Wedergeboorte of schijngeboorte [2]

Tiberius
Administrator

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door Tiberius »

Fjodor schreef:Tussenfase in de zin van algemene werkingen die aan het geloof/wedergeboorte vooraf gaan.
Dat snap ik, de vraag is alleen: wat is dat voor een fase? Is men dan nog dood of al levend?
Je zou toch eens wat meer reformatoren moeten lezen... Zelfs op die paar citaatjes acta van mij staat dit volgens mij al beschreven.
Als ik alles moet lezen wat men mij hier aanraadt, kom ik een dag op elke dag te kort. ;)
Te meer daar de Bijbel en de belijdenis er duidelijk genoeg over zijn.
edmund

Bericht door edmund »

Afgewezen schreef:
edmund schreef:Uit een dagboek las ik vanmiddag (bij 17 november) een toepasselijke overdenking bij ons onderwerp die ik de lezers niet graag wil onthouden:
Het is wel netjes om even de bron te vermelden (al heb ik wel een vermoeden).
Overdenkingen voor iedere dag van het jaar (verzameld uit de preken van ds. J.P. Paauwe).
Stichting tot uitgave van het werk van ds. J.P. Paauwe.

Ds. Kort haalt hem aan op blz. 182/183 in zijn boek. Ik citeer:

Onder hen die zuiver Gods waarheid predikten, was ook ds. J.P. Paauwe. iemand die zijn stem verhief tegen alles wat in de kerken aan dwaling geleerd werd. Een man die met Luther zei: "Mij is geleerd dat de rechtvaardigmaking aan het eind staat. God leert dat ze aan het begin gevonden wordt." (..)

Ds. Paauwe noemde de wedergeboorte het kenmerk van de rechtvaardigmaking. God geeft in Christus de uitverkoren, geroepen zondaar drie weldaden. Hij geeft er wel meer, maar Hij geeft vóór alle andere hem drie weldaden. De eerste is de vergeving der zonden, de uitdelging van de schuld. De tweede weldaad, die God in Christus de zondaar die geroepen is, schenkt, is het recht op het eeuwige leven. Het recht op het tijdelijke, op het geestelijke, en op het eeuwige leven. Bij deze twee zegeningen blijft het niet. God geeft nog een derde, en dat is de wedergeboorte (niet wat de tijd betreft, maar wel wat de orde betreft) de derde weldaad is, zo is zij het kenmerk van de rechtvaardigmaking, het kenmerk van de vergeving der zonden en van het recht op het eeuwige leven. Dus is het onmogelijk dat de wedergeboorte aan de rechtvaardigmaking zou voorafgaan. Maar even onmogelijk is het dat iemand zou gerechtvaardigd kunnen zijn zonder de wedergeboorte deelachtig te wezen. De wedergeboorte is het kenmerk van de rechtvaardigmaking. Daarom zegt de apostel Paulus (als u wilt, dan kunt u de aantekeningen aan de rand zelf opslaan): “Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.” Hieruit volgt dat de rechtvaardigmaking met de wedergeboorte of vernieuwing een gevol is van de vereniging met Christus.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

alias schreef:
Afgewezen schreef:
edmund schreef:Uit een dagboek las ik vanmiddag (bij 17 november) een toepasselijke overdenking bij ons onderwerp die ik de lezers niet graag wil onthouden:
Het is wel netjes om even de bron te vermelden (al heb ik wel een vermoeden).
Je vermoeden: Ds. J.P. Paauwe: Overdenkingen voor iedere dag van het jaar
:super
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ds. M. Pronk in navolging van Calvijn.

Godskennis en zelfkennis
Zijn Persoon en Zijn werk zijn heel nauw op elkaar betrokken. Je kunt ze niet uit elkaar halen.
Het is voor ons ten enenmale onmogelijk om op te klimmen in het wezen en in de raad Gods om te
weten wie God is. Wij kunnen en hoeven ook niet doordringen in het wezen van God.
Als je wil weten wie God is, dan moet je letten op wat God van Zichzelf heeft geopenbaard. Dat
is heel belangrijk. We hebben allemaal wel eens gehoord van dat prachtige boek van Calvijn, de
Institutie. Dat boek begint met de beroemde zin die we allemaal moeten onthouden: “Bijna de
gehele hoofdinhoud van onze wijsheid die men voor ware en volkomen wijze dient te houden,
bestaat in twee delen. God kennen en jezelf kennen”.

Wij kunnen nooit in het wezen van God doordringen. Je kunt alleen God kennen als je eerst naar
jezelf kijkt. Je ziet jezelf in je zonden, ellende en je zwakheid. En als je opklimt, dan zie je God
in de rijkdom van Zijn Woord. Ook omgekeerd, je kunt nooit jezelf kennen als je niet eerst naar
God gekeken hebt. Als je naar God kijkt, en Hem ziet in de rijkdom van Zijn Woord en als Hij in
zijn Woord tot ons komt in de rijkdom van Zijn heerlijkheid, dan zie jezelf in je zwakheid.

Je kunt God alleen kennen in zoverre Hij naar een mens toekomt en Hij zich aan een mens bekent
maakt. Zo gaat het ook met de Heere Jezus, de Christus. Je moet de Persoon Christus nooit los
maken van Zijn werk. De heerlijkheid van Christus zie je in Zijn werk. Je kunt heel veel
ingewikkelde en hele moeilijke dingen zeggen over de Heere Jezus, maar heeft allemaal geen zin.
Je moet op Zijn werk letten, want de heerlijkheid van de Persoon zie je in Zijn werk. Wat Hij
gedaan heeft. Het heerlijke van dat werk straalt uit die bijzondere Persoon. Ik wil dus eigenlijk
alleen maar zeggen: “Christus en Zijn werk horen bij elkaar”. Hij is groot in Zijn Persoon, Hij is
groot in Zijn werk
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
refo

Bericht door refo »

Johann Gottfried Walther schreef:Ds. M. Pronk in navolging van Calvijn.

Godskennis en zelfkennis
Zijn Persoon en Zijn werk zijn heel nauw op elkaar betrokken. Je kunt ze niet uit elkaar halen.
Het is voor ons ten enenmale onmogelijk om op te klimmen in het wezen en in de raad Gods om te
weten wie God is. Wij kunnen en hoeven ook niet doordringen in het wezen van God.
Als je wil weten wie God is, dan moet je letten op wat God van Zichzelf heeft geopenbaard. Dat
is heel belangrijk. We hebben allemaal wel eens gehoord van dat prachtige boek van Calvijn, de
Institutie. Dat boek begint met de beroemde zin die we allemaal moeten onthouden: “Bijna de
gehele hoofdinhoud van onze wijsheid die men voor ware en volkomen wijze dient te houden,

Wij kunnen nooit in het wezen van God doordringen. Je kunt alleen God kennen als je eerst naar
jezelf kijkt. Je ziet jezelf in je zonden, ellende en je zwakheid. En als je opklimt, dan zie je God
in de rijkdom van Zijn Woord. Ook omgekeerd, je kunt nooit jezelf kennen als je niet eerst naar
God gekeken hebt. Als je naar God kijkt, en Hem ziet in de rijkdom van Zijn Woord en als Hij in
zijn Woord tot ons komt in de rijkdom van Zijn heerlijkheid, dan zie jezelf in je zwakheid.

Je kunt God alleen kennen in zoverre Hij naar een mens toekomt en Hij zich aan een mens bekent
maakt. Zo gaat het ook met de Heere Jezus, de Christus. Je moet de Persoon Christus nooit los
maken van Zijn werk. De heerlijkheid van Christus zie je in Zijn werk. Je kunt heel veel
ingewikkelde en hele moeilijke dingen zeggen over de Heere Jezus, maar heeft allemaal geen zin.
Je moet op Zijn werk letten, want de heerlijkheid van de Persoon zie je in Zijn werk. Wat Hij
gedaan heeft. Het heerlijke van dat werk straalt uit die bijzondere Persoon. Ik wil dus eigenlijk
alleen maar zeggen: “Christus en Zijn werk horen bij elkaar”. Hij is groot in Zijn Persoon, Hij is
groot in Zijn werk
Dat is wat je noemt klare taal.
Niet ten hemel opklimmen met de dagboekschrijver.
Niet ter helle nederdalen met de diepst-vernedering-drijvers.
Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart.
Zie Rom 10. Verwezen wordt daarin naar deze tekst in Deuteronomium, waar in de HSV staat: het is niet te moeilijk voor u.
Bomschuit

Bericht door Bomschuit »

Kan een mongooltje of gehandicapte ooit nog zalig worden ? moeten ze alle de dogma's en boeken doorlopen ?
Of zou het simpel zijn? geloof als een kindeke, en ja onderzoek uzelve nauw, ja zeer nauw, wat onderzoeken? of u gelooft als een kindeke in Christus uw Zaligmaker.
Simon

Bericht door Simon »

Bomschuit schreef:Kan een mongooltje of gehandicapte ooit nog zalig worden ? moeten ze alle de dogma's en boeken doorlopen ?
Of zou het simpel zijn? geloof als een kindeke, en ja onderzoek uzelve nauw, ja zeer nauw, wat onderzoeken? of u gelooft als een kindeke in Christus uw Zaligmaker.
Geloven , aannemen en gehoorzamen is inderdaad de enige en eenvoudige manier.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Fjodor

Bericht door Fjodor »

refo schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ds. M. Pronk in navolging van Calvijn.

Godskennis en zelfkennis

groot in Zijn werk
Dat is wat je noemt klare taal.
Niet ten hemel opklimmen met de dagboekschrijver.
Niet ter helle nederdalen met de diepst-vernedering-drijvers.
Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart.
Zie Rom 10. Verwezen wordt daarin naar deze tekst in Deuteronomium, waar in de HSV staat: het is niet te moeilijk voor u.
Deze discussie hebben we ook als vaak genoeg gevoerd, maar jij doet net alsof de bijbel geloven los stelt van ervaring. Dat doet de bijbel niet, en Calvijn ook niet.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Tiberius schreef:
Fjodor schreef:Tussenfase in de zin van algemene werkingen die aan het geloof/wedergeboorte vooraf gaan.
Dat snap ik, de vraag is alleen: wat is dat voor een fase? Is men dan nog dood of al levend?
Als iets aan het geloof en aan de wedergeboorte vooraf gaat dan lijkt het me evident dat men dood is..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
ejvl

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef: Dat snap ik, de vraag is alleen: wat is dat voor een fase? Is men dan nog dood of al levend?
Ik denk vanuit de mens gezien ten alle tijde dood want het kan menselijk gezien nog alle kanten op (verloren zoon onderweg nasr zijn vader)
Vanuit God gezien ligt het verborgen en kunnen wij mensen niet mee rekenen.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef: Ja er zijn tegenwoordig ware gelovigen zonder een waar geloof. :nonnon
Misschien verstandig om ook de bijdragen te lezen voordat je er op reageert. Je bijdrage slaat nu echt nergens meer op. ::salut
De derde weg...hij is er niet!
12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft , die heeft het leven niet.
13 Deze dingen heb ik u geschreven, die gelooft in den Naam des Zoons van God ; opdat gij weet, dat gij het eeuwige leven hebt, en opdat gij gelooft in den Naam des Zoons van God.
Een ieder die leert dat er leven is buiten de kennis van Jezus Christus is een dwaallicht.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef: Ja er zijn tegenwoordig ware gelovigen zonder een waar geloof. :nonnon
Misschien verstandig om ook de bijdragen te lezen voordat je er op reageert. Je bijdrage slaat nu echt nergens meer op. ::salut
Toch is dat wat men steeds weer stelt: niet dood, niet levend, maar een soort hybride, derde vorm.
Simon

Bericht door Simon »

Fjodor schreef:
Tiberius schreef:
Als iets aan het geloof en aan de wedergeboorte vooraf gaat dan lijkt het me evident dat men dood is..
De mens moet opnieuw geboren worden.
Uit God geboren worden, dat is de wedergeboorte.De wedergeborene is in Christus'dood gedoopt, met hem begraven door den doop in den dood, opdat ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen.
Geen lichamelijke geboorte, maar een geestelijke geboorte.
Zoals Adam uit stof was, zo is de nieuwe mens uit Geest.
Eerst het stoffelijke, daarna het geestelijke.
De eerste adam werd een levende ziel, de tweede Adam (Jezus Christus) een LEVENDMAKENDE GEEST !

Zo is dan wie IN Christus is , een nieuwe schepping.
het oude is voorbijgegaan,zie het nieuwe is gekomen
En dit alles is uit God die ons met Zich verzoend heeft en ons de bediening der verzoening gegeven heeft, welke immers hierin bestaat, dat God IN Christus de wereld met zichzelf verzoenende WAS, door hen hun overtredingen niet toe te rekenen.

In naam van Christus vragen wij U;Laat U met God verzoenen.
2 Cor 5:21
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:
Toch is dat wat men steeds weer stelt: niet dood, niet levend, maar een soort hybride, derde vorm.

Jij probeert het verwijt om te draaien. Juist de embryotheologen worden beschuldigd van een derde weg te leren.
Wel levendgemaakt maar zonder enige bewustheid van wedergeboorte,zonder een bewust geloof , zonder een bewuste Christuskennis . ds Kort zegt dan op grond van zijn verstaan van de Schrift: Dan is een mens nog dood. Dit bewijst hij m.i. overtuigend uit de Schrift,kanttekeningen,confessie,kerkvaders,reformatoren en oudvaders.
Ik blijf zeggen dat zonder lezen van het boek het wat moeilijk discussieren is.

Ik postte maandag een aanvangszin uit een preek van Flavel. Dat is in notedop wat ds Kort poogt te zeggen. En ik met hem.
huisman schreef:Omdat een levendmaking zonder bewuste kennis van Christus een misgeboorte kan zijn. Ik las gisteravond een preek van Flavel uit zijn bundel "Geschonken genade." (niet uitgezocht maar deze preek was gewoon aan de beurt). Ik citeer de eerste regels.
Niet zodra wordt de ziel door Gods Geest levendgemaakt, of zij beantwoordt enigermate aan het doel van God in dit werk, doordat zij Jezus Christus in de weg van geloven metterdaad aanneemt
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Ik blijf zeggen dat zonder lezen van het boek het wat moeilijk discussieren is.
Dat hoeft niet, de posities zijn bekend.

@Tiberius, volgens jou leert Brakel dan ook een hybride stadium:
W. à Brakel schreef:VIII. (...) Zo gaat het in de bekering des mensen. God roept allen, die onder de bediening zijn, waarschuwende hen voor verderf, en nodigt ze tot zaligheid, en toont hun de weg: Jezus Christus. Velen geven gans geen acht daarop, en laten het daar, als een zaak, die hun niet aangaat. Anderen horen eens, maar gaan weer heen; anderen worden overtuigd, en ontvangen algemene bewerkingen des Heiligen Geestes; algemeen noem ik ze, omdat beide, uitverkorenen en onbekeerden die deelachtig worden. Deze zijn gewoonlijk overtuigingen van zijn ellendige staat, bevatting en indruk van zaligheid en verdoemenis, schrik voor de toorn Gods, kennis van de Heere Jezus en de verborgenheden des geloofs, hoogachting van de staat der kinderen Gods, een wens om mede één van die te zijn, voornemens om zich te bekeren, bidden, lezen van Gods Woord, historisch geloof, zich voegen bij de Godzaligen, de grove besmettingen der wereld te ontvlieden, en dergelijke.
IX. Deze zaken worden, én uitverkorenen én onbekeerden, beide wel deelachtig, hoewel het gelooflijk is dat de uitverkorenen, dien deze bewegingen voorbereidingen zijn tot de wedergeboorte die zaken wel in meerder trap ontvangen; doch ook dan zijn ze dood. En zijn niet nader aan het leven, alsof ze die bewegingen niet hadden. Die voorbereidingen zijn geen beginselen van het leven, en ook, zij komen niet voort uit de mens zelf, maar zij zijn werkingen Gods in de mens. (...)
Gesloten