4kinderen schreef:Wat versta je onder het verbond der genade? Het Nieuwe Verbond? Het verbond met Abraham? En waarom moeten we dan denken in 3 verbonden of in twee verbonden... waar wordt dit in de Bijbel geleerd of is dit gewoon menselijk bedenksel.
De Bijbel leert ons één verbond waarin alle gelovigen zijn begrepen... dat is het Nieuwe Verbond zoals dat beschreven staat in Jeremia 31. Hierin zitten joden en heidenen, die geloven in Christus, zij hebben de besnijdenis van het hart ondergaan. Simpeler kan ik het niet maken. De rest van de verbonden die in de Bijbel staan zijn gemaakt met mensen uit Israël of met mensen voor dat God Israel verkoos. En voor hen zijn de beloften en de tekenen die bij de verbonden horen, daar delen de heidenen niet in.
De kinderen van de gelovigen zijn wel heilig, staan apart, omdat ze dicht bij het vuur zitten. Ze mogen aanschouwelijk onderwijs krijgen in het werk van de Heere die werkt in de harten van hun ouders. Dat betekent niet dat ze in het Nieuwe Verbond zijn opgenomen, wel worden zij tot zij tot hun verstand zijn gekomen zij aangezien in hun ouders, maar daarna zullen ze voor eigen verantwoordelijkheid staan en staan ze buiten wanneer ze God niet kennen. Dus niks drie verbonden... je bent binnen of buiten. Die leer van de verbonden zoals die na 1750 in opkomst is gekomen heeft de zaken alleen maar ingewikkeld gemaakt. De Bijbel spreekt maar over twee soorten mensen: goddelozen en rechtvaardigen. Of je nou in de kerk zit of bij de gelovige ouders geboren bent, zonder wedergeboorte zul je verloren gaan.
Kinderen moeten niet werkzaam worden met hun doop, maar met Gods Woord. Ze moeten leren te pleiten voor hun eigen zaligheid op wat de Heere in Zijn woord beloofd. Dus niet de doop geeft hen de zekerheid dat Gods Vaderlijke goedheid voor hen geld, maar Gods Woord alleen is daarin leidend, daarin staat wie God wil zijn voor degenen die Hem vertrouwen, die Hem zoeken. Dat heeft werkelijk niets met dopen te maken. De doop geeft geen extraatje waarin God iets beloofd. God Zelf beloofd het in Zijn Woord aan een ieder die Hem aanroept. Er staat nergens een ieder die gedoopt is, mag weten Hij op God mag vertrouwen. Dat vind ik nergens in de Bijbel.
Ik vermoed dat je een baptisch standpunt hebt?
Je hebt het namelijk over ontbrekend direct bewijs voor de kinderdoop. Daarnaast leg je sterk de nadruk op, met andere woorden,
nationaal karakter van het verbond en het nieuwe verbond als
universeel; betrekking op alle gelovigen. Ik dacht ook al te lezen dat je het oude verbond vooral als
aards en het nieuwe verbond
geestelijk, naar Jer. 31:34b. Vanuit daar vloeit ook voort dat het nieuwe verbond alleen geldt bij een
geestelijke geboorte of wedergeboorte, naar Joh. 3:5.
Er is slechts één Genadeverbond. Dit verbond bevat zowel de periode van het OT als het NT, zonder daarmee te zeggen dat er helemaal geen verschillen zitten. In het OT was het heil voor Israël, terwijl in het NT die muur is afgebroken (Efeze 2:11-22). Een ander verschil tussen OT en NT is dat in het OT de tijd van de verwachting van de Messias is, terwijl Hij in het NT is gekomen. Echter in wezen het Verbond dat God met Abraham en zijn nakomenlingen heeft gesloten in wezen hetzelfde als Gods verbond met ons en onze kinderen.
Prof. dr. A. Baars beschrijft eenvoudig hierna over de visie op de eenheid van het Genadeverbond. Samengevat beslaat dat het volgend.,(schuingedrukt zijn citaten uit het boekje
"U en uw kinderen, de kinderdoop en de Bijbel")
1. In de eerste plaats slaat de profetie over het nieuwe verbond dat het oude verbond vervangt niet op het verbond met Abraham.
A. Baars vervolgt daarna met uit te leggen dat in Hebr. 8 er passages uit het OT worden benoemd die betrekking hebben op het verbond dat God sloot bij de Sinaï. Het zogenoemde Mozaïsche verbond. Het NT benadrukt steeds weer dat die ceremoniële wetten van Mozes ongeldig zijn verklaard sinds de dood en opstandig van Jezus Christus.
Zodoende is het oude en nieuwe verbond geen onderscheid tussen Abraham en Jezus, maar tussen Mozes en Jezus.
2. In de tweede plaats is het onmogelijk vol te houden dat het verbond van Abraham nationaal of voornamelijk nationaal van karakter is.
De schrijver benoemt hierbij dat er zeker ook aardse facetten zijn, zoals het land Kanaän dat tot een erfelijke bezitting zou zijn. Maar dat dit tevens toch van tweede orde is. Het wezenlijke hart van Gods belofte is namelijk Gen. 17:7 (Moederbelofte). Tevens geeft hij aan dat dit verbond nog niet volkomen is vervuld, en onderbouwd dit a.d.h.v. Lukas 1:69-75. Het NT verklaart de diepste bedoeling van het verbond met Abraham en wat hierin wordt beloofd tot voltooing brengt.
De schrijver benoemt dat Paulus dit in Galaten onderstreept:
’Christus heeft ons verlost van de vloek van de wet (...) opdat de zegening aan Abraham tot de heidenen komen zou in Christus Jezus en wij de belofte van de Geest verkrijgen zouden door het geloof.’
Wie is dan dat zaad van Abraham, zie Gal. 3:29: ’Indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloften erfgenamen.’
3. Ten slotte is het oudtestamentische teken van de besnijdenis beslist niet alleen maar een uiterlijk of natuurlijk teken waardoor het volk van Israël was onderscheiden van de onbesneden heidenen.
Daarna wijst prof. dr. Baars erop dat de besnijdenis ook diepere betekenis had, namelijk oproep tot geloof en bekering. Zowel in het OT als in het NT wordt onderschreven. OT: Deut. 10:16 en Jer. 4:4. NT: Rom. 2:29 en Fil. 3:3.
Er is dus vanuit het verbond geen reden om de doop niet te bedienen. En vanuit Bijbels licht geen reden om kinderen van de doop uit te sluiten. Dat bevestigen overigens meerdere schrijvers, zoals in vroegere dagen Calvijn en de Erkines, maar gelukkig ook in onze tijd dominees.
En wat betreft de inhoud van het verbond der genade is elke gedoopte daarin begrepen. Rom. 11:17
”...maar de uitverkorenen hebben het verkregen en de anderen zijn verhard geworden”. Het ongeloof van vele gedoopten doen Gods beloften (genadeverbond) teniet en tevens zullen Gods verbondsbeloften in de uitverkorenen worden vervuld.
Ps. voor degenen die delen herkennen, ik heb een groot gedeelte van deze post in 2017 ook geschreven.