Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Paul

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Paul »

samanthi schreef:
Paul schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Voor degenen die meer willen zingen, willen die de dienst daar ook langer voor laten duren? Of moet dat meer zingen maar van de preektijd af?
In het begin doen gemeentes het vaak voor de dienst en na. Maar later gaat het jammer genoeg van de preektijd af!
Dit in mi onzin, misschien dat de dominee stopt als hij klaar is en niet in herhaling valt omdat ze nog gaan zingen, zo'n stelling is net zo generaliserend.
Ik kerk in hervormd Barneveld! Hier gebruiken ze weerklank niet maar op toonhoogte, uit aller mond, opwekking en sela(in een gedeelte vd gebouwen en erediensten).
In de diensten met die bundels merk ik dat onbedoeld en ongemerkt er meer aandacht is voor de liederen dan voor de preek! Daar de preek eerst 35 minuten duurden, is dat nu 25 tot 30 minuten! Bij de diensten met alleen de rijke psalmen is dat niet het geval!
samanthi

Bericht door samanthi »

Paul schreef:
samanthi schreef:
Paul schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Voor degenen die meer willen zingen, willen die de dienst daar ook langer voor laten duren? Of moet dat meer zingen maar van de preektijd af?
In het begin doen gemeentes het vaak voor de dienst en na. Maar later gaat het jammer genoeg van de preektijd af!
Dit in mi onzin, misschien dat de dominee stopt als hij klaar is en niet in herhaling valt omdat ze nog gaan zingen, zo'n stelling is net zo generaliserend.
Ik kerk in hervormd Barneveld! Hier gebruiken ze weerklank niet maar op toonhoogte, uit aller mond, opwekking en sela(in een gedeelte vd gebouwen en erediensten).
In de diensten met die bundels merk ik dat onbedoeld en ongemerkt er meer aandacht is voor de liederen dan voor de preek! Daar de preek eerst 35 minuten duurden, is dat nu 25 tot 30 minuten! Bij de diensten met alleen de rijke psalmen is dat niet het geval!
Misschien ervaar je dit zo, maar het gaat toch niet over de lengte van de preek maar om de inhoud?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Moderamen

Bericht door Moderamen »

Ik weet niet of je zelf wel eens presentaties o.i.d. houdt Paul, maar in 5 minuten kan je weinig zeggen, die vliegen voorbij. Zoveel zal je dus niet missen met een extra versje.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Moderamen schreef:Ik weet niet of je zelf wel eens presentaties o.i.d. houdt Paul, maar in 5 minuten kan je weinig zeggen, die vliegen voorbij. Zoveel zal je dus niet missen met een extra versje.
Als je zingt, duurt het langer denk je?
Paul

Bericht door Paul »

Moderamen schreef:Ik weet niet of je zelf wel eens presentaties o.i.d. houdt Paul, maar in 5 minuten kan je weinig zeggen, die vliegen voorbij. Zoveel zal je dus niet missen met een extra versje.
In hervormd Barneveld word een luisterlied van 5 minuten geluisterd en worden extra (lange) liederen gezongen! In de diensten (waar ik nu niet meer naar toe ga) voel je de 'stress'. Want als het iets uit loopt staan de mensen klaar voor de volgende dienst. Ook merk ik dat de 'wijkgerichte' (ere?)diensten heel rommelig zijn (kindermoment). Dus liturgische ingrepen lijken positief, maar op langer termijn...hou het maar bij de klassieke erediensten met psalmen en de enige gezangen!
Moderamen

Bericht door Moderamen »

Ben ik met je eens hoor, al die liturgische vernieuwingen dienen geen doel. Luisterliederen zijn al helemaal verschrikkelijk. Wat ik aangaf: een keer extra zingen maakt voor de prediking niet heel veel verschil.
Paul

Bericht door Paul »

Dit in mi onzin, misschien dat de dominee stopt als hij klaar is en niet in herhaling valt omdat ze nog gaan zingen, zo'n stelling is net zo generaliserend.[/quote]

In de diensten met die bundels merk ik dat onbedoeld en ongemerkt er meer aandacht is voor de liederen dan voor de preek! Daar de preek eerst 35 minuten duurden, is dat nu 25 tot 30 minuten! Bij de diensten met alleen de rijke psalmen is dat niet het geval![/quote]
Misschien ervaar je dit zo, maar het gaat toch niet over de lengte van de preek maar om de inhoud?[/quote]
Het gaat zeker niet om de lengte! Maar in de 'wijkgerichte' diensten is de aandacht meer gericht op mooie liederen en instrumenten, dan om ellende, verlossing en dankbaarheid. Terwijl de gemeente deel uit maakt van de gereformeerdere bond. Verspreiding van de waarheid? Ik kan het niet altijd beamen!
Paul

Bericht door Paul »

Moderamen schreef:Ben ik met je eens hoor, al die liturgische vernieuwingen dienen geen doel. Luisterliederen zijn al helemaal verschrikkelijk. Wat ik aangaf: een keer extra zingen maakt voor de prediking niet heel veel verschil.
Daar geef ik u gelijk in! Zingen is een belangrijk middel om God te eren, alle eer aan God de Heere!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Er worden hier allerlei dingen op één hoop gegooid, die niet altijd met elkaar te maken hebben.
Als je dubbele diensten hebt, zal er óók stress ontstaan wanneer de dominee z'n preek te lang maakt, want ook dan staat de volgende groep kerkgangers voor de deur. Dat heeft niets te maken met het zingen van psalmen of gezangen.

En de lengte van de preek... dat is erg traditiebepaald. We hebben het er al talloze malen over gehad, de spanningsboog van mensen om geconcentreerd te luisteren is kort. Bij de Anglicanen duurt de preek maximaal 8 minuten. En in 8 minuten kan veel gezegd worden! Maar ook als je dat te kort vindt: 25, 30, 35 minuten, waar hebben we het over? Als ik denk aan gisteren: onze nieuwjaarsdienst duurde nog geen uur, maar wat was het een rijke dienst! De preek zal dus wel wat korter zijn geweest dan normaal, maar 't viel me pas op toen ik weer buiten stond en op de klok keek.

Als mensen geen gezangen willen zingen: prima. Maar geef anderen alsjeblieft de ruimte om dat wél te doen. Besef dat exclusief psalmen zingen iets is wat vrijwel nergens ter wereld gebeurt. En maak jezelf niet wijs dat je rechtstreeks uit de Bijbel zingt wanneer je berijmde psalmen zingt. Zoals Jaco van der Knijff zaterdag in zijn column in het RD ook opmerkte: wil je rechtstreeks uit de Bijbel zingen, gebruik dan de Engelse chants of ga reciteren.
~~Soli Deo Gloria~~
Paul

Bericht door Paul »

Hendrikus schreef:Er worden hier allerlei dingen op één hoop gegooid, die niet altijd met elkaar te maken hebben.
Als je dubbele diensten hebt, zal er óók stress ontstaan wanneer de dominee z'n preek te lang maakt, want ook dan staat de volgende groep kerkgangers voor de deur. Dat heeft niets te maken met het zingen van psalmen of gezangen.

En de lengte van de preek... dat is erg traditiebepaald. We hebben het er al talloze malen over gehad, de spanningsboog van mensen om geconcentreerd te luisteren is kort. Bij de Anglicanen duurt de preek maximaal 8 minuten. En in 8 minuten kan veel gezegd worden! Maar ook als je dat te kort vindt: 25, 30, 35 minuten, waar hebben we het over? Als ik denk aan gisteren: onze nieuwjaarsdienst duurde nog geen uur, maar wat was het een rijke dienst! De preek zal dus wel wat korter zijn geweest dan normaal, maar 't viel me pas op toen ik weer buiten stond en op de klok keek.

Als mensen geen gezangen willen zingen: prima. Maar geef anderen alsjeblieft de ruimte om dat wél te doen. Besef dat exclusief psalmen zingen iets is wat vrijwel nergens ter wereld gebeurt. En maak jezelf niet wijs dat je rechtstreeks uit de Bijbel zingt wanneer je berijmde psalmen zingt. Zoals Jaco van der Knijff zaterdag in zijn column in het RD ook opmerkte: wil je rechtstreeks uit de Bijbel zingen, gebruik dan de Engelse chants of ga reciteren.
Gezangen zingen vind ik prima! Ook de lengte interreseert mij niet, maar de dienst is alleen maar gericht op de liedkeuze en instrumenten. Nog een nadeel: je krijgt alleen maar dominees die heel 'licht' zijn: de oproep tot bekering klinkt sinds die diensten amper meer!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Paul schreef: Gezangen zingen vind ik prima! Ook de lengte interreseert mij niet, maar de dienst is alleen maar gericht op de liedkeuze en instrumenten. Nog een nadeel: je krijgt alleen maar dominees die heel 'licht' zijn: de oproep tot bekering klinkt sinds die diensten amper meer!
Je geeft weer hoe jij het beleeft. Maar de vraag is of dat recht doet aan de situatie. "De dienst is alleen maar gericht op de liedkeuze en instrumenten": dat weiger ik te geloven. Reken maar dat de predikanten echt wel bezig zijn met de verkondiging van het Woord. Alleen misschien niet op de manier zoals jij die gewend was. Ja, dat kan...
~~Soli Deo Gloria~~
Paul

Bericht door Paul »

Hendrikus schreef:
Paul schreef: Gezangen zingen vind ik prima! Ook de lengte interreseert mij niet, maar de dienst is alleen maar gericht op de liedkeuze en instrumenten. Nog een nadeel: je krijgt alleen maar dominees die heel 'licht' zijn: de oproep tot bekering klinkt sinds die diensten amper meer!
Je geeft weer hoe jij het beleeft. Maar de vraag is of dat recht doet aan de situatie. "De dienst is alleen maar gericht op de liedkeuze en instrumenten": dat weiger ik te geloven. Reken maar dat de predikanten echt wel bezig zijn met de verkondiging van het Woord. Alleen misschien niet op de manier zoals jij die gewend was. Ja, dat kan...
Het doet recht aan de huidige situatie! Het hele beleidsplan heb ik uitgespit! Er staat in:
- de jongeren weten weinig tot niks van de gereformeerde identiteit. Oorzaak is onbekend...daarom gaat iedereen ook aan het Heilig Avondmaal! Ook al oordeel ik daar niet over, maar de kerk zelf maakt zich er ook zorgen over!
Mara

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:Je geeft weer hoe jij het beleeft. Maar de vraag is of dat recht doet aan de situatie. "De dienst is alleen maar gericht op de liedkeuze en instrumenten": dat weiger ik te geloven.
Dat is wel zo. Dat is niet hoe Paul het beleeft, want je zei tegen mij precies hetzelfde.
Die instrumenten zijn bij ons dan nog niet, maar is slechts een kwestie van tijd.
Ik ben niet tegen de Weerklank bundel, er staan echt wel mooie liederen in die ik graag meezing.
Maar de manier waarop hij werd ingevoerd is niet wijs geweest en veel te snel voor veel mensen.
Eergisteren zei degene die naast mij zat nog: we hebben altijd gelachen om de gereformeerden die met hun boeken onder de arm naar de kerk gingen. Nu doen wij het zelf ook.
Ik begrijp heus wel dat de oude Psalmberijming vernieuwd moet worden.
Maar de impact die het heeft, heeft mij ook wel overvallen. Ik kan geen Psalm meer uit mijn hoofd meezingen en hoe ouder je wordt, des te lastiger is het om de oude berijming te skippen en de nieuwe in je hoofd te prenten.
In mijn hoofd lopen ze nog door elkaar heen tijdens het zingen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Paul

Bericht door Paul »

Mara schreef:
Hendrikus schreef:Je geeft weer hoe jij het beleeft. Maar de vraag is of dat recht doet aan de situatie. "De dienst is alleen maar gericht op de liedkeuze en instrumenten": dat weiger ik te geloven.
Dat is wel zo. Dat is niet hoe Paul het beleeft, want je zei tegen mij precies hetzelfde.
Die instrumenten zijn bij ons dan nog niet, maar is slechts een kwestie van tijd.
Ik ben niet tegen de Weerklank bundel, er staan echt wel mooie liederen in die ik graag meezing.
Maar de manier waarop hij werd ingevoerd is niet wijs geweest en veel te snel voor veel mensen.
Eergisteren zei degene die naast mij zat nog: we hebben altijd gelachen om de gereformeerden die met hun boeken onder de arm naar de kerk gingen. Nu doen wij het zelf ook.
Ik begrijp heus wel dat de oude Psalmberijming vernieuwd moet worden.
Maar de impact die het heeft, heeft mij ook wel overvallen. Ik kan geen Psalm meer uit mijn hoofd meezingen en hoe ouder je wordt, des te lastiger is het om de oude berijming te skippen en de nieuwe in je hoofd te prenten.
In mijn hoofd lopen ze nog door elkaar heen tijdens het zingen.
Bij ons was de impact enorm! Mensen die de kerkgang weer hadden opgepakt zijn helaas weer afgehaakt. Anderen zijn naar de andere plaatselijke gb gemeenten gegaan. Ook kwam er instroom van de gereformeerde kerk ter plaatse.
samanthi

Bericht door samanthi »

Paul schreef:
Hendrikus schreef:
Het doet recht aan de huidige situatie! Het hele beleidsplan heb ik uitgespit! Er staat in:
- de jongeren weten weinig tot niks van de gereformeerde identiteit. Oorzaak is onbekend...daarom gaat iedereen ook aan het Heilig Avondmaal! Ook al oordeel ik daar niet over, maar de kerk zelf maakt zich er ook zorgen over!
Oordeel nu niet over avondmaalsgangers, dat deed ik vroeger ook, maar het gaat erom ken ik de Heere, vertrouw ik mijn leven aan hem toe!!!
Verder begrijp ik je zorgen echt wel hoor, als je andere liederen gaat zingen om eens wat anders te hebben dan heb je niet genoeg aan het Woord, toch ken ik wat gemeenten waar èn het Woord recht klinkt èn er (van ouds) gezangen gezongen worden.
de intentie daar gaat het om.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie