Ambtskleding

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10479
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ambtskleding

Bericht door Orchidee »

Zo bijzonder is dat niet :hum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ambtskleding

Bericht door DDD »

freek schreef:
Zita schreef:
Pimpelmees schreef:Hoe interessant ik het ook vind om wat te lezen over het kleurgebruik, toch vind ik het gebruik storend tijdens de dienst.
Het leidt mij af van waar het werkelijk om gaat. Ik heb een keer een dienst in de Oude Kerk in Amsterdam bijgewoond en ik zat alleen maar te letten op al die rituelen. De ambtsdragers lijken er trouwens zelf ook bijna over te struikelen, al die handelingen.
Is dat niet vooral een kwestie van ergens aan gewend zijn of niet? Een ouderling die de wet en de schriftlezing leest, is voor mij bijvoorbeeld weer heel afleidend.
Of de tussenzang in sommige kerken. Daarna is mijn aandacht wel weg.
Bij ons zijn er tegenwoordig vaak twee tussenzangen, maar ik vind dat juist heel prettig. Je hebt als het ware drie preekjes van iets meer dan 15 minuten, en dat is een stuk eenvoudiger bij te houden dan lange preekdelen. Als ik in de CGK te gast ben vind ik de lange preken ook echt vervelend, en dat geheel zonder tussenzang.

Het wonderlijke is dat juist de boeiendste sprekers hun betoog het vaakst onderbreken. Ik denk dat dat komt omdat zij zich bewuster rekenschap geven van de manier waarop een toespraak overkomt op de luisteraars.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10479
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ambtskleding

Bericht door Orchidee »

"Ieder z'n meug" ;)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ambtskleding

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Het wonderlijke is dat juist de boeiendste sprekers hun betoog het vaakst onderbreken. Ik denk dat dat komt omdat zij zich bewuster rekenschap geven van de manier waarop een toespraak overkomt op de luisteraars.
Het kan ook zijn, dat hij last krijgt van zijn stem. Of van zijn rug.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ambtskleding

Bericht door DDD »

Natuurlijk kan dat, al lijkt me dat wat onaannemelijk. Want waarom zou je dat aannemen? Bij door anderen gelezen preken zal de stem noch de rug van de schrijver een doorslaggevende rol spelen, in ieder geval.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ambtskleding

Bericht door Tiberius »

Soms wel hoor.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ambtskleding

Bericht door DDD »

:quoi
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ambtskleding

Bericht door Tiberius »

Nee, sorry, van de lezer, bedoel ik.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ambtskleding

Bericht door DDD »

Dat maakt het duidelijker. Dat kan natuurlijk. Maar dan lees je toch gewoon niet, zou ik zeggen. Hoewel ik het zelf uitstekend vind.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ambtskleding

Bericht door Luther »

DDD schreef:
freek schreef:
Zita schreef:
Pimpelmees schreef:Hoe interessant ik het ook vind om wat te lezen over het kleurgebruik, toch vind ik het gebruik storend tijdens de dienst.
Het leidt mij af van waar het werkelijk om gaat. Ik heb een keer een dienst in de Oude Kerk in Amsterdam bijgewoond en ik zat alleen maar te letten op al die rituelen. De ambtsdragers lijken er trouwens zelf ook bijna over te struikelen, al die handelingen.
Is dat niet vooral een kwestie van ergens aan gewend zijn of niet? Een ouderling die de wet en de schriftlezing leest, is voor mij bijvoorbeeld weer heel afleidend.
Of de tussenzang in sommige kerken. Daarna is mijn aandacht wel weg.
Bij ons zijn er tegenwoordig vaak twee tussenzangen, maar ik vind dat juist heel prettig. Je hebt als het ware drie preekjes van iets meer dan 15 minuten, en dat is een stuk eenvoudiger bij te houden dan lange preekdelen. Als ik in de CGK te gast ben vind ik de lange preken ook echt vervelend, en dat geheel zonder tussenzang.

Het wonderlijke is dat juist de boeiendste sprekers hun betoog het vaakst onderbreken. Ik denk dat dat komt omdat zij zich bewuster rekenschap geven van de manier waarop een toespraak overkomt op de luisteraars.
Precies. Ik ben ook zeer voor één of twee keer een tussenzang.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Ambtskleding

Bericht door modesto »

Ja, en ik ben ook voor een tussenpreek tijdens het zingen. En dan weer een tussenzang in de tussenpreek.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ambtskleding

Bericht door DDD »

Je doet net of het een raar fenomeen is dat je de evangelieverkondiging onderbreekt met responsies. Vanwaar zulk cynisme?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ambtskleding

Bericht door huisman »

Wij hebben geen tussenzang (CGK BhP) maar ik ben er zelf wel een voorstander van. Trouwens niet van het idee dat na de tussenzang pas de toepassing moet komen...die mag in de hele preek zitten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ambtskleding

Bericht door Hendrikus »

Als een preek een dusdanige lengte heeft dat er één of meer tussenzangen nodig zijn om de al dan niet gewijde aandacht van de luisteraar wakker te houden, dan is de preek gewoon te lang.
Tussenzangen zijn kunstgrepen. Zorg gewoon dat je je verhaal vertelt in 15, maximaal 20 minuten: dat is anno 2014 echt het maximum.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ambtskleding

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:Als een preek een dusdanige lengte heeft dat er één of meer tussenzangen nodig zijn om de al dan niet gewijde aandacht van de luisteraar wakker te houden, dan is de preek gewoon te lang.
Tussenzangen zijn kunstgrepen. Zorg gewoon dat je je verhaal vertelt in 15, maximaal 20 minuten: dat is anno 2014 echt het maximum.

Het is geen verhaal maar de dienst der verzoening en als je daar lust in kreeg is 20 minuten echt te kort. Predik het Woord tijdig en ontijdig ook in 2014!!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie