Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016
Zoals je een paar post terug van mij kan lezen, mis ik het punt van zorg helemaal niet. Deze deel ik juist.
Vandaag onder andere de 18 ! revisieverzoeken met betrekking tot het cgk homoseksualiteitrapport. Hopen dat er niets veranderd wordt en dat de synode achter dit rapport blijft staan....
Euhm dat wordt DV woensdagmorgen gedaan in een comité vergadering.mcgk schreef:Vandaag onder andere de 18 ! revisieverzoeken met betrekking tot het cgk homoseksualiteitrapport. Hopen dat er niets veranderd wordt en dat de synode achter dit rapport blijft staan....
Mijn excuses: dan heb ik het verkeerd doorgekregen! Worden bezwaarschriften altijd achter gesloten deuren behandeld of is dit speciaal besloten met betrekking tot dit onderwerp?
Drie jaar geleden is er voor gekozen vanwege de gevoeligheid die het onderwerp heeft om achter gesloten deuren te vergaderen en wat ik van diverse afgevaardigden begreep, bleek achteraf dat zeer goed. Er kon vrijuit gesproken worden en elkaar bevraagd worden. Het heeft er denk ik ook aan bijgedragen dat het besluit unaniem is aangenomen.mcgk schreef:Mijn excuses: dan heb ik het verkeerd doorgekregen! Worden bezwaarschriften altijd achter gesloten deuren behandeld of is dit speciaal besloten met betrekking tot dit onderwerp?
Bezwaarschriften worden volgens mij altijd achter gesloten deuren behandeld, dit vanwege dat kerkenraden bezwaar aantekenen en dat er namen van gemeenten genoemd moeten worden. Ook kunnen er persoonlijke bezwaarschriften zijn.
Als je het synodenieuws leest, zie je dat de CGK een kerk is die volop in beweging is. Soms bijna letterlijk.
Synode verdeeld over dans en drama in de eredienst.
Dat het überhaupt een punt van discussie moet zijn, vind ik zorgwekkend.
Ik hoorde dat ds. Buijs een operatie moest ondergaan, er is voor hem gebeden in de kerk, maar hij kan er nu wel zijn begrijp ik?
Ik hoorde dat ds. Buijs een operatie moest ondergaan, er is voor hem gebeden in de kerk, maar hij kan er nu wel zijn begrijp ik?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ja, hij is weer zover hersteld dat hij erbij kan zijn. Vorige week gaf hij ook alweer belijdeniscatechisatie. ( mijn zoon zit o.a. in Ede op belijdeniscatechisatie)
Ja, dans en drama. Daar had Salamo ook al last van bij de inwijding van de tempel. Inderdaad zorgwekkend dat dit een punt van discussie moet zijnMara schreef:Als je het synodenieuws leest, zie je dat de CGK een kerk is die volop in beweging is. Soms bijna letterlijk.

Zo in ieder geval is vastgelegd dat niet-cgk ambtsdragers geen stemrecht hebben, alleen mogen adviseren.
'Auto schreef:Euhm dat wordt DV woensdagmorgen gedaan in een comité vergadering.mcgk schreef:Vandaag onder andere de 18 ! revisieverzoeken met betrekking tot het cgk homoseksualiteitrapport. Hopen dat er niets veranderd wordt en dat de synode achter dit rapport blijft staan....
Hier horen we nog niets over en ik vind dat juist zo interessant...
Kan zijn dat er nog een bespreking komt. Het lijkt mij dat er uiteindelijk net als de vorige keer een samenvatting wordt gegeven van het besluit. Maar ik weet niet of de desbetreffende appelerende gemeenten of personen eerst geinformeerd moeten worden.HHKtE schreef:'Auto schreef:Euhm dat wordt DV woensdagmorgen gedaan in een comité vergadering.mcgk schreef:Vandaag onder andere de 18 ! revisieverzoeken met betrekking tot het cgk homoseksualiteitrapport. Hopen dat er niets veranderd wordt en dat de synode achter dit rapport blijft staan....
On-topic graag en niet persoonlijk aub; daarom wat berichten verwijderd.
In het Nederlands Dagblad stond een overzicht van de vijf hoofdpunten van de ingediende bezwaren. Dat leek mij wel een goede samenvatting. Ik ben benieuwd in hoeverre het mogelijk is daarop binnen enkele dagen een zorgvuldig besluit te nemen.Auto schreef:Kan zijn dat er nog een bespreking komt. Het lijkt mij dat er uiteindelijk net als de vorige keer een samenvatting wordt gegeven van het besluit. Maar ik weet niet of de desbetreffende appelerende gemeenten of personen eerst geinformeerd moeten worden.HHKtE schreef:'Auto schreef:Euhm dat wordt DV woensdagmorgen gedaan in een comité vergadering.mcgk schreef:Vandaag onder andere de 18 ! revisieverzoeken met betrekking tot het cgk homoseksualiteitrapport. Hopen dat er niets veranderd wordt en dat de synode achter dit rapport blijft staan....
De krant schreef er alvast bij dat sommige gemeenten zich anders zullen beraden of zij nog tot het kerkverband willen behoren. Het zou mijns inziens wel heel jammer zijn als de linkerflankgemeenten zich buiten de cgk geplaatst weten. Al zullen er ook vast mensen zijn die dat beschouwen als een gezegende onttrekking.
IddDDD schreef:In het Nederlands Dagblad stond een overzicht van de vijf hoofdpunten van de ingediende bezwaren. Dat leek mij wel een goede samenvatting. Ik ben benieuwd in hoeverre het mogelijk is daarop binnen enkele dagen een zorgvuldig besluit te nemen.Auto schreef:Kan zijn dat er nog een bespreking komt. Het lijkt mij dat er uiteindelijk net als de vorige keer een samenvatting wordt gegeven van het besluit. Maar ik weet niet of de desbetreffende appelerende gemeenten of personen eerst geinformeerd moeten worden.HHKtE schreef:'Auto schreef: Euhm dat wordt DV woensdagmorgen gedaan in een comité vergadering.
De krant schreef er alvast bij dat sommige gemeenten zich anders zullen beraden of zij nog tot het kerkverband willen behoren. Het zou mijns inziens wel heel jammer zijn als de linkerflankgemeenten zich buiten de cgk geplaatst weten. Al zullen er ook vast mensen zijn die dat beschouwen als een gezegende onttrekking.

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
De CGK is nooit bedoelt als modaliteitenkerk. Het zou het kerkgenootschap goeddoen als er wat ademruimte komt, de linkerflankgemeenten zijn een voor een al gemeenten die verlangen naar samenwerking en samengaan. Overgang naar een denominatie als NGK zou voor deze gemeenten vaak beter zijn (kerkenraden hikken steeds op tegen CGK regels) en het zou de CGK daadkrachtiger maken...DDD schreef: De krant schreef er alvast bij dat sommige gemeenten zich anders zullen beraden of zij nog tot het kerkverband willen behoren. Het zou mijns inziens wel heel jammer zijn als de linkerflankgemeenten zich buiten de cgk geplaatst weten. Al zullen er ook vast mensen zijn die dat beschouwen als een gezegende onttrekking.