Had men vroeger minder geld nodig?

Zita
Moderator

Re: Had men vroeger minder geld nodig?

Bericht door Zita »

De vraag is niet of je hulpmiddelen als geheugensteuntjes zou moeten gebruiken, maar of je derden zou moeten kunnen inzetten om persoonlijke aandacht namens jou te geven.
Ik heb het idee dat vrouwen een actie eerder persoonlijk vinden dan mannen, en dat vrouwen het eerder kwalijk vinden als iets persoonlijks niet-persoonlijk wordt.
Klavart

Bericht door Klavart »

Ezen schreef:Als zzp-er vergeet je wel eens dingen. Kan ik van meepraten.
Daarvoor zijn hulpmiddelen. Electronische en zelfs online.
Is dat dan slechter dan een agendaatje? Vervelende is dat dat geen seintje geeft als je een paar dagen niet inkijkt.
Wat is het verband tussen een zzp-er en het wel eens vergeten van dingen?
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik heb er nog eens over nagedacht. Mijns inziens is de intentie bepalend. Ouders hebben er heus wel begrip voor dat sommige dingen niet altijd kunnen. Ze zijn zelf ook jonger geweest. Als je bijvoorbeeld altijd voor ieder neefje en nichtje de verjaardag de middag en avond in je agenda blokkeert, is er heus alle begrip voor dat je niet op een termijn van een week kunt komen opdraven als de verjaardag ineens een dag later wordt gevierd, bijvoorbeeld.
Het zit m ook niet in de kwantiteit DDD, maar in de kwaliteit. ;)
Maar ik vind persoonlijk dat al snel gegrepen wordt naar het excuus: sorry, ik heb het te druk.
Zita schreef:Ik heb het idee dat vrouwen een actie eerder persoonlijk vinden dan mannen, en dat vrouwen het eerder kwalijk vinden als iets persoonlijks niet-persoonlijk wordt.
Dat denk ik ook wel.
Maar ook hier zijn wel uitzonderingen op. :)

Ik vond nog een stukje over DRUK DRUK DRUK, geen idee wie hier achter zit:
http://baarsen.com/teksten/Druk_druk_druk.html

Maar ik vond er wel een kern van waarheid in zitten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ezen

Bericht door Ezen »

Klavart schreef:
Is dat dan slechter dan een agendaatje? Vervelende is dat dat geen seintje geeft als je een paar dagen niet inkijkt.
Misschien kun je daar een nieuwe discussie over starten. In deze draad is dat niet interessant kwa vraag.
Spitten en niet moe worden.
Klavart

Bericht door Klavart »

Ezen schreef:
Klavart schreef:
Misschien kun je daar een nieuwe discussie over starten. In deze draad is dat niet interessant kwa vraag.
U maakt zich er wel erg makkelijk vanaf...
merel

Bericht door merel »

Ik denk dat veel gezinnen tegewoordig echt meer geld nodig hebben dan vroeger. Of het terecht is, is een andere vraag. Wel zie ik om mij heen, mn bij collega's, dat er weinig 'besef' is van geld en de waarde daarvan. Ik heb collega's die een handtas kopen van €1000,00. Niet dat zij zoveel salaris krijgen, maar zij menen dat zij er recht op hebben, omdat zij maar 1 keer leven. Eten via Hello Fresh wordt volkomen normaal gevonden en sommigen zijn zelfs van mening dat het goedkoop is, terwijl ik achterover sla als ik uitreken wat het ons dan zou kosten in de week.
Het menen recht te hebben op weekendjes weg en vakanties is niet alleen in de hogere salarisschalen merkbaar. Het wordt vreemd gevonden als je 'er niet regelmatig even uit' gaat.

En tja dingen kopen om een andere te plezieren ipv zelf te helpen wordt ook volkomen normaal gevonden. Een collega helpen met verhuizen en dan echt dagen poetsen is niet leuk, kost te veel tijd. Liever wordt er een inzameling gehouden om er een huishoudelijke hulp heen te sturen, ook erg aardig, maar het bevreemdt mij vaak.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:Als je bijvoorbeeld altijd voor ieder neefje en nichtje de verjaardag de middag en avond in je agenda blokkeert, is er heus alle begrip voor dat je niet op een termijn van een week kunt komen opdraven als de verjaardag ineens een dag later wordt gevierd, bijvoorbeeld.
Alleen de gedachte al dat je ook nog verjaardagen van neefjes en nichtjes zou moeten bijhouden... Ik vereer ze met een bezoek bij de geboorte en daarna echt niet meer. Het aantal verjaardagen moet wel overzichtelijk blijven...:)
Ik merk trouwens in mijn familie dat de meesten steeds minder belang hechten aan het vieren van een verjaardag. Wat mij betreft is dat een fijne ontwikkeling.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

merel schreef:Ik denk dat veel gezinnen tegewoordig echt meer geld nodig hebben dan vroeger. Of het terecht is, is een andere vraag. Wel zie ik om mij heen, mn bij collega's, dat er weinig 'besef' is van geld en de waarde daarvan. Ik heb collega's die een handtas kopen van €1000,00. Niet dat zij zoveel salaris krijgen, maar zij menen dat zij er recht op hebben, omdat zij maar 1 keer leven. Eten via Hello Fresh wordt volkomen normaal gevonden en sommigen zijn zelfs van mening dat het goedkoop is, terwijl ik achterover sla als ik uitreken wat het ons dan zou kosten in de week.
Het menen recht te hebben op weekendjes weg en vakanties is niet alleen in de hogere salarisschalen merkbaar. Het wordt vreemd gevonden als je 'er niet regelmatig even uit' gaat.
Bizar!
merel schreef:En tja dingen kopen om een andere te plezieren ipv zelf te helpen wordt ook volkomen normaal gevonden. Een collega helpen met verhuizen en dan echt dagen poetsen is niet leuk, kost te veel tijd. Liever wordt er een inzameling gehouden om er een huishoudelijke hulp heen te sturen, ook erg aardig, maar het bevreemdt mij vaak.
Inderdaad. Eens.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
helma

Bericht door helma »

De kleine neefjes en nichtjes (tm groep 8) houden we als zussen bij. Als ze 12 jaar en ouder zijn hebben we de eerstvolgende zondagavond sing-in. Zo ook gisteravond; we waren bij het gezin van mijn zus te gast vanwege een jarige neef. Dan zit de kamer vol met voornamelijk jongelui en wordt er bijna de hele avond gezongen met elkaar. Dat vind ik bijzonder waardevol. Soms studeren we een Psalm of lied meerstemmig in, voor een of ander familiefeest of -bijeenkomst. Dan komen we wat frequenter bij elkaar. In de Herfstvakantie trouwt er een neef; dan zingen we als familie Psalm 67 vierstemmig.
Familie moet je zuinig op zijn; zeker als je met elkaar kan zingen. De meeste neven en nichten gaan als vrienden met elkaar om.
DDD

Bericht door DDD »

Luther schreef:
DDD schreef:Als je bijvoorbeeld altijd voor ieder neefje en nichtje de verjaardag de middag en avond in je agenda blokkeert, is er heus alle begrip voor dat je niet op een termijn van een week kunt komen opdraven als de verjaardag ineens een dag later wordt gevierd, bijvoorbeeld.
Alleen de gedachte al dat je ook nog verjaardagen van neefjes en nichtjes zou moeten bijhouden... Ik vereer ze met een bezoek bij de geboorte en daarna echt niet meer. Het aantal verjaardagen moet wel overzichtelijk blijven...:)
Ik merk trouwens in mijn familie dat de meesten steeds minder belang hechten aan het vieren van een verjaardag. Wat mij betreft is dat een fijne ontwikkeling.
O, nou, dat zou ik heel onaardig vinden. Maar dat is persoonlijk. Ik vind het ook een teken van oppervlakkigheid om niet meer bij de vierdagen stil te staan.

En ik vind het ook leuk om de rest van de familie zo nu en dan te zien.
DDD

Bericht door DDD »

helma schreef:De kleine neefjes en nichtjes (tm groep 8) houden we als zussen bij. Als ze 12 jaar en ouder zijn hebben we de eerstvolgende zondagavond sing-in. Zo ook gisteravond; we waren bij het gezin van mijn zus te gast vanwege een jarige neef. Dan zit de kamer vol met voornamelijk jongelui en wordt er bijna de hele avond gezongen met elkaar. Dat vind ik bijzonder waardevol. Soms studeren we een Psalm of lied meerstemmig in, voor een of ander familiefeest of -bijeenkomst. Dan komen we wat frequenter bij elkaar. In de Herfstvakantie trouwt er een neef; dan zingen we als familie Psalm 67 vierstemmig.
Familie moet je zuinig op zijn; zeker als je met elkaar kan zingen. De meeste neven en nichten gaan als vrienden met elkaar om.
Dat laatste is een leuk idee!

Het eerste vind ik wel wat raar, maar dat past in de lijn dat de moeder alle dingen regelt en doet. In de meeste gezinnen heb je zowel jongens als meisjes, dus de ooms vallen zo buiten de boot... Maar die vinden dat misschien wel prima.
helma

Bericht door helma »

Oh de vaders mogen wel mee hoor
Maar meestal is het s morgens of s middags en dan is mijn man inderdaad de kost aan het verdienen. En hij heeft er ook eerlijk gezegd geen tijd voor; we hebben best grote gezinnen. Dus er is nogal eens iemand jarig.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:
Luther schreef:Ik merk trouwens in mijn familie dat de meesten steeds minder belang hechten aan het vieren van een verjaardag. Wat mij betreft is dat een fijne ontwikkeling.
O, nou, dat zou ik heel onaardig vinden. Maar dat is persoonlijk. Ik vind het ook een teken van oppervlakkigheid om niet meer bij de vierdagen stil te staan.

En ik vind het ook leuk om de rest van de familie zo nu en dan te zien.
Die zien we zeker meer dan 'zo nu en dan'. De wijze waarop verjaardagen doorgaans gevierd worden (ook bij ons) zijn meer een teken van oppervlakkigheid, dan het niet houden ervan. :)
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef: O, nou, dat zou ik heel onaardig vinden. Maar dat is persoonlijk. Ik vind het ook een teken van oppervlakkigheid om niet meer bij de vierdagen stil te staan.
Hoe komt dat dan overeen met wat je op woensdag 16 september 2.20 u zei?
quote -
Ik heb er nog eens over nagedacht. Mijns inziens is de intentie bepalend. Ouders hebben er heus wel begrip voor dat sommige dingen niet altijd kunnen. Ze zijn zelf ook jonger geweest. Als je bijvoorbeeld altijd voor ieder neefje en nichtje de verjaardag de middag en avond in je agenda blokkeert, is er heus alle begrip voor dat je niet op een termijn van een week kunt komen opdraven als de verjaardag ineens een dag later wordt gevierd, bijvoorbeeld.
unquote

Persoonlijk hecht ik dus niet aan vierdagen, dat zal je misschien verbazen. :)
Ik vind het zelf heel bijzonder als ik mijn geboortedag mag gedenken. Dat zeker!
Dat heeft met mijn persoonlijke omstandigheden te maken, maar zo'n dag wordt niet intenser of leuker als iedereen een gebakje komt eten.
Dat heb ik een aantal jaren geleden losgelaten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

Ik begrijp niet goed het probleem.

Ik vind een verjaardag wel heel belangrijk, maar ik heb ook andere bezigheden. Als iemand mij een week van te voren voor een onbekende dag uitnodigt, weet hij dat het mogelijk is dat ik iets anders te doen heb. Dat is toch vrij simpel?
Plaats reactie