Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

DDD

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door DDD »

wfloor schreef:
Erik schreef:
DDD schreef:Als God iemand roept om predikant te worden in de Gereformeerde Gemeenten, hoeft Hij geen voorliefde mee te delen voor alle eigenaardigheden van die gemeenten. Maar wel enige mildheid en liefde in allerlei middelmatige zaken waar zwakke broeders een punt van maken.

Als je vervolgens predikant bent in de PKN of CGK spelen die gevoeligheden niet zo'n rol. Dan hoef je je daar ook niets van aan te trekken. Ik zie niet in wat daar mis mee is.

Het is hetzelfde als de hoeden. Een groot deel van de leden van de GG vindt dat helemaal geen belangrijk punt. En als men dan ergens komt waar de hoed geen gebruik is, laat men die achterwege. Maar niet in de eigen gemeente. Vooral in gemeenten met veel extremistische broeders is het beter mensen niet te ergeren door over zulke kleinigheden onenigheid te hebben.
In het verleden wel eens blij geweest met de door het curatorium afgewezen predikanten die bij ons op de kansel kwamen. Dan vind ik het vreemd dat predikanten die voluit Christus verkondigen niet de kansel op mogen?
Dat is ook het probleem. Zij verkondigen Christus. De ger.gem hoort liever dat de christen word gepreekt
Dat kun je zo niet zeggen. Ik geloof niet dat het hem daarin zit. Het is naar mijn vermoeden meer een conservatieve geest en een uiterste voorzichtigheid om mensen aan te nemen.

En ik vrees dat de meer gematigde broeders het soms ook niet eens proberen, terwijl de instroom van elders uit kleinere kerkverbanden ter rechterzijde wel voortdurend pogingen waagt, met alle gevolgen van dien.
GG-er

Bericht door GG-er »

Ik geloof dat wie echt door God geroepen is, niet door het curatorium afgewezen zal worden.
Op Zijn tijd word je dan wél aangenomen.
Er zal toch hopelijk niemand willen beweren dat curatoren machtiger zijn dan God?
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
GG-er

Bericht door GG-er »

claus schreef:Vorig jaar op de eerste dag gelijk 2 toegelaten personen, nl. de heren Agteresch en Blok, zoon van ds. L. Blok. Dan heb je een beetje moed er op dat er dit jaar ook weer worden toegelaten. De nood is groot. Gelijk op één middag 5 personen afwijzen is ook iets, dat tot diep nadenken dient te stemmen.

Laat ons gebed mogen zijn dat het de Heere moge behagen om D. V. morgen en woensdag toch nog personen toe te laten tot het volgen van de lessen aan de Theol. School te Rotterdam.
Hoe weet je dat er vijf zijn afgewezen?
Dat is toch het geheim van de Boezemsingel?
Verder ben ik het helemaal met je eens.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Erik schreef:
DDD schreef:Als God iemand roept om predikant te worden in de Gereformeerde Gemeenten, hoeft Hij geen voorliefde mee te delen voor alle eigenaardigheden van die gemeenten. Maar wel enige mildheid en liefde in allerlei middelmatige zaken waar zwakke broeders een punt van maken.

Als je vervolgens predikant bent in de PKN of CGK spelen die gevoeligheden niet zo'n rol. Dan hoef je je daar ook niets van aan te trekken. Ik zie niet in wat daar mis mee is.

Het is hetzelfde als de hoeden. Een groot deel van de leden van de GG vindt dat helemaal geen belangrijk punt. En als men dan ergens komt waar de hoed geen gebruik is, laat men die achterwege. Maar niet in de eigen gemeente. Vooral in gemeenten met veel extremistische broeders is het beter mensen niet te ergeren door over zulke kleinigheden onenigheid te hebben.
In het verleden wel eens blij geweest met de door het curatorium afgewezen predikanten die bij ons op de kansel kwamen. Dan vind ik het vreemd dat predikanten die voluit Christus verkondigen niet de kansel op mogen?
Onder de 'afgewezenen' zijn er ook die er later blij mee waren:
Ze hadden op dat moment toen ze zich meldden meer vuur dan licht.
© -DIA- 33.330 || 16 Years of Struggle (03.10.2008-31.10.2024)
DDD

Bericht door DDD »

GG-er schreef:Ik geloof dat wie echt door God geroepen is, niet door het curatorium afgewezen zal worden.
Er zal toch hopelijk niemand willen beweren dat curatoren machtiger zijn dan God?
Ik vind dit echt volkomen onzin. Het gaat er niet om of curatoren machtiger zijn dan God. Alle dingen gebeuren onder Gods bestuur, maar daarom gebeuren er nog wel dingen op deze wereld die niet Gods goedkeuring weg kunnen dragen.

En of dat ook bij het curatorium gebeurt, weet ik gelukkig niet. Ongetwijfeld doen de curatoren zo zorgvuldig mogelijk hun werk. Maar het is een feit dat er veel predikanten zijn die uit de GG komen, en elders hun taak gevonden hebben. En het is ook een feit dat curatoriumbeslissingen mensenwerk zijn.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

henriët schreef:
Wim Anker schreef:
henriët schreef:
huisman schreef:
Je gaat voorbij aan de essentie van mijn posting. Dat is het eerst willen preken in de GG en na het afwijzen in een ander kerkverband een geheel andere prediking voor te staan.
Dit is m.i. niet terecht.
Het gaat er niet om wat een persoon wil, maar als God roept, is dat een opdracht..

Wanneer je dan wordt tegengehouden door het curatorium, dan is het als het goed is wel een weg van gebed om duidelijkheid over de roeping en het vragen naar de weg hoe verder te gaan.
Dan kunnen er heel andere deuren opengaan.

Het is wel wat kort door de bocht hoe je nu e.e.a. forumuleert huisman. Want nu scheer je alles over een kam, terwijl er genoeg voorbeelden zijn van mannen die de kerk verlieten en bij ( bijv. ) de cgk ds mochten worden en de prediking recht bedienen.
..
En toch is het m.i. geen best teken.
Verklaar je nader?
Dat afgewezenen vervolgens via een ander werkverband zich aanmelden. Dat is geen best teken.
henriet schreef:Overigens, wie op rf schreef ooit een keer dat er m.i. bijgezet moest worden, om zo niet het idee te geven het zeker te weten, maar vragenderwijs. oid.
Ik zeg m.i. omdat ik het een moeilijke problematiek vind waarop ik geen pasklaar antwoord heb. Voor mij persoonlijk geld dat ik zo'n predikant (die dus in het ene verband is afgewezen en het dan maar elders probeert) onmogelijk serieus kan nemen omdat men zich onrechtmatig onttrekt aan het over hun gestelde gezag.
DDD

Bericht door DDD »

Geldt dat ook voor de ds. die in de GG uit een ander kerkverband komen dan? Want dat zijn er ook nogal wat, al dan niet na ruzie in de eigen kerk. Ik zou daar toch niet zulke verstrekkende conclusies aan durven verbinden.
huisman

Bericht door huisman »

henriët schreef:
huisman schreef:
Je gaat voorbij aan de essentie van mijn posting. Dat is het eerst willen preken in de GG en na het afwijzen in een ander kerkverband een geheel andere prediking voor te staan.
Het gaat er niet om wat een persoon wil, maar als God roept, is dat een opdracht..

Wanneer je dan wordt tegengehouden door het curatorium, dan is het als het goed is wel een weg van gebed om duidelijkheid over de roeping en het vragen naar de weg hoe verder te gaan.

Het is wel wat kort door de bocht hoe je nu e.e.a. forumuleert huisman. Want nu scheer je alles over een kam, terwijl er genoeg voorbeelden zijn van mannen die de kerk verlieten en bij ( bijv. ) de cgk ds mochten worden en de prediking recht bedienen.
..
Ik heb het niet over deze predikanten maar over diegene waarover ik schreef:en na het afwijzen in een ander kerkverband een geheel andere prediking voor te staan

Ik ga natuurlijk geen namen noemen of ontken je dat deze predikanten bestaan ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Ik zou er geen voorbeeld van weten. Ik weet geen bekende vrijzinnige predikant die uit de Gereformeerde Gemeenten afkomstig is. Maar ik ben ook niet heel goed bekend in alles ter linkerzijde van de middenorthodoxie.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Geldt dat ook voor de ds. die in de GG uit een ander kerkverband komen dan? Want dat zijn er ook nogal wat, al dan niet na ruzie in de eigen kerk. Ik zou daar toch niet zulke verstrekkende conclusies aan durven verbinden.
Dat is idd verbazend: Elke CGK predikant die zich meld aan de poorten van de GG wordt aangenomen.

Een bewijs dat het curatorium van de CGK zijn werk zorgvuldig doet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

:D
henriët

Bericht door henriët »

GG-er schreef:Ik geloof dat wie echt door God geroepen is, niet door het curatorium afgewezen zal worden.
De Bijbel leert ons..
God is getrouw
De mens is ontrouw.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
henriët

Bericht door henriët »

@ wim anker
Dat afgewezenen vervolgens via een ander werkverband zich aanmelden.
Dat is geen best teken.

Jij mag dat geen best teken vinden, daar denk ik anders over.
Zit me nog wel af te vragen waarom je dat vindt..

Het is ook een problematiek die niet gemakkelijk is.
Wat betreft je stelling over onrechtmatig onttrekken aan gezag. Persoonlijk denk ik daar genuanceerder over. Mensen kunnen er ook ' uitgezet' worden.
En ik deel je persoonlijk mening verder ook niet, maar dat zal je niet verbazen.
Iig bedankt voor je antwoord.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
henriët

Bericht door henriët »

huisman schreef:
henriët schreef:
huisman schreef:

..
Ik heb het niet over deze predikanten maar over diegene waarover ik schreef:en na het afwijzen in een ander kerkverband een geheel andere prediking voor te staan

Ik ga natuurlijk geen namen noemen of ontken je dat deze predikanten bestaan ?
Ok, schuingedrukte had ik niet zo op me laten inwerken.
Ik ben niet de persoon die dingen ga ontkennen of bevestigen.
Dat past mij niet.
Ik zie wel verschillende tendensen. Maar dat door de gehele Ger. Gezindte.
ejvl

Bericht door ejvl »

Ach. De alom bekende ds vd Poel was ook afgewezen bij de GG.
Gesloten