Re: Heilige Doop/Avondmaal
Geplaatst: 16 jul 2015, 12:04
Hier en daar zou ik het iets anders formuleren, maar met deze post ben ik het van harte eens!Nowhere schreef:@cupcake: Terugkomend op je vragen (en op je reactie):
Je vraagt: Is het echt doorslaan naar het extreme als je stelt dat je zonder geloof geen belijdenis kunt doen?
Het ging mij om de voorwaarde van “ons geloof”. Ik wil het daarom niet doorslaan noemen, maar wel de lijn van zonder geloof geen doop en zonder geloof geen avondmaal “te” strikt doortrekken naar het doen van belijdenis.
Laat duidelijk zijn dat zonder geloof geen Avondmaalsgang mogelijk is (!). Daar is iedereen het hier, mag ik aannemen, toch wel overeen.
Als je stelt dat het ‘ware’ geloof in beoefening moet zijn om belijdenis af te leggen, ga je wat mij betreft, te ver. De kerkelijke gemeente is geen groep van alleen maar ware gelovigen. Dan neigen we te veel naar de Labadisten.
De gemeente is geen samenkomst van alleen maar ware gelovigen. Dat zie je in het Nieuwe Testament ook niet. Dus dat is al een reden waarom je grote nadruk legt op het geloof, als voorwaarde voor het doen van belijdenis.
Daarnaast vraag ik mij af of het doen van belijdenis strikt genomen wel van het “ware” geloof is. Het zou zo moeten zijn (!). Niemand heeft het recht om onbekeerd voort te leven, hoe oud of jong je ook bent. De menselijke verantwoordelijkheid hierin moeten we zeker benadrukken, ook richting kinderen/jeugd/jongeren m.i. Ik ga hier zeker niet pleiten voor een goede traditie of voor een belijdenis van de leer. Daar ben ik pertinent op tegen. Weet tegenover Wie je het ja-uitspreekt. Wees daar van doordrongen (!) Ook waarop je ja zegt. Lees de vragen van Voetsius door, daar kan een mens niet zomaar een uitwendig antwoord op geven. Toch heb ik moeite om de lijn helemaal strikt door te trekken. Het zou zo moeten zijn en wat zou het groot zijn als het kon. Gelovig ja-zeggen tegen de Heere. Dat is genade! Maar niet iedereen is dat gegeven. En als je dan geen belijdenis kan doen van het ware geloof, dat het dan een worsteling mag zijn voor de troon van de genade. Dat is mijn inziens zo belangrijk. De ernst van belijdenis doen door hebben. Geen traditie of de leer, maar naar ware belijdenis te staan. En als het kan in geloof, groot! Als je het nog mist, dat het een worsteling voor iemand zou zijn.
Je voelt wellicht de afwegingen en de worstelingen van mij met dit onderwerp.
Je poneert dat er zowel geloof voor het dopen, als voor het deelnemen aan het Avondmaal nodig is. En als je ja kan zeggen op de doopvragen, maar niet deelneemt aan het Avondmaal; hoe kan dat?
Ik heb het reeds eerder genoemd in het topic. Ook huisman heeft al eerder genoemd. Maar de grond van de doop ligt niet in het geloof van de ouders, maar in het verbond. De Heere Zijn Verbondstrouw is het enige fundament om onze kinderen te dopen. Niet het geloof van de ouders.
Als ouders niet gelovig zijn, kunnen zij hun kinderen niet dopen. Dan onthoud je deze kinderen het verbond wat God met ons (in Abraham) heeft opgericht. Het verbond wat God heeft opgericht en dus niet wat de mens heeft opgericht.
Als je hun het verbond onthoudt, dan ontzeg je hun de verbondsbeloften: dat God in Christus dit kind in genade wil aannemen, zijn/haar Vader wilt zijn.
Dan maak je mijn inziens van de genade in Christus erfgoed, wat het niet is.
De Heere werkt van geslachten tot geslachten. Dit moet je niet uitleggen in de zin van een vader kent de Heere, daarom zal zijn kinderen de Heere ook gaan kennen. Dat kan niemand op voorhand zeggen, dat is alleen bekend bij God. Overigens zijn er genoeg voorbeelden in de Bijbel te vinden van vader-zoon, waar deze redenatie genade=erfgoed opgaat.
Maar waarom dan de ouders aangesproken worden met “gelovige ouders”, “kinderen van de gemeente” en “kinderen van de gelovigen”?
Huisman noemde het al eerder en daar sluit ik mij bij aan. De ouders worden aangesproken op wat ze moeten zijn. Want als wij het doopformulier zo strikt gaan lezen dat de ouders gelovig moeten zijn om hun kinderen te dopen, dan moet je consequent zijn en ook belijden onze kinderen zijn in Christus geheiligd en hebben verlossing ontvangen. Neem je dan de tekst niet te letterlijk?
Dan de vraag van de topic: Doop in verhouding tot Avondmaal.
Omdat de grond van de doop niet ligt in enig geloof van de mens, maar in het verbond en de grond van het Avondmaal ligt in het Bloed van Jezus Christus, kan deze verhouding waar jij en JGW moeite meehebben bestaan. Bij het Avondmaal belijd je dat jouw zonden betaald en vergeven zijn door het lijden en sterven van de Heere Jezus. Daar gaat het heel persoonlijk om de wetenschap van “vergeving voor jou!”. Bij de doop is dat de grond niet, maar zoals al reeds gezegd is de verbondstrouw van de Heere.
Want waarom heb jij hier moeite mee? Waarom is het verbond niet genoeg als grond voor de doop? En waarom kan je geen deelnemen aan het Avondmaal als je niet gelovig je kind ten doop houd?