Verontrustende berichten

DDD

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Zo zijn er ook predikanten die niet achter de leeruitspraken van 1931 staan en die vinden dat het Evangelie alleen aan uitverkorenen mag worden gebracht.
Is deze beschuldiging hard te maken? Ik vind een bedenkelijke zaak als stellingen worden geponeerd waar noch de bron noch de kern van worden benoemd. Doet dit recht aan de Gereformeerde Gemeenten zoals ze vanouds waren/zijn?
Ja hoor. Het is hier toch al verschillende keren op het forum besproken. Zoek maar eens tien catechismusverklaringen over vraag en antwoord 74 op.

En het verwijt dat de kern niet wordt genoemd is mijns inziens onjuist. Ik noem alleen maar de kern.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Zo zijn er ook predikanten die niet achter de leeruitspraken van 1931 staan en die vinden dat het Evangelie alleen aan uitverkorenen mag worden gebracht.
Is deze beschuldiging hard te maken? Ik vind een bedenkelijke zaak als stellingen worden geponeerd waar noch de bron noch de kern van worden benoemd. Doet dit recht aan de Gereformeerde Gemeenten zoals ze vanouds waren/zijn?
Ja hoor. Het is hier toch al verschillende keren op het forum besproken. Zoek maar eens tien catechismusverklaringen over vraag en antwoord 74 op.

En het verwijt dat de kern niet wordt genoemd is mijns inziens onjuist. Ik noem alleen maar de kern.
Zou u wat links kunnen plaatsen, want het is nu eenmaal zo dat ik niet gewend ben om alles op dit forum te lezen. Ik denk dat er wel wat bochten gedraaid zullen moeten worden om het hard te maken.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
huisman

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
DDD schreef:
-DIA- schreef:

Zou u wat links kunnen plaatsen, want het is nu eenmaal zo dat ik niet gewend ben om alles op dit forum te lezen. Ik denk dat er wel wat bochten gedraaid zullen moeten worden om het hard te maken.
Zullen wij het eenvoudig houden en ons beperken tot de uitspaken van ds Verschuure die afgelopen Woensdag in het RD stonden en die ik vanmorgen in dit topic plaatste
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:
-DIA- schreef:

Zullen wij het eenvoudig houden en ons beperken tot de uitspaken van ds Verschuure die afgelopen Woensdag in het RD stonden en die ik vanmorgen in dit topic plaatste
Maar laten we dan ook opmerken dat er een groep binnen de Gereformeerde Gemeenten is die wat anders wil horen. Die (blijkbaar) ook ds. Kersten en de andere voorvaders van onze gemeenten anders zijn gaan lezen (zo ze nog met aandacht gelezen worden).
Ik was wel blij dat deze week ds. Lamain en de laatste tijd ds. Kersten nog weer aan bod komen in De Saambinder. Die stukjes zou ik echt aan willen bevelen om te weten wat de behoudende flank bedoelt. Niet het tegengaan van alles wat nieuw is op zich, maar dit: Beproeft de geesten of ze uit God zijn. Gedenkt aan hetgeen Hij heeft verricht. Aan Zijn doorluchte wonderdaden... en... wilt ook zijn straffen gadeslaan. Merkt op!
Auto

Bericht door Auto »

-DIA- schreef:
Maar laten we dan ook opmerken dat er een groep binnen de Gereformeerde Gemeenten is die wat anders wil horen. Die (blijkbaar) ook ds. Kersten en de andere voorvaders van onze gemeenten anders zijn gaan lezen (zo ze nog met aandacht gelezen worden).
Ik was wel blij dat deze week ds. Lamain en de laatste tijd ds. Kersten nog weer aan bod komen in De Saambinder. Die stukjes zou ik echt aan willen bevelen om te weten wat de behoudende flank bedoelt. Niet het tegengaan van alles wat nieuw is op zich, maar dit: Beproeft de geesten of ze uit God zijn. Gedenkt aan hetgeen Hij heeft verricht. Aan Zijn doorluchte wonderdaden... en... wilt ook zijn straffen gadeslaan. Merkt op!
Zet alsjeblieft niet ds Verschuure op 1 lijn met ds Kersten, want wat ds Verschuure zegt, heeft ds Kersten NOOIT gezegd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Auto schreef:
-DIA- schreef:
Zet alsjeblieft niet ds Verschuure op 1 lijn met ds Kersten, want wat ds Verschuure zegt, heeft ds Kersten NOOIT gezegd.
Dat kan kloppen.. Ik doe dat ook niet. Wel dat ds. Verschuure gelukkig wel recht in de leer is.
refo

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
Auto schreef:
-DIA- schreef:
Dat kan kloppen.. Ik doe dat ook niet. Wel dat ds. Verschuure gelukkig wel recht in de leer is.
Je bedoelt dat je je wel kunt vinden in zijn preken?
Terri

Bericht door Terri »

Daar zijn nu juist twijfels over, tenminste als de visie van de kinderdoop ook onder de 'leer' valt.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Even on-topic. Ik schrok erg van het artikel in het RD van vandaag dat verschillende media in de VS zich tegen christenen keren na de aanslag in Orlando. Vooral dit stukje:" Christenen gaan zelfs verder dan islamieten als het gaat om het gebruik van geweld. Moslims executeren homo's; christenen zijn nog wreder. Zij verdedigen discriminatie van homo's, verzetten zich tegen het homohuwelijk en demoniseren transgenders. Daarmee knijpen ze homoseksuelen de keel af zodat die heel langzaam stikken."
huisman

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
Auto schreef:
-DIA- schreef:
Ondanks dat hij totaal andere dingen zegt over de doop dan onze 3FvE, de (nadere) reformatoren enz.?
Ik heb jou wel eens horen verzuchten dat de oude schrijvers veel meer licht hadden dan de huidige predikanten.
Hou het dan aub bij de doopleer van onze oudvaders en neem de stellingen van ds Verschuure over de doop niet over.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrien schreef:Even on-topic. Ik schrok erg van het artikel in het RD van vandaag dat verschillende media in de VS zich tegen christenen keren na de aanslag in Orlando. Vooral dit stukje:" Christenen gaan zelfs verder dan islamieten als het gaat om het gebruik van geweld. Moslims executeren homo's; christenen zijn nog wreder. Zij verdedigen discriminatie van homo's, verzetten zich tegen het homohuwelijk en demoniseren transgenders. Daarmee knijpen ze homoseksuelen de keel af zodat die heel langzaam stikken."
Ja... een van de dingen die we wellicht gezamenlijk hebben. Verontrusting. En opmerken... De ervaring leert als je rechtuit bent, dat ja dan geen vriendschap van de godsdienst hebt te verwachten. Zelfs geen begrip. We worden nog geduld, al weet ik wel dat we vergeleken met andere plaatsen op deze wereld geen vergelijking is te maken. Daarom zeg ik ook altijd: Let op! Wat gebeurt er? Wat heeft ons dat te zeggen? Weest waakzaam, en let op wat rondom ons heen gebeurt. Het zijn geen losstaande op zich staande zaken, al kan dat soms voor de oppervlakkige waarnemer zo lijken.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
Auto schreef:
-DIA- schreef:
Ondanks dat hij totaal andere dingen zegt over de doop dan onze 3FvE, de (nadere) reformatoren enz.?
Ik heb jou wel eens horen verzuchten dat de oude schrijvers veel meer licht hadden dan de huidige predikanten.
Hou het dan aub bij de doopleer van onze oudvaders en neem de stellingen van ds Verschuure over de doop niet over.
Dat heb ik nooit gehoord. Ik hoop het wel in gedachten te houden.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

-DIA- schreef:
Hendrien schreef:Even on-topic. Ik schrok erg van het artikel in het RD van vandaag dat verschillende media in de VS zich tegen christenen keren na de aanslag in Orlando. Vooral dit stukje:" Christenen gaan zelfs verder dan islamieten als het gaat om het gebruik van geweld. Moslims executeren homo's; christenen zijn nog wreder. Zij verdedigen discriminatie van homo's, verzetten zich tegen het homohuwelijk en demoniseren transgenders. Daarmee knijpen ze homoseksuelen de keel af zodat die heel langzaam stikken."
Ja... een van de dingen die we wellicht gezamenlijk hebben. Verontrusting. En opmerken... De ervaring leert als je rechtuit bent, dat ja dan geen vriendschap van de godsdienst hebt te verwachten. Zelfs geen begrip. We worden nog geduld, al weet ik wel dat we vergeleken met andere plaatsen op deze wereld geen vergelijking is te maken. Daarom zeg ik ook altijd: Let op! Wat gebeurt er? Wat heeft ons dat te zeggen? Weest waakzaam, en let op wat rondom ons heen gebeurt. Het zijn geen losstaande op zich staande zaken, al kan dat soms voor de oppervlakkige waarnemer zo lijken.
Helemaal mee eens!
DGG
Verbannen

Bericht door DGG »

DGG schreef:Aan Dia,
Ik begrijp uw verontrusting. Toch, als ik altijd dingen lees, bijvoorbeeld van jubilerende dominees, of wat één schreef over de gezangen 'Hoofd omhoog, het hart naar Boven', dan zeggen die dominees altijd dat God doorgaat met Zijn kerk vergaderende werk, dwars door alles heen en dat er verwachting is (Psalm 72). Wat ons het zwaarst moet wegen is onze eigen hart.

Verder reageert u zeer geërgerd op de reactie van één met het gedeelte uit Tessalonicenssen en de gezangen. Dit zou ongefundeerd zijn, schrijft u en bedoelt zijn 'om u aan te vallen'. Welnu, het is niet ongefundeerd, of wilt u beweren dat de Bijbel een ongefundeerd boek is?

Samengevat: we mogen ongerust zijn over de verontrustende berichten, betreffende leegloop van kerken, secularisatie (ook binnen onze gezindte), dwalingen van charismatische bewegingen (Jij daar!, Hart Cry, en niet in de laatste plaats de EO-jongerendag), beleid van kabinet m.b.t. zondagsrust, vrijheid van meningsuiting, et cetera, maar toch: we moeten niet moedeloos worden, want de HEERE zál doorgaan met Zijn werk zolang de zon en de maan er zullen zijn! Die belofte geldt ook nu nog!
Graag verzoek ik u, om ondanks dat u zegt dat we u niet moeten geloven, tóch een antwoord te geven op de eerdere gestelde vragen, die mislukten omdat u telefoneerde, en ook op mijn reactie.

Verder wil ik vragen of u wat meer hedendaagse bewoordingen wil gebruiken en wat minder ouderwetse termen wil gebruiken, want dat leest wat makkelijker.
Dia: kun je hier antwoord op geven?
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
DGG
Verbannen

Bericht door DGG »

Madel schreef:Waarom pessimistisch zijn?

We leven in een periode waarin allerlei gebeurtenissen wereldwijd in no-time bij ons bekend zijn. En de christenvervolging neemt toe en ook in Nederland wordt e.e.a in hoog tempo uitgehold wat betreft de christelijke roots.

Maar, is dat zorgwekkend? verontrustend? Is er iets nieuws onder de zon?

Als God het nodig acht grijpt Hij wel in. Maar blijkbaar laat hij deze wereld, die in het boze ligt, z'n gang gaan en laat het allemaal gebeuren.
God is het die over niet al te lange tijd, de zesduizend jaar arbeid zijn op een haar na ten einde, de heerschappij op zich zal nemen en de messias, de gezalfde, zal dan Koning worden over de gehele aarde. Hij komt, Hij komt, om de aarde te richten, (recht te zetten wat krom/verkeerd is), de wereld in rechtmatigheid leiden. Dan zal de aarde vol worden van kennis des Heeren gelijk wateren de bodem der zee bedekken. Israel zal zijn sabbatsrust ontvangen en de wereld zal delen in deze heerlijke Rust.

Tot die tijd hebben we te maken met de overste van de macht der lucht die rondgaat als een briesende leeuw, zoekende wie hij verslinden kan. Zorgelijk zeker, als we zien op het wereldgebeuren dat in een versneld tempo naar het einde gaat en bloedt uit duizenden wonden.
Maar, het gebeurt onder Gods toelating en Hij is degene die uiteindelijk alles in de hand heeft en zoals hierboven al genoemd: over niet al te lange tijd, zal Hij ingrijpen in dit wereldgebeuren en de aarde gaan richten.

4 Verblijdt u in den Heere te allen tijd; wederom zeg ik: Verblijdt u.
5 Uw bescheidenheid zij allen mensen bekend. De Heere is nabij.
6 Weest in geen ding bezorgd; maar laat uw begeerten in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God;
7 En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw zinnen bewaren in Christus Jezus.
8 Voorts, broeders, al wat waarachtig is, al wat eerlijk is, al wat rechtvaardig is, al wat rein is, al wat liefelijk is, al wat wel luidt, zo er enige deugd is, en zo er enige lof is, bedenkt datzelve;
9 Hetgeen gij ook geleerd, en ontvangen, en gehoord, en in mij gezien hebt, doet dat; en de God des vredes zal met u zijn.

Gezang 75
1
't Oog omhoog, het hart naar boven,
hier beneden is het niet!
't Ware leven, lieven, loven
is maar, waar men Jezus ziet.
Wat men hoort of ziet op aard'
is ons kost'lijk hart niet waard;
wil men leven, lieven, loven:
't oog omhoog, het hart naar boven!

2
Jezus, bron dier hemelvreugde,
die ons hart eens smaken zal,
wat ons ooit op aard' verheugde,
Gij verheugt ons boven al;
daar Gij ons reeds hier bereidt
voor des hemels heerlijkheid,
waar w' U eeuwig lieven, loven:
Jezus, trek ons hart naar boven!

3
Och, dat aller mensen tongen,
aller eng'len zang, o Heer,
samenstemden, samen zongen
eeuwig tot uw lof en eer!
Zonder einde geeft uw lof,
Jezus, ons de rijkste stof!
Trek tot U ons hart naar boven,
dat w' U eeuwig lieven, loven.
Dia, kun je hier antwoord op geven?
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Gesloten