Van koningin Beatrix naar koning Willem-Alexander

Unionist

Re: Van koningin Beatrix naar koning Willem-Alexander

Bericht door Unionist »

Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Mara

Bericht door Mara »

Waarom plaats je deze link :quoi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Unionist

Bericht door Unionist »

Om aan te geven dat het Wilhelmus bij sportwedstrijden niet woordeloos is, zoals Dia dacht. Op het filmpje hoor en zie je heel veel mensen gewoon zingen.
Mara

Bericht door Mara »

Unionist schreef:Om aan te geven dat het Wilhelmus bij sportwedstrijden niet woordeloos is, zoals Dia dacht. Op het filmpje hoor en zie je heel veel mensen gewoon zingen.
O.
Ja, velen zingen mee, maar ik heb regelmatig in de krant gelezen dat velen zich eraan storen dat lang niet alle voetballers in het Nederlands 11tal, ons volkslied mee kunnen zingen. I.t.t. veel sporters uit andere landen.
Het zou een eer moeten zijn om voor je land uit te komen.
Maar goed, dat is off topic en ik heb niet zo veel met topsport. Het is nl. niet gezond, blijkt regelmatig en ook niet altijd even eerlijk.

De kindertjes hebben vandaag met slecht weer te maken, ook de organisaties van de koningsspelen. Jammer.
Unionist

Bericht door Unionist »

Mara

Bericht door Mara »

Unionist schreef:'t Kan altijd erger: http://www.telegraaf.nl/buitenland/2095 ... slied__.ht
Hij doet het niet :fouet
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Unionist schreef:Om aan te geven dat het Wilhelmus bij sportwedstrijden niet woordeloos is, zoals Dia dacht. Op het filmpje hoor en zie je heel veel mensen gewoon zingen.
Maar is het passend, om na een overwinning dan verdwaasd te zingen:

Voor God wil ik belijden
en Zijner groten macht,
dat ik tot genen tijden
den Koning heb veracht,
dan dat ik God den Heere,
der hoogsten Majesteit,
heb willen obediëren
in der gerechtigheid.

Zeg nu zelf... Is dat niet godslasterlijk?
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

-DIA- schreef:

Voor God wil ik belijden
en Zijner groten macht,
dat ik tot genen tijden
den Koning heb veracht,
der hoogsten Majesteit,
heb willen obediëren
in der gerechtigheid.

Meestal wordt alleen het eerste couplet gezongen/gespeeld bij een voetbalwedstrijd. Het -tigste couplet word nooit gezongen, DIA. Je moet wat beter opletten als het voetjebal voor de tv is ::sors

Overigens wordt bij Heerenveen alleen het Frysk folksliet gezongen. En terecht.
The Groom's still waiting at the altar
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bonny schreef:
-DIA- schreef:

Voor God wil ik belijden
en Zijner groten macht,
dat ik tot genen tijden
den Koning heb veracht,
der hoogsten Majesteit,
heb willen obediëren
in der gerechtigheid.

Meestal wordt alleen het eerste couplet gezongen/gespeeld bij een voetbalwedstrijd. Het -tigste couplet word nooit gezongen, DIA. Je moet wat beter opletten als het voetjebal voor de tv is ::sors

Overigens wordt bij Heerenveen alleen het Frysk folksliet gezongen. En terecht.
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik niks van voetbal snap. en er mitsdien ook
totaal geen behoefte aan heb om er wat van te zien.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
vlinder

Bericht door vlinder »

Met alle respect voor het Wilhelumus (vs 6 vind ik prachtig), maar als ik sta te galmen dat ik van Duitsche bloed ben en de Spaanse Tirannie verdrijven, voel ik me toch eniszinds vervreemd van dit volkslied. Ik ben geen Duitser, heb met niemand oorlog, hoef niemand te verdrijve. Wat dat betreft snap ik de roep van onkerkelijke mensen om een ander volkslied.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

vlinder schreef:Met alle respect voor het Wilhelumus (vs 6 vind ik prachtig), maar als ik sta te galmen dat ik van Duitsche bloed ben en de Spaanse Tirannie verdrijven, voel ik me toch eniszinds vervreemd van dit volkslied. Ik ben geen Duitser, heb met niemand oorlog, hoef niemand te verdrijve. Wat dat betreft snap ik de roep van onkerkelijke mensen om een ander volkslied.
Voor Willem-Alexander is het trouwens allemaal redelijk toepasselijk.
Overigens ga ik vandaag mijn nostalgische tegeltje weer ophangen naar aanleiding van WA's geboorte (broer moet eerst gat boren):

Blijde met het Prinsenkind,
'n Oranjetelg, door ons bemind.

Zo'n tegeltje hing altijd bij ons thuis. Misschien kent iemand 'm wel. De 'P' van Prinsenkind had zo'n dikke lus, dat het altijd leek of er 'Drinsenkind' stond.
Mara

Bericht door Mara »

Afgewezen schreef:
vlinder schreef:Met alle respect voor het Wilhelumus (vs 6 vind ik prachtig), maar als ik sta te galmen dat ik van Duitsche bloed ben en de Spaanse Tirannie verdrijven, voel ik me toch eniszinds vervreemd van dit volkslied. Ik ben geen Duitser, heb met niemand oorlog, hoef niemand te verdrijve. Wat dat betreft snap ik de roep van onkerkelijke mensen om een ander volkslied.
Voor Willem-Alexander is het trouwens allemaal redelijk toepasselijk.
Overigens ga ik vandaag mijn nostalgische tegeltje weer ophangen naar aanleiding van WA's geboorte (broer moet eerst gat boren):

Blijde met het Prinsenkind,
'n Oranjetelg, door ons bemind.

Zo'n tegeltje hing altijd bij ons thuis. Misschien kent iemand 'm wel. De 'P' van Prinsenkind had zo'n dikke lus, dat het altijd leek of er 'Drinsenkind' stond.
Ik weet nog wel wat wij zongen, op school:
Groot feest, op Drakensteyn,
zal het een jongen of een meisje zijn....

en we kregen een beker, ik heb hem nog, moeder was er zuinig op. :)
helma

Bericht door helma »

Je zingt ook niet over jezelf! Het is een belijdenis van Willem van Oranje.
Het verbaast me altijd dat veel mensen denken dat ze iets zingen wat over henzelf gaat.

Willem zoekt steun bij God tegen de Spaanse overheersers die ander andere vijand waren van het protestantisme.
Wat dat betreft is het zinnetje 'de tirannie verdrijven' best actueel.....als je beseft dat dat over overheersers gaat die God en godsdienst uit de maatschappij wil hebben. Het was een tijd van vervolging van de protestanten.

Het is historisch gezien van grote rijkdom. Ik zal nooit pleiten voor een ander volkslied; we zullen er echt alleen maar op achteruit gaan.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

helma schreef:
Je zingt ook niet over jezelf! Het is een belijdenis van Willem van Oranje.
Het verbaast me altijd dat veel mensen denken dat ze iets zingen wat over henzelf gaat.

Willem zoekt steun bij God tegen de Spaanse overheersers die ander andere vijand waren van het protestantisme.
Wat dat betreft is het zinnetje 'de tirannie verdrijven' best actueel.....als je beseft dat dat over overheersers gaat die God en godsdienst uit de maatschappij wil hebben. Het was een tijd van vervolging van de protestanten.

Het is historisch gezien van grote rijkdom. Ik zal nooit pleiten voor een ander volkslied; we zullen er echt alleen maar op achteruit gaan.
...bovendien moet je niet zingen dat je van Duitsen bloed bent, maar van Dietschen bloet. Dat betekent: Nederlands bloed...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara

Bericht door Mara »

helma schreef:
Dat denk ik ook Helma. Je ziet wat er gebeurt als je "het volk" op een koningslied loslaat. :fi
En dan moet het een lied worden, waarin de de Heilige Naam van God niet meer mag voorkomen, want er zijn inmiddels vele anders-gelovigen en die herkennen zich er dan niet in.
Of het wordt een vrijzinnig lied van de hand van de hofprediker.
Moet er dan aan alles getornd worden dat oud(er) is?
Plaats reactie