijk wezen.Zita schreef:Waarom moet eenheid ook meteen acuut organisatorische eenheid zijn? Dat lijkt me een laatste stap. Begin maar eens met de ander welgemeend positief bejegenen, in plaats van achterdocht, millimetergedoe en hokjesdenken.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Oké. Ik reageerde op dit van DIA en Ditbenik:gallio schreef:Op dit forum KDD. Ik lees al heel wat jaren mee en heb dit vaak genoeg voorbij zien komen. Nee, ik ga geen opsomming maken waar en wanneer, dat zou me de hele dag kosten.KDD schreef:Waar was zoiets gezegd?gallio schreef:In het NT wordt gesproken over uitwerping uit de synagoge, gevangenis, executie. Dat is toch even wat anders dan wat tegengas krijgen op een publiek discussieforum.KDD schreef:Hoe definiëren wij vervolging? De Heere Jezus en de apostelen waren ook in de ‘biblebelt’.
Een bepaald soort vervolging komt ook alleen maar voor in plaatsen waar de Waarheid door velen is gehoord, en waar er zijn die daarvan afvallig worden. Dit is, lijkt me, een van de bitterste vervolgingen die een mens zeer neer kan drukken. In zoverre de ernst ervan wordt verstaan.
Zei iemand vanuit de Bijbelbelt die voor vervolging niets te vrezen heeft. Alleen jammer dat de mensen in Limburg daar niets aan hebben als ze alleen komen te staan omdat ze hun geloof in de Heere Jezus belijden.
Ik zou dat geen vervolging noemen. Het woord 'vijandschap' is beter in dat geval.KDD schreef: Oké. Ik reageerde op dit van DIA en Ditbenik:
Een bepaald soort vervolging komt ook alleen maar voor in plaatsen waar de Waarheid door velen is gehoord, en waar er zijn die daarvan afvallig worden. Dit is, lijkt me, een van de bitterste vervolgingen die een mens zeer neer kan drukken. In zoverre de ernst ervan wordt verstaan.
Zei iemand vanuit de Bijbelbelt die voor vervolging niets te vrezen heeft. Alleen jammer dat de mensen in Limburg daar niets aan hebben als ze alleen komen te staan omdat ze hun geloof in de Heere Jezus belijden.
Bij vervolging denk ik aan constante tegenwerking door bv. werkgevers, overheid, enz.
Daarom ook deze vraag.
KDD schreef:Hoe definiëren wij vervolging? De Heere Jezus en de apostelen waren ook in de ‘biblebelt’.
- Dodo
Als er een bijbelkring zou komen, liefst met kleinere groepen waarin vragen besproken worden, met deelnemers van verschillende kerken, zou ik die graag bezoeken. Dan werk je aan eenheid tussen christenen vanuit het grondvlak. Zoiets zou meer doen dan een gezamenlijke Hervormingsdagdienst of zo. Dan zit een ieder in zijn eigen bank en gaat na afloop weer naar zijn eigen leven terug, zonder contact met een ander.
Ik denk dat dit vooral een issue is voor mensen die kerkverbanden erg belangrijk vinden, er graag over discussiëren, hun eigen kerkverband als de enige juiste zien (of juist niet), etc.Dodo schreef:Als er een bijbelkring zou komen, liefst met kleinere groepen waarin vragen besproken worden, met deelnemers van verschillende kerken, zou ik die graag bezoeken. Dan werk je aan eenheid tussen christenen vanuit het grondvlak. Zoiets zou meer doen dan een gezamenlijke Hervormingsdagdienst of zo. Dan zit een ieder in zijn eigen bank en gaat na afloop weer naar zijn eigen leven terug, zonder contact met een ander.
Ik ben zelf lid van de GG (omdat ik hier gedoopt ben en belijdenis gedaan heb) maar voor mij is dit echt niet zo belangrijk en ik hou me er ook niet echt mee bezig. Ik zou mezelf ook geen Gergemmer noemen maar reformatorisch of gewoon christelijk. Het gaat bij mij vooral om de plaatselijke gemeente waar je lid van bent (en het gaat er toch vooral om wat je zelf doet met Gods Woord. Je kunt je nooit verschuilen achter een kerkverband).
Het gaat om wat er in de Bijbel staat en er is geen één kerkverband volmaakt.
Ik vind het wel heel belangrijk dat een predikant en een gemeente eerbied heeft voor het gezag van de Bijbel.
Maar in al deze kerkverbanden vind je zulke gemeentes en Bijbelgetrouwe predikanten: de PKN, HHK, CGK, GG, GGiN, OGG, etc.
Voor mij maakt het echt niet uit van welk kerkverband iemand dan lid is. Als je Gods Woord van kaft tot kaft serieus neemt als het Woord van God is er altijd eenheid en herkenning.
Wat dat betreft is er toch al veel eenheid op het grondvlak? Volgens mij vinden de meeste jonge mensen kerkverbanden helemaal niet meer zo belangrijk.
Nee, die waren niet in de Biblebelt maar op het zendingsveld. Vervolging is voor mij niet het van mening verschillen of je onvoldoende begrepen voelen omdat andere de oude waarheid niet zouden liefhebben of niet zouden begrijpen. Wie zich om die reden vervolgd voelt is bezig met zichzelf. Vervolging is voor mij als je door familie wordt uitgekotst, of getreiterd, of bedreigd. Als iemand op zondagochtend met een mes voor je staat en dreigt te steken als je naar de kerk gaat. Dat zijn situaties zoals ze in Nederland buiten de Bibelbelt nu voor komen. En dat is uiteraard nog niets vergeleken met allerlei landen elders op de wereld waar mensen worden gedood omdat ze de Heere Jezus niet kunnen verloochenen.KDD schreef:Daarom ook deze vraag.KDD schreef:Hoe definiëren wij vervolging? De Heere Jezus en de apostelen waren ook in de ‘biblebelt’.
De Heere Jezus en Zijn volgelingen hadden veel last van de ‘godsdienst’. Je kan het vijandschap noemen maar vijandschap leidt tot vervolging. Het begon al in Genesis 4 met de broedermoord. Je zegt ook dingen dat DIA in zijn post niet gezegd heeft daarom snap ik het niet helemaal.Ditbenik schreef:Nee, die waren niet in de Biblebelt maar op het zendingsveld. Vervolging is voor mij niet het van mening verschillen of je onvoldoende begrepen voelen omdat andere de oude waarheid niet zouden liefhebben of niet zouden begrijpen. Wie zich om die reden vervolgd voelt is bezig met zichzelf. Vervolging is voor mij als je door familie wordt uitgekotst, of getreiterd, of bedreigd. Als iemand op zondagochtend met een mes voor je staat en dreigt te steken als je naar de kerk gaat. Dat zijn situaties zoals ze in Nederland buiten de Bibelbelt nu voor komen. En dat is uiteraard nog niets vergeleken met allerlei landen elders op de wereld waar mensen worden gedood omdat ze de Heere Jezus niet kunnen verloochenen.KDD schreef:Daarom ook deze vraag.KDD schreef:Hoe definiëren wij vervolging? De Heere Jezus en de apostelen waren ook in de ‘biblebelt’.
Je vroeg niet naar wat tot vervolging leidt maar hoe we vervolging definiëren. Daar gaf ik antwoord op. Ik schrijf wat het voor mij niet is en ik schrijf wat het volgens mij wel is binnen de Nederlandse context. Ik heb geen idee waarom ik dan dingen zou moeten zeggen die DIA in zijn post gezegd heeft.KDD schreef:De Heere Jezus en Zijn volgelingen hadden veel last van de ‘godsdienst’. Je kan het vijandschap noemen maar vijandschap leidt tot vervolging. Het begon al in Genesis 4 met de broedermoord. Je zegt ook dingen dat DIA in zijn post niet gezegd heeft daarom snap ik het niet helemaal.Ditbenik schreef:Nee, die waren niet in de Biblebelt maar op het zendingsveld. Vervolging is voor mij niet het van mening verschillen of je onvoldoende begrepen voelen omdat andere de oude waarheid niet zouden liefhebben of niet zouden begrijpen. Wie zich om die reden vervolgd voelt is bezig met zichzelf. Vervolging is voor mij als je door familie wordt uitgekotst, of getreiterd, of bedreigd. Als iemand op zondagochtend met een mes voor je staat en dreigt te steken als je naar de kerk gaat. Dat zijn situaties zoals ze in Nederland buiten de Bibelbelt nu voor komen. En dat is uiteraard nog niets vergeleken met allerlei landen elders op de wereld waar mensen worden gedood omdat ze de Heere Jezus niet kunnen verloochenen.KDD schreef:Daarom ook deze vraag.KDD schreef:Hoe definiëren wij vervolging? De Heere Jezus en de apostelen waren ook in de ‘biblebelt’.
Oké. Het begon met DIA’s post en daar waren de reacties op. Ik denk dat vervolging ook subjectief en relatief kan zijn.
Natuurlijk is het altijd subjectief en relatief. Daarom beschrijf ik alleen wat ik zelf zie.KDD schreef:Oké. Het begon met DIA’s post en daar waren de reacties op. Ik denk dat vervolging ook subjectief en relatief kan zijn.