Vluchtelingen in Europa
Re: Vluchtelingen in Europa (voorheen: Razzia in Duitsland)
Hypocriet of niet, als deze foto er nu voor zorgt dat er veel meer wordt gedaan om te helpen dan is dat toe te juichen.
Noem mij naïef, prima; noem mij hypocriet, ook goed.
Maar het zien van de foto van dit ventje, even oud als onze jongste, met een zelfde tenger lijfje, koppie met haar....
Ik zag 'm liggen, en ik keek naar onze jongen. Aylan wel; onze jongen niet. Waarom?
Heeft ons kind gewoon mazzel en dat Syrische ventje pech?
Heeft ons kind recht op vrede, een veilige omgeving, een warm huis? En Aylan dan?
En zijn ouders? Wilden ze niet precies hetzelfde voor hun kinderen als wij voor de onze? Kun je in zo'n situatie nog wel rationeel denken?
Ja, ik durf wel te zeggen dat deze foto (i.c.m. de topics hierover op RF) mijn denken over vluchtelingen, asielzoekers, etc. grondig veranderd heeft. Weet ik nu een oplossing voor allerlei problemen? Nee, ik heb nog niet het begin van een idee. Het is alles te groots, te complex.
Ik keek als vader naar die foto en heb onze jongste op schoot genomen. Ik heb hem een verhaal verteld. Het verhaal van Aylan.
Aylan die zo graag ook naar school wilde, als hij 4 jaar zou worden.
Aylan die bang was voor de soldaten en s nachts soms niet slapen kon.
Aylan die niet meer thuis kon wonen.
En over de vader van Aylan, die bang was voor de oorlog.
Over het plannetje dat ze hadden en de boot die zonk.
Onze jongste was stil, en keek indringend naar de foto.
"Nu kan hij niet meer spelen, papa. Ikke nog wel."
"Dan moet de Heere die papa van dat jongetje gaan helpen." En hij gaat op z'n knietjes liggen en vraagt aan de Heere of Hij die papa van dat jongetje wil helpen, "want Heere, hij is heel verdrietig."
Maar het zien van de foto van dit ventje, even oud als onze jongste, met een zelfde tenger lijfje, koppie met haar....
Ik zag 'm liggen, en ik keek naar onze jongen. Aylan wel; onze jongen niet. Waarom?
Heeft ons kind recht op vrede, een veilige omgeving, een warm huis? En Aylan dan?
En zijn ouders? Wilden ze niet precies hetzelfde voor hun kinderen als wij voor de onze? Kun je in zo'n situatie nog wel rationeel denken?
Ja, ik durf wel te zeggen dat deze foto (i.c.m. de topics hierover op RF) mijn denken over vluchtelingen, asielzoekers, etc. grondig veranderd heeft. Weet ik nu een oplossing voor allerlei problemen? Nee, ik heb nog niet het begin van een idee. Het is alles te groots, te complex.
Ik keek als vader naar die foto en heb onze jongste op schoot genomen. Ik heb hem een verhaal verteld. Het verhaal van Aylan.
"Dan moet de Heere die papa van dat jongetje gaan helpen." En hij gaat op z'n knietjes liggen en vraagt aan de Heere of Hij die papa van dat jongetje wil helpen, "want Heere, hij is heel verdrietig."
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Uit het hart gegrepen Luther.....ik kan nog geen seconde naar de foto kijken en ben echt van slag. Maar hoe gaat onze emotie over in echte hulpverlening ?Luther schreef:Noem mij naïef, prima; noem mij hypocriet, ook goed.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Voor onszelf heb ik geen idee. Wij kunnen hier geen gezin extra kwijt, hooguit één kind. Je kunt als individu zo bar weinig doen, althans ik heb geen idee.huisman schreef:Uit het hart gegrepen Luther.....ik kan nog geen seconde naar de foto kijken en ben echt van slag. Maar hoe gaat onze emotie over in echte hulpverlening?
Ik weet ook niet wat onze regering er allemaal van vindt dat er nu allerlei particuliere initiatieven ontstaan. Als groep (kerk bijvoorbeeld) moet je meer kunnen doen, lijkt me.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Op dit moment zijn de regeringen aan zet.Luther schreef:Voor onszelf heb ik geen idee. Wij kunnen hier geen gezin extra kwijt, hooguit één kind. Je kunt als individu zo bar weinig doen, althans ik heb geen idee.huisman schreef:Uit het hart gegrepen Luther.....ik kan nog geen seconde naar de foto kijken en ben echt van slag. Maar hoe gaat onze emotie over in echte hulpverlening?
Ik weet ook niet wat onze regering er allemaal van vindt dat er nu allerlei particuliere initiatieven ontstaan. Als groep (kerk bijvoorbeeld) moet je meer kunnen doen, lijkt me.
Wanneer de vluchtelingen in ons eigen dorp komen, dan is er genoeg te doen. Opvang is 1 aspect, maar er is veel meer wat kan worden gedaan.
We kunnen ons kwellen met de vreselijke dingen rond de Middellandse zee, en het gevoel krijgen "dat we iets moeten doen", maar we kunnen niets doen. De regeringen wel, daarom ligt de bal nu daar. Wat mij betreft, prima: laat de vluchtelingen maar komen naar ons dorp. Kunnen we als kerk iets organiseren.
Inderdaad is professionele opvang, huisvesting en begeleiding een zaak van onze overheid. Hopelijk zijn er velen van ons daarnaast in de gelegenheid om hulp te verlenen aan deze naasten.Floppy schreef:Op dit moment zijn de regeringen aan zet.Luther schreef:Voor onszelf heb ik geen idee. Wij kunnen hier geen gezin extra kwijt, hooguit één kind. Je kunt als individu zo bar weinig doen, althans ik heb geen idee.huisman schreef:Uit het hart gegrepen Luther.....ik kan nog geen seconde naar de foto kijken en ben echt van slag. Maar hoe gaat onze emotie over in echte hulpverlening?
Wanneer de vluchtelingen in ons eigen dorp komen, dan is er genoeg te doen. Opvang is 1 aspect, maar er is veel meer wat kan worden gedaan.
We kunnen ons kwellen met de vreselijke dingen rond de Middellandse zee, en het gevoel krijgen "dat we iets moeten doen", maar we kunnen niets doen. De regeringen wel, daarom ligt de bal nu daar. Wat mij betreft, prima: laat de vluchtelingen maar komen naar ons dorp. Kunnen we als kerk iets organiseren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
We kunnen bidden, financiële steun bieden, producten naar inleverpunten brengen en dergelijke.
De diverse vluchtelingenorganisaties, zoals vluchtelingenhulp, adviseren met klem om - hoe goed bedoeld ook - geen vluchteling in huis te nemen, daar dan hun juridische status verandert.Luther schreef:Voor onszelf heb ik geen idee. Wij kunnen hier geen gezin extra kwijt, hooguit één kind. Je kunt als individu zo bar weinig doen, althans ik heb geen idee.huisman schreef:Uit het hart gegrepen Luther.....ik kan nog geen seconde naar de foto kijken en ben echt van slag. Maar hoe gaat onze emotie over in echte hulpverlening?
Ook zijn velen ernstig getraumatiseerd en als leek weet je daar vaak niet op de juiste wijze mee om te gaan.
Vrijwilligers zijn wel gevraagd en dringend gewenst, bijvoorbeeld om te helpen in de diverse opvangcentra - er moeten bedden worden neergezet en opgemaakt, en om Nederlandse les te geven bijvoorbeeld.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dat is een goede suggestie, Mara. Waar meld je je aan voor zulke taken?Mara schreef:Vrijwilligers zijn wel gevraagd en dringend gewenst, bijvoorbeeld om te helpen in de diverse opvangcentra - er moeten bedden worden neergezet en opgemaakt, en om Nederlandse les te geven bijvoorbeeld.
Opmerkelijk dat 1 foto opeens iedereen in beweging zet, wakker schudt als het ware.huisman schreef:Uit het hart gegrepen Luther.....ik kan nog geen seconde naar de foto kijken en ben echt van slag. Maar hoe gaat onze emotie over in echte hulpverlening ?Luther schreef:Noem mij naïef, prima; noem mij hypocriet, ook goed.
Deze foto staat in het rijtje foto's die op ieder's netvlies zijn gebrand, zoals deze bijvoorbeeld:

Bij de bekende vluchtelingenorganisaties. Daar zitten ook christelijke tussen, zoals ZOA en Dorcas bijvoorbeeld.Luther schreef:Dat is een goede suggestie, Mara. Waar meld je je aan voor zulke taken?Mara schreef:Vrijwilligers zijn wel gevraagd en dringend gewenst, bijvoorbeeld om te helpen in de diverse opvangcentra - er moeten bedden worden neergezet en opgemaakt, en om Nederlandse les te geven bijvoorbeeld.
Het hoeft niet eens groots te zijn, een paar kindjes hadden tekeningen gemaakt en die aan inkomende vluchtelingen gegeven.
Soms maakt een klein gebaar HET verschil.
Bijzondere Noden van de GerGem heeft ook verschillende projecten die hiermee verband hebben en waaraan je geld kan doneren:
NOODHULP BOOTVLUCHTELINGEN - SICILIË:
http://www.bijzonderenoden.nl/Algemeen/ ... /1360.wlid
NOODHULP IRAK:
http://www.bijzonderenoden.nl/Algemeen/ ... n/991.wlid
NOODHULP SYRIË:
http://www.bijzonderenoden.nl/Algemeen/ ... /1138.wlid
Je zou ook in je eigen gemeente kunnen aandragen of er gecollecteerd kan worden voor één van deze projecten?
En ik weet niet of er meer mogelijkheden zouden kunnen zijn voor bijvoorbeeld de GerGem om ook hier in NL iets voor de asielzoekers te kunnen betekenen?
NOODHULP BOOTVLUCHTELINGEN - SICILIË:
http://www.bijzonderenoden.nl/Algemeen/ ... /1360.wlid
NOODHULP IRAK:
http://www.bijzonderenoden.nl/Algemeen/ ... n/991.wlid
NOODHULP SYRIË:
http://www.bijzonderenoden.nl/Algemeen/ ... /1138.wlid
Je zou ook in je eigen gemeente kunnen aandragen of er gecollecteerd kan worden voor één van deze projecten?
En ik weet niet of er meer mogelijkheden zouden kunnen zijn voor bijvoorbeeld de GerGem om ook hier in NL iets voor de asielzoekers te kunnen betekenen?
Ik zou wel eens een studie willen uitgevoerd zien naar de mogelijkheden en die een concrete plan van aanpak geven incl. benodigde inzet, wie, wat, waar, wanneer en kosten.
Ik denk dan b.v. in een 3-tal sporen:
1. Spoor 1 Noodhulp
a. Noodhulp in de regio, (inzetten leger / ontw. organisaties bij de vluchtingenkampen. Noodzaak om verder te vluchten weg te nemen EN
voorlichting geven over de levensgevaarlijke kanten van naar Europa reizen.
b. Noodhulp, opvang voor de mensen die inmiddels in de EU op drift zijn. Hongarije, Duitsland.
2. Spoor 2. Ingrijpen in de conflicten.
a. Militair ingrijpen in Syrie, Libie en Irak d.m.v. creeren veiligheidszone's t.b.v van de burgers.
3. Spoor 3. Integratie van vluchtelingen in NL, zie het als een kans. Groningen en de Flevopolder zijn dunbevolkt en krimpen, maak een plan om daar een 3-tal nieuwe steden te bouwen. b.v. 200.000 inwoners per stad.
b.v. de de SGP zou eens een studie moeten doen (de deskundigen hiervoor werven) en hiervoor een aanzet moeten geven. Dan hebben we het niet enkel meer over losse flodders en one liners maar kan er iig wat concreters worden gepresenteerd om over na te denken.
m.i. kan een dergelijke onderzoek best binnen een paar maanden worden uitgevoerd. Zo ingewikkeld is het allemaal niet, het is meer een opsomming van deelgebieden, wat is daarvoor nodig (dat weten ontwikkelingsorganisaties, militair deskundigen, stedenbouwkundigen etc. prima), wat kost het en wie - of onder welke regie - moet het uitgevoerd worden.
Ik denk dan b.v. in een 3-tal sporen:
1. Spoor 1 Noodhulp
a. Noodhulp in de regio, (inzetten leger / ontw. organisaties bij de vluchtingenkampen. Noodzaak om verder te vluchten weg te nemen EN
voorlichting geven over de levensgevaarlijke kanten van naar Europa reizen.
b. Noodhulp, opvang voor de mensen die inmiddels in de EU op drift zijn. Hongarije, Duitsland.
2. Spoor 2. Ingrijpen in de conflicten.
a. Militair ingrijpen in Syrie, Libie en Irak d.m.v. creeren veiligheidszone's t.b.v van de burgers.
3. Spoor 3. Integratie van vluchtelingen in NL, zie het als een kans. Groningen en de Flevopolder zijn dunbevolkt en krimpen, maak een plan om daar een 3-tal nieuwe steden te bouwen. b.v. 200.000 inwoners per stad.
b.v. de de SGP zou eens een studie moeten doen (de deskundigen hiervoor werven) en hiervoor een aanzet moeten geven. Dan hebben we het niet enkel meer over losse flodders en one liners maar kan er iig wat concreters worden gepresenteerd om over na te denken.
m.i. kan een dergelijke onderzoek best binnen een paar maanden worden uitgevoerd. Zo ingewikkeld is het allemaal niet, het is meer een opsomming van deelgebieden, wat is daarvoor nodig (dat weten ontwikkelingsorganisaties, militair deskundigen, stedenbouwkundigen etc. prima), wat kost het en wie - of onder welke regie - moet het uitgevoerd worden.
Goed plan van WimA. Wel moet ook het effect van spoor 3 op spoor 1 dan worden onderzocht: drie nieuwe steden om 600.000 vluchtelingen op te vangen heeft een mega-aanzuigende werking, denk ik.
-
Niet alleen in het noorden is er krimp. Ook in het zuiden (Zeeland en Limburg bv). Ik zou geen nieuwe steden bouwen maar met de vluchtelingen juist aansluiten bij de huidige steden en dorpen. Dat is goed voor de integratie van de vluchtelingen maar ook goed voor al die scholen die nu door de krimp noodgedwongen moeten sluiten of fuseren.