lien75 schreef:en kleine correctie:
HHK is GEEN afgescheiden kerk. Maar een voortzetting van de oude Hervormde Kerk.

lien75 schreef:en kleine correctie:
HHK is GEEN afgescheiden kerk. Maar een voortzetting van de oude Hervormde Kerk.
Het laatste gedeelte wil ik direct voor waar aannemen.GerGemmers die op vakantie zijn, kunnen met een gerust hart elke gemeente binnenstappen, CGKers niet.
Hahalien75 schreef:Een kleine correctie:Mara schreef:Je hoeft niets te beoordelen, als je maar de argumenten begrijpt. En het verdriet dat ermee gepaard gaat.Marco schreef:Mara,
Wat de redenen zijn om een gemeente te verlaten, is niet aan mij om te beoordelen. Sommigen noemen de bos bloemen, maar er zit meer achter, en sommigen zullen ook elders gaan kerken omdat zij zich daar 'meer thuis voelen'. En dan kan het zijn dat het aan de prediking ligt, maar dan kan de bos bloemen niet uitgesloten worden. Het is dan lastig als inderdaad maar over die bos bloemen wordt gepraat, terwijl het daar inderdaad niet om gaat. Hooguit wordt de discussie hierover vertroebeld doordat deze zaken steeds maar weer gekoppeld worden aan verval, verwatering en dat soort enge zaken. Terwijl voorstanders van dit soort zaken misschien gewoon een wat meer nodigende kerk voor ogen hebben, of een bijbelvertaling die beter wordt begrepen.
Jij noemt allemaal dingen die ik niet opluister van mensen. Over thuis voelen en bloemen e.d.
GerGemmers die op vakantie zijn, kunnen met een gerust hart elke gemeente binnenstappen, CGKers niet.Dat ging over een bepaalde predikant. Na twee keer gehoord te hebben, kan ik wel de ligging van zo'n man bepalen hoor. Jij niet?ejvl schreef:Dat er binnen de CGK wat speelt is niet onbekend. Dat is eigenlijk inherent aan een wat breder kerkverband. Je ziet dat aan ieder kerkverband: zodra het wat breder wordt, komen ook spanningen boven. Het kost soms moeite om daarmee om te gaan. Daar sloeg mijn opmerking over vooringenomenheid niet op, maar op een andere opmerking die je maakte. Het ging over die zin waarin je in de dienst hoopt dat er iets meer in zit dan de vorige keer. Als je met die houding kerkdiensten bezoekt, heb je bij voorbaat al een houding van 'het zal wel weer niks zijn'. En zo lijk je de kerkenraad ook te benaderen. Het lijkt erop dat die in jouw ogen niets goed kan doen, tenzij ze precies doen wat jij wilt. Zo ga je - los van de vraag wie er gelijk heeft (als er al iemand helemaal gelijk heeft..), en los van de vraag of de kerkenraad wijs handelt - niet echt verder komen.
Dat heeft met vooringenomenheid niets te maken, maar met ervaring.
Als er jaren tussen zitten, kun je wel aangenaam verrast worden, omdat een predikant iets meegemaakt heeft in zijn persoonlijk leven, waardoor er verdieping heeft plaatsgehad.
En zo treed ik zeker geen k.r. tegemoet, ik begrijp niet waar jij dat vandaan haalt. Je kunt me als een negatief iemand proberen neer te zetten, maar dat ben ik niet.
Als ik zo was zoals jij nu zegt dat ik ben, was ik allang vertrokken naar elders en had het bijltje erbij neergegooid.
Ik heb niet alleen met mezelf te maken, ik heb ook een man en kinderen, die ook een mening hebben!Deze laatste alinea is echt onzin, sorry. Dit slaat nergens op.Marco schreef:Waar ik me echter het meest zorgen om maak is dit: de CGK wordt nogal eens geclaimd door bepaalde richtingen in de CGK. Daarbij aangevend dat de rest er eigenlijk niet meer bijhoort. Nu ben ik er in 1892 niet bijgeweest, maar die claims zijn eng. En laten we reëel zijn: als alle CGK-gemeentes vanaf morgen worden zoals Urk, hebben we overmorgen een hersteld-christelijke-gereformeerde-kerk erbij.
Die verdeeldheid speelt niet sins 1892, ik ben er ook niet bij geweest, ook niet in de jaren 30,40, en 50, maar ik heb de indruk dat de verdeeldheid steeds groter wordt.
De ene helft wil wel samengaan met de Herst Herv., wat op zich begrijpelijk is, want dat is ook een afgescheiden gemeente en ligt w.b. geestelijke ligging wel op één lijn, maar veel kerken gaan richting GKv en dat is toch iets heel anders dan de CGK.
Als dat een samenwerkingsverband gaat worden, vertrekken er eveneens leden. En dat is ook al gebeurd trouwens.
Want je kunt aangeven of je het wel of niet ermee eens. Als nu 51% het wel ziet zitten, houd je 49% over die het OF absoluut niet wil, OF dan maar instemmen, want soms kun je niet anders.
En dan stelt de k.r.: jongens, de meerderheid beslist.
Dat geloof je zelf toch niet?lien75 schreef:Een kleine correctie:
In ieder geval kan wel gezegd worden dat de CGK het oudste kerkverband is op dit moment en nog niet gescheurd isMister schreef:Ontopic mensen, het gaat hier over de CGK.
Auto schreef:In ieder geval kan wel gezegd worden dat de CGK het oudste kerkverband is op dit moment en nog niet gescheurd isMister schreef:Ontopic mensen, het gaat hier over de CGK.
Des te meer reden om op te passen met nieuwe wijn.Auto schreef:In ieder geval kan wel gezegd worden dat de CGK het oudste kerkverband is op dit moment en nog niet gescheurd isMister schreef:Ontopic mensen, het gaat hier over de CGK.
Helemaal eens!WimA schreef:Des te meer reden om op te passen met nieuwe wijn.Auto schreef:In ieder geval kan wel gezegd worden dat de CGK het oudste kerkverband is op dit moment en nog niet gescheurd isMister schreef:Ontopic mensen, het gaat hier over de CGK.
Op zich te begrijpen dat het salaris daarvoor laag is...Auto schreef:Helemaal eens!WimA schreef:Des te meer reden om op te passen met nieuwe wijn.Auto schreef:In ieder geval kan wel gezegd worden dat de CGK het oudste kerkverband is op dit moment en nog niet gescheurd isMister schreef:Ontopic mensen, het gaat hier over de CGK.
Ik denk hierbij ook aan de fundamentele omslag die er bij de GKV heeft plaatsgevonden en dat nu ook de CGK dreigt binnen te komen, of erger gezegd al binnen is en dat is de wijze van preken die Kampen voor staat. De afgelopen weken is er aandacht geweest aan het boek van prof.dr. De Ruiter inzake de homiletiek en helaas met veel woorden laat ds Van Kooten zien dat er een wissel om is. Dat het fundamentele van het gereformeerd belijden wordt verlaten. Leg daarnaast de afscheidsrede van deze hoogleraar met een sterk antropologisch uitgangspunt dan zie je hoe een deel van de CGK dreigt mee te zinken in het moeras van vage gedachten.
Het salaris van hoogleraren is gelijk aan de schalen van de hoogleraren van andere universiteiten ....... dat is wat anders dan gemeentepredikant.Luther schreef: Op zich te begrijpen dat het salaris daarvoor laag is...
Ik bedoelde uiteraard het salaris van de predikanten die op deze wijze na dergelijk onderwijs ook te werk gaan in hun preken.Auto schreef:Het salaris van hoogleraren is gelijk aan de schalen van de hoogleraren van andere universiteiten ....... dat is wat anders dan gemeentepredikant.Luther schreef: Op zich te begrijpen dat het salaris daarvoor laag is...
Nou, ik heb pas nog een preek van hem gehoord, en daar was niets vaags aan. Dus ik denk dat hier weer eens wordt gesproken zonder kennis van zaken.Auto schreef:Helemaal eens!WimA schreef:Des te meer reden om op te passen met nieuwe wijn.Auto schreef:In ieder geval kan wel gezegd worden dat de CGK het oudste kerkverband is op dit moment en nog niet gescheurd isMister schreef:Ontopic mensen, het gaat hier over de CGK.
Ik denk hierbij ook aan de fundamentele omslag die er bij de GKV heeft plaatsgevonden en dat nu ook de CGK dreigt binnen te komen, of erger gezegd al binnen is en dat is de wijze van preken die Kampen voor staat. De afgelopen weken is er aandacht geweest aan het boek van prof.dr. De Ruiter inzake de homiletiek en helaas met veel woorden laat ds Van Kooten zien dat er een wissel om is. Dat het fundamentele van het gereformeerd belijden wordt verlaten. Leg daarnaast de afscheidsrede van deze hoogleraar met een sterk antropologisch uitgangspunt dan zie je hoe een deel van de CGK dreigt mee te zinken in het moeras van vage gedachten.
Ik heb eigenlijk geen zin om zulke 'domme' insinuaties te reageren, maar ik raad je aan het artikel van ds Van Kooten zelf maar eens te lezen dan zie je duidelijk de lijnen van indringende kritiek t.a.v. de ontwikkeling die prof. De Ruijter heeft doorgemaakt.DDD schreef:
Nou, ik heb pas nog een preek van hem gehoord, en daar was niets vaags aan. Dus ik denk dat hier weer eens wordt gesproken zonder kennis van zaken.
Los daarvan lijkt me een te antropologische prediking in deze zin wel het laatste waar de achterban van dit forum zich inzake de prediking druk over moet maken. Er zijn heel wat meer preken die kant noch wal of -beter gezegd kerkmens- raken.
En voorts lijkt mij dat je ds. Van Kooten woorden in de mond legt die hij bewust zo niet heeft gebruikt. Daar mag je ook wel mee oppassen, ik zou daar niet van gediend zijn.