Leer van GKV

ejvl

Re: Aangepaste forumregels

Bericht door ejvl »

@Tiberius:
Hier nog een artikel van o.a een HHK predikant die belijdenis en avondmaal ook aan elkaar koppelt, en de HHK wordt in de forumregels genoemd. :)
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... l_1_686632
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:@Luther in de CGK gaan helaas vele belijdenisformuleringen en vragen rond. Onze gemeente houden het bij de vragen van Voetius. Vrij gebruikelijk in de BhP kring.
Oh, dan heb ik tot op heden in de verkeerde gemeenten gekerkt...:)
Overigens zeggen de vragen Voetius zakelijk hetzelfde als de belijdenisvragen van de CGK die ik postte. Let er maar eens op hoe vaak de uitdrukking 'door Gods genade' en 'door Christus' genade' gebruikt wordt.
Maar verder geheel eens met jouw inhoudelijke verwoording.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Panny

Bericht door Panny »

ejvl schreef:@Tiberius:
Hier nog een artikel van o.a een HHK predikant die belijdenis en avondmaal ook aan elkaar koppelt, en de HHK wordt in de forumregels genoemd. :)
Ja, ik weet ook van een HHK gemeente waar je geen belijdenis mag doen zonder geloof.
Je hebt daar dus niet zoiets als belijdenis doen van de waarheid.
Marco

Bericht door Marco »

huisman schreef: 1.Voor het afleggen van openbare geloofsbelijdenis is een ernstig zoeken van de HEERE nodig,een goede kennis van de leer, de begeerte om de genademiddelen vlijtig te gebruiken en in leer en leven handelen overeenkomstig deze belijdenis.
Zie de vragen van Voetius.(2 vragen over de leer ,1 over het leven en 1 over de onderwerping aan de
ambtelijke vermaning)
En dat is in de GKv dus niet zo: daar mag je alleen belijdenis doen als je van je geloof kan getuigen. Dat is:

1. een stuk duidelijker dan de omschrijving "een ernstig zoeken van de HEERE", want daar zien sommigen de eis van geloof in, en anderen niet.
2. in overeenstemming met de praktijk van de reformatie.
3. de duidelijke reden waarom binnen de GKv verwacht wordt, dat wie belijdenis heeft gedaan, ook aan het avondmaal deelneemt.

De kerk is inderdaad veranderd sinds de reformatie, en daar passen deze vragen bij.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Panny schreef:
Ja, ik weet ook van een HHK gemeente waar je geen belijdenis mag doen zonder geloof.
Ik had het al eerder vermeld maar bij onze hhg is dat idd ook de bedoeling!
Gelukkig niet ALLEEN bij ons.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
helma

Bericht door helma »

huisman schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:Het gaat DIA denk ik niet om de regels op zich maar om de ruimte die er wordt gegeven binnen en buiten de forumregels.
dat is voor de één te ruim en voor de ander te strak.

Ik heb mij meerdere keren teruggetrokken uit dit forum omdat ik teveel in discussie moest over zaken die bij de doelgroep van dit forum onomstreden zou moeten zijn. De discussie over de GKv is ook zo'n voorbeeld. Als ik mij niet vergis waren alleen DIA en ik van mening dat de GKv op wezenlijke punten een andere leer/gemeentebeschouwing voorstaan dan de doelgroepkerken.
Daar verbaas ik mij over en op die momenten voel ik mij absoluut niet thuis op dit forum. Er zijn teveel forummers die alleen maar bezig zijn om hun eigen nest/traditie te bevuilen en dat is meer zielig(puberachtig) dan ernstig

Helaas ben ik te slap om mij definitief terug te trekken dus daar ga ik maar niet meer mee dreigen :hum
Euhm... volgens mij heb ik een post gedaan waarin ik zei dat ik het roerend met je eens was t.a.v. de GKv....
Ik schreef ook : Als ik mij niet vergis....OK 3 forummers dus...blijft erg mager.
Ik voel me niet geroepen om op een forum kritiek te leveren op een kerkverband. Of het nu de GKV is of de GGiN of de CGK.
helma

Bericht door helma »

Orchidee schreef:
Panny schreef:
Hier in Veenendaal is dit ook zo.
ejvl

Bericht door ejvl »

Orchidee schreef:
Panny schreef:
Betekent dat ook dat er automatisch aan wordt gegaan aan het heilig avondmaal na het afleggen van geloofsbelijdenis?
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

huisman schreef:
Als de eis zou zijn dat een waar zaligmakend geloof nodig is, en aanwezig moet zijn, bij het afleggen van belijdenis kom je pastoraal in de problemen. Ik zal uitleggen waarom.

1.Je vraagt daarmee van de ambtsdragers dat zij elk waar geloof altijd herkennen.
2.De van verre staanden, de kleinen in de genade zullen dan geen belijdenis durven doen.
3.Jongeren die sterk de begeerte hebben om bekeert te worden, vergeving der zonden te ontvangen, de Heere Jezus te leren kennen maar zich absoluut (nog) niet tot Gods kinderen durven rekenen sluit je ook uit.
4.Door deze jongeren wel toe te laten open je kerkelijk de avondmaalstafel en hoop je dat er worstelingen komen aan de genadetroon zodat op Gods tijd er ook een Goddelijk recht mag komen om de dood des Heeren te gedenken aan Zijn tafel.

Kerken die één op één belijdenis en viering van het Avondmaal koppelen kennen vaak niets van deze worstelingen.

@Luther in de CGK gaan helaas vele belijdenisformuleringen en vragen rond. Onze gemeente houden het bij de vragen van Voetius. Vrij gebruikelijk in de BhP kring.
Met wat hierboven geschreven staat is wat zich nog "kerk" durft noemen mee te gronde gegaan.
Allemaal mensenwerk.
Laatst gewijzigd door PvS op 12 jun 2014, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Marco

Bericht door Marco »

Ik denk trouwens (hoop van harte) dat er geen kerken zijn die belijdenis en avondmaal 'automatisch' koppelen. Ook als je belijdenis hebt gedaan van je geloof kunnen er redenen zijn om (tijdelijk) geen deel te nemen aan het avondmaal. Het moet wel de norm zijn.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

ejvl schreef:
Orchidee schreef:
Panny schreef:
Betekent dat ook dat er automatisch aan wordt gegaan aan het heilig avondmaal na het afleggen van geloofsbelijdenis?
Dat is wel de bedoeling, waarom zou je anders belijdenis doen :quoi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
huisman

Re: Leer van GKV (uit: Liturgie)

Bericht door huisman »

Hier een leestip uit catechisatielessen van ds W.Pieters.

http://www.hhggarderen.nl/Belijdenis_doen/

Vooral de stukjes van ds J van Sliedregt en ds J.Catsburg kunnen helpen in deze discussie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:@Tiberius:
Koppelen is logisch gezien de functie van de openbare geloofsbelijdenis. Maar dwang uitoefenen zoals jij doet, is onjuist.
Lees verder wat Huisman daar over zegt: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 35#p659635
ejvl

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef:Koppelen is logisch gezien de functie van de openbare geloofsbelijdenis. Maar dwang uitoefenen zoals jij doet, is onjuist.
Dat is helemaal niet logisch in veel kerken hoor?
Overigens oefen ik zeker geen dwang uit, voor de helderheid nogmaals mijn citaat:
EJvL schreef:k verdedigde, en dat doe ik nog steeds, dat het afleggen van openbare belijdenis des geloofs ook deelname aan het heilig avondmaal vraagt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:
Tiberius schreef:Koppelen is logisch gezien de functie van de openbare geloofsbelijdenis. Maar dwang uitoefenen zoals jij doet, is onjuist.
Dat is helemaal niet logisch in veel kerken hoor?
Dat zou kunnen; ik ken ze niet allemaal; ik heb het alleen over de kerken in de gereformeerde gezindte.
Zie wat er boven het Kort Begrip staat. Meestal wordt dat gebruikt voor de geloofsbelijdenis.
ejvl schreef:Overigens oefen ik zeker geen dwang uit, voor de helderheid nogmaals mijn citaat:
EJvL schreef:k verdedigde, en dat doe ik nog steeds, dat het afleggen van openbare belijdenis des geloofs ook deelname aan het heilig avondmaal vraagt.
Die dwang bestrijd ik dus. Lees, zoals gezegd, wat Huisman daar over zegt.
Plaats reactie