Dominees die een hoed dragen

Orchidee

Re: RE: Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Orchidee »

Johannes van Dijk schreef:
samanthi schreef:
eilander schreef:
Johannes van Dijk schreef:Kan de wereld aan uw kleding zien,waar u zondags naar toe gaat??
Ja, uiteraard is dat zo... Daar hoef ik mijn hoed niet voor op te zetten hoor.
Als ze dit aan je kleding zien en je hebt nog geen dubbeltje over voor je naaste wat heb je dat aan die kleding? Dan zullen ze je beschimpen. En nog erger ze zullen God beschimpen. Van buiten gepleisterde graven en van binnen dorre doodsbeenderen.
Hoe kan men enerzijds aan je kleding zien welke Koning je wenst te dienen,en anderzijds opmerken dat je geen dubbeltje voor de naaste over hebt? Draven we hier niet wat door? En ze(de wereld) beschimpen je sowieso hoor als je in het zwart naar Gods huis gaat.Gaan we met een geforceerd humaan gedrag de weg op van de Roomse goede werken soms?Of zijn we bang voor de mensen en hun oordeel?Of zoals ik in de HHk zag bij veel vrouwen,net over de drempel gelijk de hoed in een plastic tas. Want wat zullen de buren wel niet van ons denken? Over mensenvrees gesproken! bah.
Je kan je hoofddeksel ook gewoon op de kapstok in de hal van de kerk achterlaten Afbeelding
En uhhh... meneer van Dijk: ik zit onder het gehoor van meneerenAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Posthoorn

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Posthoorn »

eilander schreef:Zou dit nu ook niet vallen onder de dingen waarin men elkaar vrij moet laten?
Nou, dat is maar de vraag. Zijn Jezus' woorden ook niet van toepassing op het in het zwart gaan? Dan is het zelfs af te keuren!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
eilander schreef:Zou dit nu ook niet vallen onder de dingen waarin men elkaar vrij moet laten?
Nou, dat is maar de vraag. Zijn Jezus' woorden ook niet van toepassing op het in het zwart gaan? Dan is het zelfs af te keuren!
Dat vind ik dan aan de andere zijde weer extreem.

Ik denk dat de Heere het heeft gesproken in verband met de praktijk van bidden, aalmoezen geven, vasten om door de mensen gezien te worden: als we om die reden in het zwart (gaan) lopen dan is het af te keuren. Maar daar is hoop ik geen discussie over hier.
Als het van binnen echt is, en men vindt om die reden voor zichzelf dat het goed is om in het zwart te gaan lopen, zou ik dat niet durven af te keuren.
Johannes van Dijk
Verbannen

Re: RE: Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Johannes van Dijk »

Orchidee schreef:
Johannes van Dijk schreef:
samanthi schreef:Als ze dit aan je kleding zien en je hebt nog geen dubbeltje over voor je naaste wat heb je dat aan die kleding? Dan zullen ze je beschimpen. En nog erger ze zullen God beschimpen. Van buiten gepleisterde graven en van binnen dorre doodsbeenderen.
Hoe kan men enerzijds aan je kleding zien welke Koning je wenst te dienen,en anderzijds opmerken dat je geen dubbeltje voor de naaste over hebt? Draven we hier niet wat door? En ze(de wereld) beschimpen je sowieso hoor als je in het zwart naar Gods huis gaat.Gaan we met een geforceerd humaan gedrag de weg op van de Roomse goede werken soms?Of zijn we bang voor de mensen en hun oordeel?Of zoals ik in de HHk zag bij veel vrouwen,net over de drempel gelijk de hoed in een plastic tas. Want wat zullen de buren wel niet van ons denken? Over mensenvrees gesproken! bah.
Je kan je hoofddeksel ook gewoon op de kapstok in de hal van de kerk achterlaten Afbeelding
En uhhh... meneer van Dijk: ik zit onder het gehoor van meneerenAfbeelding
ik snap het beste Orchidee,het is alom Ikabod.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

eilander schreef:Ik denk dat de Heere het heeft gesproken in verband met de praktijk van bidden, aalmoezen geven, vasten om door de mensen gezien te worden: als we om die reden in het zwart (gaan) lopen dan is het af te keuren. Maar daar is hoop ik geen discussie over hier.
De Heere Jezus geeft het als een regel. Dus niet: als je het doet om van de mensen gezien te worden, mag het niet, anders wel. Nee: gewoon niet doen. Zodat je ook niet de indruk wekt dat je van de mensen gezien wilt worden.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
eilander schreef:Ik denk dat de Heere het heeft gesproken in verband met de praktijk van bidden, aalmoezen geven, vasten om door de mensen gezien te worden: als we om die reden in het zwart (gaan) lopen dan is het af te keuren. Maar daar is hoop ik geen discussie over hier.
De Heere Jezus geeft het als een regel. Dus niet: als je het doet om van de mensen gezien te worden, mag het niet, anders wel. Nee: gewoon niet doen. Zodat je ook niet de indruk wekt dat je van de mensen gezien wilt worden.
Dus als ik op mijn werk voor mijn eten bid, keur je dat ook af?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

eilander schreef:
Posthoorn schreef:
Dus als ik op mijn werk voor mijn eten bid, keur je dat ook af?
Nee, want dat is iets wat je wel aan de buitenkant moet laten zien. Het gaat er nu om dat je je gemoedsgesteldheid niet aan de buitenkant moet laten zien om er zo 'iets mee te worden'.
Johannes van Dijk
Verbannen

eilander schreef:
Wandelende schreef:
Johannes van Dijk schreef: Sterker nog,als je ooit eens mag beseffen dat Gods Zoon aan het kruis gehangen heeft in jouw plaats,dan draag je voor de rest van je broze leven je rouwkleedje hoor! Daar kom je dan nooit meer bovenuit.
Beste Johannes,
Ik doe serieus mijn best uw mening te volgen. Gewoon puur om de argumentatie te begrijpen, dus de inhoud en niet de persoon.
Ik heb n a.v. deze posting een tweetal serieus bedoelde vragen:1. Stelt u hier dat een kind van God, die het beseft en de verzekering heeft dat Christus voor hem/haar is gestorven, alleen "broze rouwkleding" aan heeft in het leven?2. Stelt u tevens de "broze rouwkleding" als maatstaf voor de "innerlijke rouw over de zonden"?Ik hoor graag.
Hoe je ook serieus je best doet, je leest in elk geval niet goed. Er wordt helemaal niet gesproken over 'broze rouwkleding'.
Precies eilander,ik bedoelde ons BROZE leven, en het zwarte ROUWKLEEDJE met betrekking tot de Gekruisigde Zaligmaker Jezus.
En op de vragen van Wandelende kom ik nog terug.
samanthi

Bericht door samanthi »

Posthoorn schreef:
Ik begrijp het niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:Bij ons hangt in de hal van de Oud Gereformeerde Gemeente een bord met het verzoek voor vrouwen en meisjes om niet met ongedekt hoofd in de kerk te komen.
In de hal van de CGK Middelharnis ook nog steeds zag ik. En het verzoek om in gepaste kleding te komen.
Jantje schreef:En als er nu een onkerkelijke toevallig die kerk binnenloopt en een kerkdienst wil bezoeken en ze wordt weggestuurd omdat ze geen hoed opheeft?
Ik was laatst bij een doopdienst in de GerGem en sommige vrouwelijke familieleden/vrienden hadden een spijkerbroek aan en niets op hun hoofd. Het was geen probleem.
Er zijn ook kerken waar een paar reservehoedjes in de garderobe liggen.
En toevallig een kerk inlopen? Geloof je dat echt, toeval?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Johannes van Dijk
Verbannen

Posthoorn schreef:
Daar ben ik het niet mee eens.Wel is het zo dat zwarte kleding naar Gods huis geen"pronken met vroomheid" mag zijn.Maar zeker mag bewust aan de buitenwacht getoond worden,waar wij me bezig zijn,en wat de drijfveer is van het dragen van zwarte kleding.Zo moet je ook bidden op je werk voor en na het eten.Ook in een snackbar als je daar patat eet.Je niet schamen voor je geloof,maar belijden dan je de Heere vreest!Als Posthoorn in vele boeken van het oude volk de foto,s ziet van al dat zwart geklede volk,dan zou hij waarschijnlijk niet meer stoppen,met meewarig zijn hoofd te schudden.
Johannes van Dijk
Verbannen

samanthi schreef:
Posthoorn schreef:
Ik begrijp het niet.
Samanthi,ik denk dat er bij Posthoorn meer mensenvrees schuilt met "wat zullen de mensen wel niet van me zeggen?"als vrijmoediglijk uitkomen voor je geloof,JUIST in de kleding en het haar enz.Ik moet denken aan de oude regel van het volk: Het moet kenbaar zijn aan het gelaat, het gewaad, en het geblaat! Neem 1 van die kenmerken weg,en je hebt niet meer met een schaap te doen.
Moderamen

Bericht door Moderamen »

Johannes van Dijk schreef:Maar zeker mag bewust aan de buitenwacht getoond worden,waar wij me bezig zijn,en wat de drijfveer is van het dragen van zwarte kleding.
Als Posthoorn in vele boeken van het oude volk de foto,s ziet van al dat zwart geklede volk,dan zou hij waarschijnlijk niet meer stoppen,met meewarig zijn hoofd te schudden.
Dat arme oude volk wordt hier ook te pas en te onpas bijgehaald. 'T is maar goed dat ze dit niet lezen. Want, de drijfveer van dat oude volk was niet iets laten zien aan de buitenwacht. Toen droeg iedereen zwarte kleding, daar zat niets van vreemdelingschap in (dat zat in andere zaken!).
refo

Bericht door refo »

Moderamen schreef:
Johannes van Dijk schreef:Maar zeker mag bewust aan de buitenwacht getoond worden,waar wij me bezig zijn,en wat de drijfveer is van het dragen van zwarte kleding.
Als Posthoorn in vele boeken van het oude volk de foto,s ziet van al dat zwart geklede volk,dan zou hij waarschijnlijk niet meer stoppen,met meewarig zijn hoofd te schudden.
Dat arme oude volk wordt hier ook te pas en te onpas bijgehaald. 'T is maar goed dat ze dit niet lezen. Want, de drijfveer van dat oude volk was niet iets laten zien aan de buitenwacht. Toen droeg iedereen zwarte kleding, daar zat niets van vreemdelingschap in (dat zat in andere zaken!).
En er was alleen zwart-witfotografie.
Johannes van Dijk
Verbannen

Mara schreef:
-DIA- schreef:Bij ons hangt in de hal van de Oud Gereformeerde Gemeente een bord met het verzoek voor vrouwen en meisjes om niet met ongedekt hoofd in de kerk te komen.
In de hal van de CGK Middelharnis ook nog steeds zag ik. En het verzoek om in gepaste kleding te komen.
Jantje schreef:En als er nu een onkerkelijke toevallig die kerk binnenloopt en een kerkdienst wil bezoeken en ze wordt weggestuurd omdat ze geen hoed opheeft?
Ik was laatst bij een doopdienst in de GerGem en sommige vrouwelijke familieleden/vrienden hadden een spijkerbroek aan en niets op hun hoofd. Het was geen probleem. Er zijn ook kerken waar een paar reservehoedjes in de garderobe liggen.En toevallig een kerk inlopen? Geloof je dat echt, toeval?
Daar ben ik het met Mara eens.Hier in de CGK van M,harnis hangt inderdaad zo,n bord.Dat zou in alle kerken moeten hangen.Eigenlijk moest het overbodig zijn,omdat het vanzelfsprekend moet zijn om in gepaste kleding een eredienst bij te (mogen) wonen.En gasten die uit de wereld een doopdienst bijwonen,worden nergens terug gestuurd,naar ik hoop.Doch wél op het feit gewezen dat we ons in Gods huis begeven,en eerbied getoond moet worden,juist in onze kleding,en ons gedrag in de kerk.
Gesloten