Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de GG
Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de
ik snap die scheve verhoudingen ook niet.
cursusje samenwerken volgen misschien?
Maar misschien kan iemand die het hele artikel machtig is, dit uitleggen.
cursusje samenwerken volgen misschien?
Maar misschien kan iemand die het hele artikel machtig is, dit uitleggen.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Een Parel in Gods Hand!
Ik zou niet weten waarom een predikant niet zou mogen promoveren. Het is een kwestie van prioriteiten stellen, en een dominee hoeft echt geen zestig uur in de week te werken. Bovendien zijn er -het is al genoemd- wel gekkere dingen om zich mee bezig te houden, zoals bijvoorbeeld schoolbesturen.
Dat je als predikant geroepen bent in een kerk met een domineestekort betekent nog niet dat je persoonlijk geroepen bent om idioot hard te werken. Als je als dominee in de periode dat je wilt promoveren maar één nieuwe preek per zondag maakt heb je al zo anderhalve dag extra beschikbaar.
Dat je als predikant geroepen bent in een kerk met een domineestekort betekent nog niet dat je persoonlijk geroepen bent om idioot hard te werken. Als je als dominee in de periode dat je wilt promoveren maar één nieuwe preek per zondag maakt heb je al zo anderhalve dag extra beschikbaar.
Dat zijn hervormde standpunten.DDD schreef:Ik zou niet weten waarom een predikant niet zou mogen promoveren. Het is een kwestie van prioriteiten stellen, en een dominee hoeft echt geen zestig uur in de week te werken. Bovendien zijn er -het is al genoemd- wel gekkere dingen om zich mee bezig te houden, zoals bijvoorbeeld schoolbesturen.
Wat zijn de hervormde en wat zijn de GG standpunten dan volgens jou?refo schreef:Dat zijn hervormde standpunten.DDD schreef:Ik zou niet weten waarom een predikant niet zou mogen promoveren. Het is een kwestie van prioriteiten stellen, en een dominee hoeft echt geen zestig uur in de week te werken. Bovendien zijn er -het is al genoemd- wel gekkere dingen om zich mee bezig te houden, zoals bijvoorbeeld schoolbesturen.
Bij hervormden is predikant een baan van zus of zoveel uur en bij de GG een ambt.lien75 schreef:Wat zijn de hervormde en wat zijn de GG standpunten dan volgens jou?refo schreef:Dat zijn hervormde standpunten.DDD schreef:Ik zou niet weten waarom een predikant niet zou mogen promoveren. Het is een kwestie van prioriteiten stellen, en een dominee hoeft echt geen zestig uur in de week te werken. Bovendien zijn er -het is al genoemd- wel gekkere dingen om zich mee bezig te houden, zoals bijvoorbeeld schoolbesturen.
Eén preek per zondag is alleen bij ziekte bespreekbaar.
Woordverkondiging ga je toch niet inperken om een boek te kunnen schrijven?
Punt is, dat een pastoraal werker ouderling dient te zijn.lien75 schreef:Jammer, mag het artikel alleen tegen betaling lezen.. Dus ik mag alleen het eerste stukje lezen....
Maar het probleem lijkt te zijn dat er anders scheve verhoudingen kunnen komen? Want een pastoraalmedewerker voert ambtelijke taken uit die hij betaalt krijgt? Maar een predikant doet toch ook ambtelijke taken? En krijgt toch ook betaalt? En de rest van de kerkenraad doet toch ook ambtelijk werk? Maar krijgt toch niet betaald? En dan zijn er toch ook geen scheve verhoudingen? Voordeel van zo'n pastoraal medewerker is dat hij veel op de dag kan doen... Hij hoeft het niet na zijn werk te doen. En zo'n pastoraal medewerker kan ook catechisaties geven.... Tenminste dat gebeurt in andere kerkverbanden ook, dacht ik. En naar ik weet zijn daar geen scheve gezichten over.... Maar waarschijnlijk vat ik het probleem niet omdat niet het hele artikel voor mij leesbaar is als niet ND lid?
Wanneer zijn werkgever de kerkenraad is, is hij zijn eigen werkgever (hij is immers deel van de kerkenraad); dat geeft scheve arbeidsverhoudingen.
In een verzorgingstehuis is de Raad van Bestuur zijn werkgever; daar zijn die arbeidsverhoudingen dus niet scheef.
Die overwegingen gelden voor een predikant niet, aangezien hij sowieso onder tucht en toezicht van de kerkenraad staat.
Bedankt voor het antwoord!Tiberius schreef:Punt is, dat een pastoraal werker ouderling dient te zijn.lien75 schreef:Jammer, mag het artikel alleen tegen betaling lezen.. Dus ik mag alleen het eerste stukje lezen....
Maar het probleem lijkt te zijn dat er anders scheve verhoudingen kunnen komen? Want een pastoraalmedewerker voert ambtelijke taken uit die hij betaalt krijgt? Maar een predikant doet toch ook ambtelijke taken? En krijgt toch ook betaalt? En de rest van de kerkenraad doet toch ook ambtelijk werk? Maar krijgt toch niet betaald? En dan zijn er toch ook geen scheve verhoudingen? Voordeel van zo'n pastoraal medewerker is dat hij veel op de dag kan doen... Hij hoeft het niet na zijn werk te doen. En zo'n pastoraal medewerker kan ook catechisaties geven.... Tenminste dat gebeurt in andere kerkverbanden ook, dacht ik. En naar ik weet zijn daar geen scheve gezichten over.... Maar waarschijnlijk vat ik het probleem niet omdat niet het hele artikel voor mij leesbaar is als niet ND lid?
Wanneer zijn werkgever de kerkenraad is, is hij zijn eigen werkgever (hij is immers deel van de kerkenraad); dat geeft scheve arbeidsverhoudingen.
In een verzorgingstehuis is de Raad van Bestuur zijn werkgever; daar zijn die arbeidsverhoudingen dus niet scheef.
Die overwegingen gelden voor een predikant niet, aangezien hij sowieso onder tucht en toezicht van de kerkenraad staat.
Misschien moet je een hervormde predikant eens vragen naar zijn ambtsopvatting?refo schreef:Bij hervormden is predikant een baan van zus of zoveel uur en bij de GG een ambt.lien75 schreef:Wat zijn de hervormde en wat zijn de GG standpunten dan volgens jou?refo schreef:Dat zijn hervormde standpunten.DDD schreef:Ik zou niet weten waarom een predikant niet zou mogen promoveren. Het is een kwestie van prioriteiten stellen, en een dominee hoeft echt geen zestig uur in de week te werken. Bovendien zijn er -het is al genoemd- wel gekkere dingen om zich mee bezig te houden, zoals bijvoorbeeld schoolbesturen.
Eén preek per zondag is alleen bij ziekte bespreekbaar.
Woordverkondiging ga je toch niet inperken om een boek te kunnen schrijven?

Zijn hier Predikanten op dit forum lid, vast toch wel? (zit ik me nu te bedenken)
Weet je dat de Vader je kent
Een Parel in Gods Hand!
Een Parel in Gods Hand!
Zo is dat!lien75 schreef:Tja Luther o.a. was ook dr.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
MoesTuin schreef:Zijn hier Predikanten op dit forum lid, vast toch wel? (zit ik me nu te bedenken)
Alleen in de vroege en late uurtjes...
Tiberius schreef:MoesTuin schreef:Zijn hier Predikanten op dit forum lid, vast toch wel? (zit ik me nu te bedenken)
Alleen in de vroege en late uurtjes...

Dan hebben ze zeker niet de hervormde ambtsopvatting?
Wat Refo beweert over de hervormde ambtsopvatting slaat nergens op. Het is wel zo dat in de GG een groepsdruk is om tweemaal per zondag een preek te schrijven, maar dat heeft met de ambtsopvatting volgens mij weinig te maken. Het is meer de cultuur die de norm is, dat is ook de reden dat predikanten allerlei taken vervullen die net zo goed door een ander kunnen worden vervuld. Waar overigens in ieder geval van gezegd kan worden dat die anderen het dan tenminste niet vrijwillig hoeven te doen.
@DDD ik denk dat het sarcasme was...
Dat denk ik ook, en dus had ik beter kunnen schrijven over de reacties...