Re: Boetedag verdient navolging
Geplaatst: 09 apr 2014, 12:42
Uit publicaties begrijp ik dat er boete gedaan wordt over de zonden van anderen.
Ik weet niet wat je perse wil horen, of niet wil horen.WimA schreef:En waarin zijn we dan wereldgelijkvormig? Waarin vertonen we het beeld van Christus niet? Ik bedoel dit niet om het af te zwakken of zo iets maar ik wil het graag concreet hebben. En wie denkt dan dat hij/zij beter is dan de mensen om zich heen? En hoe zien we dat/uit zich dat concreet? En waarom ligt de grootste schuld bij ons? Wie is de "ons" eigenlijk in deze context?helma schreef:De nood is dat wij als christenen geen lichtend licht zijn. Dat we het beeld van Christus niet vertonen. Dat ons leven niet Christusgelijkvormig is, maar wereldgelijkvormig.
Wij leven in Sodom en Gomorra maar voelen ons er nog voor een groot deel thuis ook. En we denken dat we beter zijn dan de mensen om ons heen. Terwijl de grootste schuld bij ons ligt.
Amen, helma!helma schreef:Ik weet niet wat je perse wil horen, of niet wil horen.WimA schreef:En waarin zijn we dan wereldgelijkvormig? Waarin vertonen we het beeld van Christus niet? Ik bedoel dit niet om het af te zwakken of zo iets maar ik wil het graag concreet hebben. En wie denkt dan dat hij/zij beter is dan de mensen om zich heen? En hoe zien we dat/uit zich dat concreet? En waarom ligt de grootste schuld bij ons? Wie is de "ons" eigenlijk in deze context?helma schreef:De nood is dat wij als christenen geen lichtend licht zijn. Dat we het beeld van Christus niet vertonen. Dat ons leven niet Christusgelijkvormig is, maar wereldgelijkvormig.
Wij leven in Sodom en Gomorra maar voelen ons er nog voor een groot deel thuis ook. En we denken dat we beter zijn dan de mensen om ons heen. Terwijl de grootste schuld bij ons ligt.
Laat ik het dan bij mezelf houden, maar ik ben bang dat ik niet de enige ben.
Ik ben wereldgelijkvormig, omdat ik zo vast zit aan de dingen van deze wereld. Ik voel me er nog zo vaak 'thuis' en ben zo vaak niet bewust van het feit dat ik hier geen blijvende stad heb. Ik maak me druk over veel dezelfde dingen waar de wereld zich ook druk over maakt. Ik ben bezig met de dingen waar de wereld ook mee bezig is. Mijn leven draait zo vaak om mezelf en mijn eigen kleine kringetje. Wat ik wil en wat ik denk staat zo vaak centraal. Het 'gij geheel anders' krijgt ook in mijn leven vaak zo weinig gestalte. Ik getuig zo weinig bij de mensen om me heen van wie Christus wil zijn voor een zondig mens. En toch stiekem, subtiel, voel ik me vaak beter dan de rest. En daarom ben ik geen lichtend licht. Ziet de wereld zo weinig van Christus in mijn leven. Ik heb ook vanmorgen weer een straatverkoper laten staan (tegen beter weten in) omdat ik bij een andere supermarkt al iemand wat gegeven had. En ik schaam me daarvoor; hij heeft aan mijn uiterlijk kunnen zien dat ik christen ben, maar ik heb hem geen christelijke bewogenheid laten zien.
Ik zou nog een poosje door kunnen gaan.
Als er een wereld om ons heen (ik ga toch maar weer verder met 'ons') verloren gaat en wij zo bezig zijn met al onze eigen dingen, ook al is het nog zo godsdienstig, dan denk ik dat wij als christenen de grootste schuld hebben aan het verval van de tijd.
Om gelijk maar even terug te komen op het verhaal van Ds van Andel; mijn bezwaar was dat hij de indruk wekte dat mevr. Borst zondiger was dan een ander en daarom gestraft moest worden door God. Zeker als christen kunnen wij nooit boven een ander gaan staan (als we enigzins iets van ons zelf hebben leren kennen) en die indruk heeft hij wel gewekt. Gods straft de goddeloosheid daar wil ik niets van afdoen; maar de meeste goddeloosheid vind ik niet bij mevr. Borst... die zit in ons eigen hart; hoe godsdienstig we ook zijn. (je mag voor ons 'mij' invullen.)
Wélke zonden er ook in Nederland zijn, door wie dan ook; daar dragen wij als medeNederlanders medeschuld aan. Zéker als kerkmensen die zelf zo vaak niet leven zoals de Heere dat van ons vraagt en vaak een aanfluiting zijn.
Daarom past ons een boetedag, persoonlijk, maar ook kerkelijk.
Kan je dit iets meer uitleggen? Uit welke publicaties heb je dat? En wie zijn die anderen? en welke zonden?refo schreef:Uit publicaties begrijp ik dat er boete gedaan wordt over de zonden van anderen
Mooi! (en eerlijk!)helma schreef:Ik weet niet wat je perse wil horen, of niet wil horen.WimA schreef:En waarin zijn we dan wereldgelijkvormig? Waarin vertonen we het beeld van Christus niet? Ik bedoel dit niet om het af te zwakken of zo iets maar ik wil het graag concreet hebben. En wie denkt dan dat hij/zij beter is dan de mensen om zich heen? En hoe zien we dat/uit zich dat concreet? En waarom ligt de grootste schuld bij ons? Wie is de "ons" eigenlijk in deze context?helma schreef:De nood is dat wij als christenen geen lichtend licht zijn. Dat we het beeld van Christus niet vertonen. Dat ons leven niet Christusgelijkvormig is, maar wereldgelijkvormig.
Wij leven in Sodom en Gomorra maar voelen ons er nog voor een groot deel thuis ook. En we denken dat we beter zijn dan de mensen om ons heen. Terwijl de grootste schuld bij ons ligt.
Laat ik het dan bij mezelf houden, maar ik ben bang dat ik niet de enige ben.
Ik ben wereldgelijkvormig, omdat ik zo vast zit aan de dingen van deze wereld. Ik voel me er nog zo vaak 'thuis' en ben zo vaak niet bewust van het feit dat ik hier geen blijvende stad heb. Ik maak me druk over veel dezelfde dingen waar de wereld zich ook druk over maakt. Ik ben bezig met de dingen waar de wereld ook mee bezig is. Mijn leven draait zo vaak om mezelf en mijn eigen kleine kringetje. Wat ik wil en wat ik denk staat zo vaak centraal. Het 'gij geheel anders' krijgt ook in mijn leven vaak zo weinig gestalte. Ik getuig zo weinig bij de mensen om me heen van wie Christus wil zijn voor een zondig mens. En toch stiekem, subtiel, voel ik me vaak beter dan de rest. En daarom ben ik geen lichtend licht. Ziet de wereld zo weinig van Christus in mijn leven. Ik heb ook vanmorgen weer een straatverkoper laten staan (tegen beter weten in) omdat ik bij een andere supermarkt al iemand wat gegeven had. En ik schaam me daarvoor; hij heeft aan mijn uiterlijk kunnen zien dat ik christen ben, maar ik heb hem geen christelijke bewogenheid laten zien.
Ik zou nog een poosje door kunnen gaan.
En mijn probleem met deze opvatting is nu juist dat een predikant is geroepen de zonde aan te wijzen. En dat heeft ds. van Andel gedaan. En vervolgens is deze predikant - onder het vrome - en valse, want dat heeft hij ook niet gezegd - argument dat wij niet beter zijn dan mw. Borst, - monddood gemaakt door de godsdienst. Dezelfde godsdienst die nu de boetedag verdedigd.Helma schreef:Om gelijk maar even terug te komen op het verhaal van Ds van Andel; mijn bezwaar was dat hij de indruk wekte dat mevr. Borst zondiger was dan een ander en daarom gestraft moest worden door God. Zeker als christen kunnen wij nooit boven een ander gaan staan (als we enigzins iets van ons zelf hebben leren kennen) en die indruk heeft hij wel gewekt. Gods straft de goddeloosheid daar wil ik niets van afdoen; maar de meeste goddeloosheid vind ik niet bij mevr. Borst... die zit in ons eigen hart; hoe godsdienstig we ook zijn. (je mag voor ons 'mij' invullen.)
Dit is duidelijk.Helma schreef:Wélke zonden er ook in Nederland zijn, door wie dan ook; daar dragen wij als medeNederlanders medeschuld aan. Zéker als kerkmensen die zelf zo vaak niet leven zoals de Heere dat van ons vraagt en vaak een aanfluiting zijn.
Daarom past ons een boetedag, persoonlijk, maar ook kerkelijk.
---knip wegens op de persoon---Luther schreef:Amen, helma!
Je verwoordt pijnlijk secuur waar bij mij de kneep ligt.
Lettend op - met name het RD - zijn de meningen van de prominenten die vooral de vooraanzittingen beminnen op de kerkelijke, politieke en opinie pagina's meestal van deze teneur.Isala schreef:Kan je dit iets meer uitleggen? Uit welke publicaties heb je dat? En wie zijn die anderen? en welke zonden?refo schreef:Uit publicaties begrijp ik dat er boete gedaan wordt over de zonden van anderen
WimA schreef:En mijn probleem met deze opvatting is nu juist dat een predikant is geroepen de zonde aan te wijzen. En dat heeft ds. van Andel gedaan. En vervolgens is deze predikant - onder het vrome - en valse, want dat heeft hij ook niet gezegd - argument dat wij niet beter zijn dan mw. Borst, - monddood gemaakt door de godsdienst. Dezelfde godsdienst die nu de boetedag verdedigd.Helma schreef:Om gelijk maar even terug te komen op het verhaal van Ds van Andel; mijn bezwaar was dat hij de indruk wekte dat mevr. Borst zondiger was dan een ander en daarom gestraft moest worden door God. Zeker als christen kunnen wij nooit boven een ander gaan staan (als we enigzins iets van ons zelf hebben leren kennen) en die indruk heeft hij wel gewekt. Gods straft de goddeloosheid daar wil ik niets van afdoen; maar de meeste goddeloosheid vind ik niet bij mevr. Borst... die zit in ons eigen hart; hoe godsdienstig we ook zijn. (je mag voor ons 'mij' invullen.)
helma eerder schreef:Als wij verloren gaan is dat niet omdat we zondaar zijn. Of zondige wetten hebben bedacht. Dat is omdat we het bloed onrein hebben geacht.
Ik heb begrepen dat de CGK inmiddels alle kerkenraden heeft aangeschreven en alle gemeentes zelf de keus laat. Dus het wordt wél opgepakt ondanks de verkeerde bezorging.WimA schreef:(Waar overigens de CGK met het smoesje "brief op verkeerd adres bezorgd" niet aan mee doet - van een brugpieper zou je het smoesje niet pikken, er is tenslotte behalve een breng- ook een haalplicht - maar dit verder terzijde. Het is wel symptomatisch voor de hypocrisie in deze)
Met veel schijn des rechts wordt het allemaal wel gerechtvaardigd ja. Feit is dat vooral de publieke opinie het affakkelen van ds. van Andel door de refowereld heeft veroorzaakt en niet het feitelijk gezegde van deze predikant.helma schreef:helma eerder schreef:Als wij verloren gaan is dat niet omdat we zondaar zijn. Of zondige wetten hebben bedacht. Dat is omdat we het bloed onrein hebben geacht.
Die notie miste ik in het stukje van Ds. van Andel.
Ah, fijn. Maar waarom dan het eerdere bericht überhaupt naar de media? Nu krijg ik weer het idee dat de persvoorlichter - lettend op de reacties na het melden van de verkeerde bezorging - aan damage control heeft gedaan (ondanks verkeerde bezorging toch actie, goed he!) en dat niet de inhoud bepalend is geweest.Helma schreef:Ik heb begrepen dat de CGK inmiddels alle kerkenraden heeft aangeschreven en alle gemeentes zelf de keus laat. Dus het wordt wél opgepakt ondanks de verkeerde bezorging.WimA schreef:(Waar overigens de CGK met het smoesje "brief op verkeerd adres bezorgd" niet aan mee doet - van een brugpieper zou je het smoesje niet pikken, er is tenslotte behalve een breng- ook een haalplicht - maar dit verder terzijde. Het is wel symptomatisch voor de hypocrisie in deze)
Dus de CGK krijgt de schuld dat de GG onzorgvuldig is geweest en een fout heeft gemaakt?WimA schreef: Ah, fijn. Maar waarom dan het eerdere bericht überhaupt naar de media? Nu krijg ik weer het idee dat de persvoorlichter aan damage control heeft gedaan (ondanks verkeerde bezorging toch actie, goed he!) en dat niet de inhoud bepalend is geweest.
De krant heeft direct gemeld - direct na het melden van de boetedag door de GG - dat ook de overige refo kerken benaderd zouden worden. En er zullen toch ook wel bilaterale contacten zijn. Na maanden dan zeggen: "Ik weet van niks" geloof ik idd gewoon niet. Dat is een gezocht argument. Ik geloof best dat de GG een fout adres heeft gebruikt, ik geloof niet dat de CGK daardoor geen kans heeft gehad zich erop te beraden. Dat is gewoon flauwekul.Auto schreef:Dus de CGK krijgt de schuld dat de GG onzorgvuldig is geweest en een fout heeft gemaakt?WimA schreef: Ah, fijn. Maar waarom dan het eerdere bericht überhaupt naar de media? Nu krijg ik weer het idee dat de persvoorlichter aan damage control heeft gedaan (ondanks verkeerde bezorging toch actie, goed he!) en dat niet de inhoud bepalend is geweest.
Nu maak jij jezelf wel heel geloofwaardig.
Ben jij er bij geweest? Weet jij waar de post is beland? Of wederkerig een briefje terug en is in de grote hoop bij de GG beland?WimA schreef:
De krant heeft direct gemeld - direct na het melden van de boetedag door de GG - dat ook de overige refo kerken benaderd zouden worden. En er zullen toch ook wel bilaterale contacten zijn. Na maanden dan zeggen: "Ik weet van niks" geloof ik idd gewoon niet. Dat is een gezocht argument.
Er is ook al eerder opgemerkt door sommigen, op dit forum weet ik niet.Jongere schreef: - De Gereformeerde Gemeenten leven in zijn algemeenheid te aardsgericht en zijn teveel gericht op de status-quo. Zolang we menen dat er uiterlijk in zekere zin een leven naar Gods Woord is, zijn we geneigd gerust verder te leven.