Verbondsautomatisme

wim314

Bericht door wim314 »

het vergelijk met de koperen slang gaat daarin mank dat die mensen toen ook geen historisch geloof nodig hadden om te genezen. Ze moesten vertrouwen. Historisch geloof komt raar op mij over. Jezus leeft NU en indd ook toen. Maar is ook NU als realiteit te ervaren.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door wim314
het vergelijk met de koperen slang gaat daarin mank dat die mensen toen ook geen historisch geloof nodig hadden om te genezen. Ze moesten vertrouwen. Historisch geloof komt raar op mij over. Jezus leeft NU en indd ook toen. Maar is ook NU als realiteit te ervaren.
Ik snap deze vraagstelling niet echt.

Spurgeon zat hier niet onbijbels te wezen:
Joh. 3:14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden.
Heeft Jezus zelf gezegt.

En daarnaast is hopen en vertrouwen niet iets oud-testamentisch.

1 Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus;
2 Door Welken wij ook de toeleiding hebben door het geloof tot deze genade, in welke wij staan, en roemen in de hoop der heerlijkheid Gods.
...
5 En de hoop beschaamt niet, omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door den Heiligen Geest, Die ons is gegeven.

De hedendaagse hoop is niet de bijbelse hoop. Nu moeten we er maar op hopen, maar toen was hopen een zeker verwachten.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Oorspronkelijk gepost door wim314
Ja, en even off-topic: Je kunt niet geloven dat Jezus er is (bestaan heeft), maar niet voor jou. Was het Karl Barth niet die geen verschil wilde maken tussen algemene en bijzondere openbaring?
Daar heb je een goed punt. Als je gelooft dat Jezus gestorven is, dan is dat ook voor jou.
Rom. 10:9 [Namelijk], indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.
Plaats reactie