Voortbestaan TUA

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door JCRyle »

Mara schreef:
Mara schreef:
JCRyle schreef:n de Passion aanprijzen betekent nog niet dat zn leer vals is, dat is veel te generaliserend gestelt. M.i. moet je van dergelijke zaken wegblijven, net als dat je niet crucifixen aan de muur of in de katholieke kerk moet overnemen of bewonderen. Maar daarmee kan je niet stellen dat de leer vals is. Daarvoor zal je met meer moeten komen.
Dit zeg ik niet op basis van dit ene voorval, ik heb meerdere preken van hem beluisterd daarna.
JCRyle schreef:Je leest niet goed, Mara. Het gaat over het reageren op de Passion. DDD maakt daar een terechte kanttekening op, dat de broederlijke liefde ver te zoeken is.
Dit heeft niets met broederlijke liefde te maken. Je kunt iemand met valsheid doodknuffelen.
Ik schreef over de verwarrende leer die gezaaid wordt op deze manier.
De ene week wordt er tegen gewaarschuwd, een week later wordt het vanaf diezelfde kansel! zelfs aangeprezen.
DDD wil kennelijk niet begrijpen (en jij ook niet?) dat dit heel moeilijk te begrijpen is.
Ach wat heet een verwarrende leer. Verwarrend noem ik dat je de ene zondag gerechtvaardigd moeten worden door het geloof en de volgende zondag er leven voor een bewuste zielsvereniging met Christus geleerd wordt en daardoor de rechtvaardiging een nadere weldaad is. Dat is een verwarrende leer. Dat zet het Passion-voorbeeld in een iets ander licht, maar goed dan begrijp ik het natuurlijk niet :jongle
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Isala »

huisman schreef: Hier een paar zaken die de Heere de gemeenten uit Klein Azië verwijt of in ze prijst. (Openbaring 2 en 3)
In geen enkele brief zegt de Heere dat men de gemeente verlaten moet en zich bij een andere voegen, of er zelf één stichten met gelijkgestemden.
Wel dat men zich bekeren moet, met een belofte daarbij.
De Heere ziet elke persoon die zich verschrikkelijk verlaten voelt in een gemeente, omdat men niet mee kan met het oprekken van grenzen, of valse leringen of wereldgelijkvormigheid.
Ik zeg niet dat men de gemeente nooit mag verlaten, maar alleen dan, wanneer de Heere er Zelf duidelijkheid over geeft.
Ik kom tot nu toe nog niet in de postings tegen dat de Heere zeer duidelijk wil antwoorden op het gebed.

Verstandelijk kan je soms denken: dit kan echt niet meer, dit gaat te ver.
Maar dan toch kan het zo zijn dat je moet blijven. De wil van de Heere vragen is het allereerste, en het belangrijkste in deze ontzettend moeilijke zaak.
Hora est!
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door DDD »

Ik ben het geheel met Isala eens.

En voor het overige: als je enig zicht hebt op de verdraagzaamheid die God met jou heeft, dan kijk je wel uit om een dominee voor zoiets onbenulligs als een verschil van inzicht over The Passion een valse predikant te noemen.
Wim Anker
Berichten: 3997
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Wim Anker »

Isala schreef:
huisman schreef: Hier een paar zaken die de Heere de gemeenten uit Klein Azië verwijt of in ze prijst. (Openbaring 2 en 3)
In geen enkele brief zegt de Heere dat men de gemeente verlaten moet en zich bij een andere voegen, of er zelf één stichten met gelijkgestemden.
Wel dat men zich bekeren moet, met een belofte daarbij.
De Heere ziet elke persoon die zich verschrikkelijk verlaten voelt in een gemeente, omdat men niet mee kan met het oprekken van grenzen, of valse leringen of wereldgelijkvormigheid.
Ik zeg niet dat men de gemeente nooit mag verlaten, maar alleen dan, wanneer de Heere er Zelf duidelijkheid over geeft.
Ik kom tot nu toe nog niet in de postings tegen dat de Heere zeer duidelijk wil antwoorden op het gebed.


Verstandelijk kan je soms denken: dit kan echt niet meer, dit gaat te ver.
Maar dan toch kan het zo zijn dat je moet blijven. De wil van de Heere vragen is het allereerste, en het belangrijkste in deze ontzettend moeilijke zaak.
De wil van de Heere is toch vooral te vinden in de Schrift. En dan is openbaringen niet onduidelijk. Doe ze uit uw midden weg! De eis. En de NGB is ook niet onduidelijk in art. 29.
Dit is m.i. al een antwoord VOOR het gebed.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Isala »

Wim Anker schreef:De wil van de Heere is toch vooral te vinden in de Schrift. En dan is openbaringen niet onduidelijk. Doe ze uit uw midden weg! De eis. En de NGB is ook niet onduidelijk in art. 29.
Dit is m.i. al een antwoord VOOR het gebed.
Een antwoord VOOR het gebed is Bijbels niet mogelijk.
De Heere geeft antwoord OP het gebed, door middel van het Woord. En als je nog twijfelt, wil Hij het nogmaals bevestigen met Zijn Woord.
Het is altijd de vraag aan de Heere: Wat wilt u dat ik in deze situatie doe? Mijn eigen wil is ondergeschikt, ook al wil ik nog zo graag vertrekken uit deze gemeente. U ziet en weet het. Wat wilt U dat ik doe? Antwoord mij Heere!
Ik heb jaren met deze situatie (kerkelijke gemeente) geworsteld.
Ik wil nu niet verder in detail treden, ik moest/mocht alleen ondervinden dat de Heere Zelf de zaken heel goed duidelijk kan maken.
Het blijft dan ook een persoonlijke zaak. Een ieder voor zich moet zich met zo'n situatie voor de Heere neerleggen.
Hora est!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik ben het geheel met Isala eens.

En voor het overige: als je enig zicht hebt op de verdraagzaamheid die God met jou heeft, dan kijk je wel uit om een dominee voor zoiets onbenulligs als een verschil van inzicht over The Passion een valse predikant te noemen.
Kun je je voorstellen dat er mensen zijn die dit niet als iets onbenulligs zien?
Ik vind het nu een beetje ergerlijk worden, eerlijk gezegd. Je kunt toch gewoon lezen dat anderen in dit topic dit zwaar wegen. Dáárover kun je dan van mening verschillen, en logischerwijs is dan je conclusie ook anders.
ejvl
Berichten: 5783
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door ejvl »

eilander schreef: Ik vind het nu een beetje ergerlijk worden, eerlijk gezegd. Je kunt toch gewoon lezen dat anderen in dit topic dit zwaar wegen. Dáárover kun je dan van mening verschillen, en logischerwijs is dan je conclusie ook anders.
Ik ben het met je eens, al vraag ik mij wel af of dat dan een reden is om iemand een valse profeet te noemen.
In principe kunnen we Luther dan ook een valse profeet noemen vanwege zijn on-Bijbelse visie op het avondmaal.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Mara »

DDD schreef: zoiets onbenulligs als een verschil van inzicht over The Passion een valse predikant te noemen.
Dat jij dit goddeloze spektakel onbenullig vindt, moet jij weten. Ik denk daar heel anders over, en vele anderen met mij.
Niemand heeft hier een dominee op basis van alleen dit een valse profeet genoemd. Ik ook niet!
Ik heb zei dit nadat ik meerdere preken van hem had beluisterd.
Isala schreef:Het is altijd de vraag aan de Heere: Wat wilt u dat ik in deze situatie doe? Mijn eigen wil is ondergeschikt, ook al wil ik nog zo graag vertrekken uit deze gemeente. U ziet en weet het. Wat wilt U dat ik doe? Antwoord mij Heere!
Ik heb jaren met deze situatie (kerkelijke gemeente) geworsteld.
Ik wil nu niet verder in detail treden, ik moest/mocht alleen ondervinden dat de Heere Zelf de zaken heel goed duidelijk kan maken.
Het blijft dan ook een persoonlijke zaak. Een ieder voor zich moet zich met zo'n situatie voor de Heere neerleggen.
Heel fijn en waardevol deze reactie Isala!
Aan mij wordt ook geregeld gevraagd (ook op dit forum) zit je er nog steeds, waarom?
Ik heb nog geen vrijmoedigheid gekregen om mijn attestatie op te vragen, ik blijf mijn gemeente nog steeds trouw.
Ik houd niet van kerkshoppen. Maar ik beluister wel regelmatig diensten van andere CGK's.
Dit weekend heb ik de belijdenisdiensten van Ouderkerk ad Amstel en Culemborg beluisterd en dan word ik heel blij van binnen.
Dan hoor ik weer die "oude" CGK prediking waar ik zo naar kun hunkeren en die ik regelmatig moet missen.
eilander schreef:Ik vind het nu een beetje ergerlijk worden, eerlijk gezegd.
Ik ook, omdat er maar half geciteerd wordt!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door DDD »

@Mara: Je onthoudt het echt niet goed. Er zijn nog veel meer citaten te noemen, maar ik beperk mij even tot deze.
huisman schreef:
Wim Anker schreef:
DDD schreef:
Wim Anker schreef:
Anderzijds is het de plicht van een ieder een valse kerk te verlaten. En in zo'n gemeente mag een christen niet blijven zitten.
Ten eerste ging het nooit om valse kerken. En ten tweede zegt de bijbel nergens dat een individuele christen de valse kerk zou moeten verlaten.
1. Van onderstaande voorbeelden (o.a. over de Passion en over Feyenoord en Ajax en zo) kan men op bijbelse gronden zeggen dat het valse gemeenten zijn. Zo'n gemeente behoort een christen te verlaten. (Ik heb het niet over het verlaten van het kerkverband).
2. De Geloofsbelijdenis zegt dat een ieder verplicht is zich bij de ware kerk te voegen. Dat betekent ook dat een ieder de plicht heeft een valse kerk (gemeente) te verlaten.
Ik ben het hier volkomen mee eens maar als CGKer zeg ik het wel met veel verdriet. Hoe langer je blijft zitten onder zo'n prediking en in zo'n gemeente hoe meer het "gewoon" wordt. Opdracht is echt: Ga uit......
@Eilander:
Inderdaad kan ik mij maar heel moeilijk voorstellen dat iemand die werkelijk een kind van God is, en dus ook de vrucht van de heilige Geest, zoals beschreven in Galaten 5 vers 22, vertoont, zich op het standpunt stelt dat alle christenen buiten een belangrijk deel van de achterban van het RD en een groot deel van de achterban van de SGP valse christenen zijn. Ik huiver al bij het opschrijven. Mijn voorstellingsvermogen schiet tekort, dat kun je rustig zeggen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Mara »

DDD schreef:@Mara: Je onthoudt het echt niet goed. Er zijn nog veel meer citaten te noemen, maar ik beperk mij even tot deze.
Ik onthoud prima en ik had ook het topic nog even teruggelezen.
Jij bent geen CGKer en in dit topic gaat het over het voortbestaan (en de verdeeldheid) van "onze" kerk.
En een blinde kan zien en horen dat de CGK een verdeelde kerk is. Wil je dat ontkennen?
Ik kan er niet bij dat de ene dominee iets duivels noemt en de ander prijst het aan.
Het is toch: of het is van God of het is van de satan? Een tussenweg is er niet.
Maar dat niet alleen! Er werd diepgang en oproep tot bekering gemist.
Ik vraag me af wat er gebeurd zou zijn als op een kansel van de GG opgeroepen wordt om toch maar T.P. te bekijken. Je mag niet eens een tv in huis hebben!
In veel gemeentes wordt toenadering gezocht tot de GKv (of Ned. Ger. Kerk) en dat zijn altijd gemeentes die links georiënteerd zijn, gemoderniseerd, ze zingen ritmisch, hebben de HSV ingevoerd en soms zelfs de Weerklank.
Al die andere hebben hier totaal geen behoefte aan. Hoe zou dat komen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door eilander »

DDD schreef:@Eilander:
Inderdaad kan ik mij maar heel moeilijk voorstellen dat iemand die werkelijk een kind van God is, en dus ook de vrucht van de heilige Geest, zoals beschreven in Galaten 5 vers 22, vertoont, zich op het standpunt stelt dat alle christenen buiten een belangrijk deel van de achterban van het RD en een groot deel van de achterban van de SGP valse christenen zijn. Ik huiver al bij het opschrijven. Mijn voorstellingsvermogen schiet tekort, dat kun je rustig zeggen.
Het zou de discussie ten goede komen als gewoon bij het onderwerp The Passion blijft, in plaats van je opponenten nu dingen in de mond te leggen die niet gezegd zijn.
Als je je niet kan voorstellen dat iemand moeite heeft met een predikant die The Passion promoot - dat kan ík me dan weer niet voorstellen.

Verder, mede als antwoord op de bijdrage van @ejvl, heb ik niet zo'n behoefte aan iemand het predikaat 'valse profeet' op te plakken. Dat zegt namelijk iets over een persoon. Dat ligt allemaal heel anders. We weten uit ervaring dat een prediker van de bevindelijke waarheid ook een valse profeet kan blijken te zijn...
Waar het mij om gaat, is de boodschap die deze predikant brengt: ik zou het zielenheil van ons en onze kinderen niet graag toevertrouwen aan een boodschap waarin een godslasterlijk gebeuren wordt goedgepraat of gepromoot.
De dwalingen van Maarten Luther erbij halen, vind ik vergezocht en misschien ook wel ongepast.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door DDD »

@Mara:
Ik weet dat de CGK een verdeelde kerk zijn, op dit punt en ook op andere punten. Een dominee die zoiets duivels noemt, gaat mijns inziens zijn boekje ver te buiten. Los daarvan vind ik alleen al 'zelfs de Weerklank' een droevige uitdrukking. Weerklank is een gereformeerde gezangenbundel. Maar het heeft geen zin daar allemaal over te gaan discussieren. Ik moet werken.

@Eilander:
Voor zover ik weet, heb ik alleen gereageerd op de kwalificatie valse kerk/ valse profeet en de vermeende consequenties daarvan. The Passion heb ik nooit bekeken en hoewel het idee mij goed lijkt, heb ik er verder geen mening over. En ik kan mij prima voorstellen dat iemand moeite heeft met The Passion en daar zie ik ook geen kwaad in. Als deze moeite maar met christelijk onderscheidingsvermogen wordt benoemd. Alles maar duivels noemen is van de duivel. Die heeft niets liever dan dat dit soort kwalificaties verdeeldheid zaaien. Dat is zijn naam.

Ik heb de dwaling van Luther er niet bij gehaald, maar die ging mijns inziens wel over een veel belangrijker onderwerp. Dus zo gek vind ik die vergelijking niet.
ejvl
Berichten: 5783
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door ejvl »

Mara schreef: In veel gemeentes wordt toenadering gezocht tot de GKv (of Ned. Ger. Kerk) en dat zijn altijd gemeentes die links georiënteerd zijn, gemoderniseerd, ze zingen ritmisch, hebben de HSV ingevoerd en soms zelfs de Weerklank.
Al die andere hebben hier totaal geen behoefte aan. Hoe zou dat komen?
- Dat kan omdat men zich thuis voelt bij het oude en geen behoefte heeft bij iets nieuws.
- Dat kan omdat men zaken als ritmisch zingen of de HSV, toeschrijft aan een afwijking van de waarheid, mijns inziens onterecht, al ben ik een voorstander van de SV in de eredienst.
- Dat kan omdat men bang is van een glijdend effect, het moet allemaal meer en anders, een beetje cru gezegd, het eindigt met de vrouw op de preekstoel. Een glijdende schaal is een reële angst denk ik.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door Mara »

ejvl schreef:Een glijdende schaal is een reële angst denk ik.
Inmiddels zeg ik ja.

https://www.bewaarhetpand.nl/index.php/ ... -prediking

De Generale Synode, diep onder de indruk van de ernst der huidige geestelijke situatie in onze Kerken en verontrust over de hier en daar zich voordoende verschijnselen van inzinking, vervlakking, en zelfs van tegenstand somtijds ten opzichte van de praktijk der godzaligheid, voelt zich geroepen tot de Kerken een getuigeniswoord in alle liefde en vermaan te doen uitgaan.
Het modern-religieuze "klimaat" in heel de wereld kenmerkt zich thans door een almeer loslaten van het verleden, en van het historisch gewordene, gepaard gaande met nog wel een overnemen van de religieuze symbolen, maar om inmiddels haar inhoud te vervagen of los te laten. In dit klimaat (in het algemeen geestelijk wereldproces) komen ook onze Kerken min of meer te staan.

Een bezinning in het licht van de kanselboodschap van 1953 door ds. J. Veenendaal.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 10138
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voortbestaan TUA

Bericht door merel »

@ mara wat weerhoudt jou om een andere kerk te zoeken?
Niet aanvallend bedoelt hoor, maar wij lopen tegen hetzelfde aan binnen onze cgk. in de 10 jaar dat wij nu lid zijn, is de kerk een compleet andere kant op gegaan. En als je het aankaart, wordt het beeld niet herkend
Plaats reactie