Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014 (discussie)

Eveline de Pater

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014 (discussie)

Bericht door Eveline de Pater »

Geen nieuws is ook nieuws...:-(
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

Helaas...

Drie is een mooi aantal, maar natuurlijk bij lange na niet genoeg.

Verder valt op dat twee van de drie aangenomenen familie (?) zijn van curatoriumleden. Zou de HEERE geen nieuwe oogst hebben in de Gereformeerde Gemeenten?
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Zijn ze al klaar dan? De dag is toch nog niet voorbij?
Theodosius

Bericht door Theodosius »

sirdanilot schreef:Helaas...

Verder valt op dat twee van de drie aangenomenen familie (?) zijn van curatoriumleden. Zou de HEERE geen nieuwe oogst hebben in de Gereformeerde Gemeenten?
Al eens alle familierelaties binnen het predikantenkorps onder de loep genomen?
De Haas

Bericht door De Haas »

Curatorium schreef:Zijn ze al klaar dan? De dag is toch nog niet voorbij?
Curatorium schreef:Zijn ze al klaar dan? De dag is toch nog niet voorbij?
Inderdaad. De vergadering is 'net' begonnen... Tot ongeveer half zes is er kans om wat te horen.
WimA

Bericht door WimA »

Tiberius schreef:
GGBeroopingswerk schreef:
Tiberius schreef:De huidige procedure is verre van optimaal, omdat juist die mensen afgewezen worden, die niet in staat zijn om in een uurtje hun geestelijke leven en roeping voldoende treffend te verwoorden.
Naar mijn bescheiding mening wordt het oordeel niet geveld alleen op basis van een gesprek van één uurtje. De volgende dingen gebeuren ook:
- Men moet niet alleen het attest insturen, maar ook een brief. Ik ga er vanuit dat de curatoren deze brieven gelezen hebben, voor iemands 'uurtje' ingaat.
- De kerkenraad moet ook een formulier invullen. Onbekend wat daarop komt te staan.
- De mening van de eigen predikant, dan wel consulent, dient 'duidelijk te worden weergegeven'.
- Daarnaast ga ik er vanuit dat er ook gebed zal zijn voor en tijdens elk gesprek.

Misschien dat dit iets meer vertrouwen geeft in de werkzaamheden van de curatoren.
Het is ook mijn bedoeling niet om te zeggen, dat ik er geen vertrouwen in heb; alleen zou de procedure geoptimaliseerd kunnen worden. Dat is voor alle betrokkenen denk ik beter.
Wat je aangevoerde punten betreft, valt daar ook wel wat van af te dingen (behalve het laatste punt uiteraard).
Een attest is gewoon een verklaring, waar verder niets inhoudelijks op staat. De formulieren die kerkenraad en betrokkene invullen zijn zakelijk van aard, bevatten i.i.g. geen informatie aangaande bekering en roeping.
Wat de mening van de consulent betreft, geldt hetzelfde wat ik hieronder schreef: hij moet zich in dezelfde (korte) tijdsspanne een oordeel vormen. Alleen als men een eigen predikant heeft, zal diens mening veel duidelijker zijn.
Hieraan nog toevoegend: (ook n.a.v. post van Theodosius)

Het is niet verwonderlijk dat juist familie van predikanten het best in staat zijn " om in een uurtje hun geestelijke leven en roeping voldoende treffend te verwoorden". Geld overigens ook voor de te versturen "brief".
Het valt niet mee voor een kerkenraad om een attest van een medekerkeraadslid te weigeren.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Theodosius schreef:

Heb je al eens alle familierelaties binnen de refogemeenschap onder de loep genomen?
Het wereldje is klein.

Laten we maar bidden of er vanmiddag nog mannen aangenomen mogen worden.
Want, dat verbaast me altijd wel een beetje, we zijn vaak blij en dankbaar als er weer drie nieuwe studenten zijn. Maar zou het juist niet een teken van ongenoegen kunnen zijn van de Heere? Rond de 100 vacatures, een handvol studenten en maar zeer beperkte aanwas van nieuwe studenten. Dit zou reden moeten zijn voor een landelijke bede en boetedag..
johannes123

Bericht door johannes123 »

Wilhelm schreef:
Theodosius schreef:

Heb je al eens alle familierelaties binnen de refogemeenschap onder de loep genomen?
Het wereldje is klein.

Wat heeft het aanemen van studenten teaken met familieden in het curatorium
Vind dit een hele aparte opmerking en ook een zinloze opmerking

Laten we maar bidden of er vanmiddag nog mannen aangenomen mogen worden.
Want, dat verbaast me altijd wel een beetje, we zijn vaak blij en dankbaar als er weer drie nieuwe studenten zijn. Maar zou het juist niet een teken van ongenoegen kunnen zijn van de Heere? Rond de 100 vacatures, een handvol studenten en maar zeer beperkte aanwas van nieuwe studenten. Dit zou reden moeten zijn voor een landelijke bede en boetedag..
Curatorium

Wilhelm schreef:Heb je al eens alle familierelaties binnen de refogemeenschap onder de loep genomen?
Het wereldje is klein.
Ik denk dat je toch echt wel moet toegeven dat het in de GG wel opmerkelijk vaak voorkomt.
Wilhelm schreef: Laten we maar bidden of er vanmiddag nog mannen aangenomen mogen worden.
Of een ander systeem.

Laten we in ieder geval nog maar hopen op een vierde, tot nu toe is het maar stil.
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Curatorium schreef:
Wilhelm schreef:Heb je al eens alle familierelaties binnen de refogemeenschap onder de loep genomen?
Het wereldje is klein.
Ik denk dat je toch echt wel moet toegeven dat het in de GG wel opmerkelijk vaak voorkomt.
Laten we een opzetje maken:

Broers:
- Heijkamp
- Ruitenburg

Vader - zoon:
- Harinck
- Mouw
- Blok
- Van der Heijden
- Mulder

Zwagers:
- Clements / Baan / P. van Ruitenburg
Curatorium

Moeten we dat allemaal op dit forum gaan bespreken? In ieder geval zijn er nog meer: Huijser (Van Gelder), Zippro (Hakkenberg), Beens (?), Hofman, Karels, Vogelaar, Karens en Vergunst (+ we zullen er nu nog wel wat missen). Voor die paar handjesvol predikanten die de GG heeft, zijn dat behoorlijk veel familierelaties.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

:)

Ds. Karens was de zoon van...
Ds. Hofman heeft ook veel dominees in de fam.
Aankomend student Blok heeft een oom, een vader en een opa als dominee (gehad).
Ds. Hoogerland was de zoon van...
Ds. Schipper is de oom van ds. Baan.

Het is natuurlijk een beetje onzinnig, allemaal...
Curatorium

Anker schreef:Het is natuurlijk een beetje onzinnig, allemaal...
Eens.
Hoewel je er vraagtekens erbij kunt zetten, zullen we er toch nooit achter komen of men dat bewust doet of dat het slechts 'toeval' is. Al is het de vraag of het 'toeval' kan zijn als bijna de helft van het predikantenkorps wel familie-predikanten hebben.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Volgens mij heeft het weinig toegevoegde waarde om allerlei familieverbanden of complotten te bespreken.

Grote punt van zorg is dat er zoveel afgewezen worden...
Bezinning daarover is nodig.
Het lijkt wel een signaal van wantrouwen naar de kerkenraden die de kandidaten wel een attest geven.
Zou daar de verantwoording niet moeten liggen of iemand al dan niet wordt toegelaten tot de opleiding?

Het geeft zulke wisselende gevoelens. De eerste dag ben je erg blij en dankbaar dat er twee waren aangenomen. En je hoopt dan op meer. En nu zijn er allerlei tegenstrijdige gedachten....
refo

Bericht door refo »

En check de meisjesachternamen van de prediakntsvrouwen eens.
Plaats reactie